MINISTERUL
FINANŢELOR PUBLICE
R A P O R T
privind creanţele României la 31 decembrie
2006
provenite din activitatea de export, cooperare
economică internaţională şi alte acţiuni externe,
derulate înainte de 31 decembrie 1989
I. La data de 31 decembrie 2006,
creanţele României provenite din operaţiunile de export, cooperare
economică internaţională şi alte acţiuni externe,
derulate înainte de 31 decembrie 1989 erau de: 1.427,9 milioane dolari SUA
pe relaţia devize convertibile, 1.100,0 milioane ruble transferabile pe
relaţia ruble transferabile şi alte sume în diverse valute.
Acţiunile în urma
cărora au rezultat sumele menţionate, s-au desfăşurat în
baza unor acorduri comerciale şi guvernamentale de credit
pe termen mediu şi lung, încheiate de statul român cu alte state, în principal din
Africa, Asia şi America Latină înainte de 31 decembrie 1989.
Pe
relaţia devize convertibile, din
suma totală de 1.427,9 milioane dolari SUA, 1135,0 milioane dolari SUA (79,5%) reprezintă creanţe
reglementate prin semnarea unor acorduri la nivel guvernamental (Irak, R.D. Congo şi R.P.D. Coreeană,
Guineea) sau creanţe în curs de reglementare (Mozambic).
În
conformitate cu prevederile Legii nr. 29/1994, cu modificările ulterioare,
Guvernul este autorizat să aprobe negocierea în vederea recuperării
creanţelor provenite din activitatea de comerţ exterior şi
cooperare economică internaţională, derulată înainte de 31
decembrie 1989, precum şi modalitatea de încasare a acestora. Guvernul
prezintă, spre informare Parlamentului, semestrial, situaţia
creanţelor externe ale României.
Procesul de
reglementare este influenţat de
următoarele cauze obiective:
a. pe relaţia devize convertibile
-
dificultăţile majore de ordin economic, financiar şi valutar cu
care se confruntă unele ţări africane, ale căror debite
către România însumează 188,9 milioane dolari SUA ( 64,5%
din totalul creanţelor nereglementate în prezent), calificate pentru a
primi asistenţă conform iniţiativei HIPC ( ţări cu
grad înalt de îndatorare, cele mai sărace din lume): Sudan, R.Centrafricană, R.Congo, Somalia, Tanzania;
-
apartenenţa unor ţări debitoare, care fac parte deja din
programul HIPC, la categoriile de "ţări afectate de
conflicte" şi "ţări post conflicte", care
urmează să primească sprijin financiar suplimentar din partea organismelor internaţionale :
R. Centrafricană, R. Congo, Somalia, Sudan.
b. pe relaţia ruble transferabile
-
refuzul categoric al autorităţilor cubaneze, ţară care
deţine 99,7% din creanţele României în ruble transferabile, de a
accepta începerea negocierilor pentru convenirea coeficientului de conversie
rublă transferabilă/dolar SUA şi pentru stabilirea unor
modalităţi de rambursare a obligaţiilor sale valutare.
II. S I T U A Ţ I A*
la 31 decembrie 2006 a creanţelor externe rezultate din
activitatea de export şi alte
acţiuni externe derulate înainte de 31 decembrie 1989
Nr.crt. |
|
Suma de recuperat |
|
A. ÎN DOLARI SUA
|
|||
1 |
IRAK** |
977.085.144, 56 |
|
2 |
SUDAN |
169.858.286, 14 |
|
3 |
SIRIA |
45.872.176, 93 |
|
4 |
MOZAMBIC |
135.129.599, 01 |
|
5 |
LIBIA |
45.568.327, 63 |
|
6 |
Republica GUINEEA |
21.665.230, 40 |
|
7 |
Republica
CENTRAFRICANĂ |
10.686.204,
05 |
|
8 |
Republica |
5.733.342, 00 |
|
9 |
|
12.587.000, 00 |
|
10 |
|
2.509.505, 11 |
|
11 |
|
99.000, 00 |
|
12 |
ZAIR( R.D. |
595.191, 48 |
|
13 |
R.P.D.COREEANĂ**** |
546.952, 61 |
|
T
O T A L |
1.427.935.959,92 |
||
B. ÎN RUBLE TRANSFERABILE |
|||
1 |
R.CUBA***** |
1.096.932.442, 49 |
|
2 |
R.MONGOLĂ |
3.049.979, 88 |
|
T O T A L |
1.099.982.422, 37 |
||
C.
ALTE VALUTE
1. Sudan - 881.325, 47 lire sterline
2. Libia - 22.930.147, 992 dinari libieni
(evidenţe MFP)
3. Guineea - 160.000 franci francezi = 24.391,84
euro (evidenţe MFP)
4. Siria - 15.807.232 lire siriene (evidenţe
MFP)
*Conform evidenţelor Băncii Comerciale
Române S.A. (exclusiv datele referitoare la Siria, Libia, Guineea, R. Centrafricană,
R.Congo, Nigeria şi Tanzania). Sunt incluse dobânzile calculate
conform ultimelor acorduri de reeşalonare a rambursării datoriei
către România încheiate cu ţările debitoare.
** Sumă ce urmează a fi încasată de
statul român în perioada 01.01.2009 - 01.03.2028, conform Acordului încheiat între Guvernul
României şi R.Irak la 18 august 2005.
*** Sumă ce urmează a fi încasată de
statul român în perioada 12.01.2007 - 12.10.2011, conform Acordului încheiat
între Guvernul României şi Guvernul R.D. Congo.
****Conform Acordului guvernamental semnat la 20
septembrie 2002, suma a fost convertită din ruble transferabile în
546.952,61 dolari SUA.
***** Inclusiv creditele aferente obiectivului Las
Camariocas acordate după 31.12.1989 în sumă de 28.215.198, 56 ruble
transferabile.
III. Luând
în considerare stadiul negocierilor şi posibilităţile de recuperare a drepturilor valutare ale
statului român în etapa imediat următoare, ţările debitoare
României pot fi clasificate astfel:
Nr.crt. |
|
Suma de recuperat |
A. ÎN DOLARI SUA
|
||
a. ţări
debitoare ale căror datorii au fost reglementate prin Hotărâre a
Guvernului şi sunt în curs de derulare |
||
1 |
R.P.D.COREEANĂ |
546.952, 61 |
2 |
IRAK |
977.085.144, 56 |
3 |
ZAIR( R.D. |
595.191, 48 |
|
Total a |
978.227.288, 65 |
b. ţări
debitoare ale căror datorii sunt în curs de reglementare prin HG/Notă
mandat |
||
1 |
Republica GUINEEA (Acordul a fost semnat; HG în curs de avizare
şi aprobare) |
21.665.230, 40 |
2 |
MOZAMBIC (Nota-Mandat pentru aprobarea semnării Acordului în
curs de avizare) |
135.129.599, 01 |
|
Total b |
156.794.829, 41 |
c . ţări debitoare ale căror datorii sunt în
curs de negociere |
||
1 |
SIRIA |
45.872.176, 93 |
2 |
LIBIA |
45.568.327, 63 |
|
Total c |
91.440.504, 56 |
d. ţări
debitoare ale căror datorii urmează să fie scoase din
evidenţa extrabilanţieră a contabilităţii publice
prin Hotărâre a Guvernului |
||
1 |
Republica CENTRAFRICANĂ |
10.686.204, 05 |
Total
a - d 1.237.148.826, 67 |
||
e. ţări
debitoare ale căror datorii nu au fost încă negociate în vederea
reglementării |
||
1 |
|
169.858.286, 14 |
2 |
Republica |
5.733.342, 00 |
3 |
|
12.587.000, 00 |
4 |
|
2.509.505, 11 |
5 |
|
99.000, 00 |
Total e 190.787.133,
25 |
||
T
O T A L a-e |
1.427.935.959, 92 |
|
B. ÎN RUBLE TRANSFERABILE |
||
a. ţări debitoare ale căror datorii sunt în curs de
reglementare prin Notă mandat |
||
1 |
R.MONGOLĂ |
3.049.979, 88 |
b.
ţări debitoare ale căror datorii nu au fost încă
negociate în vederea reglementării |
||
1 |
R.CUBA |
1.096.932.442, 49 |
T O T A L |
1.099.982.422,37 |
C.
ALTE VALUTE
1. Sudan - 881.325, 47 lire sterline
2. Libia - 22.930.147, 992 dinari libieni
3. Guineea - 160.000 franci francezi= 24.391,84
euro
4. Siria - 15. 807.232 lire siriene
Pe relaţia devize convertibile se constată
că au rămas de negociat drepturi valutare ale statului român care
reprezintă 19,8% din totalul creanţelor.
IV. Program de măsuri pentru semestrul I 2007
Pentru semestrul
I 2007, sunt prevăzute următoarele acţiuni:
a. Irak
Sumele datorate de Irak
statului român, rezultate din activitatea de comerţ exterior şi alte
activităţi externe derulate înainte de 31.12.1989 au fost
reglementate, prin aprobarea de
către Guvernul României, în şedinţa din 27.02.2006, a Acordului bilateral între Guvernul României
acţionând prin Ministerul Finanţelor Publice şi Republica Irak
acţionând prin Ministerul Finanţelor semnat la Amman la 18 august
2005.
Ambele părţi au
notificat, în scris, că au fost îndeplinite procedurile legale interne
pentru intrarea în vigoare a Acordului menţionat.
Ca urmare, statul
român va încasa, în perioada 01.01.2009 – 31.03.2028 977,1 milioane dolari SUA, ceea ce reprezintă
56,7% din suma de 1.723,1 milioane dolari SUA, înregistrată, în prezent,
extrabilanţier în contabilitatea publică, în cazul în care Irakul va
beneficia de toate cele trei etape de reducere în procent de 80%.
Creanţele
rezultate din exporturile derulate în baza unor credite bancare, nepreluate la
datoria publică în conformitate
cu prevederile Legii nr. 7/1992 privind
acoperirea financiară a obligaţiilor statului rămase
neregularizate la 31 decembrie 1990 şi
preluarea de către stat şi băncile comerciale a
pierderilor înregistrate în anii 1989 şi 1990 de agenţii economici cu
capital de stat, precum şi a creditelor bancare neperformante,
acordate pentru exporturile şi lucrările de construcţii-montaj
efectuate în anii anteriori în cadrul acordurilor guvernamentale, comerciale
şi de cooperare ale României cu Irakul, vor fi reglementate la
intern pentru toate societăţile comerciale care sunt în această
situaţie, în baza unei hotărâri a Guvernului ce va fi
iniţiată de către Ministerul Finanţelor Publice.
Prin
aceeaşi hotărâre, se va reglementa şi modalitatea de scoatere din evidenţa
societăţilor comerciale a sumelor reprezentând exporturile derulate
pe relaţia Irak.
b. Mozambic
În
baza mandatului Comisiilor interdepartamentale constituite în baza
Hotărârii Guvernului nr. 362/1994 cu modificările ulterioare şi
a Ordonanţei Guvernului nr. 59/1994 republicată, aprobat ulterior
prin ordinele miniştrilor instituţiilor componente, în luna octombrie
2006, o delegaţie din România s-a deplasat la Maputo-Mozambic în vederea
confirmării datoriei Republicii Mozambic către statul român şi
discutării unor posibilităţi de rambursare a acesteia.
În urma negocierilor a fost
confirmată datoria Republicii Mozambic către România şi a fost
convenit un proiect de Acord, sub rezerva aprobării acestuia de către
Guvernul României şi Guvernul Republicii Mozambic.
Ministerul Finanţelor Publice a
iniţiat Memorandumul cu tema: Notă
mandat pentru aprobarea încheierii Acordului
dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Mozambic privind reglementarea
datoriei Republicii Mozambic către Romania, aflat în prezent în curs
de avizare la ministerele autorizate în această problemă.
c. Siria
Având în vedere că
prin Minuta încheiată la data de 23.11.2005, au fost confirmate obligaţiile valutare ale
părţii siriene înregistrate la Banca Centrală a Siriei, se vor continua negocierile pentru convenirea
termenilor şi a proiectului de acord guvernamental privind rambursarea
datoriei R.A. Siriene către statul român.
d. Libia
În cadrul
discuţiilor care au avut loc la data de 15 noiembrie 2006 între domnul
Traian Băsescu, Preşedintele României şi Marele Lider al Marii
Jamahirii Arabe Libiene Populare Socialiste, colonelul Muhamar al Ghadafi, a
fost abordată şi problema
reglementării drepturilor şi obligaţiilor valutare reciproce, convenindu-se organizarea
unei întâlniri la Tripoli, în cursul
lunii decembrie 2006, în scopul depistării soluţiilor pentru
rezolvarea problemelor financiare.
În vederea
realizării acestei acţiuni, o delegaţie comună a
Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Afacerilor Externe şi
Ministerului Economiei şi Comerţului, condusă de domnul Bogdan
Drăgoi - Secretar de Stat, s-a deplasat la Tripoli, în perioada 15 -
16.12.2006.
În
scopul stabilirii unui mecanism care să faciliteze reglementarea
pretenţiilor, şefii celor două delegaţii au decis următoarele:
e. Guineea
La data de 1.11.2006, ministrul român al
finanţelor publice şi viceprim- ministru, ministrul economiei şi
finanţelor al Republicii Guineea au semnat la Bucureşti, Acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Guineea
privind reglementarea datoriei Republicii Guineea faţă de România, în
baza aprobării de către Guvern la data de 07.07.2006 a Notei-mandat
pe această temă.
Ministerul Finanţelor
Publice a iniţiat proiectul hotărârii de Guvern pentru aprobarea
Acordului menţionat.
f. Republica Centrafricană
Creanţele României
din R. Centrafricană provin din
participarea statului român la capitalul social al societăţilor mixte
Lorombois şi Carombois şi din livrări de echipamente pentru
fabricile de exploatare şi prelucrare a lemnului din cadrul
societăţilor mixte.
Prin intermediul
Ambasadei României la Dakar, au fost obţinute din partea autorităţilor
centrafricane documente care atestă că societatea mixtă Lorombois a fost
declarată în stare de faliment (28.06.1985) şi lichidată
(24.06.1995) iar societatea mixtă Carombois a fost declarată în stare
de faliment prin Decizia Tribunalului de mare instanţă din Bangui la
28.08.1995.
Ca
urmare, în cursul semestrului I 2007, Ministerul Finanţelor Publice va
iniţia un proiect de act normativ, în vederea aprobării de către
Guvern a scoaterii din evidenţa extrabilanţieră a
contabilităţii publice a creanţelor României pe relaţia
Republica Centrafricană.
g. R.D. Congo
Ca urmare a
adoptării Hotărârii
Guvernului nr. 76/19.01.2006 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Guvernului Republicii
Democrate Congo privind reglementarea datoriei cu titlu de arierate comerciale
a Republicii Democrate Congo către România, semnat la Bucureşti la 3
decembrie 2004 şi la Kinshasa la 12 ianuarie 2005, partea
congoleză a început şi va continua rambursarea datoriei, conform
graficului de eşalonare a plăţilor aprobat.
h. R.P.D. Coreeană
Prin adoptarea
Hotărârii Guvernului
nr.1478/ 11.12.2003 pentru aprobarea Acordului
între Guvernul României şi Guvernul
Republicii Populare Democrate Coreene privind reglementarea datoriei R.P.D.
Coreene către România semnat la Bucureşti, la 20 septembrie 2002,
a fost stabilit cadrul legal pentru recuperarea drepturilor valutare ale
statului român, inclusiv a soldurilor conturilor de cliring în ruble
transferabile şi dolari SUA, în sumă totală, după aplicarea
coeficientului de conversie aprobat de guvernele celor două
ţări, de 2,1 milioane dolari SUA.
Ministerul Economiei şi Comerţului
va continua demersurile necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor
Hotărârii Guvernului nr.1478/11.12.2003, act normativ prin care s-a
stabilit ca în anul 2006 să fie
convenite lista mărfurilor şi companiile autorizate de cele două
părţi în vederea încheierii contractelor de export-import pentru anul
2007, prin intermediul cărora se va efectua rambursarea datoriei statului
menţionat.
În
ceea ce priveşte situaţia din celelalte state debitoare,
menţionăm:
1. Sudan – Ca urmare a acţiunilor
întreprinse prin reprezentanţii în teritoriu ai Ministerului Economiei
şi Comerţului şi Ministerului Afacerilor Externe, prin
scrisoarea din 10.06.2006, autorităţile sudaneze au informat
Ministerul Finanţelor Publice că datoria către România va fi
soluţionată la o dată şi în condiţii de rambursare
care vor fi convenite global, pentru toţi creditorii Sudanului.
2. Cuba - Autorităţile
cubaneze au reiterat la data de 15.05.2006, poziţia Cubei cu privire la
problema datoriei către România, şi anume imposibilitatea de a aborda
această problemă, cauzele constând în:
-
neînceperea procesului de reglementare a datoriei Cubei, atât în ceea ce
priveşte relaţiile bilaterale (ceea ce nu este adevărat) cât şi în plan multilateral (Clubul de la
Paris);
-
prejudiciile aduse economiei cubaneze de fostele ţări socialiste prin
trecerea acestora la economia de piaţă.
În semestrul I 2007, se
va solicita Ministerului Economiei şi Comerţului analizarea
oportunităţii şi iniţierea demersurilor aferente
reluării lucrărilor Comisiei interguvernamentale
de cooperare economică, comercială şi tehnică
româno-cubaneze,
aceasta fiind, până în prezent, sigura posibilitate de punere în
discuţie a datoriei Cubei faţă de România.
3. Republica Congo - Cu
toate că Ministerul Finanţelor Publice a fost de acord cu primirea la
Bucureşti a unei delegaţii din Republica Congo (în lunile august
şi noiembrie 2006), ulterior, reprezentanţii autorizaţi ai
ţării debitoare au comunicat amânarea începerii procesului de reconciliere şi negociere a datoriei
către România.
În semestrul I 2007, se vor relua demersurile
prin canale diplomatice pentru organizarea unei întâlniri între experţii
celor două ţări, la locul şi data propuse de partea
congoleză.
*
*
*
Prezentul Raport
privind situaţia creanţelor României în perioada 1 iulie - 31
decembrie 2006 a fost întocmit în baza prevederilor Legii nr.29/1994, Art.
4, cu modificările ulterioare,
pentru a fi înaintat, spre informare, Parlamentului.