Informaţii generale referitoare la Taxe

 

 Cum se aplică acordurile sau convenţiile încheiate de UE cu unul sau mai multe state membre

 

Asa cum se prevede in Tratatul de aderare a Republicii Bulgaria si Romaniei la Uniunea Europeana, ratificat prin Legea nr.157/24.05.2005 (publicata in M.O. nr. 465/01.06.2005), Partea Intai-Principii, art.6 alin. (1) "acordurile sau conventiile incheiate sau aplicate provizoriu de catre Uniune cu unul sau mai multe state terte, cu o organizatie internationala sau cu un resortisant al unui stat tert sunt obligatorii pentru Bulgaria si Romania in conditiile stabilite prin Constitutie[..]".

 

Taxele notariale

 

Referitor la taxele notariale va putem comunica ca potrivit prevederilor art.77~1 alin (4) si alin (5) din Legea nr 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, impozitul prevazut la alin.(1) si (3) se calculeaza la valoarea declarata de parti in actl prin care se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele sale. In cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii orientative stabilite prin expertiza intocmita de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la aceasta valoare.

Camerele notarilor publici vor actualiza, o data pe an, expertizele privind valoarea de circulatie a bunurilor imobile care vor fi communicate la directiile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.

Prin urmare, pentru a evita subevaluarea bunurilor care fac obiectul transferului proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, in vederea sustragerii de la plata impozitului, in cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii orientative stabilite prin expertiza intocmita de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la aceasta valoare.

Mentionam ca, valorile orientative utilizate de camera notarilor publici sunt stabilite prin expertize actualizate annual, in functie de valoarea de circulatie a bunurilor imobile.

 

Ce atrage instituirea Codului Vamal Comunitar

 

Potrivit art. 79 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 de instituire a Codului Vamal Comunitar, punerea in libera circulatie confera marfurilor necomunitare statutul vamal de marfuri comunitare.

Aceasta atrage dupa sine aplicarea masurilor de politica comerciala, incheierea celorlalte formalitati prevazute cu privire la importul marfurilor si la aplicarea drepturilor legal datorate.

Astfel, avand in vedere ca, Comunitatea se bazeaza pe o uniune vamala, daca autoturismul a fost importat pe teritoriul vamal al Uniunii Europene, cu plata taxelor vamale aferente, achizitionarea acestuia dintr-un stat membru in alt stat membru, se face fara plata taxelor vamale.

 

Lista României de concesii

 

În conformitate cu prevederile art. 4 din Legea 217/1997 privind aprobarea Listei României de concesii tarifare pentru produse ale tehnologiei informaţiei „ taxele vamale la importul de produse ale tehnologiei informaţiei, cuprinse în Lista României de concesii tarifare pentru produse ale tehnologiei informaţiei, se reduc eşalonat până la eliminarea completă, potrivit calendarului cuprins în anexa nr. 2 la această listă.”

Astfel, pentru produsele clasificate în grupele 8471.10.90, 8471.30.00, 8471.41.90, 8471.49.90, 8471.50.90, 8528.12.10, 8528.13.10, 8543.89.17 – conform anexei nr. 1 la Legea nr. 217/1997 privind aprobarea Listei României de concesii tarifare pentru produse ale tehnologiei informaţiei, promulgată prin Decretul nr. 656/1997, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 372 bis din 22 decembrie 1997 - taxele vamale aplicabile acestor produse, la data prezentei, sunt eliminate.

  

Scutiri de care beneficiază persoanele persecutate

 

In conformitate cu prevederile art.284 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele fizice prevazute la art. 1 al Decretului-Lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si al celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de scutire la plata impozitului pe cladiri, a impozitului pe teren, a impozitului pe mijloacele de transport, a taxei pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor, precum si a altor taxe prevazute la art 282 si 283 din Codul fiscal. Scutirea de impozit pe cladiri si impozit pe teren se aplica numai pentru cladirea folosita ca domiciliu si terenul eferent acesteia. Astfel, pentru terenul situat in extravilan nu beneficiati de scutire de impozit.

 

Scutiri de care bebeficiză persoanele care fac sponsorizări

 

Privind aplicarea dispoziţiilor Legii nr.32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările si completările ulterioare, coroborate cu cele ale "Titlului ll-lmpozitul pe profit" din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal sunt aplicabile dispoziţiile art.21 alin.4 litera p din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, respectiv contribuabilii care efectuează sponsorizări si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea si legii bibliotecilor, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente, daca sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiii:

a) sunt în limita a 3 la mie din cifra de afaceri;

b) nu depăşesc mai mult de 20%, din impozitul pe profit datorat.

Potrivit dispoziţiilor art. 4 alin.(l) din Legea nr.32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările si completările ulterioare poate fi beneficiar al sponsorizării orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfăşoară în România sau urmează sa desfăşoare o activitate în domeniile: cultural, artistic, educativ, de învăţământ, stiinific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protecţiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistena si servicii sociale, de protecţia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociaţiilor profesionale, precum si de întreţinere, restaurare, conservare si punere în valoare a monumentelor istorice;

De asemenea, subliniem faptul ca in Hotărârea Guvernului nr.84/2005 pentru modificarea si completarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.44/2004 este prezentat si un exemplu privind scăderea din impozitul pe profit a sponsorizărilor.

 

Cum se achită obligaţiile bugetare

 

 Obligaţiile bugetare se achită fara debit conform art5, lit 10 din Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr.246/2005.De asemenea vă facem cunoscut că, codul fiscal al Trezoreriei municipiului Bucureşti este 8609468.

  

Instituţiile publice nu pot face sponsorizări.

 

Potrivit prevederilor art.3 din Legea nr. 3 2/1994 privind sponsorizarea, cu modificările si completările ulterioare, persoanele fizice sau juridice din România nu pot efectua activităţi de sponsorizare din surse obţinute de la buget.

De asemenea in conformitate cu prevederile art.14 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cheltuielile bugetare au destinaţie precisa si limitata, determinate de autorizările conţinute de legi specifice si in legile bugetare anuale. Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevăzute la art.14 alin.(2) si nici angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala. Nici o cheltuiala din fonduri publice nu poate fi angajata, ordonanţată si plătită daca nu este aprobata potrivit legii si nu are prevederi bugetare.

Astfel, din coroborarea prevederilor legale menţionate mai sus rezulta ca unităţile teritoriale ale trezoreriei statului, in calitate de instituţii publice finanţate de la bugetul de stat, nu pot efectua activităţi de sponsorizare.