Asa cum se prevede in Tratatul de aderare a
Republicii Bulgaria si Romaniei la Uniunea Europeana, ratificat prin Legea
nr.157/24.05.2005 (publicata in M.O. nr. 465/01.06.2005), Partea
Intai-Principii, art.6 alin. (1) "acordurile sau conventiile incheiate sau
aplicate provizoriu de catre Uniune cu unul sau mai multe state terte, cu o
organizatie internationala sau cu un resortisant al unui stat tert sunt
obligatorii pentru Bulgaria si Romania in conditiile stabilite prin Constitutie[..]".
Taxele
notariale
Referitor la taxele notariale va putem comunica ca
potrivit prevederilor art.77~1 alin (4) si alin (5) din Legea nr 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, impozitul
prevazut la alin.(1) si (3) se calculeaza la valoarea declarata de parti in
actl prin care se transfera dreptul de proprietate sau dezmembramintele sale.
In cazul in care valoarea declarata este inferioara valorii orientative
stabilite prin expertiza intocmita de camera notarilor publici, impozitul se va
calcula la aceasta valoare.
Camerele notarilor publici vor actualiza, o data
pe an, expertizele privind valoarea de circulatie a bunurilor imobile care vor
fi communicate la directiile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.
Prin urmare, pentru a evita subevaluarea bunurilor
care fac obiectul transferului proprietatilor imobiliare din patrimoniul
personal, in vederea sustragerii de la plata impozitului, in cazul in care
valoarea declarata este inferioara valorii orientative stabilite prin expertiza
intocmita de camera notarilor publici, impozitul se va calcula la aceasta
valoare.
Mentionam ca, valorile orientative utilizate de
camera notarilor publici sunt stabilite prin expertize actualizate annual, in
functie de valoarea de circulatie a bunurilor imobile.
Ce atrage
instituirea Codului Vamal Comunitar
Potrivit art. 79 din Regulamentul (CEE) nr.
2913/92 de instituire a Codului Vamal Comunitar, punerea in libera circulatie
confera marfurilor necomunitare statutul vamal de marfuri comunitare.
Aceasta atrage dupa sine aplicarea masurilor de
politica comerciala, incheierea celorlalte formalitati prevazute cu privire la
importul marfurilor si la aplicarea drepturilor legal datorate.
Astfel, avand in vedere ca, Comunitatea se bazeaza
pe o uniune vamala, daca autoturismul a fost importat pe teritoriul vamal al
Uniunii Europene, cu plata taxelor vamale aferente, achizitionarea acestuia
dintr-un stat membru in alt stat membru, se face fara plata taxelor vamale.
Lista
României de concesii
În conformitate cu prevederile art. 4 din Legea
217/1997 privind aprobarea Listei României de concesii tarifare pentru produse
ale tehnologiei informaţiei „ taxele vamale la importul de produse ale
tehnologiei informaţiei, cuprinse în Lista României de concesii tarifare
pentru produse ale tehnologiei informaţiei, se reduc eşalonat
până la eliminarea completă, potrivit calendarului cuprins în anexa
nr. 2 la această listă.”
Astfel, pentru produsele clasificate în grupele
8471.10.90, 8471.30.00, 8471.41.90, 8471.49.90, 8471.50.90, 8528.12.10,
8528.13.10, 8543.89.17 – conform anexei nr. 1 la Legea nr. 217/1997 privind
aprobarea Listei României de concesii tarifare pentru produse ale tehnologiei
informaţiei, promulgată prin Decretul nr. 656/1997, publicată în
Monitorul Oficial al României nr. 372 bis din 22 decembrie 1997 - taxele vamale
aplicabile acestor produse, la data prezentei, sunt eliminate.
Scutiri de
care beneficiază persoanele persecutate
In conformitate cu prevederile art.284 din Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
persoanele fizice prevazute la art. 1 al Decretului-Lege nr.118/1990 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si al celor
deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu
modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de scutire la plata
impozitului pe cladiri, a impozitului pe teren, a impozitului pe mijloacele de
transport, a taxei pentru eliberarea certificatelor, avizelor si
autorizatiilor, precum si a altor taxe prevazute la art 282 si 283 din Codul
fiscal. Scutirea de impozit pe cladiri si impozit pe teren se aplica numai
pentru cladirea folosita ca domiciliu si terenul eferent acesteia. Astfel,
pentru terenul situat in extravilan nu beneficiati de scutire de impozit.
Scutiri de
care bebeficiză persoanele care fac sponsorizări
Privind aplicarea dispoziţiilor Legii
nr.32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările si completările
ulterioare, coroborate cu cele ale "Titlului ll-lmpozitul pe profit"
din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal sunt aplicabile dispoziţiile
art.21 alin.4 litera p din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, respectiv
contribuabilii care efectuează sponsorizări si/sau acte de mecenat,
potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea si legii bibliotecilor, scad
din impozitul pe profit datorat sumele aferente, daca sunt îndeplinite
cumulativ următoarele condiii:
a) sunt în limita a 3 la mie din cifra de afaceri;
b) nu depăşesc mai mult de 20%, din
impozitul pe profit datorat.
Potrivit dispoziţiilor art. 4 alin.(l) din
Legea nr.32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările si
completările ulterioare poate fi beneficiar al sponsorizării orice
persoana juridica fara scop lucrativ, care desfăşoară în România
sau urmează sa desfăşoare o activitate în domeniile: cultural,
artistic, educativ, de învăţământ, stiinific - cercetare
fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al
protecţiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistena si servicii
sociale, de protecţia mediului, social si comunitar, de reprezentare a
asociaţiilor profesionale, precum si de întreţinere, restaurare,
conservare si punere în valoare a monumentelor istorice;
De asemenea, subliniem faptul ca in Hotărârea
Guvernului nr.84/2005 pentru modificarea si completarea Normelor Metodologice
de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr.44/2004 este prezentat si un exemplu privind
scăderea din impozitul pe profit a sponsorizărilor.
Cum se
achită obligaţiile bugetare
Instituţiile
publice nu pot face sponsorizări.
Potrivit prevederilor art.3 din Legea nr. 3 2/1994
privind sponsorizarea, cu modificările si completările ulterioare,
persoanele fizice sau juridice din România nu pot efectua activităţi
de sponsorizare din surse obţinute de la buget.
De asemenea in conformitate cu prevederile art.14
din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cheltuielile bugetare au
destinaţie precisa si limitata, determinate de autorizările
conţinute de legi specifice si in legile bugetare anuale. Nici o cheltuiala
nu poate fi inscrisa in bugetele prevăzute la art.14 alin.(2) si nici
angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru
respectiva cheltuiala. Nici o cheltuiala din fonduri publice nu poate fi
angajata, ordonanţată si plătită daca nu este aprobata potrivit
legii si nu are prevederi bugetare.
Astfel, din coroborarea prevederilor legale
menţionate mai sus rezulta ca unităţile teritoriale ale
trezoreriei statului, in calitate de instituţii publice finanţate de
la bugetul de stat, nu pot efectua activităţi de sponsorizare.