GUVERNUL
ROMÂNIEI
H O T Ă R Â R
E
pentru modificarea şi completarea Normelor
metodologice de aplicare a
Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr.44/2004
În temeiul art.108 din
Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. I. – Normele
metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr.44/2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr.112 din 6 februarie 2004, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se
completează după cum urmează:
A. Titlul II -
Impozitul pe profit
1. Punctul 701 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„701 Pentru determinarea
profitului impozabil începând cu anul fiscal 2007, nivelul ratei dobânzii
pentru împrumuturile în valută este de 7%.”
B. Titlul VI – Taxa pe valoarea adăugată
1.
Alineatele (13) şi
(16) ale punctului 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
“(13)
Prevederile art.126 alin. (8) lit. b) din Legea nr.571/2003 privind privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, se
aplică pentru livrarea de bunuri efectuată de către un furnizor
care este înregistrat în scopuri de TVA în primul stat membru către un
cumpărător revânzător care este înregistrat în scopuri de
TVA în al doilea stat membru, altul
decât cel din care începe transportul efectiv al bunurilor, şi care este
urmată de livrarea aceloraşi bunuri de către cumpărătorul
revânzător către beneficiarul livrării, care este înregistrat în
scopuri de TVA în al treilea stat membru, dacă se îndeplinesc
următoarele condiţii:
a) bunurile sunt
expediate sau transportate direct din primul stat membru al furnizorului
către al treilea stat membru al beneficiarului livrării, şi
b) relaţia de transport
al bunurilor din Romania în al treilea stat membru trebuie să existe între
furnizor şi cumpărătorul revânzător, oricare dintre aceştia
putând fi responsabili pentru transportul bunurilor, în conformitate cu
condiţiile Incoterms sau în conformitate cu prevederile contractuale.
[...]
(16) Dacă în situaţia
prevăzută la alin.(13) România este al treilea stat membru al
beneficiarului livrării, achiziţia intracomunitară de bunuri
efectuată de cumpărătorul revânzător, care ar avea locul în
România conform art.1321 alin.(1) din Legea nr.571/2003 privind
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, nu este operaţiune impozabilă în România dacă se
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)
cumpărătorul revânzător nu este stabilit în România ci în al
doilea stat membru;
b) achiziţia
intracomunitară de bunuri este efectuată de cumpărătorul
revânzător în vederea efectuării unei livrări ulterioare a
acestor bunuri în România;
c) beneficiarul
livrării este o persoană impozabilă sau o persoană
juridică neimpozabilă, înregistrată în scopuri de TVA în România
conform art.153 sau 1531 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare;
d) beneficiarul
livrării este obligat, conform art.150 alin.(1) lit.e) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, la plata taxei pentru livrarea efectuată de
cumpărătorul revânzător care nu este înregistrat în scopuri de
TVA în România;
e) beneficiarul
livrării înscrie achiziţia efectuată în rubrica „Achiziţii
intracomunitare” din decontul de taxă prevăzut la art.1562
sau la art.1563 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi în
declaraţia recapitulativă pentru achiziţii intracomunitare de
bunuri, prevăzută la art.1564 alin.(2) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.”
2. Alineatul (1) al punctului 22 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
“(1) În
contractele încheiate între părţi trebuie menţionat dacă
pentru decontări va fi utilizat cursul de schimb comunicat de Banca
Naţională a României sau cursul de schimb al unei bănci
comerciale. În
cazul încasării de avansuri înainte de livrarea de bunuri sau prestarea de
servicii, altele decât cele pentru achiziţii
intracomunitare sau livrări intracomunitare de bunuri, cursul de schimb valutar
utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea
adăugată la data încasării avansurilor va rămâne neschimbat
la data definitivării operaţiunii.
Exemplu: O persoană impozabilă înregistrată
în scopuri de TVA conform art.153 din Legea nr.571/2003
privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare,
încasează 1.000 euro drept avans pentru livrarea unui automobil de la o
altă societate B. A va emite o factură către B la cursul de 3,5
lei/euro, valabil la data încasării avansului.
Baza de
impozitare a TVA = 1.000 euro x 3,5 lei/euro = 3500 lei.
Taxa pe
valoarea adăugată aferentă avansului = 3500 x 19% = 665 lei.
După
o perioadă de 3 luni are loc livrarea automobilului, care costă 5.000
euro. Cursul din data livrării bunului este de 3,6 lei/euro. Baza de
impozitare TVA se determină astfel:
[ (1.000
euro x3,5 lei/euro) + (4.000 euro x 3,6 lei/euro)]x19%= 17.900x19%=3401 lei”
3. Exemplele 1 si 2 cuprinse in alineatul (8) al
punctului 54 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
“Exemplu1:
O persoană impozabilă cumpără un mijloc fix a cărui
durată normală de funcţionare este de 7 ani, la data de 30
noiembrie 2007 în valoare de 10.000 lei + TVA (19% = 1900), şi deduce 1900
lei.
La 2 decembrie 2009,
mijlocul fix este casat. În acest caz, există o ajustare în favoarea
statului, în valoare de două cincimi din 1900 lei, respectiv 760 lei.
Exemplul 2: O
persoană impozabilă cumpără un mijloc fix a cărui
durată de funcţionare este de 3 ani, la data de 30 noiembrie 2007 în
valoare de 10.000 lei + TVA (19% = 1900 lei), şi deduce 1900 lei. La data
de 2 decembrie 2009, mijlocul fix este casat. În acest caz, există o
ajustare în favoarea statului, în valoare de două cincimi din 1900 lei,
respectiv 760 lei.”
4. Punctul 60 se modifică si va avea următorul
cuprins:
“60. Obligaţiile
beneficiarului prevăzute la art.1512 alin.(1) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare,
nu afectează exercitarea dreptului de deducere în condiţiile prevăzute
la art.145 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal,
cu modificările şi completările ulterioare.”
5. Alineatul (2)
al punctului 63 se abrogă.
6. La punctul 71
alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
“d) numele, adresa şi codul
de înregistrare în scopuri de TVA
acordat de autorităţile fiscale din alt stat membru persoanei impozabile care realizează
transferul, precum şi adresa exactă a locului în care au fost
transferate bunurile.”
7. Alineatele (1) şi (2) ale punctului 72 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
“(1)
Factura prevazută la art.155 alin.(5) din Legea nr.571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, va fi
întocmită în orice limbă oficială a statelor membre ale Uniunii
Europene, dar
la solicitarea organelor de control trebuie asigurată traducerea în limba
română. Baza
de impozitare poate fi înscrisă în valută, dar dacă operaţiunea
nu este scutită de taxă, suma taxei trebuie înscrisă şi în
lei. Pentru înregistrarea în jurnalele de vânzări baza impozabilă va
fi convertită în lei utilizând cursul de schimb prevăzut la art. 1391
din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) In situaţia în care
denumirea bunurilor livrate/serviciilor prestate nu poate fi înscrisă pe o
singură pagină, elementele prevăzute la art.155 alin.(5) cu
excepţia informaţiilor prevăzute la lit.k), m), n) şi p), din
Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, se inscriu numai pe prima pagină
a facturii. In această situaţie este obligatorie înscrierea pe prima
pagină a facturii a numărului de pagini pe care le conţine
factura şi a numărului total
de poziţii cuprinse în factura respectivă. Pe facturile emise şi
achitate prin numerar pe baza de bonuri fiscale emise conform
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.28/1999 privind
obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 64/2002, republicată, cu modificările ulterioare, nu
este necesară menţionarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate,
fiind suficientă menţiunea “conform bon fiscal nr./data.”
8. La punctul 80 alineatul(2) partea introductivă se
modifică şi va avea următorul cuprins:
“(2) In sensul art.1561 alin.(7) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare,
organele fiscale competente pot aproba, la solicitarea justificată a
persoanei impozabile, o altă perioadă fiscală, respectiv:”
9. Punctul 81 se modifica şi va avea următorul
cuprins:
”81.(1) În scopul aplicării prevederilor art.157 alin.(4) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, organele vamale nu vor solicita plata taxei pe
valoarea adăugată pentru importuri de bunuri persoanelor care fac
dovada că sunt înregistrate în scopuri de TVA conform art.153 din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare. Nu se aplică aceste prevederi în cazul
persoanelor care sunt înregistrate în scopuri de TVA pentru achiziţii
intracomunitare conform art.1531 din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, care fac plata taxei în conformitate cu
prevederile art.157 alin.(3) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2)
În cursul perioadei fiscale importatorii care sunt persoane impozabile înregistrate
în scopuri de TVA conform art.153 din Legea nr.571/2003
privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, reflectă taxa pe valoarea adăugată
aferentă acestor importuri în jurnalele pentru cumpărări pe baza
declaraţiei vamale de import sau, după caz, a actului constatator
emis de autoritatea vamală. Contabil, taxa aferentă importului se
înregistrează concomitent atât ca taxă colectată cât şi ca
taxă deductibilă. În decontul de taxă pe valoarea
adăugată, taxa se evidenţiază atât ca taxă
colectată, cât şi ca taxă deductibilă în limitele şi
condiţiile prevăzute la art. 145, 146, 147
şi 1471 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) În situaţia în care organele fiscale competente, cu
ocazia verificărilor efectuate, constată că nu s-au îndeplinit
obligaţiile prevăzute la art. 157 alin.(2), sau în cazul importurilor, la
art.157 alin.(5) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, vor proceda astfel:
a) dacă achiziţiile
sunt destinate exclusiv realizării de operaţiuni care dau drept de
deducere, dispun aplicarea prevederilor art.157 alin.(2) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare,
sau în cazul importurilor dispun aplicarea prevederilor art.157 alin.(5) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare,
în perioada fiscală în care s-a finalizat controlul;
b) dacă achiziţiile
sunt destinate realizării de operaţiuni care sunt supuse pro-rata,
vor calcula diferenţa dintre taxa colectată şi taxa dedusă
potrivit pro-rata aplicabilă la data efectuării operaţiunii. În
cazul în care controlul are loc în cursul anului fiscal în care
operaţiunea a avut loc, pentru determinarea diferenţei
menţionate se va avea în vedere pro-rata provizorie aplicată.
Dacă controlul are loc într-un alt an fiscal decât cel în care a avut loc
operaţiunea, pentru determinarea diferenţei menţionate se va avea
în vedere pro-rata definitivă calculată pentru anul în care a avut
loc operaţiunea. Diferenţele astfel stabilite vor fi achitate în termenele
prevăzute de normele procedurale în vigoare;
c) dacă achiziţiile sunt
destinate realizării de operaţiuni care nu dau drept de deducere, vor
stabili taxa datorată bugetului de stat, care va fi achitată în
termenele prevăzute de normele procedurale în vigoare.
(4)
Pentru sumele evidenţiate în actele constatatoare emise de organele vamale
după data de 1 ianuarie 2007 pentru importuri realizate anterior acestei
date, se aplica prevederile art. 157
alin.(4) şi (5) din Legea nr.571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare.”
C. Titlul VII – Accize şi alte taxe speciale
1. După alineatul (2) al punctului 22, se introduce un nou alineat,
alin. (3), cu următorul cuprins:
“ (3)
Acciza se consideră suspendată atunci când produsele supuse accizelor
provin din sau sunt destinate unor terţe tări sau unor teritorii
menţionate la art.1631 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.”
2. După punctul 42 se introduce un nou
punct, punctul 43, cu următorul cuprins:
“ Codul fiscal:
Produse energetice
Art.175.- [...]
(2) Intră sub incidenţa prevederilor
secţiunilor a 4-a şi a 5-a ale cap.I din prezentul titlu doar
următoarele produse energetice:
[...]
c) produsele cu codurile NC de la 2710 11 la 2710 19 69.
Pentru produsele cu codurile NC 2710 11 21, 2710 11 25 şi 2710 19 29,
prevederile secţiunii a 5-a se vor aplica numai circulaţiei
comerciale în vrac;
Norme metodologice:
43. În înţelesul prezentelor
norme prin circulaţie
comercială în vrac se înţelege
transportul produsului în stare vărsată fie prin cisterne, rezervoare
sau alte containere similare, care fac parte integrantă din mijlocul de transport
- camion cisternă, vagon cisternă, nave petroliere etc. –, fie prin tancuri ISO. De asemenea,
circulaţia comercială in vrac
include şi transportul produselor
în stare vărsată efectuat prin alte containere mai mari de 210 litri
în volum.”
3. După alineatul
(1) al punctului 5 1.1 se introduce un nou
alineat, alin. (2), cu următorul cuprins:
“(2) Intră sub incidenţa prevederilor
alin.(1) şi operatorii economici care efectuează achiziţii
intracomunitare sau importă astfel de produse, exigibilitatea accizelor
luând naştere la momentul livrării produselor respective către
beneficiari.”
4.
Punctul 5 1.3 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
“Codul fiscal:
Excepţii
Art. 1754 - (1) Prevederile privind accizarea nu se vor
aplică pentru: [...]
2.
următoarele utilizări de produse energetice şi energie
electrică:
a) produsele
energetice utilizate în alte scopuri decât în calitate de combustibil pentru
motor sau combustibil pentru încălzire;
b) utilizarea
duală a produselor energetice [...]
d) energia
electrică, atunci când reprezintă mai mult de 50% din costul unui
produs, potrivit prevederilor din norme;
e) procesele mineralogice, potrivit
prevederilor din norme.
(2) Nu se
consideră producţie de produse energetice:
a) operaţiunile
pe durata cărora sunt obţinute accidental mici cantităţi de
produse energetice, potrivit prevederilor din norme; [...]
Norme
metodologice:
51.3 (1) Operatorii economici
care achiziţionează produse energetice de natura celor prevăzute la art. 175 alin.(2) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, în vederea utilizării într-unul din
scopurile prevăzute la art.1754 alin.(1) pct.2 lit.a), b)
şi e) vor depune în vederea înregistrării o cerere la autoritatea
fiscală teritorială. Autoritatea fiscală eliberează o
autorizaţie de utilizator final, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 20, în care va fi
menţionat ca temei legal art.1754. Circulaţia acestor produse de la
antrepozitul fiscal la utilizator va fi însoţită de documentul
administrativ de însoţire, potrivit procedurii prevăzută la pct.
14.
(2)Autorizaţia de utilizator final
are o valabilitate de 1 an de la data emiterii. Cantitatea de produse accizabile înscrisă într-o
autorizaţie de utilizator final
poate fi suplimentată în situaţii bine justificate în cadrul
aceleiaşi perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(3) Operatorii
economici care achiziţionează produse energetice, altele decât cele
prevăzute la alin.(2) al art.175 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, în vederea
utilizării într-unul din scopurile prevăzute la art.1754
alin.(1) pct.2 lit.a), b) şi e) se înregistrează la autoritatea
fiscală teritorială prin depunerea unei declaraţii pe proprie
răspundere, întocmită în 3
exemplare, privind scopul în care urmează a fi achiziţionate
produsele respective. Din cele 3 exemplare, cu numărul de înregistrare la
autoritatea fiscală, unul se păstrează de către beneficiar,
altul de către furnizor, iar al treilea de către autoritatea
fiscală.
(4) Atât în cazul
autorizaţiei de utilizator final, cât şi al declaraţiei pe
propria răspundere, numărul autorizaţiei sau declaraţiei atribuit
de către autoritatea fiscală teritorială, va fi precedat de
indicativul RO urmat de indicativul judeţului. Acest număr este cel care în cazul prevăzut la
alin.(1), se comunică antrepozitui fiscal furnizor de către
beneficiar, în vederea înscrierii în căsuţa 4 a documentului
administrativ de însoţire.
(5) Autorităţile
fiscale teritoriale vor ţine o evidenţă a operatorilor economici
prevăzuţi la alin.(1) şi (3) prin înscrierea acestora în registre
speciale. De asemenea, vor asigura publicarea pe site-ul
Ministerului Finanţelor Publice a listei cuprinzând aceşti operatori
economici, listă care va fi actualizată lunar până la data de 15
a fiecărei luni.
(6) În
înţelesul prezentelor norme, prin costul unui produs se întelege suma tuturor achiziţiilor de bunuri şi
servicii la care se adaugă
cheltuielile de personal şi consumul de capital fix la nivelul unei
activităţi aşa cum este definită la pct. 51.4. Acest cost este calculat ca un cost mediu pe unitate. În
înţelesul prezentelor norme, prin costul energiei electrice se
înţelege preţul efectiv de cumpărare al energiei electrice sau
costul de producţie al energiei electrice dacă este realizată în
activitate.
(7) În
inţelesul prezentelor norme prin procese mineralogice se
înţelege procesele clasificate în nomenclatura CAEN sub codul DI 26
“fabricarea altor produse din minerale nemetalice”, in conformitate cu Regulamentul
Consiliului nr. 3037/90 din 9 octombrie 1990 privind clasificarea
statistică a activităţilor economice în Comunitatea
Europeană.
(8) În înţelesul
prezentelor norme nu se consideră producţie de produse energetice,
operaţiunile pe durata cărora sunt obţinute mici
cantităţi de produse energetice.”
5.
După alineatul (1) al punctului 7 se introduce un nou alineat, alin. (11) , cu următorul cuprins:
“ (11) Intră sub incidenţa
regimului de antrepozitare producţia şi/sau depozitarea de arome
alimentare, extracte şi concentrate alcoolice care au o concentraţie
alcoolică ce depăşeşte 1,2% în volum.”
6.
La punctul 7 alineatul (5) după
litera c), se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul
cuprins:
“ (5) [...]
d) livrările de produse energetice în
scopurile prevăzute la art.1754 alin.(1) pct.2
din Legea nr.571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.”
7. După alineatul (5) al punctului 8, se introduce un nou alineat, alin.
(51), cu următorul cuprins:
“(51) Persoanele care
intenţionează să fie autorizate ca antrepozitari de depozitare
şi care efectuează operaţiuni exclusive de îmbuteliere
băuturi spirtoase, trebuie să deţină în proprietate sau
să deţină contracte de leasing pentru instalaţiile de imbuteliere.
8.
La punctul 9 alineatului (1) literah) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
“9.
(1) [...]
h) produse energetice – 2.500.000 kg. Această
cantitate minimă nu este obligatorie în cazul antrepozitelor fiscale de
depozitare destinate exclusiv aprovizionării aeronavelor şi respectiv
a navelor şi a ambarcaţiunilor.”
9.
La punctul 9 alineatul (1) după litera h), se introduce o nouă
literă, lit.i), cu următorul cuprins:
“
9. (1) [...]
i) arome alimentare, extracte şi concentrate
alcoolice – 1500 litri de alcool pur.”
10.
Alineatul (3) al punctului 9 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
“(3)În situaţia unui antrepozitar autorizat de
depozitare, care pe durata unei perioade continue de 6 luni nu respectă
prevederile alin.(1), autorizaţia se revocă. Revocarea
autorizaţiei se face de către autoritatea fiscală
centrală.”
11.
După alineatul (4) al punctului 9 se introduce un nou alineat, alin.(5),
cu următorul cuprins:
“(5) Antrepozitarii autorizaţi pentru
depozitare vor înregistra în evidenţele proprii toate operaţiunile
efectuate privind achiziţiile şi livrările de produse accizabile
şi vor depune lunar la autoritatea
fiscală teritorială în raza căreia îşi au domiciliul fiscal,
câte o situaţie centralizatoare a acestor operaţiuni, până pe
data de 15 a lunii următoare celei la care se referă situaţia.
Modelul situaţiei centralizatoare este similar celui prevăzut în anexa
nr.14.”
12.
La alineatul 6 al punctului 91 fraza
a doua se abrogă.
13. Alineatul (3) al punctului 12 se abrogă.
14.
Alineatele (1),(5) şi(7) ale punctului 121 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
“121. (1) Măsura suspendării-cu
excepţia cazului de la alin.(4)-, a revocării sau a anulării
autorizaţiilor se va dispune de către Comisia instituită în
cadrul autorităţii fiscale centrale, în baza actelor de control emise
de organele de specialitate, prin care s-au consemnat încălcări ale
prevederilor legale care atrag aplicarea acestor măsuri.
[...]
(5) Atunci când deficienţele
care atrag măsura revocării nu au consecinţe fiscale şi
sunt remediate în termen de 10 zile lucrătoare de la data comunicării
actului de control de către
organele cu atribuţii în acest sens, acestea vor comunica operativ
Comisiei instituite în cadrul autorităţii fiscale centrale faptul
că deficienţele au fost remediate, situaţie în care această
Comisie nu va mai dispune măsura de revocare.
[...]
(7) În toate
situaţiile privind suspendarea, revocarea sau anularea autorizaţiei,
aceasta atrage suspendarea activităţii şi, după caz,
aplicarea sigiilor pe instalaţiile de producţie, operaţiune care
va fi efectuată de autoritatea fiscală teritorială în raza
căreia îşi desfăşoară activitatea antrepozitarul
autorizat. ”
15.
La punctul 121
alineatul (6) se abrogă.
16. După alineatul (9) al punctului 121
se introduc două noi alineate, alin. (10) şi (11), cu
următorul cuprins:
“(10)
In cazul anulării sau revocării autorizaţiei, cererea pentru o
nouă autorizaţie poate fi depusă numai după o perioadă
de 5 ani, respectiv 6 luni de la data la care decizia de anulare sau revocare a
autorizaţiei devine definitivă în sistemul căilor administrative
de atac sau de la data hotărârii judecătoreşti definitive
şi irevocabile.
(11) Cererea de renunţare
la un antrepozit fiscal, în care se vor menţiona şi motivele
acesteia, se depune la organul fiscal teritorial. Organul fiscal teritorial are
obligaţia de a verifica dacă la data depunerii cererii antrepozitarul autorizat deţine stocuri
de produse accizabile şi dacă au fost respectate prevederile legale în
materie. După verificare, cererea de renunţare, însoţită
de actul de verificare, va fi transmisă autorităţii fiscale
centrale.”
17.
Alineatul (15) al punctului 122 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
“ (15)
Autorizaţia de operator înregistrat are valabilitate 5 ani, cu începere de
la data de 1 a lunii următoare celei în care operatorul înregistrat face
dovada constituirii garanţiei în cuantumul şi în forma aprobată
de autoritatea fiscală competentă.”
18.
Alineatul (3) al punctului 13 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
“ (3) În cazul
deplasării în regim suspensiv a produselor accizabile dintr-un antrepozit
fiscal din România către un stat membru, inclusiv în cazul
deplasării către un birou vamal de ieşire din teritoriul
comunitar, containerele în care se deplasează produsele respective trebuie
să poarte şi sigiliile aplicate de reprezentantul desemnat de
autoritatea fiscală teritorială din raza căreia pleacă
produsul sau de autoritatea competentă
dintr-un alt stat membru, în situaţiile în care se impune desigilarea
şi resigilarea containerelor. In situaţia în care vămuirea se
efectuează la un birou vamal din teritoriul comunitar, sigiliile aplicate
de reprezentantul autorităţii fiscale vor fi înlocuite, după
caz, cu sigiliile vamale.”
19. După
alineatul (5) al punctului 13 se introduce un nou alineat, alin.(6), cu
următorul cuprins:
“ (6) Prevederile alin.(2) al art.186 din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, se aplică şi circulaţiei
intracomunitare a produselor supuse accizelor cu o cota zero care nu au fost
eliberate în consum.”
20. După
alineatul (11) al punctului 14 se introduc două noi alineate, alin. (12)
şi (13) , cu următorul cuprins:
“ (12) Prevederile alin.(1) al
art.187 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, nu sunt aplicabile în cazul prevăzut
la alin.(2) şi (3) ale pct. 22.
(13) Circulaţia
intracomunitară a produselor accizabile supuse marcării potrivit
prevederilor art.202 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, dintr-un alt stat membru către România, produse care sunt destinate
vânzarii în România, va fi însoţită de documentul administrativ de
însoţire. ”
21.
După alineatul (1) al punctului 142 se introduce un nou
alineat, alin.(11), cu următorul cuprins:
“(11) Obligaţiile de a
înştiinţa autoritatea fiscală competentă de neprimirea în
termen de către antrepozitul fiscal expeditor, a documentului
administrativ de însoţire certificat, precum şi de a plăti
accizele corespunzătoare revin antrepozitarului autorizat.”
22.
După punctul 182 se introduce un nou punct, punctul 182.1,
cu următorul cuprins:
“ Codul fiscal
Produse
cu accize plătite, utilizate în scopuri comerciale în România
Art.1924.- […]
(3)
Acciza este datorată, după caz, de către comerciantul din
România sau de persoana care primeşte produsele pentru utilizare în
România.
Norme metodologice
182.1. (1) Pentru aromele
alimentare, extractele şi concentratele alcoolice, accizele plătite de către comerciantul
din Romania ca urmare achiziţiei de la un furnizor dintr-un alt stat
membru, pot fi restituite la cererea comerciantului care s-a conformat
cerinţelor prevăzute la alin.(5) al art.1924 din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Cererea de restituire va fi însoţită
de:
a) documentul care să ateste că acciza a
fost plătită; şi
b) copia documentelor care atestă că
livrarea s-a efectuat către un antrepozit fiscal de producţie
băuturi alcoolice la preţuri fără accize, sau
c) copia documentelor care atestă că
livrarea s-a efectuat către un operator economic producător de
băuturi nealcoolice ori produse alimentare, în care să fie
inscrisă menţiunea “scutit de accize”.
23. La punctul 185, alineatul (2) lit. B) poziţia 4) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
“ 4) bere – 110 litri.”
24.
Alineatele (5) şi (7) ale punctului 20 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
“(5) Garanţia poate fi sub
formă de depozit în numerar şi/sau de garanţii personale.
[...]
(7) În cazul garanţiei personale
se aplică următoarele reguli:
a) garantul trebuie să
fie o societate bancară din teritoriul comunitar;
b) să existe o scrisoare de
garanţie bancară în favoarea
autorităţii fiscale la care operatorul economic este înregistrat ca
plătitor de impozite, taxe şi alte contribuţii.”
25. După alineatul (8) al punctului 20 se introduc trei noi alineate,
alin. (81),(82) şi (83) , cu următorul
cuprins:
“(81)
Prin excepţie de la prevederile alin.(8), un antrepozitar autorizat pentru
producţie, transformare şi/sau depozitare de tutunuri prelucrate, are
obligaţia de a depune o garanţie corespunzătoare unei cote de
8,33% din suma accizelor aferente mediei ieşirilor anuale de produse
accizabile din antrepozitul fiscal, în ultimii 3 ani calendaristici.
(82) În toate
situaţiile, valoarea accizelor care constituie baza de calcul pentru
stabilirea garanţiei, se determină prin aplicarea cotelor de
acciză în vigoare la momentul constiturii garanţiei.
(83) În
situaţiile prevăzute la alin.(8)
şi (81), nivelul garanţiei se reduce după cum
urmează:
a) cu 50%, în cazul în care
Comisia instituită în cadrul autorităţii fiscale centrale
stabileşte că în ultimii 3 ani consecutivi de activitate în calitate
de antrepozitar autorizat s-a conformat
prevederilor legale privind accizele;
b) cu 75%, în cazul în care
Comisia instituită în cadrul autorităţii fiscale centrale
stabileşte că în ultimii 5 ani consecutivi de activitate în calitate
de antrepozitar autorizat s-a conformat prevederilor legale privind accizele.”
26. Alineatele (9)-(12) si (18) ale punctului 20 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
“ (9) Orice antrepozitar
autorizat prevăzut la alin.(8) şi (81) are obligaţia
constituirii unei garanţii corespunzătoare unei cote de 2,5% din suma
accizelor aferente cantităţilor de produse accizabile deplasate în
regim suspensiv către un alt stat membru în anul anterior constituirii
garanţiei.
(10) În situaţia în care
suma garanţiei constituită potrivit prevederilor alin.(8) şi (81)
este mai mare decât suma garanţiei constituită potrivit prevederilor
alin. (9), aceasta din urmă se va considera deja constituită
(11) Orice operator înregistrat
are obligaţia de a depune o garanţie corespunzătoare unei cote
de 6% sau de 8,33% în cazul tutunului prelucrat, din suma totală a
accizelor aferente produselor achiziţionate în anul anterior.
(12) În situaţia unui nou
antrepozitar autorizat sau a unui nou operator înregistrat, garanţia va
reprezenta 6% sau 8,33% în cazul tutunului prelucrat, din accizele estimate,
aferente produselor ce urmează a fi realizate ori achiziţionate pe
parcursul unui an.
[...]
(18) Nivelul garanţiei se
analizează anual de către autoritatea fiscală teritorială,
în vederea actualizării în funcţie de schimbările intervenite în
volumul afacerii, în activitatea antrepozitarului/operatorului înregistrat sau
în nivelul accizei datorate. În acest sens, antrepozitarul autorizat/operatorul
înregistrat trebuie să depună anual, până la data de 15 ianuarie
a anului următor, la autoritatea fiscală teritorială, o
declaraţie privind informaţiile necesare analizei. Cuantumul
garanţiei stabilit prin actualizare se va comunica antrepozitarului
autorizat/operatorului înregistrat prin decizie emisă de autoritatea fiscală
teritorială, care va face parte integrantă din autorizaţia de
antrepozit fiscal. Termenul de constituire a garanţiei astfel
stabilită va fi de cel mult 30 de zile de la data comunicării.”
27. Alineatul (13) al punctului 20 se abrogă.
28. După alineatul (5) al punctului 21.3 se introduc
şase noi alineate, alin.tele (6) - (11), cu următorul cuprins:
“ (6) Scutirea de la plata accizelor se acordă direct beneficiarilor
scutirilor în baza certificatului de scutire prevăzut în anexa nr.17
şi în cazul produselor accizabile achiziţionate de la un importator pentru
care accizele au fost plătite de acesta în vamă.
(7) Certificatul de scutire se întocmeşte de
beneficiar în două exemplare vizate de autoritatea fiscală care
deserveşte beneficiarul, pentru fiecare operaţiune în parte.
(8) Un exemplar al certificatului de scutire de accize însoţeşte
transportul produselor accizabile de la importator către beneficiar
şi se păstrează de către acesta, iar al doilea exemplar se
păstrează de către importator.
(9) Importatorul livrează
beneficiarului scutirii, produsele accizabile la preţuri fără
accize şi va solicita compensarea/restituirea accizelor aferente
cantităţilor astfel livrate, potrivit prevederilor Codului de
procedură fiscală.
(10) În vederea restituirii
sumelor reprezentând accizele, importatorul va depune până la data de 25 a
lunii următoare celei pentru care se solicită restituirea, la
autoritatea fiscală teritorială la care este înregistrat ca
plătitor de impozite şi taxe, următoarele documente:
a) cererea de restituire de accize;
b) copia facturilor de livrare către
beneficiarul scutirii, în care este înscrisă menţiunea “scutit de
accize”;
c) dovada plăţii accizelor în
vamă;
d) copia certificatului de scutire, aferent
fiecărei operaţiuni.
(11) Modelul cererii de restituire
a accizei este cel din anexa nr.19.
29. La punctul 22 alineatul (8) litera d) 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
“d) operaţiunea de
denaturare se consemnează într-un registru special, care se
păstrează în antrepozitul fiscal, în care se vor înscrie: data
efectuării operaţiunii, cantitatea denaturată, substanţele
şi cantităţile utilizate pentru denaturare, precum şi
numele şi semnătura reprezentantului autorităţii fiscale. “
30. La punctul 22alineatul (23) litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
“a) situaţiile
prevăzute la art.200 alin.(1) lit.a), b), d), f) şi g) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare;”
31. La punctul 22 alineatul (18) litera c) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
“c) dovada constituirii
unei garanţii în favoarea autorităţii fiscale, care să
reprezinte 3% din accizele aferente cantităţii aprobate. Această
dovadă se depune la autoritatea fiscală emitentă în termen de 15
zile de la data aprobării autorizaţiei. Forma şi modul de
constituire a garanţiei sunt cele prevăzute la pct.20 alin.(5), (6)
şi (7). Garanţia nu se
constituie în cazul antrepozitarilor autorizaţi care
funcţionează în sistem integrat.”
32. Alineatul (20) al punctului 22 se modifică si va
avea următorul cuprins:
“(20) După eliberarea autorizaţiilor,
autorităţile fiscale teritoriale vor ţine o evidenţă
strictă a acestora prin înscrierea în registrele speciale ale
autorizaţiilor de utilizatori finali eliberate în domeniul alcoolului
etilic şi produselor alcoolice. De asemenea,
vor asigura publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a
listei cuprinzând aceşti operatori economici, listă care va fi
actualizată lunar până la data de 15 a fiecărei luni. ”
33. Alineatele (2),(4),(5)
si (8) ale punctului 23.1 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
“(2) Se pot aproviziona cu
produse energetice destinate exclusiv utilizării drept combustibil pentru
motor pentru aeronave la preţuri de livrare fără accize:
a) operatorii economici care
deţin certificate de autorizare ca distibuitor expres pentru produse
aeronautice civile şi/sau de contracte de prestări de servicii cu
societăţi deţinătoare de certificate de autorizare ca
distribuitor expres pentru produse aeronautice civile;
b) persoana care deţine
certificat de autorizare ca operator aerian.
[...]
(4) Se pot aproviziona cu produse
energetice destinate exclusiv utilizării drept combustibil pentru motor
pentru navigaţia în apele comunitare şi pentru navigaţia pe
căile navigabile interioare la preţuri de livrare fără
accize:
a) operatorii economici care
deţin autorizaţii ca distribuitori de combustibil pentru motor pentru
navigaţie;
b) persoana care deţine
certificat de autorizare pentru navigaţie.
(5) Operatorii economici
prevăzuţi la alin.(2) lit.a) şi alin.(4) lit.a) trebuie să
se autorizeze ca antrepozite fiscale de depozitare. Această obligaţie
revine operatorilor economici care dispun de spaţii de depozitare
corespunzătoare şi efectuează operaţiuni de alimentare cu
combustibil pentru motor a aeronavelor, precum şi a navelor şi
ambarcaţiunilor.
[...]
(8) Operatorii economici
prevăzuţi la alin. (5) vor înregistra zilnic toate
cantităţile intrate şi ieşite, în jurnalele privind
intrările şi ieşirile de combustibil pentru motor destinate
utilizării exclusive pentru aeronave şi nave, întocmite potrivit
modelului prevăzut în anexa nr.22.”
34. Alineatele (1)-(7), (14), (18) şi (19) ale punctului 23.2 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
”(1) În situaţiile
prevăzute la art. 201 alin.(1) lit. c), d) şi h) din Legea nr.571/2003
privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, scutirea se acordă
direct cu condiţia ca energia electrică să provină de la
operatori economici autorizaţi de Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), iar produsele energetice să fie
aprovizionate direct de la un antrepozit fiscal, de la un operator înregistrat,
de la un importator, din operaţiuni proprii de import, de la companii de
extracţie a cărbunelui sau alţi operatori economici care
comercializează acest produs, ori
de la un distribuitor autorizat în cazul gazului natural.
(2) Pentru aplicarea scutirii,
titularii centralelor de producţie de energie electrică, ale
centralelor combinate de energie electrică şi termică, precum
şi operatorii economici utilizatori ai produselor energetice
prevăzute la art.201 alin.(1) lit.h) din Legea nr.571/2003 privind
Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, vor solicita autorităţii fiscale
teritoriale în raza căreia îşi au sediul, autorizaţii de
utilizator final pentru produse energetice.
(3) Nu intră sub
incidenţa prevederilor alin.(2) energia electrică şi gazul
natural.
(4) Autorizaţiile de utilizator final se
eliberează la cererea scrisă a beneficiarului, însoţită de:
a) actul de constituire - în copie şi original - din
care să rezulte că societatea desfăşoară o activitate
de producţie de energie electrică sau producţie combinată
de energie electrică şi termică;
b) fundamentarea cantităţilor ce urmează a
fi achiziţionate în regim de scutire de plata accizelor.
(5) Autorizaţiile de
utilizator final se emit de autoritatea fiscală teritorială,
potrivit modelului prevăzut în anexa nr.20 şi au o valabilitate
de 3 ani.
(6) Autorizaţiile de
utilizator final se emit în trei exemplare, cu următoarele destinaţii:
a) primul exemplar se păstrează de către
utilizatorul final;
b) al doilea exemplar se păstrează de
către autoritatea fiscală teritorială emitentă;
c) exemplarul trei se
păstrează de către antrepozitul fiscal expeditor, de catre
operatorul înregistrat sau de către importator.
(7)
Cantităţile de produse scutite de plata accizelor, înscrise într-o
autorizaţie pentru fiecare an de valabilitate a acesteia, vor reprezenta
media anuală a cantităţilor utilizate în ultimii 3 ani . Pentru
operatorii economici care nu au activitate de minimum 3 ani,
cantităţile vor fi estimate pe baza normelor de consum şi a
producţiei preconizate a se realiza.
[...]
(14) Dacă în
termen de 45 de zile lucrătoare de la expedierea produsului, antrepozitul
fiscal expeditor nu primeşte copia documentului administrativ de
însoţire certificat, va înştiinţa despre acest fapt autoritatea
fiscală emitentă a autorizaţiei în termen de 5 zile. Autoritatea
fiscală emitentă va verifica în următoarele 3 zile realitatea
informaţiei şi în cazul în care aceasta se va dovedi reală, va
analiza motivele care au generat acest fapt şi va dispune încasarea
accizelor aferente cantităţilor înscrise în document.
[...]
(18) Operatorii înregistraţi, importatorii
sau operatorii economici care achiziţionează produse energetice în
vederea livrării în regim de scutire directă către centralele de
producţie de energie electrică sau producţie combinată de
energie electrică şi termică, vor livra produsele către
aceste centrale la preţuri fără accize şi vor solicita autorităţii
fiscale competente restituirea accizelor aferente cantităţilor
livrate cu această destinaţie, care au fost plătite la momentul
recepţiei, importului sau al achiziţiei. Nu intră sub
incidenţa acestor prevederi beneficiarii scutirilor care utilizează produse
energetice provenite din operaţiuni proprii de import, pentru care
scutirea se acordă direct.
(19) În vederea restituirii
accizelor în situaţia prevăzută la alin.(18), operatorul
înregistrat, importatorul sau operatorul economic va depune la autoritatea fiscală
competentă la care a efectuat plata, o cerere de scutire de accize al
cărui model va fi aprobat prin ordin al ministrului finanţelor
publice. Cererea va fi însoţită de copia autorizaţiei de
utilizator final a centralei beneficiare a scutirii şi de documentul care
atestă plata accizelor de către operatorul înregistrat, importator
sau operatorul economic.”
35. Alineatul (22) al punctului 23.2 se abrogă.
36. Alineatul (4) al punctului 23.3 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
“ (4) În cazul
organizaţiilor de caritate, scutirea se acordă în baza
autorizaţiei de utilizator final emisă de autoritatea fiscală
teritorială la care este înregistrat ca plătitor de impozite şi
taxe beneficiarul scutirii, mai puţin în cazul gazului natural pentru care
nu este obligatorie deţinerea acestei autorizaţii.”
37. Alineatul (2) al punctului 23.7 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
“ (2) Scutirea se acordă în baza autorizaţiei de
utilizator final emisă de autoritatea fiscală teritorială la
care este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe beneficiarul
scutirii, mai puţin în cazul gazului natural pentru care nu este
obligatorie deţinerea acestei autorizaţii.”
38. După
subpunctul 23.10 al punctului 23 se introduce un nou subpunct, subpunctul 23.11,
cu următorul cuprins:
“23.11.(1) În toate situaţiile în care se eliberează
autorizaţii de utilizator final, autorităţile fiscale
teritoriale vor ţine o evidenţă strictă a acestora prin
înscrierea în registrele speciale ale autorizaţiilor de utilizator final
eliberate în domeniul produselor energetice. De asemenea, vor asigura
publicarea pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice a listei cuprinzând
aceşti operatori economici, listă care va fi actualizată lunar
până la data de 15 a fiecărei luni.
(2) Cantitatea de produse accizabile înscrisă într-o
autorizaţie de utilizator final de produse energetice, poate fi
suplimentată în situaţii bine justificate în cadrul aceleiaşi
perioade de valabilitate a autorizaţiei.
(3) În toate situaţiile în care scutirea de la plata
accizelor este condiţionată de constituirea garanţiei, forma şi modul
de constituire a garanţiei sunt cele prevăzute la alin.(5), (6)
şi (7) de la pct.20.”
39. La punctul 24 alineatul
(1) după litera e), se introduce o nouă literă, lit. f), cu
următorul cuprins:
”f) aromele alimentare, extractele si concentratele
alcoolice.”
40. Alineatul (9) al punctului 26 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
” (9) Fiecărui operator economic cu drept de
marcare i se atribuie un cod de marcare de 13 caractere. În cazul antrepozitarilor autorizaţi
şi al operatorilor înregistraţi, codul de marcare este codul de
acciză. În cazul importatorilor
autorizaţi şi al operatorilor neînregistraţi, codul de marcare
este format din 2 caractere alfanumerice aferente codului de ţară
conform standardului ISO 3166, din care se face importul sau achiziţia
intracomunitară, după caz, urmate de codul de identificare
fiscală format din 11 caractere alfanumerice. Atunci când codul de
identificare fiscală nu conţine 11 caractere alfanumerice, acesta va
fi precedat de cifra « 0 » astfel încât numărul total de
caractere să fie de 11. Codul de marcare se va regăsi
inscripţionat pe marcajele tipărite ce vor fi aplicate pe produsele destinate
comercializării pe teritoriul României. »
41. După
alineatul (29 al punctului 27 se introduce un nou alineat, alin.(21), cu următorul cuprins :
” (21) Orice
importator are obligaţia de a constitui o garanţie
corespunzătoare unei cote de 6% sau de 8,33% în cazul tutunului prelucrat,
din suma totală a accizelor aferente produselor importate în anul
anterior. În
situaţia unui nou importator autorizat, garanţia va reprezenta 6%
sau 8,33% în cazul tutunului prelucrat,
din accizele estimate, aferente produselor ce urmează a fi importate pe parcursul unui an. Forma
şi modul de constituire a garanţiei sunt cele prevăzute la
alin.(5), (6) şi (7) de la pct.20.
42. Alineatele (3) şi (4) ale punctului 28 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
“(3) În cazul antrepozitarului autorizat,
operatorului înregistrat şi a importatorului autorizat, fiecare notă
de comandă se aprobă - total sau parţial - de către
autoritatea fiscală competentă prevăzută la alin. (1), în
funcţie de:
a) datele din situaţia
lunară privind evidenţa achiziţionării, utilizării
şi returnării marcajelor, prezentată de solicitant la
autoritatea fiscală potrivit alin.(9) ;
b) livrările de
produse accizabile marcate, efectuate în ultimele 60 de zile faţă de
data solicitării unei noi note de comandă ;
c) garanţia stabilită
la autorizare –în cazul băuturilor alcoolice supuse marcării, care
trebuie să acopere valoarea accizelor aferente cantităţilor de
produse pentru care s-au comandat banderole. Pentru antrepozitarul autorizat
şi operatorul înregistrat, nivelul garanţiei stabilite la autorizare
este cel determinat potrivit alin.(8), (11) şi (12) ale pct.20, iar pentru
importatorul autorizat nivelul garanţiei stabilite la autorizare este cel
determinat potrivit alin.(21) al pct.27. Valoarea accizelor care
trebuie să fie acoperită de garanţie reprezintă valoarea
accizelor care se fac venit la bugetul de stat, determinată potrivit
prevederilor pct.1 alin.(4). Atunci când valoarea acestor accize
depăşeşte garanţia stabilită la autorizare, nota de
comandă poate fi aprobată integral numai cu condiţia
constituirii de către solicitantul banderolelor a unei garanţii
suplimentare care să acopere diferenţa de accize.
(4) În situaţia în care se solicită
o cantitate de marcaje mai mare decât media lunară a livrărilor din ultimele 60 de zile, se va depune un memoriu
justificativ în care vor fi explicate motivele care au generat
necesităţile suplimentare.”
43. Alineatul (5) al punctului 302 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(5) Autorizaţia de operator economic pentru
achiziţii intracomunitare are valabilitate 3 ani, cu incepere de la data
de 1 a lunii următoare celei în care operatorul economic face dovada
constituirii garanţiei în cuantumul şi în forma aprobată de
autoritatea fiscală competentă. Orice astfel de operator are
obligaţia de a depune o garanţie corespunzătoare unei cote de 3%
din suma totală a accizelor aferente produselor achiziţionate în anul
anterior. In cazul unui nou operator, garanţia va reprezenta 3% din
accizele estimate, aferente produselor ce urmează a se achiziţiona pe
parcursul unui an. Forma şi modul de constituire a garanţiei sunt
cele prevăzute la alin.(5), (6) şi (7) de la pct.20.”
44. După punctul 31 se introduce un nou punct,
punctul 31a care va avea următorul cuprins:
“Codul fiscal:
Exigibilitatea
Art. 211. – [...]
(3) În cazul persoanelor fizice care achiziţionează produse
de natura celor prevăzute la art. 207 lit.h), exigibilitatea ia
naştere la momentul înregistrării la autorităţile
competente, potrivit legii.
Norme
metodologice:
31a. – Persoanele fizice care
achiziţionează din teritoriul comunitar arme de natura celor
prevăzute la art.207 lit.h) din Codul fiscal, efectuează plata
accizelor la unităţile trezoreriei statului din cadrul
unităţilor fiscale în raza cărora îşi au domiciliul, iar in
cazul importului la organul vamal sau la unitatea trezoreriei statului în raza
căreia funcţionează primul birou vamal de intrare în
ţară.”
45. Alineatul (1) de
la punctul 311 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
“311. – (1) Taxa specială se aplică atât autoturismelor
şi autovehiculelor comerciale noi, cât şi celor rulate.”
46. Punctul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
“ 32. Impozitul la ţiteiul din producţia internă se
plăteşte la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei în care impozitul devine exigibil. “
47. După alineatul (2)
al punctului 58 se introduc trei noi alineate, alin. (3),(4)
şi (5), cu următorul cuprins:
“(3) In cazul scutirilor directe
de la plata accizelor, pentru care s-au eliberat autorizaţii de utilizator
final în anul 2006, iar de la data de 1 ianuarie 2007 au intrat sub incidenţa
prevederilor art.1754 alin.(1) pct.2 lit.a) din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, valabilitatea
autorizaţiilor fiind prelungită pâna la data de 1 martie 2007, după
această dată se aplică prevederile pct. 51.3 din
prezentele norme. Beneficiarii regimului de neaccizare care au achiziţionat
produsele energetice la preţuri cu accize, au dreptul la restituirea
accizelor plătite către furnizori.
(4) Beneficiarii scutirilor
directe de la plata accizelor prevăzuţi la pct.23, care după data de 1 ianuarie 2007 şi
până la data obţinerii autorizaţiei de utilizator final, au
achiziţionat produse energetice la preţuri cu accize, pot solicita
restituirea accizelor plătite către furnizori. De asemenea, pot
solicita restituirea accizelor şi operatorii economici care au
achiziţionat după data de 1 ianuarie 2007 produse energetice la
preţuri cu accize pe care le-au livrat la preţuri fără
accize, până la obţinerea autorizaţiei de utilizator final de
către beneficiarul scutirii.
(5) În cazurile prevăzute la
alin.(3) şi (4) restituirea accizelor se face potrivit prevederilor
Codului de procedură fiscală, în baza unei cereri depuse la
autoritatea fiscală teritorială, însoţită de:
a) copia facturii de
achiziţie a produselor energetice în care acciza este
evidenţiată distinct, dovada
plăţii accizelor către furnizor şi după caz copia
facturii de livrare a produselor respective la preţuri fără
accize ;
sau
b) documentul de plată a
accizelor la momentul importului si copia facturilor de livrare a produselor
energetice la preţuri fără accize. “
48. Punctul
61 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(1) Toţi antrepozitarii
autorizaţi până la data de 31 decembrie 2006, care deţin
autorizaţii valabile după data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia
ca până la data de 31 martie 2007, inclusiv, să comunice Comisiei
instituită în cadrul autorităţii fiscale centrale nivelul
garanţiei determinate potrivit alin.(8) şi (81) ale pct.20
şi datele care au stat la baza stabilirii acestui nivel, în vederea
actualizării garanţiilor deja constituite. Comisia va stabili pentru
fiecare antrepozitar autorizat nivelul garanţiei actualizate şi,
după caz, al garanţiei reduse, precum şi diferenţa de
constituit ce va fi comunicată antrepozitarului. Diferenţa de
garanţie astfel stabilită va fi constituită de antrepozitarul
autorizat în termen de 30 de zile de la data aducerii la
cunoştinţa acestuia de
către Comisie.
(2) Importatorii autorizaţi
de produse accizabile supuse marcării, care deţin autorizaţii
valabile după data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia ca până la
data de 31 martie 2007, inclusiv, să comunice Comisiei instituită în
cadrul autorităţii fiscale centrale nivelul garanţiei
determinate potrivit alin.(21) al pct.27 şi datele care au stat
la baza calculului acestui nivel, în vederea stabilirii nivelului
garanţiei de constituit. Garanţia stabilită va fi constituită de importatorul
autorizat în termen de 30 de zile de la data aducerii la
cunoştinţa acestuia de
către Comisie.
(3) Antrepozitorii
autorizaţi până la data de 31 decembrie 2006, exclusiv pentru
activitatea de îmbuteliere băuturi alcoolice, care deţin
autorizaţii valabile după data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia
de a se conforma prevederilor alin.(3) al pct. 2 până la data de 30
septembrie 2007.
(4) Toţi antrepozitarii
autorizaţi până la data de 31 decembrie 2006, care deţin
autorizaţii valabile după data de 1 ianuarie 2007, au obligaţia
de a se conforma prevederilor pct.8 alin.(5) si (51) până la
data de 30 septembrie 2007.
49. După alineatul (3) al punctului 62 se introduc două noi
alineate, alineatele (4) şi (5), cu următorul cuprins:
” (4)
Marcajele achiziţionate de la Compania Naţională ”Imprimeria
Naţională” S.A. de către antrepozitarii autorizaţi şi
importatorii autorizaţi pentru produse accizabile supuse marcării, în
baza notelor de comandă aprobate de autoritatea fiscală
competentă în anul 2006, vor putea fi utilizate până la epuizare dar
nu mai târziu de 30 iunie 2007. Intră sub incidenţa acestor prevederi
şi banderolele destinate marcării buteliilor sau cutiilor cu o capacitate
ce depăşeşte 3 litri şi implicit comercializarea de
către producători şi importatori a băuturilor alcoolice
astfel marcate. După această dată, se interzice
comercializarea de către producători şi importatori a
băuturilor alcoolice astfel marcate, iar banderolele neutilizate vor fi predate
către Compania Naţională „Imprimeria Naţională” S.A.
în vederea distrugerii. Cheltuielile legate de distrugere se suportă de
către antrepozitarul autorizat sau importatorul autorizat.
(5)
Antrepozitarii autorizaţi pentru producţie de băuturi alcoolice,
pecum şi importatorii de astfel produse, care la data intrării în
vigoare a prezentelor norme, deţin în stoc banderole neutilizate sau au
expediate către furnizorul extern banderole destinate marcării
buteliilor sau cutiilor cu o capacitate ce depăşeşte 3 litri, au
obligaţia ca în termen de 15 zile de la această dată, să
prezinte autorităţii fiscale teritoriale la care sunt
înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe o situaţie
care să cuprindă numărul de banderole neutilizate/expediate, precum
şi stocul de produse marcate şi imbuteliate în butelii mai mari de 3
litri înregistrat de către producător/importator, inclusiv cel
existent la furnizorul extern.”
Art.II. – În măsura în
care aplicarea prevederilor titlului VII - Accize
si alte taxe speciale vor impune precizări suplimentare, acestea vor
fi emise prin ordin al ministrului finanţelor publice.
Art.III. – Hotărârea
Guvernului nr.44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al
României , Partea I, nr.112 din 6 februarie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM – MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor
publice,
Sebastian Teodor Gheorghe
Vlădescu
Bucureşti,
Nr.