LEGE
nr.
500 publicata
in
M.Of.
nr.
597
din
data:
13.08.2002
Rectificari:
Republicari:
Parlamentul
Romaniei
Lege
nr. 500
din
11 iulie 2002
privind
finantele publice
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I
nr. 597 din 13 august 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Obiectul
legii
Art.
1. -
(1)
Prezenta
lege stabileste principiile, cadrul general si procedurile privind formarea,
administrarea, angajarea si utilizarea fondurilor publice, precum si
responsabilitatile institutiilor publice implicate in procesul
bugetar.
(2) Dispozitiile prezentei legi se
aplica in domeniul elaborarii, aprobarii, executarii si
raportarii:
a) bugetului de
stat;
b) bugetului asigurarilor sociale de
stat;
c) bugetelor fondurilor
speciale;
d) bugetului trezoreriei
statului;
e) bugetelor institutiilor publice
autonome;
f) bugetelor institutiilor publice
finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale
de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
g) bugetelor institutiilor publice
finantate integral din venituri proprii;
h) bugetului fondurilor provenite din
credite externe contractate sau garantate de stat si ale caror rambursare,
dobanzi si alte costuri se asigura din fonduri publice;
i) bugetului fondurilor externe
nerambursabile.
Definitii
Art.
2. -
In
intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum
urmeaza:
1. an bugetar - anul financiar pentru
care se aproba bugetul; anul bugetar este anul calendaristic care incepe la data
de 1 ianuarie si se incheie la data de 31 decembrie;
2. angajament bugetar - orice act prin
care o autoritate competenta, potrivit legii, afecteaza fonduri publice unei
anumite destinatii, in limita creditelor bugetare
aprobate;
3. angajament legal - faza in procesul
executiei bugetare reprezentand orice act juridic din care rezulta sau ar putea
rezulta o obligatie pe seama fondurilor publice;
4. articol bugetar - subdiviziune a
clasificatiei cheltuielilor bugetare, determinata in functie de caracterul
economic al operatiunilor in care acestea se concretizeaza si care desemneaza
natura unei cheltuieli, indiferent de actiunea la care se
refera;
5. autorizare bugetara - aprobare data
ordonatorilor de credite de a angaja si/sau de a efectua plati, intr-o perioada
data, in limita creditelor bugetare aprobate;
6. buget - document prin care sunt
prevazute si aprobate in fiecare an veniturile si cheltuielile sau, dupa caz,
numai cheltuielile, in functie de sistemul de finantare a institutiilor
publice;
7. buget general consolidat - ansamblul
bugetelor, componente ale sistemului bugetar, agregate si consolidate pentru a
forma un intreg;
8. cheltuieli bugetare - sumele
aprobate in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), in limitele si potrivit
destinatiilor stabilite prin bugetele respective;
9. clasificatie bugetara - gruparea
veniturilor si cheltuielilor bugetare intr-o ordine obligatorie si dupa criterii
unitare;
10. clasificatie economica - gruparea
cheltuielilor dupa natura si efectul lor economic;
11. clasificatie functionala - gruparea
cheltuielilor dupa destinatia lor pentru a evalua alocarea fondurilor publice
unor activitati sau obiective care definesc necesitatile
publice;
12. contabil - denumire generica pentru
persoana si/sau persoanele care lucreaza in compartimentul financiar-contabil,
care verifica documentele justificative si intocmesc instrumentele de plata a
cheltuielilor efectuate pe seama fondurilor publice;
13. compartimentul financiar-contabil -
structura organizatorica din cadrul institutiei publice, in care este organizata
executia bugetara (serviciu, birou, compartiment);
14. credite destinate unor actiuni
multianuale - sume alocate unor programe, proiecte, subproiecte, obiective si
altele asemenea, care se desfasoara pe o perioada mai mare de un an si dau loc
la credite de angajament si credite bugetare;
15. credit de angajament - limita
maxima a cheltuielilor ce pot fi angajate, in timpul exercitiului bugetar, in
limitele aprobate;
16. credit bugetar - suma aprobata prin
buget, reprezentand limita maxima pana la care se pot ordonanta si efectua plati
in cursul anului bugetar pentru angajamentele contractate in cursul exercitiului
bugetar si/sau din exercitii anterioare pentru actiuni multianuale, respectiv se
pot angaja, ordonanta si efectua plati din buget pentru celelalte
actiuni;
17. cofinantare - finantarea unui
program, proiect, subproiect, obiectiv si altele asemenea, partial prin credite
bugetare, partial prin finantarea provenita din surse
externe;
18. consolidare - operatiunea de
eliminare a transferurilor de sume dintre doua bugete componente ale bugetului
general consolidat, in vederea evitarii dublei evidentieri a
acestora;
19. contributie - prelevare obligatorie
a unei parti din veniturile persoanelor fizice si juridice, cu sau fara
posibilitatea obtinerii unei contraprestatii;
20. deficit bugetar - parte a
cheltuielilor bugetare ce depaseste veniturile bugetare intr-un an
bugetar;
21. deschidere de credite bugetare -
aprobare comunicata ordonatorului principal de credite de catre Ministerul
Finantelor Publice prin trezoreria statului, in limita careia se pot efectua
repartizari de credite bugetare si plati;
22. donatie - fonduri banesti sau
bunuri materiale primite de o institutie publica de la o persoana juridica sau
fizica cu titlu nerambursabil si fara contraprestatie;
23. excedent bugetar - parte a
veniturilor bugetare ce depaseste cheltuielile bugetare intr-un an
bugetar;
24. executie bugetara - activitatea de
incasare a veniturilor bugetare si de efectuare a platii cheltuielilor aprobate
prin buget;
25. executia de casa a bugetului -
complex de operatiuni care se refera la incasarea veniturilor si plata
cheltuielilor bugetare;
26. exercitiu bugetar - perioada egala
cu anul bugetar pentru care se elaboreaza, se aproba, se executa si se
raporteaza bugetul;
27. fonduri publice - sume alocate din
bugetele prevazute la art. 1 alin. (2);
28. fonduri speciale - venituri publice
constituite prin legi speciale prin care se stabilesc si destinatiile
acestora;
29. impozit - prelevare obligatorie,
fara contraprestatie si nerambursabila, efectuata de catre administratia publica
pentru satisfacerea necesitatilor de interes general;
30. institutii publice - denumire
generica ce include Parlamentul, Administratia Prezidentiala, ministerele,
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice, alte autoritati
publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea
acestora, indiferent de modul de finantare a acestora;
31. lege bugetara anuala - lege care
prevede si autorizeaza pentru fiecare an bugetar veniturile si cheltuielile
bugetare, precum si reglementari specifice exercitiului
bugetar;
32. lege de rectificare - lege care
modifica in cursul exercitiului bugetar legea bugetara
anuala;
33. lichidarea cheltuielilor - faza in
procesul executiei bugetare in care se verifica existenta angajamentelor, se
determina sau se verifica realitatea sumei datorate, se verifica conditiile de
exigibilitate ale angajamentului, pe baza documentelor justificative care sa
ateste operatiunile respective;
34. ordonantarea cheltuielilor - faza
in procesul executiei bugetare in care se confirma ca livrarile de bunuri si de
servicii au fost efectuate sau alte creante au fost verificate si ca plata poate
fi realizata;
35. plata cheltuielilor - faza in
procesul executiei bugetare reprezentand actul final prin care institutia
publica achita obligatiile sale fata de terti;
36. proces bugetar - etape consecutive
de elaborare, aprobare, executare, control si raportare ale bugetului, care se
incheie cu aprobarea contului general de executie a
acestuia;
37. program - o actiune sau un ansamblu
coerent de actiuni ce se refera la acelasi ordonator principal de credite,
proiectate pentru a realiza un obiectiv sau un set de obiective definite si
pentru care sunt stabiliti indicatori de program care sa evalueze rezultatele ce
vor fi obtinute, in limitele de finantare aprobate;
38. sistem bugetar - sistem unitar de
bugete care cuprinde bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si bugetele
locale;
39. seful compartimentului
financiar-contabil - persoana care ocupa functia de conducere a compartimentului
financiar-contabil si care raspunde de activitatea de incasare a veniturilor si
de plata a cheltuielilor sau, dupa caz, una dintre persoanele care indeplineste
aceste atributii in cadrul unei institutii publice care nu are in structura sa
un compartiment financiar-contabil sau persoana care indeplineste aceste
atributii pe baza de contract, in conditiile legii;
40. taxa - suma platita de o persoana
fizica sau juridica, de regula, pentru serviciile prestate acesteia de catre un
agent economic, o institutie publica sau un serviciu
public;
41. varsamant - modalitate de stingere
a obligatiei legale, prin virarea unei sume de bani, efectuata de un agent
economic sau de o institutie publica ori financiara;
42. venituri bugetare - resursele
banesti care se cuvin bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2), in baza unor
prevederi legale, formate din impozite, taxe, contributii si alte
varsaminte;
43. virare de credite bugetare -
operatiune prin care se diminueaza creditul bugetar de la o subdiviziune a
clasificatiei bugetare care prezinta disponibilitati si se majoreaza
corespunzator o alta subdiviziune la care fondurile sunt insuficiente, cu
respectarea dispozitiilor legale de efectuare a operatiunilor
respective.
Veniturile si cheltuielile
bugetare
Art.
3. -
(1)
Veniturile
si cheltuielile sistemului bugetar, cumulate la nivel national, alcatuiesc
veniturile bugetare totale, respectiv cheltuielile bugetare totale care, dupa
consolidare, prin eliminarea transferurilor dintre bugete, vor evidentia
dimensiunile efortului financiar public pe anul respectiv, starea de echilibru
sau dezechilibru, dupa caz.
(2) Creditele bugetare aprobate se
utilizeaza pentru finantarea functiilor administratiei publice, programelor,
actiunilor, obiectivelor si sarcinilor prioritare, potrivit scopurilor prevazute
in legi si alte reglementari, si vor fi angajate si folosite in stricta corelare
cu gradul previzionat de incasare a veniturilor bugetare.
Autorizarea bugetara/Angajamentele
multianuale
Art.
4. -
(1)
Legea
bugetara anuala prevede si autorizeaza, pentru anul bugetar, veniturile si
cheltuielile bugetare, precum si reglementari specifice exercitiului
bugetar.
(2) Sumele aprobate, la partea de
cheltuieli, prin bugetele prevazute la art. 1 alin. (2), in cadrul carora se
angajeaza, se ordonanteaza si se efectueaza plati, reprezinta limite maxime care
nu pot fi depasite.
(3) Angajarea cheltuielilor din aceste
bugete se face numai in limita creditelor bugetare
aprobate.
(4) Angajarea si utilizarea creditelor
bugetare in alte scopuri decat cele aprobate atrag raspunderea celor vinovati,
in conditiile legii.
(5) Pentru actiunile multianuale se
inscriu in buget, distinct, creditele de angajament si creditele
bugetare.
(6) In vederea realizarii actiunilor
multianuale ordonatorii de credite incheie angajamente legale, in limita
creditelor de angajament aprobate prin buget pentru anul bugetar
respectiv.
Legile bugetare
anuale
Art.
5. -
In
cadrul legilor bugetare anuale se includ urmatoarele:
a) legea bugetului de stat, legea de
rectificare a bugetului de stat;
b) legea bugetului asigurarilor sociale
de stat, legea de rectificare a bugetului asigurarilor sociale de
stat.
Legile de
rectificare
Art.
6. -
Legile
bugetare anuale pot fi modificate in cursul exercitiului bugetar prin legi de
rectificare, elaborate cel mai tarziu pana la data de 30 noiembrie. Legilor de
rectificare li se vor aplica aceleasi proceduri ca si legilor bugetare anuale
initiale, cu exceptia termenelor din calendarul bugetar.
Legile privind contul general
anual de executie
Art.
7. -
Rezultatele
fiecarui exercitiu bugetar se aproba prin:
a) legea privind contul general anual
de executie a bugetului de stat;
b) legea privind contul general anual
de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat.
CAPITOLUL II
Principii, reguli si
responsabilitati
SECTIUNEA 1
Principii si reguli
bugetare
Principiul
universalitatii
Art.
8. -
(1)
Veniturile
si cheltuielile se includ in buget in totalitate, in sume
brute.
(2) Veniturile bugetare nu pot fi
afectate direct unei cheltuieli bugetare anume, cu exceptia donatiilor si
sponsorizarilor, care au stabilite destinatii distincte.
Principiul
publicitatii
Art.
9. -
Sistemul
bugetar este deschis si transparent, acestea realizandu-se
prin:
a) dezbaterea publica a proiectelor de
buget, cu prilejul aprobarii acestora;
b) dezbaterea publica a conturilor
generale anuale de executie a bugetelor, cu prilejul aprobarii
acestora;
c) publicarea in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, a actelor normative de aprobare a bugetelor si conturilor
anuale de executie a acestora;
d) mijloacele de informare in masa,
pentru difuzarea informatiilor asupra continutului bugetului, exceptand
informatiile si documentele nepublicabile, prevazute de
lege.
Principiul
unitatii
Art.
10. -
(1)
Veniturile
si cheltuielile bugetare se inscriu intr-un singur document, pentru a se asigura
utilizarea eficienta si monitorizarea fondurilor publice.
(2) Toate veniturile retinute si
utilizate in sistem extrabugetar, sub diverse forme si denumiri, se introduc in
bugetul de stat, urmand regulile si principiile acestui buget, cu exceptia celor
prevazute la art. 62 alin. (1) lit. b) si c) si la art. 68, precum si a celor
pentru constituirea, potrivit legii, a fondurilor de stimulare a
personalului.
(3) Veniturile si cheltuielile Fondului
special pentru dezvoltarea sistemului energetic si ale Fondului special al
drumurilor publice se introduc in bugetul de stat ca venituri si cheltuieli cu
destinatie speciala, urmand regulile si principiile acestui
buget.
(4) In vederea respectarii principiilor
bugetare, in termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
Guvernul va propune Parlamentului modificarea actelor normative pentru
desfiintarea veniturilor si cheltuielilor cu destinatie speciala incluse in
bugetul de stat.
Principiul
anualitatii
Art.
11. -
(1)
Veniturile
si cheltuielile bugetare sunt aprobate prin lege pe o perioada de un an, care
corespunde exercitiului bugetar.
(2) Toate operatiunile de incasari si
plati efectuate in cursul unui an bugetar in contul unui buget apartin
exercitiului corespunzator de executie a bugetului
respectiv.
Principiul specializarii
bugetare
Art.
12. -
Veniturile
si cheltuielile bugetare se inscriu si se aproba in buget pe surse de
provenienta si, respectiv, pe categorii de cheltuieli, grupate dupa natura lor
economica si destinatia acestora, potrivit clasificatiei
bugetare.
Principiul unitatii
monetare
Art.
13. -
Toate
operatiunile bugetare se exprima in moneda nationala.
Reguli privind cheltuielile
bugetare
Art.
14. -
(1)
Cheltuielile
bugetare au destinatie precisa si limitata si sunt determinate de autorizarile
continute in legi specifice si in legile bugetare anuale.
(2) Nici o cheltuiala nu poate fi
inscrisa in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si nici angajata si efectuata
din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva
cheltuiala.
(3) Nici o cheltuiala din fonduri
publice nu poate fi angajata, ordonanta si platita daca nu este aprobata
potrivit legii si nu are prevederi bugetare.
Limite privind micsorarea
veniturilor si majorarea cheltuielilor bugetare
Art.
15. -
(1)
In
cazurile in care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de acte normative
a caror aplicare atrage micsorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor
aprobate prin buget, initiatorii au obligatia sa prevada si mijloacele necesare
pentru acoperirea minusului de venituri sau cresterea cheltuielilor. In acest
scop initiatorii trebuie sa elaboreze, cu sprijinul Ministerului Finantelor
Publice sau al altor institutii implicate, fisa financiara care insoteste
expunerea de motive sau nota de fundamentare, dupa caz, si care va fi
actualizata in concordanta cu eventualele modificari intervenite in proiectul de
act normativ. In aceasta fisa se inscriu efectele financiare asupra bugetului
general consolidat, care trebuie sa aiba in vedere:
a) schimbarile anticipate in veniturile
si cheltuielile bugetare pentru urmatorii 5 ani;
b) esalonarea anuala a creditelor
bugetare, in cazul actiunilor multianuale;
c) propuneri realiste in vederea
acoperirii majorarii cheltuielilor;
d) propuneri realiste in vederea
acoperirii minusului de venituri.
(2) Dupa depunerea proiectului legii
bugetare anuale la Parlament pot fi aprobate acte normative numai in conditiile
prevederilor alin. (1), dar cu precizarea surselor de acoperire a diminuarii
veniturilor sau a majorarii cheltuielilor bugetare, aferente exercitiului
bugetar pentru care s-a elaborat bugetul.
SECTIUNEA a 2-a
Competente si responsabilitati in
procesul bugetar
Aprobarea
bugetelor
Art.
16. -
(1)
Bugetul
de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale,
bugetele institutiilor publice autonome, bugetele creditelor externe contractate
sau garantate de stat, bugetele fondurilor externe nerambursabile, bugetul
trezoreriei statului si bugetele institutiilor publice se aproba
astfel:
a) bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele creditelor
externe contractate sau garantate de stat si bugetele fondurilor externe
nerambursabile, prin lege;
b) bugetele institutiilor publice
autonome, de catre organele abilitate in acest scop prin legi
speciale;
c) bugetele institutiilor publice
finantate partial din bugetele prevazute la lit. a), prin lege, ca anexe la
bugetele ordonatorilor principali de credite;
d) bugetele institutiilor publice
finantate integral din bugetele prevazute la lit. a), de catre ordonatorul de
credite ierarhic superior al acestora;
e) bugetele institutiilor publice care
se finanteaza integral din venituri proprii, de catre organul de conducere al
institutiei publice si cu acordul ordonatorului de credite ierarhic
superior;
f) bugetul trezoreriei statului, prin
hotarare a Guvernului.
(2) Bugetele prevazute la alin. (1)
lit. d) si e) se aproba in termen de 15 zile de la data publicarii legii
bugetare anuale sau a legii de rectificare in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Rolul
Parlamentului
Art.
17. -
(1)
Parlamentul
adopta legile bugetare anuale si legile de rectificare, elaborate de Guvern in
contextul strategiei macroeconomice asumate de acesta.
(2) In cazul in care legile bugetare
anuale, depuse in termen legal, nu au fost adoptate de catre Parlament pana cel
tarziu la data de 15 decembrie a anului anterior anului la care se refera
proiectul de buget, Guvernul va solicita Parlamentului aplicarea procedurii de
urgenta.
(3) In timpul dezbaterilor nu pot fi
aprobate amendamente la legile bugetare anuale, care determina majorarea
nivelului deficitului bugetar.
(4) Parlamentul adopta legile contului
general anual de executie.
Rolul
Guvernului
Art.
18. -
(1)
Guvernul
asigura realizarea politicii fiscal-bugetare, care ia in considerare
perspectivele economice si prioritatile politice cuprinse in Programul de
guvernare acceptat de Parlament.
(2) Guvernul
asigura:
a) elaborarea raportului privind
situatia macroeconomica pentru anul bugetar respectiv si proiectia acesteia in
urmatorii 3 ani;
b) elaborarea proiectelor legilor
bugetare anuale si transmiterea acestora spre adoptare Parlamentului, in cadrul
termenului limita prevazut de prezenta lege;
c) exercitarea conducerii generale a
activitatii executive in domeniul finantelor publice, scop in care examineaza
periodic executia bugetara si stabileste masuri pentru mentinerea sau
imbunatatirea echilibrului bugetar, dupa caz;
d) supunerea spre adoptare
Parlamentului a proiectelor legilor de rectificare si a contului general anual
de executie;
e) utilizarea fondului de rezerva
bugetara si a fondului de interventie la dispozitia sa, pe baza de
hotarari.
Rolul Ministerului Finantelor
Publice
Art.
19. -
In
domeniul finantelor publice Ministerul Finantelor Publice are, in principal,
urmatoarele atributii:
a) coordoneaza actiunile care sunt in
responsabilitatea Guvernului cu privire la sistemul bugetar, si anume:
pregatirea proiectelor legilor bugetare anuale, ale legilor de rectificare,
precum si ale legilor privind aprobarea contului general anual de
executie;
b) dispune masurile necesare pentru
aplicarea politicii fiscal-bugetare;
c) emite norme metodologice privind
elaborarea bugetelor si forma de prezentare a acestora;
d) emite norme metodologice, precizari
si instructiuni prin care se stabilesc practicile si procedurile pentru
incasarea veniturilor, angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata
cheltuielilor, controlul cheltuirii acestora, incheierea exercitiului bugetar
anual, contabilizarea si raportarea;
e) solicita rapoarte si informatii
oricaror institutii care gestioneaza fonduri publice;
f) aproba clasificatiile bugetare,
precum si modificarile acestora;
g) analizeaza propunerile de buget in
etapele de elaborare a bugetelor;
h) furnizeaza Parlamentului, la cererea
acestuia, cu sprijinul ordonatorilor principali de credite, documentele care au
stat la baza fundamentarii proiectelor legilor bugetare
anuale;
i) asigura monitorizarea executiei
bugetare, iar in cazul in care se constata abateri ale veniturilor si
cheltuielilor de la nivelurile autorizate, propune Guvernului masuri pentru
reglementarea situatiei;
j) avizeaza, in faza de proiect,
acordurile, memorandumurile, protocoalele sau alte asemenea intelegeri incheiate
cu partenerii externi, precum si proiectele de acte normative, care contin
implicatii financiare;
k) stabileste continutul, forma de
prezentare si structura programelor elaborate de ordonatorii principali de
credite;
l) blocheaza sau reduce utilizarea unor
credite bugetare constatate ca fiind fara temei legal sau fara justificare in
bugetele ordonatorilor de credite;
m) dispune masurile necesare pentru
administrarea si urmarirea modului de utilizare a fondurilor publice destinate
cofinantarii in bani, rezultate din contributia financiara externa acordata
Guvernului Romaniei;
n) colaboreaza cu Banca Nationala a
Romaniei la elaborarea balantei de plati externe, a balantei creantelor si
angajamentelor externe, a reglementarilor in domeniul monetar si
valutar;
o) prezinta semestrial Guvernului si
comisiilor pentru buget, finante si banci ale Parlamentului, impreuna cu Banca
Nationala a Romaniei, informari asupra modului de realizare a balantei de plati
externe si a balantei creantelor si angajamentelor externe si propune solutii de
acoperire a deficitului sau de utilizare a excedentului din contul curent al
balantei de plati externe;
p) participa, in numele statului, in
tara si in strainatate, dupa caz, la tratative externe privind acordurile
bilaterale si multilaterale de promovare si protejare a investitiilor si
conventiile de evitare a dublei impuneri si combatere a evaziunii fiscale si,
impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, in probleme financiare, valutare si de
plati;
r) indeplineste si alte atributii
prevazute de dispozitiile legale.
Categorii de ordonatori de
credite
Art.
20. -
(1)
Ordonatorii
principali de credite sunt ministrii, conducatorii celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, conducatorii altor autoritati
publice si conducatorii institutiilor publice autonome.
(2) Ordonatorii principali de credite
pot delega aceasta calitate inlocuitorilor de drept, secretarilor generali sau
altor persoane imputernicite in acest scop. Prin actul de delegare ordonatorii
principali de credite vor preciza limitele si conditiile
delegarii.
(3) In cazurile prevazute de legi
speciale ordonatorii principali de credite sunt secretarii generali sau
persoanele desemnate prin aceste legi.
(4) Conducatorii institutiilor publice
cu personalitate juridica din subordinea ordonatorilor principali de credite
sunt ordonatori secundari sau tertiari de credite, dupa
caz.
Rolul ordonatorilor de
credite
Art.
21. -
(1)
Ordonatorii
principali de credite repartizeaza creditele bugetare aprobate, pentru bugetul
propriu si pentru bugetele institutiilor publice ierarhic inferioare, ai caror
conducatori sunt ordonatori secundari sau tertiari de credite, dupa caz, in
raport cu sarcinile acestora, potrivit legii.
(2) Ordonatorii secundari de credite
repartizeaza creditele bugetare aprobate, potrivit alin. (1), pentru bugetul
propriu si pentru bugetele institutiilor publice subordonate, ai caror
conducatori sunt ordonatori tertiari de credite, in raport cu sarcinile
acestora, potrivit legii.
(3) Ordonatorii tertiari de credite
utilizeaza creditele bugetare ce le-au fost repartizate numai pentru realizarea
sarcinilor institutiilor pe care le conduc, potrivit prevederilor din bugetele
aprobate si in conditiile stabilite prin dispozitiile
legale.
(4) Ordonatorii principali de credite
vor repartiza, potrivit alin. (1), creditele bugetare, dupa retinerea a 10% din
prevederile aprobate acestora, pentru asigurarea unei executii bugetare
prudente, cu exceptia cheltuielilor de personal si a celor care decurg din
obligatii internationale, care vor fi repartizate integral. Repartizarea sumelor
retinute in proportie de 10% se face in semestrul al doilea, dupa examinarea de
catre Guvern a executiei bugetare pe primul semestru.
(5) Toate institutiile publice trebuie
sa aiba bugetul aprobat, potrivit prevederilor prezentei
legi.
Responsabilitatile ordonatorilor
de credite
Art.
22. -
(1)
Ordonatorii
de credite au obligatia de a angaja si de a utiliza creditele bugetare numai in
limita prevederilor si destinatiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate
de activitatea institutiilor publice respective si cu respectarea dispozitiilor
legale.
(2) Ordonatorii de credite raspund,
potrivit legii, de:
a) angajarea, lichidarea si
ordonantarea cheltuielilor in limita creditelor bugetare repartizate si aprobate
potrivit prevederilor art. 21;
b) realizarea
veniturilor;
c) angajarea si utilizarea creditelor
bugetare pe baza bunei gestiuni financiare;
d) integritatea bunurilor incredintate
institutiei pe care o conduc;
e) organizarea si tinerea la zi a
contabilitatii si prezentarea la termen a situatiilor financiare asupra
situatiei patrimoniului aflat in administrare si executiei
bugetare;
f) organizarea sistemului de
monitorizare a programului de achizitii publice si a programului de lucrari de
investitii publice;
g) organizarea evidentei programelor,
inclusiv a indicatorilor aferenti acestora;
h) organizarea si tinerea la zi a
evidentei patrimoniului, conform prevederilor legale.
Controlul financiar preventiv si
auditul intern
Art.
23. -
Controlul
financiar preventiv si auditul intern se exercita asupra tuturor operatiunilor
care afecteaza fondurile publice si/sau patrimoniul public si sunt exercitate
conform reglementarilor legale in domeniu.
Controlul financiar preventiv
propriu
Art.
24. -
(1)
Angajarea,
lichidarea si ordonantarea cheltuielilor din fonduri publice se aproba de
ordonatorul de credite, iar plata acestora se efectueaza de catre
contabil.
(2) Angajarea si ordonantarea
cheltuielilor se efectueaza numai cu viza prealabila de control financiar
preventiv propriu, potrivit dispozitiilor legale.
Controlul financiar preventiv
delegat
Art.
25. -
Controlul
financiar preventiv delegat se exercita de Ministerul Finantelor Publice,
conform legislatiei in domeniu.
CAPITOLUL III
Procesul bugetar
SECTIUNEA 1
Proceduri privind elaborarea
bugetelor
Continutul legilor bugetare
anuale
Art.
26. -
Legile
bugetare cuprind:
a) la venituri, estimarile anului
bugetar;
b) la cheltuieli, creditele bugetare
determinate de autorizarile continute in legi specifice, in structura
functionala si economica a acestora;
c) deficitul sau excedentul bugetar,
dupa caz;
d) reglementari specifice exercitiului
bugetar.
Anexele legilor
bugetare
Art.
27. -
Anexele
legilor bugetare cuprind:
a) sintezele bugetelor prevazute la
art. 16 alin. (1) lit. a);
b) bugetele ordonatorilor principali de
credite si anexele la acestea;
c) sumele defalcate din unele venituri
ale bugetului de stat si criteriile de repartizare a
acestora;
d) alte anexe
specifice.
Elaborarea
bugetelor
Art.
28. -
Proiectele
legilor bugetare anuale si ale bugetelor se elaboreaza de catre Guvern, prin
Ministerul Finantelor Publice, pe baza:
a) prognozelor indicatorilor
macroeconomici si sociali pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza
proiectul de buget, precum si pentru urmatorii 3 ani;
b) politicilor fiscale si
bugetare;
c) prevederilor memorandumurilor de
finantare, ale memorandumurilor de intelegere sau ale altor acorduri
internationale cu organisme si institutii financiare internationale, semnate
si/sau ratificate;
d) politicilor si strategiilor
sectoriale, a prioritatilor stabilite in formularea propunerilor de buget,
prezentate de ordonatorii principali de credite;
e) propunerilor de cheltuieli detaliate
ale ordonatorilor principali de credite;
f) programelor intocmite de catre
ordonatorii principali de credite in scopul finantarii unor actiuni sau ansamblu
de actiuni, carora le sunt asociate obiective precise si indicatori de rezultate
si de eficienta; programele sunt insotite de estimarea anuala a performantelor
fiecarui program, care trebuie sa precizeze: actiunile, costurile asociate,
obiectivele urmarite, rezultatele obtinute si estimate pentru anii urmatori,
masurate prin indicatori precisi, a caror alegere este
justificata;
g) propunerilor de sume defalcate din
unele venituri ale bugetului de stat, precum si de transferuri consolidabile
pentru autoritatile administratiei publice locale;
h) posibilitatilor de finantare a
deficitului bugetar.
Structura
bugetelor
Art.
29. -
(1)
Veniturile
si cheltuielile se grupeaza in buget pe baza clasificatiei
bugetare.
(2) Veniturile sunt structurate pe
capitole si subcapitole, iar cheltuielile pe parti, capitole, subcapitole,
titluri, articole, precum si alineate, dupa caz.
(3) Cheltuielile prevazute in capitole
si articole au destinatie precisa si limitata.
(4) Numarul de salariati, permanenti si
temporari, si fondul salariilor de baza se aproba distinct, prin anexa la
bugetul fiecarui ordonator principal de credite. Numarul de salariati aprobat
fiecarei institutii publice nu poate fi depasit.
(5) Cheltuielile de capital se cuprind
la fiecare capitol bugetar, in conformitate cu creditele de angajament si
duratele de realizare a investitiilor.
(6) Programele se aproba ca anexe la
bugetele ordonatorilor principali de credite.
(7) Fondurile externe nerambursabile se
cuprind in anexe la bugetele ordonatorilor principali de credite si se aproba o
data cu acestea.
Fonduri la dispozitia
Guvernului
Art.
30. -
(1)
In
bugetul de stat se includ Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si
Fondul de interventie la dispozitia Guvernului.
(2) Fondul de rezerva bugetara la
dispozitia Guvernului se repartizeaza unor ordonatori principali de credite ai
bugetului de stat si ai bugetelor locale, pe baza de hotarari ale Guvernului,
pentru finantarea unor cheltuieli urgente sau neprevazute aparute in timpul
exercitiului bugetar.
(3) Alocarea de sume din Fondul de
rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru bugetele locale, se face prin
majorarea sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat sau a
transferurilor de la bugetul de stat catre bugetele locale pentru investitii
finantate partial din imprumuturi externe, dupa caz.
(4) Fondul de interventie la dispozitia
Guvernului se repartizeaza unor ordonatori principali de credite ai bugetului de
stat si ai bugetelor locale, pe baza de hotarari ale Guvernului, pentru
finantarea unor actiuni urgente in vederea inlaturarii efectelor unor calamitati
naturale si sprijinirii persoanelor fizice sinistrate.
(5) In cursul exercitiului bugetar
Fondul de interventie la dispozitia Guvernului poate fi majorat de Guvern din
Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, in functie de necesitatile
privind asigurarea sumelor pentru inlaturarea efectelor calamitatilor
naturale.
SECTIUNEA a 2-a
Calendarul bugetar
Elaborarea indicatorilor
macroeconomici
Art.
31. -
Indicatorii
macroeconomici si sociali prevazuti la art. 28 lit. a), pentru anul bugetar
pentru care se elaboreaza proiectul de buget, precum si pentru urmatorii 3 ani,
vor fi elaborati de organele abilitate pana la data de 31 martie a anului
curent. Acesti indicatori vor fi actualizati pe parcursul desfasurarii
procesului bugetar.
Limitele de
cheltuieli
Art.
32. -
Ministerul
Finantelor Publice va inainta Guvernului, pana la data de 1 mai, obiectivele
politicii fiscale si bugetare pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza
proiectul de buget si urmatorii 3 ani, impreuna cu limitele de cheltuieli
stabilite pe ordonatorii principali de credite, urmand ca acesta sa le aprobe
pana la data de 15 mai si sa informeze comisiile pentru buget, finante si banci
ale Parlamentului asupra principalelor orientari ale politicii sale
macroeconomice si ale finantelor publice.
Scrisoarea-cadru
Art.
33. -
(1)
Ministrul
finantelor publice va transmite ordonatorilor principali de credite, pana la
data de 1 iunie a fiecarui an, o scrisoare-cadru care va specifica contextul
macroeconomic pe baza caruia vor fi intocmite proiectele de buget, metodologiile
de elaborare a acestora, precum si limitele de cheltuieli aprobate de
Guvern.
(2) In cazul in care schimbarea
cadrului macroeconomic impune modificarea limitelor de cheltuieli, acestea vor
fi adaptate de catre Guvern, la propunerea Ministerului Finantelor
Publice.
Pana la data de 15 iunie Ministerul
Finantelor Publice comunica ordonatorilor principali de credite limitele de
cheltuieli, astfel redimensionate, in vederea definitivarii proiectelor de
buget.
Propunerile bugetare ale
ordonatorilor principali de credite
Art.
34. -
(1)
Ordonatorii
principali de credite au obligatia ca pana la data de 15 iulie a fiecarui an sa
depuna la Ministerul Finantelor Publice propunerile pentru proiectul de buget si
anexele la acesta, pentru anul bugetar urmator, cu incadrarea in limitele de
cheltuieli, si estimarile pentru urmatorii 3 ani, comunicate potrivit art. 33,
insotite de documentatii si fundamentari detaliate.
(2) Camera Deputatilor si Senatul, cu
consultarea Guvernului, isi aproba bugetele proprii si le inainteaza Guvernului
in vederea includerii lor in proiectul bugetului de stat.
(3) Autoritatile administratiei publice
locale au aceeasi obligatie pentru propunerile de transferuri consolidate si de
sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.
(4) Ministerul Finantelor Publice
examineaza proiectele de buget si poarta discutii cu ordonatorii principali de
credite asupra acestora. In caz de divergenta hotaraste
Guvernul.
(5) Proiectele de buget si anexele la
acesta, definitivate potrivit prevederilor alin. (4), se depun la Ministerul
Finantelor Publice pana la data de 1 august a fiecarui an.
Transmiterea proiectului de buget
la Guvern si Parlament/Raportul anual la buget
Art.
35. -
(1)
Ministerul
Finantelor Publice, pe baza proiectelor de buget ale ordonatorilor principali de
credite si a bugetului propriu, intocmeste proiectele legilor bugetare si
proiectele bugetelor, pe care le depune la Guvern pana la data de 30 septembrie
a fiecarui an.
(2) Proiectul legii bugetului de stat
este insotit de un raport privind situatia macroeconomica pentru anul bugetar
pentru care se elaboreaza proiectul de buget si proiectia acesteia in urmatorii
3 ani. Acest raport va cuprinde un rezumat al politicilor macroeconomice in
contextul carora au fost elaborate proiectele de buget, precum si strategia
Guvernului in domeniul investitiilor publice.
(3) Raportul si proiectele legilor
bugetare anuale vor exprima politica fiscal-bugetara a Guvernului, precum si
alte informatii relevante in domeniu.
(4) Dupa insusirea de catre Guvern a
proiectelor legilor bugetare si de buget, prevazute la alin. (1), acesta le
supune spre adoptare Parlamentului cel mai tarziu pana la data de 15 octombrie a
fiecarui an.
Aprobarea bugetului de catre
Parlament
Art.
36. -
(1)
Bugetele
se aproba de Parlament pe ansamblu, pe parti, capitole, subcapitole, titluri,
articole, precum si alineate, dupa caz, si pe ordonatorii principali de credite,
pentru anul bugetar, precum si creditele de angajament pentru actiuni
multianuale.
(2) Estimarile pentru urmatorii 3 ani
reprezinta informatii privind necesarul de finantare pe termen mediu si nu vor
face obiectul autorizarii pentru anii bugetari respectivi.
Procesul bugetar in cazul
neaprobarii bugetului de catre Parlament
Art.
37. -
(1)
Daca
legile bugetare nu au fost adoptate cu cel putin 3 zile inainte de expirarea
exercitiului bugetar, Guvernul indeplineste sarcinile prevazute in bugetul
anului precedent, limitele lunare de cheltuieli neputand depasi de regula 1/12
din prevederile bugetelor anului precedent, cu exceptia cazurilor deosebite,
temeinic justificate de catre ordonatorii principali de credite, sau, dupa caz,
1/12 din sumele propuse in proiectul de buget, in situatia in care acestea sunt
mai mici decat cele din anul precedent.
(2) Institutiile publice si actiunile
noi, aprobate in anul curent, dar care incep cu data de 1 ianuarie a anului
bugetar urmator, vor fi finantate, pana la aprobarea legii bugetare, in limita a
1/12 din prevederile acestora cuprinse in proiectul de
buget.
SECTIUNEA a 3-a
Prevederi referitoare la investitii
publice
Prezentarea investitiilor publice
in proiectul de buget
Art.
38. -
Cheltuielile
pentru investitiile publice si alte cheltuieli de investitii finantate din
fonduri publice se cuprind in proiectele de buget, in baza programelor de
investitii publice, care se prezinta ca anexa la bugetul fiecarui ordonator
principal de credite.
Informatii privind programele de
investitii publice
Art.
39. -
(1)
Ordonatorii
principali de credite vor prezenta anual programul de investitii publice, pe
clasificatia functionala.
(2) Ordonatorii principali de credite
vor transmite pentru fiecare obiectiv de investitii inclus in programul de
investitii informatii financiare si nefinanciare.
(3) Informatiile financiare vor
include:
a) valoarea totala a
proiectului;
b) creditele de
angajament;
c) creditele
bugetare;
d) graficul de finantare, pe surse si
ani, corelat cu graficul de executie;
e) analiza cost-beneficiu, care va fi
realizata si in cazul obiectivelor in derulare;
f) costurile de functionare si de
intretinere dupa punerea in functiune.
(4) Informatiile nefinanciare vor
include:
a) strategia in domeniul investitiilor,
care va cuprinde in mod obligatoriu prioritatile investitionale si legatura
dintre diferite proiecte, criteriile de analiza care determina introducerea in
programul de investitii a obiectivelor noi in detrimentul celor in
derulare;
b) descrierea
proiectului;
c) stadiul fizic al
obiectivelor.
Informatii stabilite la nivelul
Guvernului
Art.
40. -
Guvernul,
prin Ministerul Finantelor Publice, va elabora strategia in domeniul
investitiilor publice, pe baza propunerilor de programe de investitii elaborate
de ordonatorii principali de credite.
Rolul metodologic si competentele
Ministerului Finantelor Publice
Art.
41. -
(1)
Ministerul
Finantelor Publice este imputernicit sa stabileasca continutul, forma si
informatiile referitoare la programele de investitii necesare in procesul de
elaborare a bugetului.
(2) Ministerul Finantelor Publice
stabileste prin norme metodologice criteriile de evaluare si selectie a
obiectivelor de investitii publice.
(3) Ministerul Finantelor Publice,
potrivit dispozitiilor prezentei legi, va analiza programul de investitii din
punct de vedere al incadrarii in limitele de cheltuieli stabilite, al
respectarii criteriilor de selectie si prioritizare si a esalonarii creditelor
bugetare in functie de durata de executie a obiectivelor.
(4) Ministerul Finantelor Publice
coordoneaza monitorizarea intregului program de investitii, scop in care va
solicita ordonatorilor principali de credite toate informatiile
necesare.
Aprobarea proiectelor de
investitii publice
Art.
42. -
(1)
Documentatiile
tehnico-economice aferente obiectivelor de investitii noi care se finanteaza,
potrivit legii, din fonduri publice se aproba de catre:
a) Guvern, pentru valori mai mari de
130 miliarde lei;
b) ordonatorii principali de credite,
pentru valori cuprinse intre 18 miliarde lei si 130 miliarde
lei;
c) ceilalti ordonatori de credite,
pentru valori pana la 18 miliarde lei, cu avizul prealabil al ordonatorului
principal de credite.
(2) Documentatiile tehnico-economice
aferente investitiilor publice ce se realizeaza pe baza de credite externe
contractate sau garantate de stat, indiferent de valoarea acestora, se supun
aprobarii Guvernului.
(3) Limitele valorice privind
competentele de aprobare a documentatiilor tehnico-economice ale obiectivelor de
investitii noi se pot modifica prin hotarare a Guvernului, in functie de
evolutia indicilor de preturi.
Conditii pentru includerea
proiectelor de investitii in proiectul de buget
Art.
43. -
(1)
Obiectivele
de investitii si celelalte cheltuieli asimilate investitiilor se cuprind in
programele de investitii anuale, anexe la buget, numai daca, in prealabil,
documentatiile tehnico-economice, respectiv notele de fundamentare privind
necesitatea si oportunitatea efectuarii cheltuielilor asimilate investitiilor,
au fost elaborate si aprobate potrivit dispozitiilor
legale.
(2) Ordonatorii principali de credite,
pe propria raspundere, actualizeaza si aproba valoarea fiecarui obiectiv de
investitii nou sau in continuare, in functie de evolutia indicilor de
preturi.
Aceasta operatiune este supusa
controlului financiar preventiv potrivit prevederilor art. 23 si
25.
Monitorizarea de catre ordonatorii
principali de credite a proiectelor de investitii
Art.
44. -
(1)
Pe
parcursul executiei bugetare ordonatorii principali de credite vor urmari
derularea procesului investitional, in conformitate cu dispozitiile prezentei
legi, si vor intocmi rapoarte trimestriale de monitorizare, pe care le vor
transmite Ministerului Finantelor Publice.
(2) In cazul in care, pe parcursul
derularii procesului investitional, apar probleme in implementarea unui
obiectiv, ordonatorul principal de credite va consemna in raportul de
monitorizare cauza si masurile ce se impun pentru remedierea acestui
lucru.
(3) In situatia in care, din motive
obiective, implementarea unui proiect de investitii nu se poate realiza conform
proiectiei bugetare, ordonatorii principali de credite pot solicita Ministerului
Finantelor Publice, pana la data de 31 octombrie, redistribuirea fondurilor
intre proiectele inscrise in programul de investitii anexa la
buget.
(4) Ordonatorii principali de credite
sunt responsabili de realizarea obiectivelor de investitii incluse in programele
de investitii.
Acordurile internationale legate
de investitiile publice
Art.
45. -
Toate
angajamentele legale, din care rezulta o cheltuiala pentru investitiile publice
si alte cheltuieli asimilate investitiilor, cofinantate de o institutie
internationala, se vor efectua in conformitate cu prevederile acordului de
finantare.
Structura programelor de
investitii publice
Art.
46. -
(1)
In
programele de investitii se nominalizeaza obiectivele de investitii grupate pe:
investitii in continuare si investitii noi, iar "alte cheltuieli de investitii"
pe categorii de investitii.
(2) Pozitia "alte cheltuieli de
investitii" cuprinde urmatoarele categorii de investitii:
a) achizitii de
imobile;
b) dotari
independente;
c) cheltuieli pentru elaborarea
studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate si a altor studii
aferente obiectivelor de investitii;
d) cheltuielile de expertiza,
proiectare si de executie privind consolidarile si interventiile pentru
prevenirea sau inlaturarea efectelor produse de actiuni accidentale si
calamitati naturale - cutremure, inundatii, alunecari, prabusiri si tasari de
teren, incendii, accidente tehnice, precum si cheltuielile legate de realizarea
acestor investitii;
e) lucrari de foraj, cartarea
terenului, fotogrammetrie, determinari seismologice, consultanta, asistenta
tehnica si alte cheltuieli asimilate investitiilor, potrivit
legii.
(3) Cheltuielile de investitii cuprinse
la lit. a)-e) ale alin. (2) se detaliaza si se aproba prin liste separate de
catre ordonatorul principal de credite.
SECTIUNEA a 4-a
Executia bugetara
Principii in executia
bugetara
Art.
47. -
(1)
Prin
legile bugetare anuale se prevad si se aproba creditele bugetare pentru
cheltuielile fiecarui exercitiu bugetar, precum si structura functionala si
economica a acestora.
(2) Creditele bugetare aprobate sunt
autorizate pe durata exercitiului bugetar.
(3) Alocatiile pentru cheltuielile de
personal, aprobate pe ordonatori principali de credite si, in cadrul acestora,
pe capitole, nu pot fi majorate si nu pot fi virate si utilizate la alte
articole de cheltuieli.
(4) Creditele bugetare aprobate pentru
un ordonator principal de credite nu pot fi virate si utilizate pentru
finantarea altui ordonator principal de credite. De asemenea, creditele bugetare
aprobate la un capitol nu pot fi utilizate pentru finantarea altui
capitol.
(5) Virarile de credite bugetare intre
celelalte subdiviziuni ale clasificatiei bugetare, care nu contravin
dispozitiilor prezentului articol sau legii bugetare anuale, sunt in competenta
fiecarui ordonator principal de credite, pentru bugetul propriu si bugetele
institutiilor subordonate, si se pot efectua in limita a 10% din prevederile
capitolului bugetar la nivelul ordonatorului principal de credite, care urmeaza
a se suplimenta, cu cel putin o luna inainte de angajarea
cheltuielilor.
(6) Pe baza justificarilor
corespunzatoare virarile de credite de la un capitol la alt capitol al
clasificatiei bugetare, precum si intre programe se pot efectua, in limita de
10% din prevederile capitolului bugetar, la nivelul ordonatorului principal de
credite si, respectiv, de 5% din prevederile programului, care urmeaza a se
suplimenta, cu cel putin o luna inainte de angajarea cheltuielilor, cu acordul
Ministerului Finantelor Publice.
(7) Virarile de credite bugetare, in
conditiile prevederilor alin. (5) si (6), se pot efectua incepand cu trimestrul
al III-lea al anului bugetar. Aceste virari se efectueaza daca nu contravin
prevederilor prezentului articol, legilor bugetare sau legilor de
rectificare.
(8) Sunt interzise virarile de credite
bugetare de la capitolele care au fost majorate din fondurile de rezerva
bugetara si de interventie la dispozitia Guvernului.
(9) Propunerile de virari de credite
bugetare sunt insotite de justificari, detalieri si necesitati privind executia,
pana la finele anului bugetar, a capitolului si subdiviziunii clasificatiei
bugetare de la care se disponibilizeaza si, respectiv, a capitolului si
subdiviziunii clasificatiei bugetare la care se suplimenteaza prevederile
bugetare.
(10) Ordonatorii principali de credite
transmit lunar Ministerului Finantelor Publice, in termen de 5 zile de la
inchiderea lunii, situatia virarilor de credite bugetare aprobate conform alin.
(5), potrivit instructiunilor aprobate de Ministerul Finantelor
Publice.
Repartizarea pe trimestre a
veniturilor si cheltuielilor bugetare
Art.
48. -
(1)
Veniturile
si cheltuielile aprobate prin bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele creditelor externe contractate sau
garantate de stat, bugetele fondurilor externe nerambursabile si bugetele
institutiilor publice autonome se repartizeaza pe trimestre, in functie de
termenele legale de incasare a veniturilor, de termenele si posibilitatile de
asigurare a surselor de finantare a deficitului bugetar si de perioada in care
este necesara efectuarea cheltuielilor.
(2) Repartizarea pe trimestre a
veniturilor si cheltuielilor aprobate in bugetele prevazute la alin. (1) se
aproba de catre:
a) Ministerul Finantelor Publice: pe
capitole de cheltuieli si in cadrul acestora, pe titluri, la propunerea
ordonatorilor principali de credite; pe capitole si subcapitole la venituri si
pe capitole si in cadrul acestora, pe titluri de cheltuieli, pentru bugetul
asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, la propunerea
ordonatorilor principali de credite; pentru sumele defalcate din unele venituri
ale bugetului de stat si pentru transferurile din bugetul de stat catre bugetele
locale, la propunerea ordonatorilor principali de credite ai bugetele locale,
transmise de directiile generale ale finantelor publice ale Ministerului
Finantelor Publice;
b) ordonatorii principali de credite,
pentru celelalte subdiviziuni ale clasificatiei bugetare, pentru bugetele
proprii si pentru bugetele ordonatorilor secundari de credite bugetare sau ale
ordonatorilor tertiari de credite, dupa caz;
c) ordonatorii secundari de credite,
pentru bugetele proprii si pentru bugetele ordonatorilor tertiari de credite
bugetare.
Deschiderea de credite
bugetare
Art.
49. -
(1)
Creditele
bugetare aprobate prin bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si
bugetele fondurilor speciale pot fi folosite, la cererea ordonatorilor
principali de credite, numai dupa deschiderea de credite, repartizarea
creditelor bugetare si/sau alimentarea cu fonduri a conturilor deschise pe seama
acestora.
(2) Aprobarea deschiderii de credite se
face in limita creditelor bugetare si potrivit destinatiilor aprobate pe
capitole, subcapitole, titluri de cheltuieli sau alte subdiviziuni ale
clasificatiei bugetare, dupa caz, in raport cu gradul de folosire a fondurilor
puse la dispozitie anterior, cu respectarea dispozitiilor legale care
reglementeaza efectuarea cheltuielilor respective, precum si in functie de
gradul de incasare a veniturilor bugetare si de posibilitatile de finantare a
deficitului bugetar.
(3) Deschiderile de credite pentru
transferurile catre bugetele locale, in cadrul limitelor prevazute in bugetul de
stat, se efectueaza de Ministerul Finantelor Publice prin directiile generale
ale finantelor publice, la cererea ordonatorilor principali de credite ai
bugetelor locale si in functie de necesitatile executiei bugetare, cu
respectarea destinatiei.
(4) In vederea mentinerii echilibrului
bugetar Guvernul poate aproba lunar, pana la finele lunii in curs pentru luna
urmatoare, limite lunare de cheltuieli, in functie de estimarea incasarii
veniturilor bugetare, in cadrul carora ordonatorii principali de credite deschid
si repartizeaza credite bugetare pentru bugetul propriu si pentru institutiile
publice subordonate.
(5) Ordonatorii principali de credite
pot dispune retragerea creditelor bugetare deschise si neutilizate din conturile
proprii sau ale institutiilor subordonate numai in cazuri temeinic justificate,
cu avizul Ministerului Finantelor Publice, anterior datei de 25 a fiecarei
luni.
Transferurile intre ordonatorii
principali de credite
Art.
50. -
In
situatiile in care, in timpul exercitiului bugetar, pe baza dispozitiilor
legale, au loc treceri de unitati, actiuni sau sarcini de la un ordonator
principal de credite la altul sau in cadrul aceluiasi ordonator principal de
credite, Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa introduca modificarile
corespunzatoare in bugetele acestora si in structura bugetului de stat, fara
afectarea echilibrului bugetar si a Fondului de rezerva bugetara la dispozitia
Guvernului.
Fondurile externe
nerambursabile
Art.
51. -
(1)
Creditele
bugetare aferente fondurilor externe nerambursabile au caracter previzional si
se deruleaza conform acordurilor incheiate cu partenerii
externi.
(2) Fondurile externe nerambursabile
vor fi acumulate intr-un cont distinct si vor fi cheltuite numai in limita
disponibilitatilor existente in acest cont si in scopul in care au fost
acordate.
Executia
bugetara
Art.
52. -
(1)
In
procesul executiei bugetare cheltuielile bugetare parcurg urmatoarele faze:
angajament, lichidare, ordonantare, plata.
(2) Executia bugetara se bazeaza pe
principiul separarii atributiilor persoanelor care au calitatea de ordonator de
credite de atributiile persoanelor care au calitatea de
contabil.
(3) Operatiunile specifice angajarii,
lichidarii si ordonantarii cheltuielilor sunt in competenta ordonatorilor de
credite si se efectueaza pe baza avizelor compartimentelor de specialitate ale
institutiei publice.
(4) Plata cheltuielilor este asigurata
de seful compartimentului financiar-contabil in limita fondurilor
disponibile.
(5) Instrumentele de plata trebuie sa
fie insotite de documentele justificative. Aceste documente trebuie sa certifice
exactitatea sumelor de plata, receptia bunurilor si executarea serviciilor si
altele asemenea, conform angajamentelor legale incheiate. Instrumentele de plata
se semneaza de contabil si seful compartimentului
financiar-contabil.
(6) Efectuarea platilor, in limita
creditelor bugetare aprobate, se face numai pe baza de acte justificative,
intocmite in conformitate cu dispozitiile legale, si numai dupa ce acestea au
fost lichidate si ordonantate potrivit prevederilor art. 24 si 25, dupa
caz.
(7) Guvernul poate stabili prin
hotarare, la propunerea ministrului finantelor publice, actiunile si categoriile
de cheltuieli pentru care se pot efectua plati in avans de pana la 30% din
fondurile publice, criteriile, procedurile si limitele care se vor folosi in
acest scop.
(8) Sumele reprezentand plati in avans,
efectuate potrivit alin. (7) si nejustificate prin bunuri livrate, lucrari
executate si servicii prestate pana la sfarsitul anului, in conditiile
prevederilor contractuale, vor fi recuperate de catre institutia publica care a
acordat avansurile si se vor restitui bugetului din care au fost avansate. In
cazul nelivrarii bunurilor, neefectuarii lucrarilor si serviciilor angajate
pentru care s-au platit avansuri, recuperarea sumelor de catre institutia
publica se face cu perceperea majorarilor de intarziere existente pentru
veniturile bugetare, calculate pentru perioada de cand s-au acordat si pana s-au
recuperat.
Plata salariilor in sistemul
bugetar
Art.
53. -
(1)
Salariile
in sistemul bugetar se platesc o data pe luna, in perioada 5-15 a fiecarei luni,
pentru luna precedenta.
(2) Esalonarea platilor pe zile, pentru
ordonatorii principali de credite si institutiile publice din subordine, se face
prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) La ordonatorii principali de
credite si institutiile publice din subordinea acestora, la care salariile se
platesc de doua ori pe luna, aplicarea prevederilor alin. (1) si (2) se face
incepand cu luna ianuarie 2005.
Regimul creditelor bugetare
neutilizate de ordonatorii de credite
Art.
54. -
(1)
Ordonatorii
principali de credite au obligatia de a analiza lunar necesitatea mentinerii
unor credite bugetare pentru care, in baza unor dispozitii legale sau a altor
cauze, sarcinile au fost desfiintate sau amanate, si de a propune Ministerului
Finantelor Publice anularea creditelor respective.
(2) Pentru ultima luna a anului bugetar
termenul limita pentru transmiterea propunerilor ordonatorilor principali de
credite, prevazute la alin. (1), este 10 decembrie.
(3) Cu creditele bugetare anulate la
ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul de stat in conditiile
alin. (1), se majoreaza Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului
prevazut in bugetul de stat.
Monitorizarea periodica exercitata
de Ministerul Finantelor Publice
Art.
55. -
Ministerul
Finantelor Publice solicita ordonatorilor principali de credite, in cursul
anului, rapoarte periodice privind gradul de utilizare a fondurilor publice in
vederea monitorizarii executiei bugetare.
Contul general anual de
executie
Art.
56. -
(1)
Pe
baza situatiilor financiare prezentate de ordonatorii principali de credite, a
conturilor privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat si a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de organele care,
potrivit legii, au aceasta sarcina, si in urma verificarii si analizarii
acestora, Ministerul Finantelor Publice elaboreaza contul general anual de
executie a bugetului de stat si, respectiv, contul de executie a bugetului
asigurarilor sociale de stat, care au ca anexe conturile anuale de executie a
bugetelor fondurilor speciale si bugetele ordonatorilor principali de credite,
inclusiv anexele la acestea, pe care le prezinta
Guvernului.
(2) Ordonatorii principali de credite
au obligatia sa intocmeasca si sa anexeze la situatiile financiare anuale
rapoarte anuale de performanta, in care sa prezinte, pe fiecare program,
obiectivele, rezultatele preconizate si cele obtinute, indicatorii si costurile
asociate, precum si situatii privind angajamentele legale.
(3) Contul general anual de executie a
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si conturile
anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale se intocmesc in structura
bugetelor aprobate si au ca anexe conturile anuale de executie a bugetelor
ordonatorilor principali de credite, inclusiv anexele
acestora.
(4) Guvernul analizeaza si prezinta
spre adoptare Parlamentului contul general anual de executie a bugetului de
stat, a bugetului asigurarilor sociale de stat si celelalte conturi anuale de
executie, pana la data de 1 iulie a anului urmator celui de
executie.
(5) Contul general anual de executie a
bugetului de stat, a bugetului asigurarilor sociale de stat si celelalte conturi
anuale de executie se aproba prin lege dupa verificarea acestora de catre Curtea
de Conturi.
Structura conturilor anuale de
executie a bugetului
Art.
57. -
Conturile
anuale de executie a bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat,
bugetelor fondurilor speciale, ale ordonatorilor de credite, inclusiv anexele
acestora, vor cuprinde:
a) la venituri: prevederi bugetare
initiale: prevederi bugetare definitive; incasari
realizate;
b) la cheltuieli: credite bugetare
initiale; credite bugetare definitive; plati efectuate.
Contul general de executie a
datoriei publice
Art.
58. -
(1)
Ministerul
Finantelor Publice intocmeste anual contul general al datoriei publice a
statului. Contul general al datoriei publice a statului va fi anexat la contul
general anual de executie a bugetului de stat, ce se depune la Parlament,
potrivit prevederilor prezentei legi.
(2) Contul general al datoriei publice
a statului cuprinde conturile datoriei publice interne si datoriei publice
externe directe a statului si situatia garantiilor guvernamentale pentru credite
interne si pentru credite externe primite de catre alte persoane
juridice.
Excedentul/deficitul
bugetar
Art.
59. -
(1)
Excedentul
sau deficitul bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat si al
bugetelor fondurilor speciale se stabileste ca diferenta intre veniturile
incasate si platile efectuate pana la incheierea exercitiului
bugetar.
(2) Cu excedentele definitive rezultate
dupa incheierea exercitiului bugetar si cu alte surse prevazute de lege se
diminueaza deficitele din anii precedenti, respectiv si datoria publica in
situatia bugetului de stat.
Executia de casa
bugetara
Art.
60. -
(1)
Executia
de casa a bugetelor ce compun sistemul bugetar se realizeaza prin trezoreria
statului pe baza normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice,
care asigura:
a) incasarea veniturilor
bugetare;
b) efectuarea platilor dispuse de
persoanele autorizate ale institutiilor publice, in limita creditelor bugetare
si destinatiilor aprobate potrivit dispozitiilor legale;
c) efectuarea operatiunilor de incasari
si plati privind datoria publica interna si externa rezultata din imprumuturi
contractate direct sau garantate de stat, inclusiv a celor privind rambursarea
ratelor la scadenta si plata dobanzilor, comisioanelor, spezelor si altor
costuri aferente;
d) efectuarea altor operatiuni
financiare in contul autoritatilor administratiei publice centrale si
locale.
(2) Prin trezoreria statului se pot
efectua si urmatoarele operatiuni:
a) pastrarea disponibilitatilor
reprezentand fonduri externe nerambursabile sau contravaloarea in lei a
acestora, primite pe baza de acorduri si intelegeri guvernamentale si de la
organisme internationale, si utilizarea acestora potrivit bugetelor aprobate sau
folosirea acestora pe baza de hotarari ale Guvernului, potrivit destinatiilor
stabilite de donatori sau pentru cheltuieli de capital in sectoarele publice si
economice, dupa caz;
b) efectuarea de plasamente financiare
din disponibilitatile aflate in contul general al trezoreriei statului prin
Banca Nationala a Romaniei;
c) alte operatiuni financiare prevazute
de lege.
Principii ale incheierii executiei
bugetare
Art.
61. -
(1)
Executia
bugetara se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an.
(2) Orice venit neincasat si orice
cheltuiala angajata, lichidata si ordonantata, in cadrul prevederilor bugetare,
si neplatita pana la data de 31 decembrie se vor incasa sau se vor plati, dupa
caz, in contul bugetului pe anul urmator.
(3) Creditele bugetare neutilizate pana
la inchiderea anului sunt anulate de drept.
(4) Disponibilitatile din fondurile
externe nerambursabile si cele din fondurile publice destinate cofinantarii
contributiei financiare a Comunitatii Europene, ramase la finele exercitiului
bugetar in conturile structurilor de implementare, se reporteaza in anul
urmator.
(5) Fondurile prevazute la alin. (4) se
utilizeaza in conditiile prevederilor prezentei legi si potrivit acordurilor
incheiate cu partenerii externi.
(6) In cazul bugetului asigurarilor
sociale de stat si bugetelor fondurilor speciale echilibrate prin subventii de
la bugetul de stat, sub forma transferurilor consolidabile, excedentele
rezultate din executia acestora se regularizeaza la sfarsitul exercitiului
bugetar cu bugetul de stat, in limita subventiilor
primite.
(7) Prevederile legilor bugetare anuale
si ale celor de rectificare actioneaza numai pentru anul bugetar
respectiv.
CAPITOLUL IV
Finantele institutiilor
publice
Finantarea institutiilor
publice
Art.
62. -
(1)
Finantarea
cheltuielilor curente si de capital ale institutiilor publice se asigura
astfel:
a) integral din bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, dupa
caz;
b) din venituri proprii si subventii
acordate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, dupa caz;
c) integral, din veniturile
proprii.
(2) Institutiile publice finantate
integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, dupa caz, varsa integral veniturile realizate la bugetul
din care sunt finantate.
Bunuri materiale si fonduri
banesti primite de institutiile publice
Art.
63. -
(1)
Institutiile
publice pot folosi, pentru desfasurarea activitatii lor, bunuri materiale si
fonduri banesti primite de la persoanele juridice si fizice, sub forma de
donatii si sponsorizari, cu respectarea dispozitiilor
legale.
(2) Fondurile banesti acordate de
persoanele juridice si fizice, primite in conditiile alin. (1), in situatia
institutiilor publice finantate integral de la buget, se varsa direct la bugetul
din care se finanteaza acestea. Cu aceste sume se majoreaza creditele bugetare
ale bugetului respectiv si se vor utiliza potrivit prevederilor art. 49 alin.
(1) si cu respectarea destinatiilor stabilite de
transmitator.
(3) Lunar, in termen de 10 zile de la
expirarea lunii, ordonatorii principali de credite vor transmite Ministerului
Finantelor Publice situatia privind sumele virate la buget si utilizate potrivit
alin. (2), in vederea introducerii modificarilor corespunzatoare in volumul si
structura bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor
fondurilor speciale, dupa caz.
(4) Cu fondurile banesti acordate de
persoanele juridice si fizice in conditiile alin. (1), in situatia institutiilor
publice finantate potrivit prevederilor art. 62 alin. (1) lit. b) si c), se vor
majora bugetele de venituri si cheltuieli ale acestora. Aceste institutii au
obligatia de a prezenta, in anexa la contul de executie bugetara trimestriala si
anuala, situatia privind sumele primite si utilizate in aceste conditii si cu
care a fost majorat bugetul de venituri si cheltuieli.
(5) Bunurile materiale primite de
institutiile publice in conditiile alin. (1) se inregistreaza in contabilitatea
acestora.
Finantarea unor institutii
publice
Art.
64. -
Finantarea
cheltuielilor unor institutii publice, indiferent de subordonare, se asigura
atat din bugetul de stat, cat si din bugetele locale, numai in cazurile in care,
prin legea bugetara anuala sau prin legi speciale, se stabilesc categoriile de
cheltuieli care se finanteaza prin fiecare buget.
Veniturile proprii ale
institutiilor publice
Art.
65. -
(1)
Veniturile
proprii ale institutiilor publice, finantate in conditiile art. 62 alin. (1)
lit. b) si c), se incaseaza, se administreaza, se utilizeaza si se
contabilizeaza de catre acestea, potrivit dispozitiilor
legale.
(2) Veniturile proprii ale
institutiilor publice, finantate potrivit art. 62 alin. (1) lit. b) si c),
provin din chirii, organizarea de manifestari culturale si sportive, concursuri
artistice, publicatii, prestatii editoriale, studii, proiecte, valorificari de
produse din activitati proprii sau anexe, prestari de servicii si altele
asemenea.
Excedentele bugetelor
institutiilor publice
Art.
66. -
(1)
Excedentele
rezultate din executia bugetelor institutiilor publice, finantate in conditiile
art. 62 alin. (1) lit. b), se regularizeaza la sfarsitul anului cu bugetul din
care sunt finantate, in limita sumelor primite de la
acesta.
(2) Excedentele anuale rezultate din
executia bugetelor institutiilor publice, finantate integral din venituri
proprii, se reporteaza in anul urmator.
Regimul de finantare a unor
activitati sau institutii publice
Art.
67. -
Guvernul
poate aproba infiintarea de activitati finantate integral din venituri proprii
pe langa unele institutii publice sau schimbarea sistemului de finantare a unor
institutii publice, din finantate potrivit prevederilor art. 62 alin. (1) lit.
a) si lit. b) in finantate in conformitate cu prevederile art. 62 alin. (1) lit.
b) si c), dupa caz, stabilind totodata domeniul de activitate, sistemul de
organizare si functionare a acestor activitati, categoriile de venituri si
natura cheltuielilor.
Bugetele de venituri si cheltuieli
ale unor activitati
Art.
68. -
(1)
Bugetele
de venituri si cheltuieli pentru activitatile finantate integral din venituri
proprii se intocmesc o data cu bugetul institutiei publice de care apartin si se
aproba o data cu bugetul acesteia, in conditiile art. 16.
(2) Veniturile si cheltuielile
activitatilor finantate integral din venituri proprii se grupeaza pe baza
clasificatiei bugetare aprobate de Ministerul Finantelor
Publice.
(3) In situatia nerealizarii
veniturilor prevazute in bugetele activitatilor finantate integral din venituri
proprii cheltuielile vor fi efectuate in limita veniturilor
realizate.
(4) Excedentele anuale rezultate din
executia bugetelor de venituri si cheltuieli ale activitatilor finantate
integral din venituri proprii se reporteaza in anul
urmator.
Imprumut temporar pentru unele
activitati sau institutii publice
Art.
69. -
(1)
In
cazul in care, la infiintarea, in subordinea unor ordonatori principali de
credite, a unor institutii publice sau a unor activitati finantate integral din
venituri proprii, acestea nu dispun de fonduri suficiente, in baza
documentatiilor temeinic fundamentate, ordonatorii principali de credite pot
acorda imprumuturi fara dobanda din bugetul propriu, pe baza de
conventie.
(2) Imprumuturile acordate in
conditiile alin. (1) vor fi rambursate integral in termen de 6 luni de la data
acordarii.
Executia de casa a bugetelor
institutiilor publice
Art.
70. -
(1)
Institutiile
publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv
activitatile de pe langa unele institutii publice, finantate integral din
venituri proprii, efectueaza operatiunile de incasari si plati prin unitatile
teritoriale ale trezoreriei statului in a caror raza isi au sediul si la care au
deschise conturile de venituri, cheltuieli si
disponibilitati.
(2) Este interzis institutiilor publice
de a efectua operatiunile de mai sus prin bancile
comerciale.
(3) Institutiile publice au obligatia
de a transmite bugetul aprobat potrivit prevederilor prezentei legi unitatii
teritoriale a trezoreriei statului.
CAPITOLUL V
Sanctiuni
Infractiuni si
pedepse
Art.
71. -
Nerespectarea
prevederilor art. 4 alin. (2) si (3) constituie infractiune si se pedepseste cu
inchisoare de la o luna la 3 luni sau cu amenda de la 50 milioane lei la 100
milioane lei.
Contraventii si
sanctiuni
Art.
72. -
(1)
Constituie
contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 14
alin. (2) si (3), art. 16 alin. (2), art. 43, art. 47 alin. (10) si ale art. 63
alin. (2)-(5);
b) nerespectarea dispozitiilor art. 24
alin. (2), art. 47 alin. (3), (5)-(8), art. 52 alin. (2)-(6) si (8), art. 53
alin. (1), art. 54 alin. (1), art. 56 alin. (2), art. 66 alin. (1) si ale art.
69 alin. (2);
c) nerespectarea dispozitiilor art. 4
alin. (4) si (6), art. 15 alin. (1), art. 21, art. 22 alin. (2), art. 39 alin.
(2), art. 61 alin. (6), art. 62 alin. (2), art. 68 alin. (3), art. 70 alin. (2)
si (3) si ale art. 77.
(2) Contraventiile prevazute la alin.
(1) lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 5 milioane lei la 10 milioane lei,
cele de la lit. b), cu amenda de la 10 milioane lei la 20 milioane lei, iar cele
de la lit. c), cu amenda de la 20 milioane lei la 30 milioane
lei.
(3) Constatarea contraventiilor si
aplicarea amenzilor se fac de catre Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor
Publice si de alte persoane imputernicite in acest scop, potrivit
legii.
Legislatia aplicata
contraventiei
Art.
73. -
Contraventiilor
prevazute la art. 72 li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului
nr.
2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea
nr.
180/2002,
cu exceptia art. 28 si 29.
CAPITOLUL VI
Dispozitii finale
Contabilitatea
publica
Art.
74. -
(1)
Contabilitatea
publica va cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si
cheltuielilor bugetare, care sa reflecte incasarea veniturilor si plata
cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b) contabilitatea trezoreriei
statului;
c) contabilitatea generala bazata pe
principiul constatarii drepturilor si obligatiilor, care sa reflecte evolutia
situatiei financiare si patrimoniale, precum si a excedentului sau deficitului
patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii
costurilor programelor aprobate.
(2) Ministerul Finantelor Publice
stabileste prin norme metodologice procedurile contabile si sistemul de
raportare privind informatiile furnizate de contabilitatea
publica.
Sume cuvenite
statului
Art.
75. -
Orice
suma care se cuvine statului se face venit la bugetul de stat, daca legea nu
prevede altfel.
Regimul
veniturilor
Art.
76. -
Intocmirea
si depunerea declaratiilor, stingerea obligatiilor bugetare, solutionarea
contestatiilor, controlul fiscal, executarea creantelor bugetare, precum si cele
referitoare la evaziunea fiscala se supun legislatiei in
domeniu.
Regimul sumelor rezultate din
valorificarea mijloacelor fixe si a unor bunuri materiale
Art.
77. -
(1)
Sumele
incasate din vanzarea ca atare sau din valorificarea materialelor rezultate in
urma demolarii, dezmembrarii sau dezafectarii, in conditiile prevazute de lege,
a unor mijloace fixe sau din vanzarea unor bunuri materiale, care apartin
institutiilor publice finantate in conditiile art. 62 alin. (1) lit. a),
constituie venituri ale bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de
stat sau bugetelor fondurilor speciale, dupa caz, si se varsa la
acestea.
(2) Sumele obtinute potrivit alin. (1)
de catre celelalte institutii publice se retin de catre acestea in vederea
realizarii de investitii.
Fondurile
speciale
Art.
78. -
(1)
Bugetele
fondurilor speciale aprobate prin legi speciale, care se constituie si se
administreaza in afara bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale de
stat, sunt: bugetul Fondului pentru asigurarile sociale de sanatate si bugetul
asigurarilor de somaj. Aceste bugete se aproba ca anexa la legea bugetului de
stat si, respectiv, la legea bugetului asigurarilor sociale de
stat.
(2) Proiectele acestor bugete se
elaboreaza de catre Ministerul Finantelor Publice pe baza propunerilor
ordonatorilor principali de credite responsabili cu gestionarea bugetelor
respective.
(3) Elaborarea, aprobarea si executia
acestor bugete se efectueaza potrivit legilor de constituire a acestora si
prevederilor prezentei legi.
Norme metodologice si
instructiuni
Art.
79. -
In
aplicarea prevederilor prezentei legi Ministerul Finantelor Publice este
autorizat sa emita norme metodologice si instructiuni.
Intrarea in
vigoare
Art.
80. -
(1)
Prezenta
lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
(2) Pe data intrarii in vigoare a
prezentei legi se abroga Legea
nr.
72/1996
privind finantele publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 152 din 17 iulie 1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si
Decretul Consiliului de Stat
nr.
151/1975
privind autofinantarea unor activitati ale institutiilor de stat, publicat in
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 130 din 12 decembrie 1975, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de
Camera Deputatilor in sedinta din 13 iunie 2002, cu respectarea prevederilor
art.
74
alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de
Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE
SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Bucuresti, 11 iulie
2002.
Nr. 500.
Data adoptarii
in Senat:
27.06.2002
Data adoptarii
in Camera Deputatilor:
13.06.2002
Data
adoptarii/promulgarii:
11.07.2002
Data intrarii
in vigoare:
01.01.2003