GUVERNUL ROMANIEI
HOTARARE
privind modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 2415/2004
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare
a Legii datoriei publice nr. 313/2004
In temeiul art. 108 din Constitutia
Romaniei, republicata, si al art. 28 din
Legea datoriei publice nr. 313/2004,
Guvernul Romaniei adopta prezenta
hotarare:
Art. I. Normele metodologice de aplicare a Legii
datoriei publice nr. 313/2004 aprobate prin Hotarare Guvernului nr. 2415,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 18 ianuarie
2005, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
“4.3.5. Rambursarea imprumuturilor interne si externe contractate direct de
stat sau garantate de stat, precum si plata dobanzilor, comisioanelor si a
altor costuri aferente acestor imprumuturi, se asigura dupa cum urmeaza:
1. Pentru imprumuturile externe contractate de
Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, in vederea finantarii deficitului
bugetului de stat si sustinerii balantei de plati si a rezervei valutare,
obligatia constituirii resurselor necesare pentru plata la extern a serviciului
datoriei publice externe si a efectuarii
platilor revine Ministerului Finantelor Publice, care va asigura sumele
necesare din urmatoarele surse:
a) imprumuturi interne si
externe pentru refinantarea datoriei publice externe;
b) imprumuturi din
disponibilitatile contului curent general al trezoreriei statului;
c) dobanzi incasate
pentru disponibilitatile in valuta;
d) dobanzi aferente
imprumuturilor din contravaloare in lei a imprumuturilor externe guvernamentale utilizate
la finantarea deficitului bugetar;
e)
sume prevazute in bugetul de stat cu aceasta destinatie.
2. Pentru imprumuturile interne si externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul
Finantelor Publice si subimprumutate unor beneficiari finali – agenti
economici, pe baza de acord de imprumut subsidiar (AIS) sau acord de imprumut
subsidiar si garantie (AISG), in conditiile legii, obligatia constituirii
resurselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice revine in
totalitate beneficiarilor finali, care au obligatia sa asigure prin bugetele
proprii necesarul in lei pentru plata integrala a serviciului datoriei publice interne si externe, daca hotararea
de Guvern sau legea de ratificare a imprumuturilor nu prevede altfel.
3. Pentru
imprumuturile interne si externe contractate direct de
Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice (MFP) si subimprumutate unor beneficiari
finali – autoritati ale administratiei publice centrale - institutii
publice, pe baza de acord de imprumut
subsidiar, in conditiile legii, acestia au obligatia sa prevada in bugetele
proprii sumele necesare pentru rambursarea creditelor interne si externe si plata dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri
aferente.
4. Pentru imprumuturile interne si externe contractate
direct de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice si subimprumutate unor
beneficiari finali – autoritati ale administratiei publice locale, servicii
publice sau agenti economici de subordonare locala obligatia constituirii
surselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice interne si externe revine
subimprumutatului/ beneficiarului final, in conformitate cu prevederile AIS
incheiat intre MFP si subimprumutat sau AISG, incheiat intre MFP, subimprumutat
si garant.
5. Pentru imprumuturile
externe contractate direct de Guvern,
prin Ministerul Finantelor Publice, a caror administrare a fost mandatata unei
institutii financiare, pe baza de acorduri de subimprumut, in conditiile legii,
obligatia asigurarii surselor necesare pentru plata la extern a serviciului
datoriei publice externe revine subimprumutatului/ beneficiarului final, in
conformitate cu prevederile AIS incheiat intre MFP si subimprumutat/benficiar
final sau AISG, incheiat intre MFP, subimprumutat/beneficiar final si garant.
6. Prin acordul de
imprumut si acordul de imprumut
subsidiar se poate stabili, dupa caz, ca
beneficiarii finali sa achizitioneze de pe piata financiara sumele in valuta
necesare pentru plata integrala a serviciului datoriei publice interne si externe direct in contul creditorilor sau in conturile
comunicate de Ministerul Finantelor Publice, urmand ca acesta sa dispuna
efectuarea platii.
7. In situatia in care
beneficiarul final al imprumuturilor contractate de stat prin Ministerul
Finantelor Publice si subimprumutate acestuia si al celor garantate de stat
prin Ministerul Finantelor Publice nu dispune de resurse financiare pentru
achitarea obligatiilor de plata la scadenta, conform clauzelor acordului de
imprumut subsidiar si/sau garantie, obligatia de plata integrala a serviciului
datoriei publice revine Ministerului
Finantelor Publice, in calitate de imprumutat si/sau garant si se efectueaza din
fondul de risc conform art.15, alin. (6) din lege.
8. Pentru imprumuturile
externe contractate de autoritatile administratiei publice centrale pana la
data de 31.12.2004 si garantate de stat, plata serviciului datoriei publice
externe se efectueaza de catre fiecare imprumutat, din sumele prevazute anual
cu aceasta destinatie in bugetul de
stat.
9. Pentru imprumuturile interne
si externe
contractate de agentii economici si garantate de stat, plata serviciului
datoriei publice se efectueaza de catre fiecare garantat din surse proprii sau
conform actelor normative de aprobare a garantiei, la termenele si in
conditiile acordurilor de imprumut. In situatia in care agentii economici
garantati nu dispun de surse proprii de plata la scadenta, Ministerul Finantelor
Publice, in calitate de garant, achita
aceste obligatii bancilor finantatoare din fondul de risc, conform
art.15 alin.(4). din lege.
4.3.6 In cazurile prevazute la pct. 4.3.5.2- 4.3.5.5,
entitatea care efectueaza plata este stabilita prin AIS/AISG.
Daca prin acordul de
imprumut subsidiar sau acordul de
imprumut subsidiar si de garantie se stabileste ca platile se fac prin
Ministerul Finantelor Publice, subimprumutatul/beneficiarul final va vira Ministerului Finantelor Publice, cu 10 zile
lucratoare inainte de scadenta prevazuta in acordul de imprumut, suma in lei
sau echivalentul in lei al obligatiei de plata in valuta calculata la cursul de
schimb valabil la data platii catre MFP, la care se adauga o marja asiguratorie
care va acoperi eventula diferenta de curs valutar pentru perioada dintre data
platii catre MFP si data platii catre creditor daca in AIS/AISG nu se prevede altfel.
4.3.7. Plata la extern a serviciului datoriei publice prin
Ministerul Finantelor Publice se efectueaza de Banca Nationala a
Romaniei. Ministerul Finantelor Publice,
intocmeste ordinul de schimb valutar pentru cumparare valuta, daca este cazul,
si ordinul de plata de valuta pe baza notificarii de plata transmise de
finantatorul extern. Ministerul Finantelor Publice vireaza in data scadentei la
extern contravaloarea in lei, calculata
pe baza cursului valutar stabilit de Banca Nationala a Romaniei, valabil in
ziua respectiva. Documentele justificative pentru plata contravalorii in lei a
valutei scadente sunt notificarea de plata primita de la finantatorul extern si
comunicarea Bancii Nationale a Romaniei privind cursul valutar de cumparare a
valutei.
Documentele necesare
pentru plata catre Banca Nationala a Romaniei a contravalorii in lei se
intocmesc conform normelor privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata
cheltuielilor bugetare si a celor specifice trezoreriei statului, dupa caz.
"
2. Normele metodologice 7.1 de la punctul 10 se completeaza cu
urmatoarea prevedere:
„Modalitatea
de contractare a datoriei publice interne prin titluri de stat de tip benchmark
se stabileste prin proceduri aprobate
prin Ordin al Ministrului Finantelor Publice.”
3. Normele metodologice de la punctul 10 se completeaza cu
urmatoarele prevederi:
Angajarea împrumuturilor de stat interne de la
institutii de credit si financiare se face numai cu
respectarea stricta a destinatiilor prevazute de lege la art.3. alin. (1) din Legea datoriei publice
nr.313/2004.
Împrumuturile interne contractate direct de stat si subimprumutate
beneficiarilor finali de la institutii de credit si financiare pot avea ca sursa
de rambursare bugetul de stat sau sursele proprii ale operatorului economic,
beneficiar final al împrumutului intern.
7.5.1. Procedura
de contractare de catre Ministerul Finantelor Publice a imprumuturilor interne
de la institutii de credit si financiare, cu rambursare de la bugetul de stat.
I. Etapele procesului de contractare a imprumutului
sunt urmatoarele:
1. fundamentarea deciziei de contractare a unui imprumut intern pentru finantarea unei
investitii/achizitii a unui ordonator principal de credite.
Ordonatorul principal de credite va prezenta
MFP urmatorul set de documente:
a)
Hotararea Guvernului de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici ai investitiei, dupa caz;
b)
solicitarea
de finantare sub semnatura ordonatorului principal de credite ;
c)
avizul
ordonatorului principal de credite privind necesitatea si oportunitatea
realizarii proiectului de investitii finantat integral sau in completare din
imprumuturi interne contractate de stat si de insusire a indicatorilor
tehnico-economici si a surselor de finantare ale respectivului proiect;
d)
documentul de sustinere de catre ordonatorul
principal de credite ca proiectul propus face parte din strategia de dezvoltare
a sectorului, pe baza sustinerii de catre ordonatorul principal de credite
beneficiar.
2. initierea de catre ordonatorul principal de
credite si aprobarea Hotararii
Guvernului privind contractarea
imprumutului intern. In proiectul Hotararii Guvernului se va preciza cel putin
scopul contractarii imprumutului, suma, moneda si beneficiarul imprumutului,
precum si prevederi referitoare la rambursarea imprumutului din bugetul de
stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite beneficiar al
imprumutului, sau din alte surse dupa caz. Prin Hotararea Guvernului se
autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile
corespunzatoare in volumul si structura bugetului ordonatorului principal de
credite, in conditiile legii.
3. Dupa alocarea
intrarilor de credite interne pentru proiectul propus spre finantare, MFP
demareaza procedura de selectie a finantatorului, astfel:
a)
MFP, prin
directia de specialitate, intocmeste Nota-mandat si stabileste comisia de negociere a imprumutului, la care va participa un reprezentant al
ordonatorului principal de credite solicitant;
b)
MFP lanseaza
cererea de oferta, care cuprinde caracteristicile specifice imprumutului
care urmeaza a fi contractat, in concordanta cu prevederile hotararii de Guvern
de la pct.2, precum si termenul limita pana la care pot fi transmise ofertele.
Ofertele care nu intrunesc conditiile specificate in cererea de oferta sunt
descalificate. Cererea de oferta va fi avizata si de ordonatorul principal de
credite;
c)
Comisia
de negociere analizeaza ofertele si
stabileste lista scurta care
va cuprinde institutiile de credit si financiare cu ofertele cele mai
avantajoase din punct de vedere al costurilor precum si al capacitatii de
administrare si realizare a tranzactiei in termenii propusi;
d)
organizarea
unor intalniri de departajare cu institutiile de credit si financiare
selectate in lista scurta pentru actualizarea si eventuala imbunatatire a
ofertelor depuse initial;
e)
analiza
ofertelor rezultate si intocmirea clasamentului de catre comisia de
negociere, avandu-se in vedere cel putin urmatoarele: costurile estimate la
momentul remiterii ofertelor catre Ministerul Finantelor Publice, capacitatea
de administrare si de derulare a tranzactiei.
4. Semnarea acordului/contractului de imprumut si incheierea acordului de imprumut subsidiar
cu ordonatorul principal de credite. Acordul de imprumut isi va produce
efectele dupa semnarea acordului de
imprumut subsidiar intre MFP si ordonatorul principal de credite beneficiar.
MFP, prin directia de specialitate, urmareste incadrarea imprumutului solicitat in plafonul de indatorare publica, aprobat pentru anul respectiv.
7.5.2. Procedura
de contractare de catre Ministerul Finantelor Publice a imprumuturilor interne
de la institutii de credit si financiare, cu rambursare din sursele proprii ale
operatorului economic subimprumutat
I. Etapele procesului de contractare a imprumutului sunt urmatoarele:
1.fundamentarea deciziei de contractare a unui imprumut intern pentru finantarea unei
investitii/achizitii de catre operatorul economic beneficiar si descrierea
caracteristicilor generale ale imprumutului ce urmeaza a fi contractat.
Ministerul coordonator si operatorul economic solicitant vor prezenta
MFP urmatorul set de documente:
a)
Hotararea Guvernului de aprobare a indicatorilor
tehnico-economici ai investitiei, dupa caz;
b)
document de sustinere a proiectului din partea
ministerului coordonator in sectorul economic in care activeaza operatorul
economic solicitant, si in masura existentei unei strategii sectoriale,
incadrarea proiectului respectiv in realizarea acesteia.
2. initierea de catre ministerul coordonator si
aprobarea hotararii Guvernului de autorizare a contractarii
imprumutului intern si a subimprumutarii catre operatorul economic
beneficiar. In Hotararea de Guvern se va
preciza ca masura de ajutor de stat se acorda efectiv dupa primirea deciziei de
autorizare din partea Consiliului Concurentei.
3. Dupa aprobarea
Hotararii de Guvern de la pct.
2, MFP demareaza procedura de
selectie a finantatorului, astfel:
a)
MFP, prin directia de specialitate, intocmeste Nota-mandat si
stabileste comisia
de negociere a imprumutului, la care va participa un reprezentant al
ministerului coordonator si al operatorului economic;
b)
MFP lanseaza cererea de oferta, care cuprinde caracteristicile
specifice imprumutului care se intentioneaza a fi contractat, in concordanta cu
prevederile hotararii de Guvern de la pct.2, precum si termenul limita pana la
care pot fi transmise ofertele. Ofertele care nu intrunesc conditiile
specificate in cererea de oferta sunt descalificate.
c)
Comisia de negociere analizeaza ofertele si stabileste lista scurta care va
cuprinde institutiile de credit si financiare cu ofertele cele mai avantajoase
din punct de vedere al costurilor precum si al capacitatii de administrare si
realizare a tranzactiei in termenii propusi;
d)
organizarea unor intalniri de departajare cu institutiile de
credit si financiare selectate in lista scurta pentru actualizarea si eventuala
imbunatatire a ofertelor depuse initial;
e)
analiza
ofertelor rezultate si intocmirea clasamentului de catre comisia de
negociere, avandu-se in vedere cel putin urmatoarele: costurile estimate la
momentul remiterii ofertelor catre Ministerul Finantelor Publice, capacitatea
de administrare si de derulare a tranzactiei.
Comisia
de negociere va informa, in scris, ministerul coordonator si beneficiarul final
asupra rezultatului selectiei de oferte. Ministerul Finantelor Publice impreuna
cu ministerul coordonator si beneficiarul final vor initia procedura de
notificare in vederea autorizarii de catre Consiliul Concurentei.
4. Ministerul Finantelor Publice transmite catre
Eximbank o solicitare scrisa pentru a incepe analiza operatorului economic
si avizarea solicitarii de imprumut a beneficiarului;
5. In cazul obtinerii avizului favorabil din partea
CIGCCE si primirii deciziei de autorizare de la Consiliul Concurentei se
procedeaza la semnarea acordului/contractului de imprumut si incheierea
acordului de imprumut subsidiar cu beneficiarul imprumutului, prin care MFP
transfera acestuia toate obligatiile preluate de la finantator. Acordul de
imprumut isi va produce efectele dupa semnarea acordului de imprumut subsidiar
intre MFP si beneficiarul imprumutului.
In vederea contractarii imprumutului, MFP prin
directia de specialitate, urmareste incadrarea imprumutului in plafonul
datoriei publice, aprobat pentru anul respectiv.“
4. Normele metodologice
de la punctul 11 se completeaza cu punctul 8.2.3. astfel:
“8.2.3. Pentru imprumuturile interne contractate direct de stat si
subimprumutate, modelul de Acord de imprumut subsidiar prevazut in Anexa nr. 1
la prezentele norme va fi adaptat corespunzator. “
5. Normele metodologice de
la punctul 16 se completeaza cu urmatoarea sursa:
“4. sumele incasate de
la beneficiarii de imprumuturi cu garantia statului si de la beneficiarii de
subimprumuturi reprezentand ratele de capital, dobanzile, comisioanele si alte
costuri aferente imprumuturilor garantate sau subimprumutate platite de catre
Ministerul Finantelor Publice la scadente, in numele garantatului sau
subimprumutatului. “
6. Normele metodologice
13.4.3. de la punctul 17 se modifica astfel:
“13.4.3. Pe baza informatiilor
primite de la persoanele juridice beneficiare de imprumuturi interne si externe si a
evidentelor tinute in cadrul Ministerului Finantelor Publice, compartimentul de
specialitate din cadrul acestuia, intocmeste anual raportul privind modul de
constituire si utilizare a fondului de risc, care se prezinta pentru informare
si aprobare conducerii ministerului.”
7. Normele metodologice
15.1., 15.2 si 15.3. de la punctul 18 se modifica astfel:
”15.1. In conditiile legii,
garantiile de stat pentru imprumuturi
reprezinta obligatii indirecte ale statului roman, care se exercita in cazul
in care beneficiarul
imprumutului nu poate sa achite, in intregime sau partial, rata de
capital, dobanda, comisioanele si/sau alte costuri stabilite in conformitate cu
clauzele acordului (contractului) de imprumut.
15.2. Obligatia de rambursare a imprumuturilor directe
contractate de Guvern prin Ministerul Finantelor Publice revine Ministerul
Finantelor Publice. Acesta
poate delega aceasta atributie beneficiarilor finali ai acordurilor de imprumut
subsidiar/acordurilor de imprumut subsidiar si garantie, in conformitate cu
acordul de imprumut. Achitarea obligatiilor de plata aferente
imprumuturilor contractate de stat si subimprumutate beneficiarilor finali se
va efectua de acestia din sursele financiare prevazute in actele normative de
aprobare/ratificare a respectivelor imprumuturi.
15.3. In cazul
in care beneficiarul de imprumut garantat de stat si / sau contractat de stat
si subimprumutat nu poate asigura integral sau partial, la termenele scadente,
sumele necesare in vederea rambursarii imprumutului, platii dobanzilor,
comisioanelor si / sau a altor costuri aferente imprumutului, acesta va
prezenta Ministerului Finantelor Publice o cerere de plata solicitand
Ministerului Finantelor Publice sa plateasca sumele cuvenite creditorului, conform
prevederilor scrisorilor de garantie, acordului de imprumut subsidiar sau
acordului de imprumut subsidiar si garantie si va proba in scris, cu documente
de analiza justificative, declarand pe propria raspundere, cu cel putin 10 zile
calendaristice inainte de data scadentei din acordurile de imprumut asupra
lipsei disponibilitatilor banesti necesare achitarii sumelor scadente. Cererea
de plata va include ratele de credit datorate, dobanzile, comisioanele si alte
costuri precum si data scadentei.”
8. Normele metodologice
17.1 si 17.2 de la punctul 19 se modifica astfel:
“17.1. Sumele achitate de
Ministerul Finantelor Publice in numele beneficiarilor de credite garantate de stat sau de credite contractate
de stat si subimprumutate, ca urmare a lipsei disponibilitatilor financiare ale
acestora, se recupereaza de la beneficiarii finali conform prevederilor legale
in vigoare.
17.2. Debitelor rezultate
din plata de catre Ministerul Finantelor Publice a ratelor de capital, dobanzilor,
comisioanelor si a altor costuri aferente creditelor, precum si din neplata
comisioanelor la fondul de risc li se aplica reglementarile legale in vigoare
referitoare la colectarea creantelor fiscale.”
Art. II. Hotararea Guvernului nr. 2415/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii
datoriei publice nr. 313/2004, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
hotarare de guvern, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM - MINISTRU
CĂLIN POPESCU -
TĂRICEANU
Bucureşti,
Nr.
Pentru aplicarea prevederilor
Legii datoriei publice nr. 313/2004, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie
2005, prin Hotararea Guvernului nr. 2415/2004 au fost aprobate
Normele metodologice de aplicare a Legii
datoriei publice.
Pe fondul trendului descendent
al inflatiei, nivelul actual al ratelor de dobanda practicate de bancile comerciale la
activitatea de creditare precum si excesul de lichiditate care exista pe piata
interna constituie premisele pentru
reorientarea politicii Ministerul Finantelor Publice (MFP) de asigurare a
necesitatilor de finantare. Astfel, in scopul reducerii riscului valutar
aferent portofoliului de datorie publica precum si al diminuarii presiunilor
asupra cursului de schimb si deficitului de cont curent, MFP are in vedere
cresterea contractarii de imprumuturi de stat de pe piata interna in scopul
asigurarii necesitatilor de finantare.
In acest sens, pentru a crea
cadrul legal necesar finantarii proiectelor de achizitii/investitii prin
imprumuturi de stat contractate de pe piata interna si subimprumutarea acestora
catre beneficiarii de imprumut (ordonatori principali de credite/operatori
economici) s-a initiat modificarea si completarea Normele
metodologice de aplicare a Legii
datoriei publice nr. 313/2004.
Principalele modificari si completari aduse
prin prezentul act normativ se refera la:
·
stabilirea procedurii de contractare a
imprumuturilor de stat interne si subimprumutate ordonatorilor principali de
credite, avand ca sursa de rambursare a imprumutului bugetul de stat;
·
stabilirea procedurii de contractare a
imprumuturilor de stat interne si subimprumutate agentului economic beneficiar,
avand ca sursa de rambursare a
imprumutului veniturile proprii ale beneficiarului
de imprumut;
·
completarea surselor de plata a
serviciului datoriei publice guvernamentale si a obligatiei de rambursare a
imprumuturilor de stat cu prevederi referitoare la imprumuturile de stat
interne subimprumutate ministerelor/agentilor economici;
·
completarea normelor metodologice cu
prevederi referitoare la platile efectuate de MFP in numele beneficiarilor de
imprumuturi de stat interne subimprumutate agentilor economici si la
recuperarea sumelor platite de MFP in contul acestor agenti economici ;
·
completarea
normelor metodologice cu prevederi care permit utilizarea unor instrumente noi
si anume a emisiunilor de titluri de stat de tip benchmark, care pot fi
redeschise oferind oportunitatea unor emisiuni cu lichiditate crescuta.
2
In
conformitate cu art. 28 din Legea
nr.313/2004 a datoriei publice si in scopul realizarii obiectivelor expuse,
supunem spre aprobare Guvernului Romaniei proiectul de Hotarare de Guvern
privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 2415/2004 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 313/2004 a datoriei
publice.
MINISTRUL FINANTELOR PUBLICE,
Sebastian Teodor Gheorghe VLADESCU
MINISTRU DE STAT,
pentru coordonarea
activitatilor din
domeniul economic
Gheorghe POGEA
AVIZAM FAVORABIL
MINISTRUL JUSTITIEI,
Monica Luisa MACOVEI