Execuţia
bugetului general consolidat
în
perioada 1 ianuarie – 31 martie 2005
Pe primul trimestru al
anului, execuţia bugetului general consolidat s-a desfăşurat în contextul
continuării procesului de creştere economică, dar şi de
menţinere sub control a inflaţiei şi a implementării noii
politici fiscale vizând, în principal, relaxarea fiscalităţii directe
prin introducerea cotei unice de 16% de impozitare a veniturilor şi a
profitului, concomitent cu întărirea disciplinei financiare, prin eliminarea
practicilor de scutire sau reeşalonare a datoriilor către buget, sporirea încasărilor
din arierate şi reducerea evaziunii fiscale.
Aceşti parametri au influenţat în mod
diferit veniturile bugetului general consolidat care deşi au înregistrat
unele reduceri (ca procent din PIB) la încasările din impozitul pe venit
şi accize, pe ansamblul bugetului general consolidat s-au realizat în
proporţie de 24,4% faţă de estimările anuale, în timp ce
cheltuielile s-au situat la 22,8%.
Veniturile bugetului general consolidat
Veniturile colectate la bugetul general
consolidat în primele trei luni ale anului 2005, prezintă o creştere
cu 18,7% în termeni nominali şi cu 9% în termeni reali* comparativ cu aceeaşi perioadă din anul precedent. Intre acestea, veniturile fiscale se compun din
impozite directe în proporţie de 58,2% şi din veniturile provenite
din impozite indirecte, respectiv 41,8%.
In perioada analizată, veniturile fiscale au evoluat astfel:
·
impozitul pe profit şi-a majorat contribuţia la formarea
impozitelor directe cu 1,2 puncte procentuale, ca urmare a creşterii încasărilor
faţă de perioada corespunzătoare din anul precedent, în termeni
nominali, cu 29,4%.
Această
evoluţie s-a datorat, în
principal,
creşterii producţiei
industriale în lunile ianuarie - februarie
2005 cu 4,6% faţă de perioada corespunzătoare din anul 2004.
·
încasările
din impozitul pe venit au fost influenţate în principal de
efectul măsurilor de diminuare a presiunii fiscale, creşterea
nominală fiind de numai 5,6%, în timp ce, în termeni reali încasările
au scăzut cu 3% comparativ cu perioada corespunzătoare din anul
precedent.
·
contribuţiile de asigurări sociale înregistrează în execuţie o
creştere nominală cu 22,5% în perioada analizată, rămânând
cea mai importantă sursă de venit bugetar şi contribuind la
formarea impozitelor directe cu 60,4%;
·
taxa pe valoarea adăugată deşi a înregistrat o creştere a
încasărilor cu 15,9% în termeni nominali şi cu 6,4% în termeni reali,
şi-a redus greutatea specifică în total venituri bugetare cu 0,6 puncte
procentuale.
Veniturile
din TVA au fost afectate de influenţa conjuncturală a
modificărilor aduse de Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal pe de-o
parte prin introducerea plăţii trimestriale pentru agenţii
economici plătitori de TVA cu o cifră de afaceri de 100.000 Euro (în
luna ianuarie încasările au fost aferente trimestrului IV 2004) şi pe de altă parte, prin
introducerea cotei reduse de TVA de 9% şi a excluderii din baza de impozitare a taxei de reclamă şi publicitate şi
taxei hoteliere.
·
veniturile din accize au
totalizat 17.952,3 miliarde lei prezentând o creştere în termeni nominali
cu 11,1%, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2004. In
termeni reali aceste venituri sunt cu 2,1% mai mari faţă de perioada
corespunzătoare din anul precedent, fiind influenţate negativ de scăderea
cursului mediu leu/euro deşi s-au majorat accizele la unele produse
petroliere, tutun, alcool etilic
şi băuturi alcoolice;
·
taxele vamale încasate în perioada analizată reprezintă
5,1% din impozitele indirecte, fiind mai mari decât cele realizate în anul
precedent (în aceeaşi perioadă) cu 15,9%. Deşi au fost afectate
de reducerea cursului mediu leu/euro, creşterea veniturilor din taxe
vamale se explică prin majorarea
importurilor exprimate în euro în primele două luni ale anului
2005, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent cu 19,6%.
In cadrul programelor de echilibrare a bugetelor locale, precum şi
de finanţare a unor acţiuni specifice din domeniul economic şi
social preluate de administraţiile locale, din impozitul pe venit şi taxa
pe valoarea adăugată colectate la bugetul de stat au fost
redistribuite sub formă de sume şi cote defalcate 18.885,3
miliarde lei şi, respectiv 17.049,3 miliarde lei.
2. Cheltuielile bugetului general consolidat
Potrivit datelor operative de execuţie, cheltuielile bugetului general consolidat, în
primul trimestru al anului 2005, au totalizat 186.698,9 miliarde lei prezentând
o creştere cu 14,1% faţă de cele înregistrate în anul 2004 în
aceeaşi perioadă.
Evoluţia cheltuielilor în structura
economică, în raport cu perioada corespunzătoare a anului precedent,
relevă majorarea ponderii în cheltuieli totale a cheltuielilor de personal
cu 1,6 puncte procentuale ca urmare a creşterilor salariale acordate în
ultima parte a anului 2004, precum şi cu 1,1 puncte procentuale a
cheltuielilor de capital, care prezintă totuşi în execuţie un
grad de realizare scăzut.
Concomitent, s-a înregistrat diminuarea ponderii cheltuielilor materiale
cu 2,1 puncte procentuale şi a subvenţiilor şi primelor acordate
producătorilor agricoli cu 0,8 puncte procentuale.
Raportate la produsul intern brut,
cheltuielile bugetare totale ca şi cheltuielile primare şi-au redus ponderea cu 0,2 puncte procentuale.
În structura
funcţională, faţă de perioada corespunzătoare din
anul precedent, se
evidenţiază creşterea,
în principal, a ponderii cheltuielilor
social – culturale cu 3,1 puncte procentuale şi a celor pentru apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională cu un punct procentual. La agricultură şi industrie cheltuielile s-au redus
faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent datorită
diminuării prevederilor anuale faţă de realizările anului
2004 cu 9,3% şi respectiv cu 35,1%.
3. Deficitul bugetar
In perioada ianuarie – martie 2005, soldul primar s-a
menţinut pozitiv, ponderea sa în produsul intern brut fiind însă
superioară cu 0,3 puncte procentuale celei înregistrate în aceeaşi
perioadă din anul precedent ca urmare a menţinerii şi a unui
sold bugetar pozitiv.
La finele lunii martie, excedentul bugetului
general consolidat, de 3.710,2 miliarde lei
reprezenta 0,13% din produsul intern brut, în condiţiile în care
bugetul de stat a înregistrat un sold negativ de 6.734,1 miliarde lei, superior
cu 13,6% celui înregistrat în perioada corespunzătoare din anul precedent.
Excedentul
bugetului general consolidat se datorează, în principal, bugetelor locale
care prezentau un sold pozitiv de 7.710,8 miliarde lei, precum şi
bugetului asigurărilor sociale şi bugetului asigurărilor pentru
şomaj cu un sold excedentar de 1.417,7 miliarde lei şi respectiv
1.302,3 miliarde lei.
Soldul bugetului asigurărilor sociale de
stat este rezultatul unui excedent de 941,3 miliarde lei aferent
asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale
şi unui excedent de 476,4 miliarde lei provenit de la asigurările
sociale de stat (sistemul public de pensii).
* Calculat pe baza
indicelui preţului de consum mediu pe primul trimestru al anului 2005
faţă de media trimestrială din anul 2004