Executia bugetului general consolidat
in perioada 1.01 – 28.02.2005
In
primele doua luni ale anului s-a inregistrat o crestere a veniturilor bugetare
fata de aceiasi perioada din 2004 cu 14,2% in termeni nominali si cu 4,8% in
termeni reali*. Executia
bugetului general consolidat in acest interval s-a desfasurat in conditii de
crestere economica si a fost influentata partial de schimbarile majore de
politica fiscala care au vizat in principal relaxarea fiscalitatii si intarirea
disciplinei financiare.
In perioada 1.01 – 28.02.2005, potrivit datelor operative de executie,
bugetul general consolidat a evoluat astfel:
- miliarde lei -
|
Venituri |
Cheltuieli |
Excedent (+) / Deficit (-) |
-bugetul de stat |
50.661,9 |
55.880,6 |
-5.218,7 |
-bugetele locale |
32.196,5 |
25.217,0 |
6.979,5 |
-bugetul asigurarilor sociale de stat |
26.858,2 |
25.519,6 |
1.338,6 |
-bugetul asigurarilor de somaj |
3.386,5 |
2.511,9 |
874,6 |
-fondul national unic de asigurari sociale
de sanatate |
12.629,0 |
11.758,7 |
870,3 |
-credite externe contractate de ministere |
0,0 |
6.237,8 |
-6.237,8 |
-
bugetul Autoritatii pentru valorificarea activelor statului1) |
290,7 |
419,8 |
-129,1 |
-bugetul autoritatilor pentru privatizare1) |
143,5 |
11,6 |
131,9 |
-bugetul Companiei Nationale de
Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania2) |
3.873,6 |
4.678,3 |
-804,7 |
-cheltuieli de natura datoriei publice
incluse in buget (se scad)3) |
|
-4.628,8 |
4.628,8 |
TOTAL 4) |
125.709,8 |
121.137,1 |
4.572,8 |
1) Nu includ veniturile din privatizare si din valorificarea
activelor bancare si a creantelor comerciale.
2) In structura convenita cu FMI, bugetul general
consolidat include si bugetul CNADNR
3) Pentru masurarea corecta a deficitului bugetar,
conform normelor statisticii finantelor publice, platile reprezentand ratele de capital la
imprumuturi, precum si diferentele de curs aferente, sunt operatiuni financiare si nu trebuie sa influenteze deficitul.
4) S-au eliminat la consolidare transferurile intre
bugete (4.330,1 miliarde lei la venituri, respectiv 6.469,3 miliarde lei la
cheltuieli).
1. Veniturile bugetului general consolidat
Comparativ cu perioada ianuarie –
februarie din anul precedent, principalele venituri fiscale prezinta
urmatoarele caracteristici:
volumul
incasarilor din impozitul pe profit, in
suma de 14.355,9 miliarde lei, a cunoscut cea mai mare crestere, respectiv cu 38% ca urmare a cresterii economice
aferenta trimestrului al patrulea al anului 2004, dar si a imbunatatirii
gradului de colectare;
impozitul pe venit (12.325,7
miliarde lei) si-a diminuat
ponderea in veniturile din impozite directe cu 1,9 puncte procentuale ca urmare
a aplicarii masurilor de relaxare a impozitarii muncii;
incasarile de 40.142,2 miliarde lei din contributiile de asigurari sociale au
fost constante ca pondere in PIB, in termeni nominali inregistrand o crestere
cu 16,1%;
taxa pe valoarea adaugata s-a realizat in
suma de 28.781,4 miliarde lei
Veniturile din
TVA au fost afectate de influenta conjuncturala a modificarilor aduse de Legea
nr.571/2003 privind Codul fiscal pe de-o parte prin introducerea platii trimestriale pentru agentii economici
platitori de TVA cu o cifra de afaceri de 100.000 Euro (in luna ianuarie
incasarile au fost aferente trimestrului IV 2004) si pe de alta parte, prin introducerea cotei reduse de TVA de 9%
incepand cu ianuarie 2004 si a excluderii
din baza de impozitare a taxei de
reclama si publicitate si taxei hoteliere;
veniturile din accize au totalizat 11.427,6 miliarde
lei, prezentand o crestere in termeni nominali cu 8,8%; In termeni reali aceste
venituri sunt aproximativ la acelasi nivel cu perioada corespunzatoare din anul
precedent, fiind influentate negativ de scaderea cursului mediu leu/euro, desi
s-au majorat accizele la unele produse petroliere, tutun, alcool etilic si bauturi alcoolice;
taxele vamale incasate in suma de 2.219,9 miliarde lei
fiind mai mari decat cele realizate in anul precedent cu 1,6%. Cresterea este
sub indicele inflatiei si se datoreaza scaderii cursului mediu leu/euro cu 8,2%
(medie pe primele doua luni ale anului 2005 fata de media lunilor ianuarie si
februarie 2004), desi importurile au crescut cu 20,4% in luna ianuarie 2005
comparativ cu aceiasi luna din anul precedent.
2.
Cheltuielile bugetului general consolidat
Cheltuielile bugetului general consolidat au
insumat 121.137,1 miliarde lei
ponderea lor in PIB s-a diminuat cu 0,2 puncte procentuale comparativ cu anul
precedent.
Reducerea costurilor datoriei
guvernamentale, ca urmare a utilizarii incasarilor din privatizare si din
recuperarea activelor bancare pentru rascumpararea datoriei publice interne,
precum si a reducerii ratelor dobanzilor, au determinat diminuarea ponderii
cheltuielilor cu dobanzile in total cheltuieli bugetare cu 0,6 puncte
procentuale fata de anul precedent.
Aceasta a facut posibila o dinamica
superioara a cheltuielilor primare care au fost mai mari cu 13,8% in raport cu
perioada corespunzatoare din anul 2004, situatie reflectata in efortul bugetar
inregistrat, in principal la cheltuieli de personal, din transferuri si
cheltuieli de capital.
3. Soldul bugetar
La finele lunii februarie 2005, excedentul inregistrat, de 4.572,8
miliarde lei, reprezinta 0,2% din
produsul intern brut estimat pentru anul 2005 si a favorizat generarea unui
sold primar pozitiv de 0,3% din produsul intern brut.
* Calculat
pe baza indicelui pretului de consum mediu pe primele doua luni ale anului 2005 fata de media lunilor ianuarie si
februarie 2004