MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR                               

CABINET SECRETAR DE STAT

Nr.                    /        2007

 

 

DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE

 A JUDETULUI.............................

 

 

 

            Avand in vedere dificultatile semnalate dupa intrarea in vigoare a prevederilor Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in ceea ce priveste eliminarea scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru activitatile de cercetare-dezvoltare si inovare, va transmitem spre informare punctul de vedere al institutiei noastre in ceea ce priveste tratamentul aplicabil din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata unitatilor si institutiilor ce desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare, pe care va rugam sa il comunicati structurilor din subordinea dvs.

 

            Potrivit prevederilor art. 141 alin. (2)  lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare aplicabile operatiunilor realizate pana la data de 31 decembrie 2006, este scutita de taxa pe valoarea adaugata activitatea de cercetare-dezvoltare şi inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor şi proiectelor, precum şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, în programele-nucleu şi în planurile sectoriale, prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi activităţile de cercetare-dezvoltare şi inovare finanţate în parteneriat internaţional, regional şi bilateral.

            De la data de 1 ianuarie 2007, prin intrarea in vigoare a Legii nr. 343/2006 privind modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare a fost eliminata.

 

            Totusi, potrivit prevederilor tranzitorii de la art. 161 alin. (19) lit. a) din Codul fiscal, in cazul contractelor ferme, încheiate până la data de 31 decembrie 2006 inclusiv, se aplică prevederile legale în vigoare la data intrării în vigoare a contractelor, pentru activităţile de cercetare-dezvoltare şi inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor şi proiectelor, precum şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, în programele-nucleu şi în planurile sectoriale prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările ulterioare, precum şi activităţile de cercetare-dezvoltare şi inovare finanţate în parteneriat internaţional, regional şi bilateral.

          In ceea ce priveste actele aditionale la contractele de cercetare-dezvoltare si inovare, incheiate dupa data de 1 ianuarie 2007 inclusiv, carora le sunt aplicabile prevederile legale in vigoare dupa data aderarii, conform prevederilor alin. (20) al art. 161 din Codul fiscal, acestea sunt numai cele care modifica valoarea proiectelor de cercetare desfasurate conform contractelor in derulare la data aderarii. In acest caz, potrivit legislatiei in vigoare dupa data aderarii, aceste operatiuni nu mai sunt scutite de la plata taxei.

           Prin urmare, pentru actele aditionale incheiate dupa 1 ianuarie 2007 cu privire la contractele de cercetare in derulare la data aderarii, care nu modifica valoarea totala alocata proiectelor de cercetare, se aplica legislatia in domeniul taxei pe valoarea adaugata in vigoare inainte de data aderarii, deci sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata.

          

            Pentru operatiunile derulate dupa data de 1 ianuarie 2007 pentru care nu se aplica regimul tranzitoriu de la art. 161 alin. (19) lit. a) si alin. (20) din Codul fiscal, s-a impus necesitatea stabilirii cu claritate a unor precizari privind regimul taxei pe valoarea adaugata aplicabil activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare, precizari ce decurg din specificul utilizarii rezultatelor acestei activitati, astfel cum a fost prevazut in Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, cu modificările si completarile ulterioare.

            Astfel, potrivit art. 75 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, cu modificarile si completarile ulterioare, rezultatele cercetărilor obţinute pe baza derulării unui contract finanţat din fonduri publice aparţin persoanelor juridice executante şi ordonatorului principal de credite, în egală măsură, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel.

 

            Din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata, in conformitate cu prevederile art. 126 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 343/2006, sunt considerate operatiuni impozabile in Romania operatiunile care, in conditiile legii, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata, si pentru care locul este considerat a fi in Romania, realizate de o persoana impozabila. De asemenea, livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor trebuie sa rezulte din una din activitatile economice prevazute de lege.

            Potrivit pct. 2 alin. (2) din normele metodologice de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, modificate si completate prin Hotararea Guvernului nr. 1861/2006, o livrare de bunuri sau o prestare de servicii trebuie sa se efectueze cu plata. Conditia referitoare la “plata” implica existenta unei legaturi directe intre operatiune si contrapartida obtinuta. Operatiunea este impozabila in conditiile in care aceasta operatiune aduce un avantaj clientului, iar contrapartida obtinuta este aferenta avantajului primit, dupa cum urmeaza:

            a) condiţia referitoare la existenţa unui avantaj pentru un client este îndeplinită în cazul în care furnizorul de bunuri sau prestatorul de servicii se angajează să furnizeze bunuri şi/sau servicii determinabile persoanei ce efectuează plata, sau în absenţa plăţii, când operaţiunea a fost realizată pentru a permite stabilirea unui astfel de angajament. Această condiţie este compatibilă cu faptul că serviciile au fost colective, nu au fost măsurabile cu exactitate sau au făcut parte dintr-o obligaţie legală;

            b) condiţia existenţei unei legături între operaţiune şi contrapartidă obţinută este îndeplinită chiar dacă preţul nu reflectă valoarea normală a operaţiunii, respectiv ia forma unor cotizaţii, bunuri sau servicii, reduceri de preţ, sau nu este plătit direct de beneficiar ci de un terţ. 

 

            In functie de modalitatea de utilizare a rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare distingem urmatoarele situatii:

 

            - o actiune indirecta, situatie in care rezultatele activitatii de cercetare–dezvoltare apartin executantilor (contractorilor, respectiv unitatile care realizeaza aceste activitati);

          In acest caz, in masura in care exista contracte intre finantator si contractor (executant) in care se specifica expres ca rezultatele sau consecintele activitatii de cercetare – dezvoltare apartin executantilor si aceste rezultate nu sunt transferate catre finantator, apreciem ca nu se intrunesc conditiile pentru ca activitatea de cercetare-dezvoltare sa fie considerata o prestare de servicii cu plata si, in consecinta, aceste operatiuni nu se cuprind in sfera taxei pe valoarea adaugata.

            Taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor efectuate de unitatile care realizeaza  activitati de cercetare – dezvoltare, utilizate in scopul realizarii proiectelor de cercetare – dezvoltare care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, nu este deductibila, in conformitate cu prevederile art. 145 alin. (2) din Codul fiscal.

 

                        - o actiune directa, situatie in care rezultatele  sau  consecintele  activitatii de cercetare-dezvoltare apartin finantatorului.

             In acest caz, apreciem ca se realizeaza o operatiune in sfera taxei pe valoarea adaugata, intrucat este evident ca are loc un transfer al rezultatelor de la executant catre finantator, fiind indeplinita conditia referitoare la plata.

            Contractorul, respectiv unitatea care realizeaza activitatea de cercetare – dezvoltare, are dreptul de a-si deduce taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitiilor de bunuri sau servicii, utilizate in vederea realizarii acestor proiecte de cercetare – dezvoltare care reprezinta actiuni directe, conform art. 145 alin. (2) din Codul fiscal, dar in acelasi timp trebuie sa colecteze TVA pentru contravaloarea activitatii de cercetare-dezvoltare, care va fi platita de finantator.

           

            Prin urmare, atat operatiunile care tranzitoriu sunt scutite conform art. 161 alin. (19) lit. a) din Codul fiscal, cat si actiunile indirecte care nu sunt in sfera de aplicare a taxei, sunt operatiuni fara drept de deducere. Unitatile de cercetare-dezvoltare vor fi considerate in continuare persoane impozabile cu regim mixt si vor exercita dreptul de deducere in conditiile prevazute la art. 147 din Codul fiscal.

 

 Secretar de stat

CATALIN DOICA