MİNİSTERUL FINANŢELOR
PUBLICE
ORDIN nr. 139
privind constituirea
Comisiei de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a
dezvoltării sistemului de control managerial al
Ministerului Finanţelor
Publice
În temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea
Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice şi a Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările următoare,
în baza prevederilor art. 4 din Ordonanţa Guvernului
nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv,
republicată,
având în vedere prevederile art. 2 alin. (1) şi art.
3 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea
Codului controlului intern, cuprinzând standardele de management/control intern
la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de
control managerial,
ministrul finanţelor publice emite următorul
ORDIN
Art. 1. - Se constituie Comisia de monitorizare,
coordonare şi îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului de
control managerial al Ministerului Finanţelor Publice, denumită, în
continuare, comisia.
Art. 2. - Comisia are următoarea componentă:
Preşedinte: secretarul
general al ministerului;
Locţiitorul preşedintelui: secretarul general adjunct al
ministerului;
• Membri:
1 |
• |
controlorul financiar şef
al Unităţii centrale de armonizare a sistemelor de management
financiar şi control |
2 |
• |
directorul general al
Direcţiei generale de programare bugetară şi coordonarea
politicilor publice sectoriale; |
3 |
• |
un director general
adjunct, stabilit de directorul general, de la Direcţia generală de
sinteză a politicilor bugetare; |
4 |
• |
directorul general al Direcţiei
generale a contabilităţii publice şi a sistemului de decontări
în sectorul public; |
5 |
• |
directorul general
adjunct al Unităţii de management a trezoreriei statului; |
6 |
• |
directorul general al Direcţiei
generale de reglementare în domeniul activelor statului; |
7 |
• |
directorul general al Direcţiei
generale a finanţelor publice externe; |
8 |
• |
directorul general al
Autorităţii de management pentru cadrul de sprijin comunitar; |
9 |
• |
directorul general al
Autorităţii de management pentru infrastructură; |
10 |
• |
directorul general al
Autorităţii de Plată; |
11 |
• |
directorul Oficiului de
Plăţi şi Contractare PHARE; |
12 |
• |
directorul Direcţiei
de autorizări; |
13 |
• |
directorul Direcţiei
de evaluare a veniturilor bugetului general consolidat; |
14 |
• |
directorul general al Direcţiei
generale juridice; |
15 |
• |
directorul general al Direcţiei
generale a politicilor şi resurselor umane; |
16 |
• |
directorul Direcţei
de buget şi contabilitate internă; |
17 |
• |
directorul general al Direcţiei
generale de investiţii, achiziţii publice şi servicii interne; |
18 |
• |
directorul general al Direcţiei
generale a tehnologiei informaţiei; |
19 |
• |
directorul Direcţiei
economice şi administrative din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală; |
20 |
• |
directorul Direcţiei
economice, investiţii şi administrarea serviciilor din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor. |
21 |
• |
Comisarul şef al
Diviziei 5 din cadrul Gărzii financiare. |
Art. 3. - Comisia are, în principal, următoarele
atribuţii:
a) elaborează programul de dezvoltare a sistemului
de control managerial al ministerului, program care cuprinde obiective, acţiuni,
responsabilităţi, termene, precum şi alte măsuri necesare
dezvoltării acestuia, cum ar fi elaborarea şi aplicarea procedurilor
formalizate pe activităţi, perfecţionarea profesională etc.
La elaborarea programului se vor avea în vedere regulile minimale de
management, conţinute în standardele de control intern, aprobate prin
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 946/2005, particularităţile
organizatorice, funcţionale şi de atribuţii ale ministerului,
personalul şi structura acestuia, alte reglementări şi condiţii
specifice;
b) supune aprobării ministrului programul de
dezvoltare a sistemului de control managerial al ministerului, în termen de 30
de zile de la data aprobării prezentului ordin; urmareşte realizarea şi
asigură actualizarea programului;
c) urmareşte elaborarea programelor de dezvoltare a
subsistemelor de control managerial ale direcţiilor generale, direcţiilor
şi celorlalte compartimente ale ministerului, subprograme care trebuie să
reflecte şi inventarul operaţiunilor/activităţilor ce se
desfaşoară în compartimentele respective;
d) urmăreşte constituirea structurilor pentru
monitorizarea, coordonarea şi îndrumarea metodologică, precum şi
elaborarea programelor de dezvoltare a sistemelor proprii de control managerial
ale unităţilor subordonate ministerului;
e) primeşte, semestrial, de la compartimentele din
minister şi unităţile subordonate ministerului, informări
referitoare la progresele înregistrate cu privire la dezvoltarea
sistemelor/subsistemelor proprii de control managerial, în raport cu programele
adoptate, precum şi referiri la situaţiile deosebite şi la
acţiunile de monitorizare, coordonare şi îndrumare, întreprinse în
cadrul acestora;
f) acolo unde se consideră oportun, îndrumă
compartimentele din minister si unităţile subordonate ministerului în
elaborarea programelor proprii, în realizarea şi actualizarea acestora, şi/sau
în alte activităţi legate de controlul managerial;
g) prezintă ministrului finanţelor publice, ori
de câte ori consideră necesar, dar cel puţin o dată pe semestru,
informări referitoare la progresele înregistrate cu privire la dezvoltarea
sistemului de control managerial, în raport cu programul adoptat, atât la
nivelul ministerului, cât şi la compartimentele din cadrul acestuia şi
la unităţile subordonate, la acţiunile de monitorizare,
coordonare şi îndrumare metodologică întreprinse, precum şi la
alte probleme apărute în legatură cu acest domeniu;
h) asigură armonizarea procedurilor utilizate, în
sistemul de control managerial, la nivelul structurilor Ministerului
Finanţelor Publice, în situaţia operaţiunilor/activităţilor
comune acestor structuri.
Art. 4. - Modul de organizare şi de lucru al
comisiei se stabileşte de către aceasta, prin regulament, emis în
termen de 10 zile de la data prezentului ordin.
Art. 5. - (1) La solicitarea comisiei, la şedintele
sale sau în grupele de lucru pe care aceasta le constituie, pot participa şi
alţi reprezentanţi din compartimentele ministerului şi din unităţi
subordonate ministerului, a căror participare este necesară în
vederea realizării atribuţiilor comisiei şi a celorlalte cerinţe
din prezentul ordin.
(2) Solicitările comisiei, adresate conducătorilor
şi/sau subordonaţilor acestora, în contextul prevederilor de la alin.
(1), reprezintă sarcini de serviciu.
Art. 6. - (1) Cu
privire la sistemele de control managerial, în exercitarea atribuţiilor ce
le revin în calitatea de conducători de compartimente, managerii din
sistemul ministerului au, fără a se limita la acestea, următoarele
obligaţii:
a) stabilesc procedurile ce trebuie urmate/aplicate, în
vederea realizării sarcinilor de serviciu de către executanţi,
în limita competenţelor şi responsabilităţilor specifice, aşa
cum decurg din atribuţiile compartimentului respectiv;
b) identifică riscurile inerente activităţilor
din compartiment şi întreprind acţiuni care să menţină
riscurile în limite acceptabile;
c) monitorizează activităţile ce se desfaşoară
în cadrul compartimentului (evaluează, măsoară şi
înregistrează rezultatele, le compară cu obiectivele, identifică
abaterile, aplică măsuri corective etc.);
d) informează prompt şeful ierarhic cu privire
la rezultatele verificărilor şi altor acţiuni derulate în cadrul
compartimentului.
(2) Obligaţiile de mai sus completează obligaţiile
rezultate din celelalte prevederi ale ordinului.
Art. 7. - Ordonatorii secundari şi terţiari din
sistemul Ministerului Finanţelor Publice vor aplica, exclusiv din punct de
vedere al cheltuielilor efectuate pe seama creditelor bugetare defalcate din
bugetul ministerului, procedurile unitare elaborate la nivelul compartimentelor
de specialitate de la ordonatorul principal.
Art. 8. - Procedurile sau alte documente ale organismelor
internaţionale, în raport cu care structurile ministerului şi unităţile
subordonate acestuia deruleaza acţiuni, prevalează faţă de
prevederile din ordin.
Art. 9. - (1) Secretariatul comisiei este asigurat prin
Unitatea centrală de armonizare a sistemelor de management financiar şi
control.
(2) Preşedintele comisiei aprobă, în termen de
5 zile de la data prezentului ordin, la propunerea controlorului financiar şef,
persoanele din cadrul Unităţii centrale de armonizare a sistemelor de
management financiar şi control care asigură secretariatul comisiei,
precum şi principalele sarcini ale acestora.
Art. 10. - Prezentul ordin se va difuza membrilor
comisiei, direcţiilor generale, direcţiilor şi celorlalte
compartimente ale ministerului, precum şi unităţilor subordonate
acestuia, care vor acţiona pentru realizarea prevederilor ordinului.
Art. 11. - Prezentul ordin va fi cuprins în pagina de
Internet a Ministerului Finanţelor Publice.
Emis
în Bucureşti, la 30 ianuarie 2006
MİNİSTRUL FINANŢELOR
PUBLICE
SEBASTIAN TEODOR GHEORGHE
VLĂDESCU