Execuţia bugetului general consolidat

în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2005

Pe primul trimestru al anului, execuţia bugetului general consolidat s-a desfăşurat în contextul continuării procesului de creştere economică, dar şi de menţinere sub control a inflaţiei şi a implementării noii politici fiscale vizând, în principal, relaxarea fiscalităţii directe prin introducerea cotei unice de 16% de impozitare a veniturilor şi a profitului, concomitent cu întărirea disciplinei financiare, prin eliminarea practicilor de scutire sau reeşalonare a datoriilor  către buget, sporirea încasărilor din arierate şi reducerea evaziunii fiscale.

Aceşti parametri au influenţat în mod diferit veniturile bugetului general consolidat care deşi au înregistrat unele reduceri (ca procent din PIB) la încasările din impozitul pe venit şi accize, pe ansamblul bugetului general consolidat s-au realizat în proporţie de 24,4% faţă de estimările anuale, în timp ce cheltuielile s-au situat la 22,8%.

Veniturile bugetului general consolidat

 

Veniturile colectate la bugetul general consolidat în primele trei luni ale anului 2005, prezintă o creştere cu 18,7% în termeni nominali şi cu 9% în termeni reali* comparativ cu aceeaşi perioadă din anul precedent. Intre acestea, veniturile fiscale se compun din impozite directe în proporţie de 58,2% şi din veniturile provenite din impozite indirecte, respectiv 41,8%.

In perioada analizată, veniturile fiscale  au evoluat astfel:

·  impozitul pe profit şi-a majorat contribuţia la formarea impozitelor directe cu 1,2 puncte procentuale, ca urmare a creşterii încasărilor faţă de perioada corespunzătoare din anul precedent, în termeni nominali, cu 29,4%.

Această evoluţie s-a datorat, în principal, creşterii producţiei industriale în  lunile ianuarie - februarie 2005 cu 4,6% faţă de perioada corespunzătoare din anul 2004.

·  încasările din impozitul pe venit  au fost influenţate în principal de efectul măsurilor de diminuare a presiunii fiscale, creşterea nominală fiind de numai 5,6%, în timp ce, în termeni reali încasările au scăzut cu 3% comparativ cu perioada corespunzătoare din anul precedent.

·  contribuţiile de asigurări sociale înregistrează în execuţie o creştere nominală cu 22,5% în perioada analizată, rămânând cea mai importantă sursă de venit bugetar şi contribuind la formarea impozitelor directe cu 60,4%;

·  taxa pe valoarea adăugată deşi a înregistrat o creştere a încasărilor cu 15,9% în termeni nominali şi cu 6,4% în termeni reali, şi-a redus greutatea specifică în total venituri bugetare cu 0,6 puncte procentuale.

Veniturile din TVA au fost afectate de influenţa conjuncturală a modificărilor aduse de Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal pe de-o parte prin introducerea plăţii trimestriale pentru agenţii economici plătitori de TVA cu o cifră de afaceri de 100.000 Euro (în luna ianuarie încasările au fost aferente trimestrului IV 2004) şi pe de altă parte, prin introducerea cotei reduse de TVA de 9%  şi a excluderii din baza de impozitare a taxei de  reclamă şi publicitate şi taxei  hoteliere.

·  veniturile din accize au totalizat 17.952,3 miliarde lei prezentând o creştere în termeni nominali cu 11,1%, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2004. In termeni reali aceste venituri sunt cu 2,1% mai mari faţă de perioada corespunzătoare din anul precedent, fiind influenţate negativ de scăderea cursului mediu leu/euro deşi s-au majorat accizele la unele produse petroliere,  tutun, alcool etilic şi băuturi alcoolice;

·   taxele vamale încasate în perioada analizată reprezintă 5,1% din impozitele indirecte, fiind mai mari decât cele realizate în anul precedent (în aceeaşi perioadă) cu 15,9%. Deşi au fost afectate de reducerea cursului mediu leu/euro, creşterea veniturilor din taxe vamale se explică prin majorarea  importurilor exprimate în euro în primele două luni ale anului 2005, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent cu 19,6%.

In cadrul programelor de echilibrare a bugetelor locale, precum şi de finanţare a unor acţiuni specifice din domeniul economic şi social preluate de administraţiile locale, din impozitul pe venit şi taxa pe valoarea adăugată colectate la bugetul de stat au fost redistribuite sub formă de sume şi cote defalcate 18.885,3 miliarde lei şi, respectiv 17.049,3 miliarde lei.

 

2. Cheltuielile bugetului general consolidat

 

Potrivit datelor operative de execuţie, cheltuielile bugetului general consolidat, în primul trimestru al anului 2005, au totalizat 186.698,9 miliarde lei prezentând o creştere cu 14,1% faţă de cele înregistrate în anul 2004 în aceeaşi perioadă.

Evoluţia cheltuielilor în structura economică, în raport cu perioada corespunzătoare a anului precedent, relevă majorarea ponderii în cheltuieli totale a cheltuielilor de personal cu 1,6 puncte procentuale ca urmare a creşterilor salariale acordate în ultima parte a anului 2004, precum şi cu 1,1 puncte procentuale a cheltuielilor de capital, care prezintă totuşi în execuţie un grad de realizare scăzut.  Concomitent, s-a înregistrat diminuarea ponderii cheltuielilor materiale cu 2,1 puncte procentuale şi a subvenţiilor şi primelor acordate producătorilor agricoli cu 0,8 puncte procentuale.

Raportate la produsul intern brut, cheltuielile bugetare totale ca şi cheltuielile  primare  şi-au  redus  ponderea  cu 0,2  puncte procentuale.

În structura funcţională, faţă de perioada corespunzătoare din anul precedent, se evidenţiază creşterea, în principal, a ponderii cheltuielilor social – culturale cu 3,1 puncte procentuale şi a celor pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională cu un punct procentual. La agricultură şi industrie cheltuielile s-au redus faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent datorită diminuării prevederilor anuale faţă de realizările anului 2004 cu 9,3% şi respectiv cu 35,1%.

 

3. Deficitul bugetar

In perioada ianuarie – martie 2005, soldul primar s-a menţinut pozitiv, ponderea sa în produsul intern brut fiind însă superioară cu 0,3 puncte procentuale celei înregistrate în aceeaşi perioadă din anul precedent ca urmare a menţinerii şi a unui sold bugetar pozitiv.

La finele lunii martie, excedentul bugetului general consolidat, de 3.710,2 miliarde lei  reprezenta 0,13% din produsul intern brut, în condiţiile în care bugetul de stat a înregistrat un sold negativ de 6.734,1 miliarde lei, superior cu 13,6% celui înregistrat în perioada corespunzătoare din anul precedent.

 Excedentul bugetului general consolidat se datorează, în principal, bugetelor locale care prezentau un sold pozitiv de 7.710,8 miliarde lei, precum şi bugetului asigurărilor sociale şi bugetului asigurărilor pentru şomaj cu un sold excedentar de 1.417,7 miliarde lei şi respectiv 1.302,3 miliarde lei.

Soldul bugetului asigurărilor sociale de stat este rezultatul unui excedent de 941,3 miliarde lei aferent asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi unui excedent de 476,4 miliarde lei provenit de la asigurările sociale de stat (sistemul public de pensii).



* Calculat pe baza indicelui preţului de consum mediu pe primul trimestru al anului 2005 faţă de media trimestrială din anul 2004