1. Ce este un PPP ?

Conceptul de parteneriat public-privat exprimă o modalitate de cooperare între autoritatea publică şi sectorul privat, respectiv organizaţii neguvernamentale, asociaţii ale oamenilor de afaceri, ori companii, pentru furnizarea unor servicii publice de calitate. În mod fundamental, parteneriatul public-privat asigură serviciul public în totalitate sau parţial, în funcţie de fondurile private atrase şi face apel la know-how-ul sectorului privat. Cooperarea dintre sectorul public şi cel privat poate lua forme diverse, de la simpla relaţie dintre cumpărătorul şi vânzătorul unui bun la companii mixte cu structură complexă. Este de semnalat şi faptul că interdependenţe complexe guvernează şi relaţiile din interiorul sectorului public, conectate la dezvoltările serviciilor publice.

      Un PPP este în principal o tranzacţie care transferă responsabilitatea generală pentru furnizarea unui serviciu public sau pentru realizarea unei investiţii cu scop comercial către o companie privată, în timp ce autoritatea publică competentă îşi păstrează responsabilitatea politică, devenind partener la profit şi pierderi, putând fi incluse aici structuri precum contractele de asociere în participaţiune, contractele de închiriere, contractele de leasing, contractele de joint-venture, contracte de proiectare şi construcţie etc.

Schematic, structura unui contract PPP este prezentată in figura următoare:
Figura nr. 1  figura 1

Schema de mai sus (figura nr. 1) arată că sectorul privat preia responsabilitatea coordonării şi managementul tuturor tranzacţiilor necesare în vederea furnizării la standarde optime a serviciului public.

2. Delimitarea conceptului de PPP la nivelul practicii internaţionale

      Termenul de parteneriat public-privat (PPP) nu este definit la nivel comunitar (în acquis). În general, termenul se referă la forme de cooperare între autorităţile publice şi mediul privat în vederea proiectării, finanţării, construcţiei, reabilitării, operării şi întreţinerii infrastructurii pentru furnizarea unui serviciu.
Totodată, nu există încă o singură definiţie sau model de PPP, care să fie unanim acceptate la nivel internaţional.
Totuşi, pot fi evidenţiate anumite caracteristici comune proiectelor de parteneriat public-privat (PPP):

3. Conceptul de PPP în legislaţia naţională din România

      În contextul angajamentelor asumate de România în procesul de aderare la Uniunea Europeană în cadrul Capitolului 1 "Libera circulaţie a mărfurilor", respectiv Capitolul 21 „Politica regională şi coordonarea instrumentelor structurale” precum şi al recomandărilor Comisiei Europene, a fost adoptat un nou cadru legislativ în domeniul achiziţiilor publice, Concesiunilor de lucrări publice şi a Concesiunilor de servicii, cu scopul declarat de a:

      Prin noua reglementare s-a ales înlocuirea noţiunii de „parteneriat public-privat” (denumit în continuare PPP) cu cele de „concesiune de lucrări publice” şi „concesiune de servicii”, ca forme particulare ale acestui concept, definite mult mai concret la nivelul acquis-ului comunitar  (Directivele 17/2004/EC şi 18/2004/EC), dar care nu acoperă toate modalităţile de realizare a unui parteneriat între o entitate publică şi una privată.

Cadrul legal relevant referitor la Contractele de concesiune de lucrări publice şi servicii :

In prezent, legislaţia naţională aflată în vigoare este armonizată cu prevederile acquis-ului comunitar în domeniu:

În funcţie de obiectivele urmărite de autoritatea contractantă la momentul lansării proiectului de concesiune, se disting două tipuri de contracte:

  • contract de concesiune de lucrări publice - contractul care are aceleaşi caracteristici ca şi contractul de lucrări, cu deosebirea că în contrapartida lucrărilor executate contractantul, în calitate de concesionar, primeşte din partea autorităţii contractante, în calitate de concedent, dreptul de a exploata rezultatul lucrărilor pe o perioadă determinată sau acest drept însoţit de plata unei sume de bani prestabilite;
  • contract de concesiune de servicii - contractul care are aceleaşi caracteristici ca şi contractul de servicii, cu deosebirea că în contrapartida serviciilor prestate contractantul, în calitate de concesionar, primeşte din partea autorităţii contractante, în calitate de concedent, dreptul de a exploata serviciile pe o perioadă determinată sau acest drept însoţit de plata unei sume de bani prestabilite;

    Conceptul de concesiune trebuie înţeles ca fiind o relaţie pe termen mediu sau lung între sectorul public şi cel privat, prin care cel dintâi cedează, iar cel de al doilea preia o activitate din sectorul public, printr-un aranjament contractual în care părţile îşi împart riscurile şi câştigurile, utilizează în comun expertiza şi finanţele pentru realizarea unui bun public sau pentru prestarea unui serviciu.

    3.1 Elementele fundamentale ale contractelor de concesiune

    1. Contractul de concesiune nu trebuie confundat cu cel de privatizare.
    1. Transferul temporar al dreptului de operare a unui bun sau a unui serviciu  către concesionar reprezintă  esenţa contractului de concesiune.
    1. Prin atribuirea unui contract de concesiune autoritatea contractantă nu trebuie să piardă controlul asupra prestării serviciilor publice.
    1. Contractele  de concesiune nu se atribuie numai pentru realizarea proiectelor de infrastructură.
    1. Prin contractele de concesiune autoritatea contractantă nu evită acumularea de datorii.
    1. Gama serviciilor prestate ca urmare a unui contract de concesiune se poate diversifica.
    1. Contractul de concesiune poate fi un contract de complexitate deosebită.

    3.2 Fundamentarea deciziei de concesionare

    Conform legislaţiei în vigoare, autoritatea contractantă are obligaţia de a elabora un Studiu de fundamentare a deciziei de concesionare în orice situaţie în care intenţionează să atribuie un contract de concesiune de lucrări publice sau un contract de concesiune de servicii.

    Studiul de fundamentare se aprobă prin hotărâre/ordin/decizie a autorităţii contractante.
    Scop:

    Analizează:

    In cazul unui proiect care presupune realizarea de lucrări publice, la baza studiului de fundamentare a deciziei de concesionare va sta studiul de fezabilitate.

    Rezultatele studiului de fundamentare a deciziei de concesionare trebuie să justifice necesitatea şi oportunitatea demarării concesiunii şi să demonstreze că:

    Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziţiona servicii de consultanţă, conform prevederilor legale, în scopul elaborării studiilor şi analizelor necesare fundamentării deciziei de concesionare.
    Un model cadru al studiului de fundamentare a deciziei de concesionare urmează a fi elaborat (obligativitatea realizării lui fiind expres specificată în cuprinsul HG 71/2007).

    3.3 Aspecte cheie ale contractelor de concesiune

    3.3.1. Contractul de concesiune trebuie să cuprindă clauze clare referitoare la drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi.

    Scopul principal al contractului este să asigure, pe baza unei gestionări optime, efectuarea la un nivel corespunzător a activităţilor, la preţuri accesibile pentru utilizatorii finali, precum şi întreţinerea şi dezvoltarea oricăror bunuri de retur încredinţate concesionarului pentru efectuarea respectivelor activităţi.

    In temeiul contractului de concesiune:

  • concesionarul are obligaţia:

  • concesionarul are obligaţia de a asigura exploatarea eficace, în regim de continuitate şi permanenţă, a lucrărilor publice sau a serviciilor care fac obiectul concesiunii, în conformitate cu cerinţele şi destinaţia impuse de concedent.

    Contractul de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii trebuie să cuprindă clauze prin care se stabileşte în mod explicit modul de distribuire a riscurilor pe întreaga durată a acestuia.
    Indiferent de modul de distribuire a riscurilor, modul de recuperare a costurilor de către concesionar trebuie stabilit astfel încât să îl determine pe acesta să depună toate diligenţele necesare pentru reducerea costurilor respective.
    Recuperarea costurilor de către concesionar trebuie să includă, în mod obligatoriu, preluarea celei mai mari părţi din riscurile de exploatare[5] aferente contractului de concesiune de lucrări publice sau de concesiune de servicii.

    3.3.2. Conform legislaţiei în vigoare, caietul de sarcini şi oferta concesionarului reprezintă parte integrantă a contractului de concesiune. Clauzele generale sau specifice ale contractului de concesiune nu trebuie să contravină cerinţelor esenţiale ale caietului de sarcini şi nici angajamentelor asumate de concesionar în cadrul ofertei.

    3.3.3. Durata unui contract de concesiune de lucrări publice sau a unui contract de concesiune de servicii se stabileşte astfel încât:
     
       a) să se evite restricţionarea artificială a accesului la competiţie;
       b) să se asigure un minimum de profit ca urmare a exploatării într-o perioadă dată;
       c) să se asigure un nivel rezonabil al preţurilor pentru prestaţiile care vor fi efectuate pe durata contractului şi ale căror costuri urmează să fie suportate de utilizatorii finali.
    Durata maximă a unui contract de concesiune de lucrări publice sau a unui contract de concesiune de servicii, care poate fi acceptată de autoritatea contractantă, trebuie să poată fi argumentată în baza elementelor prevăzute la lit. a)-c) şi trebuie asumată prin act administrativ al conducătorului autorităţii contractante.



    [1] Sursa: speech-ul Comisarului Frits Bolkestein, DG Internal Market, Holland, Noordijk, 8 Noiembrie 2002

    [2] Sursa: Politica cadru pentru PPP, Departamentul de Mediu şi Guvernare Locala, Irlanda

    [3] Sursa: Ministerul de Finanţe, Republica Ceha

    [4] Sursa: 4Ps (Public Private Partnerships Programme) agenţia guvernamentală locală de achizitii, UK

    [5] Riscul exploatării = riscul de disponibilitate (nerespectarea unor parametri de performanţă şi calitate ai construcţiei/serviciului, clar determinaţi şi măsurabili, pe întreaga durată de viaţă a proiectului) + riscul de piaţă (neîntrebuinţarea de către utilizatorii finali a rezultatului lucrărilor executate/serviciilor puse la dispoziţia acestora, în condiţiile în care parametrii de performanţă şi calitate sunt integral respectaţi).