OrdonanȚĂ de UrgenȚĂ

pentru accelerarea procedurii de acordare a despăgubirlor aferente imobilelor preluate în mod abuziv

 

Având în vedere că prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 209/2005 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul proprietății, emisă după constituirea Fondului „Proprietatea” S.A., s-a decis ca în schimbul participațiilor de 9,9% din capitalul social al Casei de Economii și Consemnațiuni - CEC S.A. și respectiv 20% din cel al S.C. Romtelecom S.A., Fondul „Proprietatea” S.A. să primească sumele aferente acestor participații care provin din privatizarea Casei de Economii și Consemnațiuni - CEC S.A. și S.C. Romtelecom S.A., ceea ce a modificat aporturile statului român pentru acțiunile emise de Fondul „Proprietatea” S.A.;

 

Întrucât înregistrarea la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, distribuirea, admiterea la tranzacționare pe piața reglementată administrată de Bursa de Valori București S.A. și începerea propriu-zisă a tranzacționării acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea” S.A. și de entitățile ale căror acțiuni au format capitalul social inițial al acesteia presupun parcurgerea unor termene procedurale, iar interesul persoanelor despăgubite este de urgentare a acestor proceduri;

 

Întrucât toate aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,

 

În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,

 

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.

 

TITLUL I

Modificarea și completarea

Titlului VII  “Regimul stabilirii și plății despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv” din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente

 

 

Art. unic - Titlul VII “Regimul stabilirii și plății despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv” din Legea nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

 

 

1.         La articolul 1,  alin. (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

 

„(3) Despăgubirile acordate în baza Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensații cetățenilor români pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reținute sau rămase în Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța, ca urmare a stării de război și a aplicării Tratatului de Pace între România și Puterile Aliate și Asociate, semnat la Paris la 10 februarie 1947, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicată, ale Legii nr. 97/2005 pentru acordarea de compensații cetățenilor români care n-au beneficiat de prevederile Legii nr. 9/1998 privind acordarea de compensații cetățenilor români pentru bunurile trecute în proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România și Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, vor urma procedura și se vor supune dispozițiilor privind acordarea despăgubirilor din această lege.”

 

2.         Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:

 

”Art. 2. - Pentru asigurarea resurselor financiare necesare acordării de despăgubiri în conformitate cu prevederile prezentei legi se înființează organismul de plasament colectiv, sub forma unei societăți de investiții de tip închis din categoria altor organisme de plasament colectiv, denumit Fondul "Proprietatea”.”

 

3.                  La articolul 3, lit. a) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:

 

”a) titlurile de despăgubire sunt certificate emise de Cancelaria Primului Ministru, prin Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, în numele și pe seama statului român, care încorporează drepturile de creanță ale deținătorilor asupra statului român, corespunzător despăgubirilor acordate potrivit prezentei legi și care urmează a fi valorificate prin conversia lor în acțiuni emise de Fondul "Proprietatea" sau prin preschimbarea lor contra numerar, în limitele și condițiile prevăzute în prezenta lege. Până la data realizării conversiei acestora în acțiuni emise de Fondul "Proprietatea" sau preschimbarea lor contra numerar, titlurile de despăgubire sunt liber transferabile, pe baza oricărui act juridic translativ de proprietate încheiat în formă autentică, sau ca efect al succesiunii. Acestea nu sunt titluri de participare ale AOPC și nu intră sub incidența Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare și a reglementărilor emise de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare în aplicarea acesteia.”

 

“g) titlu de valoare nominală nevalorificat este orice titlu de valoare nominală emis de Ministerul Finanțelor Publice, neutilizat de către deținător sau dobânditorul subsecvent înregistrat al acestuia, în cadrul procesului de privatizare în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și care se convertește în titluri de despăgubire, prin decizia Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor, potrivit procedurii prevăzute în prezenta lege; la data intrării în vigoare a prezentei legi încetează puterea circulatorie a titlurilor de valoare nominală nevalorificate

 

4.         După litera g) a articolului 3, se introduc trei noi litere, lit. h), i) și j) cu următorul cuprins:

 

„h) titlurile de plată sunt certificate emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, în numele și pe seama statului român, care încorporează drepturile persoanei despăgubite de a primi în numerar echivalentul în lei al unei sume de maximum 200.000 Euro, indiferent de numărul titlurilor de despăgubire care i-au fost emise;”

 

„i) titlurile de conversie sunt certificate emise de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, în numele și pe seama statului român, care încorporează drepturile de creanță ale deținătorilor asupra statului român, și care urmează a fi valorificate prin conversia lor în acțiuni emise de Fondul "Proprietatea". Până la data realizării conversiei acestora în acțiuni emise de Fondul "Proprietatea", titlurile de conversie sunt liber transferabile, pe baza oricărui act juridic translativ de proprietate încheiat în formă autentică. Acestea nu sunt titluri de participare ale AOPC și nu intră sub incidența Legii nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare și a reglementărilor emise de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare în aplicarea acesteia.”

 

„j) investitor este persoana fizică sau juridică ce deține acțiuni emise de Fondul Proprietatea.”

 

                5.     La articolul 5 alineatul (1), literele a) și c) se abrogă.

 

6.      După alineatul (2) al articolului 5, se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:

 

„(3) În vederea valorificării titlurilor despagubire, titlurilor de plată, titlurilor de conversie, după caz, valoarea despăgubirilor menționată în deciziile de despăgubire/titlurile respective se rotunjește la leu prin majorare pentru fracțiunile de peste 50 de bani inclusiv și prin neglijarea fracțiunilor de până la 49 de bani inclusiv. ”

 

               7.      Alineatul (1) al articolului 6 se modifică și va avea următorul cuprins:

 

”Art. 6. - (1) Prin derogare de la prevederile privind constituirea societăților de investiții de tip închis din Legea nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi se constituie, prin hotărâre a Guvernului, Fondul "Proprietatea", organizat ca organism de plasament colectiv, din categoria altor organisme de plasament colectiv (AOPC), sub forma unei societăți de investiții de tip închis, prevazută la art. 114 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare. Fondul „Proprietatea” funcționează în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale, republicată, cu modificările și completările ulterioare și ale prezentei legi”.

 

8.   Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:

 

”Art. 7. – (1) Fondul "Proprietatea" funcționează sub forma unei societăți de investiții de tip închis, deținută inițial în întregime de statul român, în calitate de acționar unic, până la transmiterea acțiunilor din proprietatea statului către persoane fizice sau juridice, potrivit prezentei legi.  Transmiterea actiunilor din proprietatea statului se realizează fie prin transfer direct către persoanele despagubite, respectiv deținătorii de titluri de despăgubire și/sau de conversie, fie către persoanele care subscriu în cadrul ofertei publice de vânzare lansate de Ministerul Finanțelor Publice. Ministerul Finanțelor Publice va derula oferta publica de vânzare conform prevederilor Legii nr. 297/2004, cu modificările și completările ultrioare, și reglementărilor de Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare.

 

(2) Fondul "Proprietatea" se înregistrează la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, ca organism de plasament colectiv de tip special (AOPC), constituit în scopul acordării despăgubirilor aferente imobilelor care nu pot fi restituite în natură, distinct de alte categorii de AOPC menționate în reglementările Comisiei Naționale de Valori Mobiliare, pe baza următoarelor documente:

 

a)      certificatul de înregistrare la Oficiul Registrul Comerțului, în copie legalizată;

b)      încheierea judecătorului delegat de pe lângă Oficiul Registrului Comerțului prin care se autorizează constituirea Fondului „Proprietatea” și se dispune înregistrarea acestuia, în copie;

c)      contractul de depozitare încheiat cu un depozitar autorizat, în original și în formă autentică;

d)      actul constitutiv al Fondului „Proprietatea”, în copie;

e)      lista cuprinzând specimenele de semnături pentru reprezentanții Fondului „Proprietatea” în relația cu Comisia Națională a Valorilor Mobiliare;

a)      raportul de evaluare întocmit potrivit art. 92 alin. (2);

b)      pentru reprezentantul compartimentului de control intern, documentele prevăzute la art. 34 alin. (1) din Regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 15/2004 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv și a depozitarilor, aprobat prin Ordinul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare nr. 67/2004 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1271 din 29 decembrie 2004;

c)      reglementările interne ale Fondului „Proprietatea”, în original, având conținutul stabilit în regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare menționat la alin. (2) lit. g), adaptat la specificul Fondului.

 

(3) Dacă înregistrarea Fondului „Proprietatea” la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare  are loc anterior desemnării unei societăți de administrare, suplimentar față de cele menționate la alin. (2) lit. a) – h) de mai sus, trebuie depuse pentru membrii organului de administrare al Fondului „Proprietatea” documentele prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. d) din regulamentul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare menționat la alin. (2) lit. g).

 

9.         După articolul 7 se introduce un nou articol, art. 71, cu următorul cuprins:

 

„Art. 71 - (1)   De la data constituirii Fondului „Proprietatea” și până la data intrării în vigoare a contractului încheiat de Fondul „Proprietatea”cu societatea de administrare, organul de administrare al Fondului „Proprietatea” stabilit în condițiile art. 12 alin. (1) realizează toate operațiunile de administrare a acestuia, inclusiv în ceea ce privește administrarea portofoliului de instrumente financiare al Fondului „Proprietatea”, prin încheierea de acte de dispoziție cu privire la activele și sumele ce au fost sau vor fi transferate în temeiul prezentei legi sau dobândite în orice alt mod după constituirea Fondului „Proprietatea”.

 

(2) Ministerul Finanțelor Publice răspunde în solidar cu organul de administrare al Fondului „Proprietatea” pentru deciziile adoptate până la data intrării în vigoare a contractului încheiat cu societatea de administrare.

 

(3) Cu titlu provizoriu, până la intrarea în vigoare a contractului de administrare încheiat cu societatea de administrare, politica de investiții este stabilită de către organul de administrare al Fondului „Proprietatea”, cu respectarea următoarelor limitări investiționale:

 

a) Fondul „Proprietatea” poate investi în toate categoriile de active menționate în art. 101 alin. (1) și art. 102 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile prezentului articol;

 

 b) Fondul „Proprietatea” nu poate deține mai mult de 20% din activele sale în valori mobiliare și instrumente ale pieței monetare, neadmise la tranzacționare, cu excepția titlurilor de stat și a obligațiunilor emise de Ministerul Finanțelor Publice, în cazul cărora nu există limită de deținere. În calculul limitei de deținere în valori mobiliare neadmise la tranzacționare, se exclud din valoarea activelor valorile mobiliare neadmise la tranzacționare dobândite de la statul român în temeiul art. 9 alin. (1), reprezentat prin Ministerul Economiei și Comerțului, Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Comunicațiilor și Tehnologia Informațiilor, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului și Ministerul Transporturilor, Construcției și Turismului, S.C. Electrica S.A, Compania Națională Romarm S.A.;

 

c) Fondul „Proprietatea” poate investi în depozite constituite în conformitate cu prevederile art. 101 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, și în instrumente ale pieței monetare menționate la art. 101 alin. (1) lit. a), b) și g) din Legea nr. 297/2004 și poate să dețină conturi curente și numerar în lei și valută;

 

d) Fondul „Proprietatea” poate achiziționa numai acele bunuri mobile și imobile necesare pentru desfășurarea activității sale;

 

e) Fondul „Proprietatea” nu poate deține mai mult de 30% din activele sale în acțiunile menționate la alin. (4) și în instrumentele pieței monetare menționate la art. 101 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, emise de un singur emitentș

 

f) Fondul „Proprietatea” nu poate deține mai mult de 50% din activele sale în instrumente financiare emise de entități aparținând aceluiași grup;

 

 g) Fondul „Proprietatea” nu poate deține mai mult de 50% din activele sale în titluri de participare emise de OPCVM și/sau AOPC;

 

h) Valoarea conturilor curente și a numerarului deținut de Fondul „Proprietatea” nu trebuie să depășească 20% din activele sale. La calculul acestei limite se exclude din valoarea activelor numerarul dobândit de la statul român în temeiul prevederilor prezentului titlu. Această limită poate fi extinsă până la maximum 50% sub condiția ca sumele respective să provină din plasamente ajunse la scadență sau din vânzarea de instrumente financiare din portofoliu, iar depășirea respectivă să nu se întindă pe o perioadă mai mare de 90 de zile;

 

i) Valoarea depozitelor bancare constituite de Fondul „Proprietatea” la aceeași instituție de credit nu poate reprezenta mai mult de 10% din activele sale;

 

j) Expunerea Fondului „Proprietatea” la riscul de contra-parte într-o tranzacție cu instrumente financiare derivate tranzacționate în afara piețelor reglementate nu poate depăși 10% din activele sale, indiferent de contra-partea tranzacției, iar expunerea globală față de instrumentele financiare derivate nu poate depăși 15% din alocarea totală a activului său net;

 

k) Fondul „Proprietatea” poate să depășească limitele privind investițiile în instrumentele financiare care sunt incluse în activul său în cazul exercitării drepturilor de subscriere aferente acestora, cu condiția ca depășirea să nu se întindă pe o perioadă mai mare de 120 de zile calendaristice.

 

(4) Fondul „Proprietatea” investește cel puțin 20% din activele sale în:

 

a)      valori mobiliare înscrise la tranzacționare pe o piață reglementată, astfel cum este aceasta definită la art. 125 din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, sau tranzacționate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare, din România sau dintr-un stat membru al Uniunii Europene;

b)      valori mobiliare admise la cota oficială a unei burse dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene sau negociate pe o altă piață reglementată dintr-un stat nemembru al Uniunii Europene, care operează în mod regulat și este recunoscută și deschisă publicului, cu condiția ca alegerea bursei sau a pieței reglementate să fie în prealabil aprobată de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare sau să se regăsească în actul constitutiv al Fondului Proprietatea aprobat de de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare ;

c)      valori mobiliare nou emise, în condițiile art. 101 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare;

d)      titluri de participare emise de OPCVM și/sau AOPC menționate în art. 101 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare;

e)      valori mobiliare emise de OPCVM și/sau AOPC, admise la tranzacționare pe o piață reglementată sau tranzacționate în cadrul unui sistem alternativ de tranzacționare.

 

(5) Ulterior desemnării societății de administrare sau ca urmare a procesului de selecție a acesteia, limitele investiționale menționate la art. 71 alin. (3) și (4) pot fi modificate cu avizul prealabil al de Comisiei Națională a Valorilor Mobiliare.  

 

            (6) Aplicarea limitărilor investiționale prevăzute la alin. (3) și (4) încetează de drept la data transmiterii notificării menționate în alin. (5).

 

(7) În primii trei de administrare începând cu data intrării în vigoare a contractului de administrare încheiat cu societatea de administrare, Fondul „Proprietatea” va investi cel puțin 75% din activele sale în România.

 

 

            10.       La articolul 9 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:

 

„f) alte tipuri de active stabilite prin hotărârea Guvernului de înființare a Fondului „Proprietatea”, fără însă a include creanțe”.

 

11.       La articolul 9 alineatul (2), literele c) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:

 

„c) 4% din sumele încasate de statul român, prin instituțiile implicate în procesul de privatizare, din vânzarea către investitorul strategic a pachetului de acțiuni reprezentând 61,8825% din capitalul social al S.C. B.C.R. S.A.;

 

d) 3% din sumele încasate de statul român, prin instituțiile implicate în procesul de privatizare, din fiecare vânzare a acțiunilor deținute la S.C. Romtelecom S.A., până la vânzarea întregii participații;”

 

12.       După articolul 9 se introduc două noi articole, art. 91 și 92, cu următorul cuprins:

 

„Art. 91 - (1)    Prin derogare de la prevederile Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare, capitalul social inițial este considerat subscris și integral vărsat de statul român, prin efectul legii, sub condiția înregistrării Societății Comerciale Fondul „Proprietatea” S.A. la Oficiul Registrului Comerțului. Valoarea capitalului social inițial al Fondului „Proprietatea” se stabilește prin hotărâre a Guvernului.

 

(2) Se mandatează Ministerul Economiei și Comerțului, în calitate de acționar unic al Societății Comerciale de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice – Electrica S.A. și al Companiei Naționale Romarm S.A., să dispună reprezentanților Societății Comerciale de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice – Electrica S.A. și ai Companiei Naționale Romarm S.A. ca în cadrul adunărilor generale ale societăților menționate la punctele 1.9. până la 1.16. inclusiv, respectiv la punctele [•] din anexă, să mandateze consiliile de administrație să înregistreze Fondul Proprietatea în registrele acționarilor respectivelor societăți comerciale. Ministerul Economiei și Comerțului, în calitate de acționar unic, poate proceda la reducerea capitalului social al Societății Comerciale de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice – Electrica S.A., respectiv al Companiei Naționale Romarm S.A.

 

(3) Până la data de 31 ianuarie 2007, administratorii societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale menționate în anexă sunt obligați să actualizeze din oficiu registrele acționarilor, sub sancțiunea plății de daune-interese, pentru a reflecta calitatea de acționar a Fondului „Proprietatea”  pe care Fondul „Proprietatea” a dobândit-o la respectivele societăți. În cazul în care registrele acționarilor societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale menționate în anexă sunt ținute de depozitarul central sau de societăți de registru, actualizarea registrelor conform celor de mai sus se realizează de depozitarul central sau de societatea de registru, după caz, pe baza cererii Fondului „Proprietatea”.

 

(4) De la data constituirii Fondului “Proprietatea” și până la actualizarea registrelor acționarilor societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale menționate în anexă, în condițiile alin. (3), drepturile nepatrimoniale aferente  acțiunilor transferate  Fondului „Proprietatea” se exercită de către Ministerul Economiei și Comerțului - Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie, Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Comunicațiilor și Tehnologia Informațiilor, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, Ministerul Transporturilor, Construcției și Turismului, respectiv de către Societatea Comercială de Distribuție și Furnizare a Energiei Electrice – Electrica S.A. și Compania Națională Romarm S.A., în societățile menționate în alin. (2).

 

(5) Prin derogare de la prevederile art. 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aprobată cu completări prin Legea nr. 360/2004 și de la art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorității pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbție cu Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, se împuternicește Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului ca împreună cu Fondul „Proprietatea” și pe bază de protocol de predare-primire să dispună cu privire la activele menționate în anexă la punctele 5.1-5.83, cât și cu privire la alte active ale statului aflate în administrarea Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului, în scopul consolidării portofoliului Fondului „Proprietatea”, cu observarea valorii stabilite în conformitate cu prevederile art. 92 alin. (1) a respectivelor active și în limita capitalului social inițial.

 

(6) Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului poate transmite Fondului „Proprietatea”, pe bază de protocol de predare-primire și fără contraprestație, dreptul de proprietate asupra unor pachete suplimentare de acțiuni celor menționate în anexă, în măsura în care Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului deține sau va deține o participație din capitalul social al societăților din anexă, superioară celei deja transmise Fondului „Proprietatea”.

 

(7) Dividendele aferente exercițiului financiar al anului 2005 corespunzătoare acțiunilor transferate la constituirea capitalului social inițial al Fondului “Proprietatea” care au fost virate la bugetul de stat sau la instițutiile implicate rămân virate și numai societățile comerciale care nu au virat aceste dividende sunt obligate să facă aceste vărsăminte către Fondul „Proprietatea”.

 

(8) Începând cu exercițiul financiar al anului 2006, repartizarea profitului societăților comerciale, societățile naționale și companiile naționale menționate în anexă se face în condițiile și cu destinațiile stabilite de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția celor în care statul român deține calitatea de acționar majoritar, la care repartizarea profitului se  realizează în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și la regiile autonome, cu modificările și completările ulterioare. Orice prevederi legale speciale care reglementează în alt mod repartizarea profitului la societățile comerciale, societățile naționale și companiile naționale ai căror acționari sunt numai statul român și Fondul „Proprietatea” devin inaplicabile în ceea ce privește dreptul Fondului „Proprietatea”de a participa la repartizarea profitului aferent exercițiului financiar al anului 2006 și al celor ulterioare, corespunzător cotei sale de participare la capitalul social al respectivelor societăți.

 

(9) Atât timp cât capitalul social al societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale menționate în anexă este deținut în totalitate de Fondul „Proprietatea” și statul român reprezentat prin entitățile menționate la art. 9 alin. (1) lit. a)- e), în cazul majorărilor de capital cu aporturi în natură ale statului român/respectivelor entități, acestea au obligația de a transfera Fondului „Proprietatea” acțiuni nou emise astfel încât cota de participare a Fondului „Proprietatea” în respectiva societate, deținută anterior inițierii operațiunii de majorare, să nu fie diminuată. În termen de 15 de zile de la înregistrarea hotărârii de majorare a capitalului social, acțiunile nou emise se transferă Fondului „Proprietatea” de către entitatea implicată, în numele și pe seama statului român reprezentat prin Ministerul Finanțelor Publice, cu titlu de aport în natură al statului român la capitalul social al Fondului „Proprietatea”, urmând a se proceda în mod corespunzător la majorarea capitalului social al Fondului „Proprietatea”.

 

(10) Ulterior schimbării structurii acționariatului menționate în alin. (9), capitalul social al societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale menționate în anexă se majorează cu valoarea terenurilor pentru care se eliberează certificatul de atestare a dreptului de proprietate, astfel:

 

a)      în condițiile Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările și completările ulterioare, dacă există cumpărător sau succesor în drepturi al acestuia, în sensul respectivei legi;

b)      cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin. (9) în privința Fondului „Proprietatea”, dacă nu există cumpărător sau succesor în drepturi al acestuia, în sensul Legii nr. 137/2002, cu modificările și completările ulterioare.

 

(11) Până la data de 28 februarie 2007, societățile comerciale, societățile naționale și companiile naționale menționate în anexă al căror capital social este deținut în totalitate de către Fondul „Proprietatea” și statul român, prin entitățile menționate la art. 9 alin. (1) lit. a)- e), își vor modifica actele constitutive în vederea asigurării conformității acestora cu dispozițiile prezentei legi și ale Legii nr. 31/1990  republicată, cu modificările și completările ulterioare. Entitățile menționate la art. 9 alin. (1) lit. a) - e) vor asigura modificarea actelor constitutive,  în vederea asigurării conformității acestora cu dispozițiile prezentei legi și ale Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

 

Art. 92 - (1)     Evaluarea activelor care formează capitalul social inițial al Fondului „Proprietatea” se  realizează, în cazul societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale neadmise la tranzacționare, prin metoda capitalurilor proprii înregistrate la data de 31 decembrie 2004, iar în cazul celor admise la tranzacționare, pe baza prețului mediu ponderat aferent ultimelor 90 de ședințe de tranzacționare, cu obligația ca ziua de împlinire a termenului de 90 de ședințe de tranzacționare să fie cu cel mult 60 de ședințe de tranzacționare anterioară datei de adoptare a hotărârii Guvernului privind înființarea Fondului „Proprietatea”, prin hotărârea Guvernului privind înființarea Fondului „Proprietatea” urmând să se determine data de împlinire a termenului de 90 de ședințe de tranzacționare. În cazul societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale admise la tranzacționare pentru care, în perioada de referință menționată mai sus, nu s-au înregistrat tranzacții cu acțiuni care să reprezinte cumulat mai mult de 0,3% din totalul capitalului social al emitentului respectiv înregistrat în registrul acționarilor la data de împlinire a termenului de 90 de ședințe de tranzacționare, se utilizează metoda de evaluare aplicabilă societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale neadmise la tranzacționare. În cazul societăților care nu au înregistrat situațiile financiare aferente anului 2004 la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice, se vor lua în considerare ultimele situații financiare anuale înregistrate la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor Publice.

 

(2) După înmatricularea Fondului „Proprietatea”, dar anterior înregistrării la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare potrivit art. 7 alin. (2), Fondul „Proprietatea” contractează un evaluator înregistrat la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare care, pe baza termenelor de referință și metodelor de evaluare stabilite potrivit alin. (1) și, dacă este cazul, a hotărârii Guvernului pentru înființarea Fondului „Proprietatea”, analizează corelația între valoarea activelor care formează capitalul social al Fondului „Proprietatea” și valoarea capitalului social al Fondului „Proprietatea” stabilită prin hotărârea Guvernului privind înființarea Fondului „Proprietatea”.

 

(3) Dacă prin raportul de evaluare se constată că valoarea activelor aportate nu coincide cu valoarea capitalului social inițial stabilită prin hotărârea Guvernului privind înființarea Fondului „Proprietatea”, se  procedează astfel:

 

a)            în cazul în care valoarea activelor este mai mare - capitalul social al Fondului „Proprietatea” se majorează în mod corespunzător, acțiunile revenind integral statului român. Operațiunea de majorare se realizează de drept, operațiunea fiind înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului în baza hotărârii organului de administrare al Fondului „Proprietatea”, adoptată în temeiul raportului de evaluare.

 

b)            în cazul în care valoarea activelor este mai mică - acțiunile corespunzătoare valorii lipsă se consideră neplătite și aparțin în întregime statului român.

 

(4) Până la data plății integrale, acțiunile neplătite sunt indisponibilizate în contul statului român la depozitarul central și nu pot fi vândute sau transmise persoanelor despăgubite și deținătorilor de titluri de despăgubire sau de conversiee.

 

(5) Acțiunile neplătite nu se iau în calcul la stabilirea valorii unitare a activului net al Fondului „Proprietatea” și nu dau dreptul la repartizarea activului societății în cazul lichidării acesteia.

 

(6) Acțiunile neplătite nu se iau în calcul la stabilirea cvorumului de prezență în cadrul adunărilor generale ale acționarilor și nu dau drept de vot. 

 

(7) Acțiunile neplătite se liberează progresiv, pe măsură ce statul român virează Fondului „Proprietatea” contravaloarea acestora, în numerar sau în natură, din sursele și în temeiul art. 9 alin. (2), art. 91 alin. (9) sau art. 10, după caz.

 

(8) Adunarea generală extraordinară a acționarilor Fondului „Proprietatea” este îndreptățită să fixeze termenul limită în care statul trebuie să verse contravaloarea acestor acțiuni, acest termen nuputând fi mai mic de un an de la data adoptării respectivei hotărâri a adunării generale extraordinare a acționarilor.”

 

13.       După alineatul (1) al articolului 10, se introduc două noi alineate, alin. (2) și (3), cu următorul cuprins:

 

„(2) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 297/2004 , cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare, majorarea capitalului social al Fondului „Proprietatea” cu sumele menționate în art. 9 alin. (2) și art. 91 alin. (9) sau cu alte surse, în numerar sau în natură, în temeiul art. 10 alin. (1), se realizează de drept, prin hotărârea a organului de administrare a Fondului „Proprietatea” și fără a fi necesară aprobarea adunării generale a acționarilor, fără promovarea vreunei oferte publice și fără prospect de emisiune, astfel:

 

a)      anterior înregistrării Fondului „Proprietatea” la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare- fără acordarea dreptului de preferință acționarilor existenți, acțiunile nou-emise urmând să fie atribuite Ministerului Finanțelor Publice la valoare nominală;

 

b)      ulterior înregistrării Fondului „Proprietatea” la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare - cu respectarea dreptului de preferință al acționarilor existenți, acțiunile nou-emise urmând să fie atribuite la valoarea stabilită conform reglementărilor Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare aplicabile.

 

(3) Majorările de capital menționate la alin. 2 vor fi înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului în baza hotărârii organului de administrare al Fondului „Proprietatea”. Hotărârile organului de administrare al Fondului „Proprietatea” privitoare la majorarea capitalului social vor fi publicate în Monitorul Oficial al Românie, Partea a IV-a, și vor avea același regim ca și hotărârile adunării generale a acționarilor, în ceea ce privește publicitatea acestora și posibilitatea de contestare în instanță.

 

14.       După articolul 10 se introduce un articol nou, art. 101, cu următorul cuprins:

 

“Art. 101 –Orice vărsământ efectuat de statul român la Fondul „Proprietatea”, în numerar sau natură, în temeiul prezentei legi, se  consideră făcut cu prioritate pentru stingerea obligației de plată a acțiunilor subscrise și neplătite, fără distincție sau distribuție între surse sau sume, iar după îndestularea acestora pentru majorarea capitalului social al Fondului „Proprietatea”.„

 

15.       Articolul  11 se modifică și va avea următorul cuprins:

 

”Art. 11 - (1) Entitățile menționate la art. 9 alin. (1) au obligația ca până la data de 31 martie 2007 să inițieze procedurile legale necesare pentru derularea de oferte publice secundare de vânzare pentru pachete de acțiuni de minim de 10% emise de societățile comerciale, societățile naționale și companiile naționale prevăzute în anexă, în vederea admiterii acțiunilor acestora la tranzacționare pe piețele operate de Bursa de Valori București S.A. Procedurile de admitere la tranzacționare vor fi finalizate cel târziu la 31 august 2008. 

 

(2) Obligația prevăzută în alin. (1) nu se aplică în privința:

 

a)      societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale care fac obiectul unei strategii de privatizare către un investitor strategic, aprobată de Guvernul României până la data intrării în vigoare a prezentei legi, caz în care instituția publică implicată stabilește oportunitatea și condițiile inițierii, derulării și încheierii de oferte publice secundare de vânzare pentru pachete de acțiuni de minim de 10%;

b)      societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale în care entitățile menționate la art. 9 alin. (1) dețin un număr de acțiuni care, împreuna cu cele deținute de  Fondul Proprietatea, nu le conferă drepturi de vot suficiente adoptării hotărârilor menționate în alin. (1);

c)      societăților comerciale, societăților naționale și companiilor naționale care nu îndeplinesc cerințele minime referitoare la emitent și acțiuni stabilite în Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare.

 

(3) Societatea națională menționată la pct. 4 poz. 4.1 din anexă va iniția procedura legală necesară pentru derularea ofertei publice secundare de vânzare nu mai târziu de 31 iulie 2008, urmând ca aceasta să fie finalizată până la data de 31 august 2010.”

 

16.       Alineatele (2), (3) si (4) ale articolului  12 se modifică și vor avea următorul cuprins:

 

„(2) În termen de cel mult 24 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va aproba prin hotărâre regulamentul de organizare a licitației internaționale pentru desemnarea societății de administrare și caietul de sarcini al licitației. Componența comisiei care va derula procesul de selecție va fi stabilită prin ordin al Primului Ministru.

 

(3) Capitalul social inițial al Fondului "Proprietatea" este împărțit în acțiuni deținute de Ministerul Finanțelor Publice. O parte dintre acestea vor fi vândute de către Ministerul Finanțelor Publice investitorilor interesați prin una sau mai multe oferte publice sau prin alte operațiuni bursiere autorizate de reglementările operatorului de piață, iar cealaltă parte va fi distribuită gratuit  titularilor titlurilor de despăgubire sau a titlurilor de conversie, după caz. Acțiunile vor fi distribuite persoanelor menționate în acest articol prin transformarea titlurilor de despăgubire, respectiv a titlurilor de conversie, în acțiuni emise de Fondul "Proprietatea", conform mecanismului prevăzut la cap. V1. Realizarea conversiei acestor titluri în acțiuni emise de Fondul “Proprietatea” determina stingerea creanțelor constatate prin aceste titluri.

 

(4) În vederea admiterii la tranzacționare a acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea” pe piața reglementată administrată de Bursa de Valori București S.A.,  în termen de 90 de zile de la data înregistrării Fondului „Proprietatea” la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, în calitate de AOPC, Ministerul Finanțelor Publice  va lansa  o ofertă publică secundară de vânzare a unui pachet de acțiuni emise de Fondul „Proprietatea”, reprezentând 20% din capitalul social vărsat al acestuia. Oferta publică secundară de vânzare lansată de Ministerul Finanțelor Publice se va derula cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare.

 

17.       După alineatul (4) al articolul 12, se introduc patru noi alineate, alin. (5), (6), (7) și (8), cu următorul cuprins:

 

„(5) Ulterior admiterii la tranzactionare a acțiunilor Fondului „Proprietatea”, Ministerul Finanțelor Publice poate să deruleze alte oferte publice de vânzare și să vândă sau să cumpere acțiuni emise de Fondul „Proprietatea” prin orice alte operațiuni bursiere autorizate.

 

(6) Admiterea acțiunilor pe piața reglementată administrată de Bursa de Valori București S.A. se  efectuează prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (1) lit. c), art. 217, precum si ale art. 215, în privința  plății integrale a acțiunilor,  din Legea nr. 297/2004, cu modificările și completările ulterioare. Fondul "Proprietatea" poate iniția procedura necesară pentru admiterea acțiunilor acestuia la tranzacționare pe piețe internaționale de instrumente financiare.

 

(7) Acțiunile neplătite sunt admise la tranzacționare numai după depunerea la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare a dovezii plății integrale a acestora, care constă în certificatul de înregistrare de mențiuni emis de Oficiul Registrului Comerțului și într-o confirmare emisă de un auditor financiar /evaluator înregistrat la Comisia Națională a Valorilor Mobiliare.

 

(8) Comisia Națională a Valorilor Mobiliare și Bursa de Valori București S.A. vor adopta, în măsura în care este necesar, reglementări pentru punererea în executare a prevederilor prezentei legi referitoare la funcționarea și înregistrarea de către Comisia Națională a Valorilor Mobiliare a Fondului “Proprietatea”, precum și la tranzacționarea acțiunilor emise de acesta.”

 

18.       După articolul 12 se introduce un articol nou, art. 121, cu următorul cuprins:

 

„Art. 121  - (1) Acțiunile emise de Fondul „Proprietatea” dau dreptul la vot, în condițiile menționate mai jos:

 

(a) în cazul unei participații deținute de un acționar reprezentând până la 5% inclusiv, din capitalul social vărsat al Fondului „Proprietatea”, fiecare acțiune dă dreptul la un vot;

 

(b) în cazul unei participații deținute de un acționar reprezentând până la 10% inclusiv, din capitalul social vărsat al Fondului „Proprietatea”, acțiunile reprezentând până la 5%  inclusiv, din capitalul social vărsat al Fondului „Proprietatea” dau dreptul la un vot fiecare, iar acțiunile reprezentând între 5% și 10% inclusiv,  două acțiuni dau dreptul la un vot;

 

(c) în cazul unei participații deținute de un acționar mai mare de 10% din capitalul social vărsat al Fondului „Proprietatea”, acțiunile reprezentând până la 5%  inclusiv dau dreptul la un vot fiecare, acțiunile reprezentând între 5% și 10% inclusiv,  două acțiuni dau dreptul la un vot, iar peste 10% din capitalul social vărsat,  fiecare pachet de acțiuni reprezentând  5% dă dreptul la un vot.

 

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică Ministerului Finanțelor Publice.

 

(3) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale extraordinare a acționarilor pentru adoptarea unei hotărâri privind majorarea capitalului social, reducerea capitalului social, dizolvarea anticipată a Fondului „Proprietatea”, este necesară, atât la prima, cât și la a doua convocare, prezența acționarilor care să reprezinte cel puțin 50% din numărul total al drepturilor de vot.

 

(4) Pentru validitatea deliberărilor adunării generale ordinare pentru adoptarea unei hotărâri privind schimbarea politicii de investiții inițial stabilite de către Fondul „Proprietatea” și pentru schimbarea societății de administrare, este necesară la prima adunare prezența acționarilor care să reprezinte cel puțin 50% din numărul total al drepturilor de vot.

 

(5) Ulterior datei la care participația statului scade sub 33% din capitalul social vărsat al Fondului „Proprietatea”, acționarii pot decide modificarea regulilor prevăzute în acest articol privind drepturile de vot, precum și cele privind cvorumul.”

  

19.       Alineatul (2) al articolului 13 se modifică și va avea următorul cuprins:

 

„(2) Comisia Centrală este formată din 9 membri și are următoarea componență:

 

a)      președintele Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților;

b)      vicepreședintele Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților care coordonează Direcția pentru Acordarea Despăgubirilor în Numerar;

c)      doi reprezentanți ai Cancelariei Primului-Ministru;

d)      un reprezentant al Secretariatului General al Guvernului;

e)      doi reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice;

f)        doi reprezentanți ai Ministerului Justiției.”

 

20.              După articolul 13, se introduce un nou articol, art. 131, cu următorul cuprins:

 

„Art. 131 - Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților coordoneaza procesul de acordare a despagubirilor realizând activitățile prevăzute în acte normative speciale, precum și activitățile necesare implementării prezentei legi, incluzaând emiterea titlurilor de plata, titlurilor de conversie, realizarea conversiei în actiuni și achitarea despăgubirilor în numerar.”

 

21.       După articolul 14, se introduce un nou articol, art. 141, cu următorul cuprins:

 

„Art. 141 - (1)  Se înființează Direcția pentru Acordarea Despăgubirilor în Numerar în subordinea Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, denumită în continuare Direcția, a cărei activitate va fi coordonată de un vicepreședinte al Autorității pentru Restituirea Proprietăților numit prin decizie a primului-ministru.

 

(2) Numărul vicepreședinților cu rang de secretar de stat ai Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților se suplimentează de la doi la trei.

 

(3) Atribuția principală a Direcției constă în acordarea de despăgubiri în numerar persoanelor îndreptățtite cărora li s-au emis titluri de despăgubire sau titluri de plată, conform prezentei legi și normelor emise în aplicarea acesteia, în limita echivalentului a 200.000 Euro pentru fiecare persoană îndreptățită.

 

(4) Sursele de finanțare a cheltuielilor operaționale ale Direcției, precum și cele de finanțare a acordării despăgubirilor în numerar de către Direcție se asigură de către Ministerul Finanțelor Publice de la bugetul de stat, prioritar din sumele încasate din vânzarea acțiunilor pe care le deține la Fondul „Proprietatea”, din dividendele aferente  acțiunilor deținute la Fondul „Proprietatea” și vânzarea de obligațiuni emise de Ministerul Finanțelor Publice.

 

22.       Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins:

 

„Art. 18. - După adoptarea deciziilor de despăgubire și emiterea titlurilor despăgubire aferente, Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor va transmite câte un exemplar original al deciziei de despăgubire și titlurilor de despăgubire aferente, titularilor acestora și Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților, în termen de 30 de zile calendaristice de la data adoptării deciziilor.

 

23.       După capitolul V se introduce un nou capitol, capitolul V1, cu următorul cuprins:

 

„Capitolul V1

Valorificarea titlurilor de despăgubire. Stabilirea algoritmului de  atribuire a  acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea”

 

                                                                      Secțiunea 1

Valorificarea titlurilor de despăgubire

 

Art. 181. – (1) Titlurile de despăgubire pot fi valorificate de deținătorii acestora într-una din modalitățile prevăzute în prezenta secțiune.

 

(2) Dacă titlul de despăgubire individual este emis pentru o sumă echivalentă cu maxim 200.000 Eur, la cursul leu/euro stabilit de Banca Națională a României pentru data emiterii titlului de despăgubire de catre Comisie, titularul acestuia are posibilitatea să solicite fie realizarea conversiei acestuia în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea”, fie acordarea de despăgubiri în numerar, fie parte în acțiuni, parte în numerar.

 

(3) Dacă titlul de despăgubire individual este emis pentru o sumă care depășește echivalentul a 200.000 Eur, la cursul de schimb menționat la alin. (2), titularul acestuia are două posibilități  de valorificare a titlurilor de despăgubire, în funcție de opțiunea sa:

 

a) să solicite primirea exclusiv de acțiuni acțiuni emise de Fondul „Proprietatea” sau

 

b) să solicite primirea de numerar (în limita sumei de 200.000 Eur/persoană) și, până la concurența despăgubirii totale acordate prin titlul sau titlurile de despăgubire, acțiuni emise de Fondul „Proprietatea”.

 

(4)  Titlurile de despăgubire se valorifică în termen de 3 ani de la data emiterii, care însă nu expiră mai devreme de 12 luni de la prima ședință de tranzacționare a acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea”.

 

Art. 182. – În cazul prevăzut la art. 181 alin. (2), titularul titlului de despăgubire va proceda astfel:

 

a) dacă optează pentru primirea exclusiv de despăgubiri în numerar, se prezintă, personal sau prin mandatar cu procură autentică, la Direcție, care, după reținerea titlului de despăgubire în original, îi va transfera despăgubirea în numerar în maxim 15 zile calendaristice de la data depunerii documentației complete, astfel cum va fi stabilită prin ordin al Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților;

 

b) dacă optează pentru valorificarea titlului de despăgubire exclusiv prin conversia acestuia în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea”, se prezintă, personal sau prin mandatar cu procură autentică, la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, care în baza solicitării exprese a persoanei despăgubite și  după reținererea titlului de despăgubire în original, dispune realizarea conversiei acestuia în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea” și instructează societatea de depozitarul central al acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea” să înregistreze persoana despăgubită în registrul acționarilor Fondului „Proprietatea”;

 

c) dacă optează pentru primirea  de despăgubiri în numerar și acțiuni emise de Fondul „Proprietatea”, se prezintă, personal sau prin mandatar cu procură autentică, la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților care, după reținerea titlului de despăgubire în original, eliberează un titlu de plată pentru suma solicitată de persoana despăgubită și un titlu de conversie, pentru diferența dintre valoarea titlului de despăgubire și cea a titlului de plată.  Titlul de plată va fi valorificat conform lit. a), iar titlul de conversie se va valorifica conform lit. b).

 

Art. 183. – În cazul prevăzut la art. 181 alin. (3), lit. a), este aplicabilă procedura prevăzută la art. 182 lit. b).

 

Art. 184. – (1) În cazul prevăzut la art. 181 alin. (3), lit. b), este aplicabilă procedura prevăzută la art. 182 lit. c).

 

Art. 185. – (1) Titlurile de despăgubire emise pe numele mai multor persoane se valorifică în condițiile menționate la art. 181 – 184, cu luarea în considerare a următoarelor reguli aplicabile până la data stabilirii cotei de proprietate a fiecă rei persoane, potrivit dreptului comun:

 

a)      dacă titlul de despăgubire este emis pentru o sumă echivalentă a maxim 200.000 Eur, la cursul de schimb menționat la art. 181 alin. (2), titularii titlului de despăgubire pot opta pentru soluția prevăzută la art. 182  lit. a) și /sau pentru cea de la art. 182 lit. b), dar numai dacă toți titularii titlului de despăgubire sunt de acord cu aceeași soluție de despăgubire. Indiferent de soluția de despăgubire exprimată, aceștia vor desemna un reprezentant unic și comun, căruia i se  transfera despăgubirea în numerar și /sau acțiunile.

 

b)      dacă titlul de despăgubire este emis pentru o sumă care depășește echivalentul a 200.000 Eur, la cursul de schimb menționat la art. 181 alin. (2), titularii titlului de despăgubire pot opta exclusiv pentru soluția prevăzută la art. 181 alin. (3) lit. a), Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților realizând conversia titlului de despăgubire în condițiile prevăzute la art. 183 și lit. a) de mai sus, din prezentul articol.

 

(2) Dacă până la valorificarea titlului de despăgubire emis pe numele mai multor persoane, se stabilețte cota de proprietate care revine fiecăreia, fiecare din aceste persoane are posibilitatea de valorificare în condițiile aplicabile titlurilor individuale de despăgubire.

 

Art. 186. – (1) În toate cazurile, depozitarul central al acțiunilor Fondului „Proprietatea” înregistrează transferul acțiunilor din contul Ministerului Finanțelor Publice în cel al titularilor titlurilor de despăgubure sau a celor de conversie în registrul acționarilor societății numai în baza și corespunzător instrucțiunii scrise primite de la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților

 

(2) Depozitarul central al acțiunilor Fondului „Proprietatea” alocă și distribuie coduri confidențiale pentru conturile acționarilor Fondului, în condițiile reglementărilor aplicabile și ale contractului încheiat cu Fondul „Proprietatea”.

 

                                                                       Secțiunea 2

Stabilirea algoritmului de  atribuire a  acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea”

 

Art. 187. – (1) Procedura de conversie a titlurilor de despăgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea” va demara în ziua de luni a celei de-a doua săptămâni calendaristice ulterioare primelor 60 de ședințe de tranzacționare a acțiunilor „Fondului Proprietatea”. 

 

(2) Conversia titlurilor de despăgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea” se va realiza prin împărțirea valorii despăgubirii menționate în titlul de despăgubire, respectiv în titlul de conversie la prețul mediu ponderat de tranzacționare al acțiunilor, care se stabilește astfel:

 

a) în cazul conversiilor care se realizează în a doua săptămână calendaristică ulterioară expirării termenului de 60 de ședințe de tranzacționare, prețul mediu ponderat este egal cu prețul mediu de tranzacționare aferent primelor 60 de ședințe de tranzacționare, comunicat de operatorul pieței reglementate la încheierea celei de-a 60-a ședințe de tranzacționare;

 

b) în cazul conversiilor care se realizează începând cu ziua de luni a celei de-a treia săptămâni calendaristice ulterioare expirării termenului de 60 de ședințe de tranzacționare, prețul mediu ponderat de tranzacționare este egal cu prețul mediu ponderat de tranzacționare aferent ultimelor 60 de ședințe de tranzacționare, comunicat de operatorul pieței reglementate.

 

Art. 188. – (1) Începând cu cea de-a șaizecișiuna ședință de tranzacționare, zilnic, după închiderea ședinței de tranzacționare, Bursa de Valori București S.A. va publica pe pagina sa de internet și va comunica Autorității Naționale pentru Restituirea Proprietăților prețul mediu ponderat de tranzacționare a acțiunilor Fondului „Proprietatea” aferent ultimelor 60 de ședințe de tranzacționare.

 

(2) Titlurile de despăgubire, respectiv titlurile de conversie depuse la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților începând cu ziua de luni a celei de-a a treia săptămâni calendaristice ulterioare expirării termenului de 60 de ședințe de tranzacționare se vor converti în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea” prin utilizarea prețului mediu ponderat de tranzacționare aferent ultimelor 60 de ședințe de tranzacționare, anterioare depunerii titlurilor de despăgubire, respectiv a titlurilor de conversie.

 

            (3) Titlurile de despăgubire, respectiv titlurile de conversie depuse la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților în a doua săptămână calendaristică ulterioară expirării termenului de 60 de ședințe de tranzacționare se vor converti în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea”, prin utilizarea prețului mediu ponderat de tranzacționare aferent primelor  60 de ședințe de tranzacționare.

 

            (4) Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților va dispune realizarea conversiei titlurilor de despăgubire, respectiv a titlurilor de conversie în acțiuni emise de Fondul „Proprietatea” și va instructa depozitarul central al acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea” să înregistreze persoana despăgubită în registrul acționarilor Fondului „Proprietatea”, astfel încât persoana respectivă să fie înregistrată în registrul acționarilor Fondului „Proprietatea” în cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii documentației complete la Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților .

 

            (5) Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților și depozitarul central vor stabili modul și condițiile de implementare a  prevederilor Capitolului V1.

 

24.       Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins:

 

„Art. 19. (1) Deciziile adoptate de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor cu privire la emiterea titlurilor de despăgubire pot fi atacate în condițiile Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare, în contradictoriu cu statul, reprezentat prin Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor. Contestația suspendă exercițiul dreptului de dispoziție asupra titlului de despăgubire al titularului.

 

(2) Conversia titlurilor de despăgubire se  face numai după finalizarea procedurii administrative prealabile sau, după caz, după rămânerea definitivă și irevocabilă a hotărârii judecătorești prin care plângerea formulată în temeiul alin. (1) a fost respinsă, în cazul în care procedura administrativă a fost urmată de o procedură judecătorească.

 

(3) În cazul în care, după parcurgerea procedurii administrative prealabile sau, după caz, judecătorești, a fost acordată o sumă mai mare decât cea stabilită în titlul de despăgubire inițial emis, decizia reprezentând titlul de despăgubire aferent diferenței cuvenite se emite de către Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor. După emiterea respectivei decizii, reprezentând titlul de despăgubire emis în completare, se urmează procedura prevăzută la la capitolul V1”.

 

25.       După capitolul VI se introduce un nou capitol, capitolul VI1, cu următorul cuprins:

 

„Capitolul VI1

Răspunderi și sancțiuni

 

„Art. 201. - (1) Încălcarea prevederilor art. 91 alin. (3) și (11) constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.

 

(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se realizează de către organele de control ale Ministerului Finanțelor Publice - Agenția Națională de Administrare Fiscală și ale unităților sale teritoriale.”

 

26.  Anexa la titlul VII se modifică și va avea următorul cuprins:

           

TITLUL II

 

Alte măsuri pentru accelerarea procedurii de acordare a despăgubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv

 

Art. 1. - (1) Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice să transfere Fondului „Proprietatea” suma de [•] lei de la bugetul de stat sau din deficitul nerealizat.  Suma va fi utilizată pentru completarea și/sau majorarea capitalului social.

 

(2) Dacă raportul de evaluare întocmit potrivit art. 92 alin. 2 din titlul VII al al Legii nr. 247/2005, cu modificările ulterioare, constată că valoarea activelor menționate în anexa la titlul VII al Legii nr. 247/2005, cu modificările ulterioare, este inferioară valorii capitalului social, astfel cum a fost stabilit prin hotătârea Guvernului  nr. 1481 privind înființarea Societății Comerciale “Fondul Proprietatea” – S.A. publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1092 din 30 decembrie 2005, suma menționată la art. 1 alin. (1) de mai sus este utilizată cu prioritate pentru acoperirea diferenței dintre  suma de 14.240.540.675 lei (RON) și valoarea activelor menționate în anexa la titlul VII al Legii nr. 247/2005, cu modificările ulterioare, determinată în urma evaluării acestora.

 

(3) Diferența dintre suma menționată la alin. (1) și suma utilizată conform alin. (2) majorează de drept capitalul social al Fondului „Proprietatea”, acțiunile nou emise revenind Ministerul Finanțelor Publice.

 

Art. 2. (1) Persoanele care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență dețin calitatea de acționar a Fondului „Proprietatea” pot opta între a-și menține calitatea de acționar al Fondului Proprietatea, în condițiile existente anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sau a solicita anularea conversiei titlurilor de despăgubire în urma căreia au dobândit calitatea de acționar.

 

(2) În cazul în care optează pentru anularea conversiei deja efectuate, în termen de maxim 12 luni de la prima ședință de tranzacționare a acțiunilor emise de Fondul „Proprietatea”, persoana respectivă va depune o solicitare scrisă la Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor care îi va emite un nou titlu de despăgubire, de o valoarea egală cu cea a titlului de despăgubire care i-a fost emis inițial. Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor va instructa depozitarul central să transfere direct acțiunile emise de Fondul „Proprietatea” și deținute de persoana respectivă, din contul acesteia în contul Ministerului Finanțelor Publice.

 

            (3) Persoanele menționate la alin. (1) pot solicita  anularea conversiei dacă, până la data depunerii solicitării la Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, nu au efectuat acte de dispoziție asupra acțiunilor dobândite în urma conversiei sau nu au constituit garanții asupra acestora, care să determine imposibilitatea transferării acestora, împreună cu toate drepturile aferente,  din contul persoanei care solicită anularea conversiei în contul Ministerului Finanțelor Publice.

 

            (4) La data depunerii solicitării scrise la Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor, conform prevederilor alin. (2), Comisia Centrală pentru Stabilirea Despăgubirilor va instructa depozitarul central să blocheze transferul acțiunilor Fondului “Proprietatea” deținute de persoana care a depus solicitarea de anulare a conversiei.

 

            (5) Toate comisioanele solicitate de depozitarul central pentru efectuarea operațiunilor prevăzute în acest articol vor fi plătite de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietățtilor.

 

            (6) Persoana căreia i s-a eliberat un nou titlu de despăgubire în conformitate cu prevederile prezentului articol îl va valorifica în modalitățile prevăzute în capitolul V1 din titlul VII al Legii nr. 247/2005, cu modificările ulterioare.

           

Art. 3  La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se transferă de drept și fără contraprestație de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului la Fondul „Proprietatea” creanța împotriva S.C. World Trade Center București S.A., împreună cu toate accesoriile aferente acumulate până la data transferului (creanța împreună cu toate accesoriile aferente acumulate până la data transferului fiind denumite în continuare creanța). După valorificarea creanței de către Fondul „Proprietatea” prin orice metodă aleasă de către acesta, inclusiv prin conversia creanței în acțiuni nou emise de către S.C. World Trade Center București S.A.”, Fondul „Proprietatea” va emite acțiuni noi care vor reveni în întregime și de drept statului român, reprezentat prin Ministerul Finanțelor Publice. Valoarea nominală totală a acțiunilor nou emise de către Fondul „Proprietatea” va fi egală cu suma recuperată de către Fondul „Proprietatea”. În cazul conversiei creanței în acțiuni nou emise de către S.C. World Trade Center București S.A., valorea nominală totală a acțiunilor nou emise de către Fondul „Proprietatea” va fi egală cu valoarea nominală totală a acțiunilor emise de S.C. World Trade Center București S.A. ca urmare a conversiei creanței în acțiuni.

 

 

PRIM-MINISTRU

CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU

 

Contrasemnează:

Șeful Cancelariei Primului-Ministru,

Aleodor Marian Frâncu

 

Ministrul Finanțelor Publice,

 Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

 

Ministrul Justiției

Monica Luisa Macovei

 

 

                                                                                                             Ministrul Economiei si Comertului,

                                                                                                                                       Varujan Vosganian

 

Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului

Radu Mircea Berceanu

 

Președintele Autorității Naționale pentru Restituirea

Proprietăților,

Ingrid Zaarour

 

Președintele Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului,

Teodor Atansiu

 

                                                                                                                     

București, ___________ 2007

Nr. _____