NOTĂ DE FUNDAMENTARE

 

           

                 Prin Legea nr.  209/2005 Guvernul a fost abilitat  să emită ordonanţe .

                 Prin proiectul de  ordonanţă anexat se propun următoarele  reglementări:                          

           

 

             1. Având în vedere  prevederile Tratatului de Aderare a României la Uniunea Europeană, la data aderării , Statul Român va avea  calitatea  de contributor  la bugetul Uniunii Europene.

            Una din resursele  bugetului comunitar  o constituie  contribuţia  asupra producţiei de zahăr şi izoglucoză. În consecinţă, România  are  obligaţia de a institui  un sistem de calcul , colectare şi control asupra acestei contribuţii.

            Pentru funcţionarea  corectă  a politicii agricole comune, a fost  necesară organizarea comună  a pieţei în sectorul  zahărului şi a  izoglucozei.

            În cadrul acestei  organizări este introdus  un sistem  de cote  pentru producţia  de zahăr şi izoglucoză, care permite  asigurarea  de o manieră  corectă şi eficientă  a plăţii integrale a costurilor  de lichidare, a surplusurilor rezultate  din raportul  între  producţia  comunitară şi consum, chiar  de către producători şi respectarea  obligaţiilor asumate  de Comunitate în temeiul acordurilor încheiate  cu Organizaţia  Mondială a Comerţului.

            Gestionarea cotelor  de producţie a zahărului este o atribuţie determinată în Regulamentul Consiliului nr. 1260/2001 privind  organizarea comună a pieţei zahărului.

            În sectorul zahărului, cotele  de producţie  se acordă fiecărei  întreprinderi pe baza principiului  producţiei  reale a acesteia, pe parcursul  unei anumite  perioade de referinţă.

            În ceea ce priveşte  garantarea principiului răspunderii financiare este introdus un sistem  de autofinanţare prin contribuţiile producătorilor, realizate prin plata unei contribuţii la producţia  de zahăr şi izoglucoză, diferenţiată pe cote.

            Această contribuţie  asupra producţiei de zahăr şi izoglucoză face parte din categoria resurselor  proprii tradiţionale  ale bugetului  comunitar, venituri care aparţin  acestuia, deşi  sunt colectate  de către statele membre.

            2. În vederea acoperirii riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a împrumuturilor contractate de persoane juridice de la instituţii creditoare precum şi din împrumuturile contractate direct de stat şi subîmprumutate beneficiarilor finali, Ministerul Finanţelor Publice constituie fondul de risc.

            În cadrul împrumuturilor externe garantate de stat sau subîmprumutate, Ministerul Finanţelor Publice plăteşte în calitate de Garant sau Împrumutat, din fondul de risc, la termenele scadente, contravaloarea în lei a sumelor în valută necesare în vederea rambursării împrumutului, plăţii dobânzii, comisioanelor şi a altor costuri aferente împrumuturilor externe, în cazul în care beneficiarii de împrumuturi externe garantate de stat şi/sau contractate de stat şi subîmprumutate nu pot asigura integral sau parţial sumele datorate. Aceştia transmit Ministerului  Finanţelor Publice o cerere de plata şi probează în scris, cu documente justificative, respectiv extrase de cont bancare din ziua precedentă, declarând pe propria răspundere, cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data scadenţei la extern, asupra lipsei disponibilităţilor băneşti necesare achitării sumelor scadente.

            Debitelor rezultate din plata de către Ministerul Finanţelor Publice a ratelor de capital, dobânzilor, comisioanelor şi a altor costuri aferente creditelor externe, precum şi din neplata comisioanelor la fondul de risc li se aplică reglementările legale în vigoare referitoare la colectarea creanţelor fiscale, urmând ca recuperarea acestora să se efectueze de organele fiscale competente.

3. Fondul de Contrapartidă este constituit din contravaloarea în monedă naţională a ajutoarelor economice nerambursabile, oferite Guvernului României, începând cu anul 1990, de guvernele unor donatori externi ( Uniunea Europeană, Guvernul Confederaţiei Elveţiene, Guvernul SUA, Guvernul Japoniei, etc.), sub forma unor  programe de import, precum şi de asistenţă financiară, în scopul sprijinirii unor sectoare importante ale economiei româneşti.

            În cadrul programelor de import, Guvernul României constituie Fondul de Contrapartidă  din contravaloarea în monedă naţională a bunurilor şi serviciilor pe care le vinde pe piaţa internă sau unor agenţi economici conveniţi cu donatorii.

            În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.794/1997, Fondul de Contrapartidă este administrat de Ministerul Finanţelor Publice. 

            Ca urmare, contravaloarea în lei a importurilor efectuate de beneficiarii români se virează în contul Fondului de contrapartidă, gestionat de Ministerul Finanţelor Publice. Suma, astfel depozitată, urmează a fi utilizată, în scopul dezvoltării economice şi sociale a României, fiind alocată pentru finanţarea unor proiecte în domenii prioritare, cu consultarea prealabilă între autorităţile celor două guverne.

            Având în vedere faptul că unii beneficiari ai importurilor efectuate în cadrul proiectelor derulate prin Fondul de Contrapartidă, au datorii restante la plata sumelor cuvenite acestui fond, pentru recuperarea creanţelor rezultate  Ministerul Finanţelor Publice  trebuie să apeleze la dispunerea de măsuri pentru încasarea obligatorie a acestora.

            Întrucât până în prezent nu au fost prevăzute concret, în nici un act normativ, instituţiile competente prin intermediul cărora să aibă loc urmărirea şi realizarea  recuperării creanţelor, rezultate din contravaloarea în lei a ajutoarelor economice externe nerambursabile, datorate Fondului de Contrapartidă de către beneficiarii acestora, este necesar a se nominaliza, în acest sens, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili Bucureşti şi  direcţiile generale ale finanţelor publice locale.

            4. Prin Hotărârea Guvernului nr. 640∕ 2005 a fost aprobată organizarea de către România a celei de-a XI-a reuniuni la nivel de şefi de stat şi de guvern a Organizaţiei Internaţionale a Francofoniei, la Bucureşti, in perioada 25 – 29 septembrie 2006.

            Prin dimensiune şi importanţă, Reuniunea la nivel înalt a Francofoniei este una din cele mai complexe întâlniri internaţionale organizate de România, cu o vizibilitate totală, presupunând întrunirea a 63 de şefi de stat şi de guvern, a delegaţiilor care îi însoţesc, a reprezentanţilor tuturor organizaţiilor internaţionale - invitate de onoare, a reprezentanţilor Federaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor, a cercurilor diplomatice, însumând, în total cca. 3000-3500 persoane.

            Potrivit alin. (1) al art. 4 din hotărâre, pentru asigurarea pregătirii organizării de către România a Reuniunii, în cadrul Ministerului Afacerilor Externe se constituie, pentru o perioadă de 20 de luni, Comisariatul General pentru Francofonie.

            Conform alin. (3) al aceluiaşi articol, numărul de posturi pentru Centrala Ministerului Afacerilor Externe, prevăzut la art. 9 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 100∕ 2004 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările si completările ulterioare, se suplimentează cu 20 de posturi aferente Comisariatului.

            Ţinând cont de prevederile Legii nr. 500∕ 2002 privind finanţele publice, finanţarea acestor posturi poate avea loc numai prin modificarea anexei corespunzătoare la bugetul aprobat pe anul 2005 pentru Ministerul Afacerilor Externe. De aici rezultă că suplimentarea efectivă a numărului de posturi al MAE poate opera numai în condiţiile modificării legii privind aprobarea bugetului de stat pe anul în curs.

            Având în vedere cele de mai sus şi ţinând cont de necesitatea începerii funcţionării Comisariatului General al Francofoniei, a fost redactat proiectul de ordonanţă a Guvernului anexat, în condiţiile art. 1 pct. II.3 din Legea nr. 209/ 2005 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, pe care îl supunem aprobării conform normelor legale în vigoare.

            5. Având în vedere prevederile Legii nr. 313/2004 privind datoria publică, prin care se specifică că Ministerul Finanţelor Publice este singura instituţie autorizată să contracteze datoria publică , atât în componenţa sa interna cât şi externă, s-a considerat ca angajarea unui credit extern de pe piaţa internaţională, în valoare de numai 4,4 milioane EURO, necesar pentru procurarea de autospeciale şi echipamente specifice pentru Ministerul Administraţiei si Internelor, ar conduce la costuri suplimentare nejustificate pentru un astfel de angajament. În acest context, se propune finanţarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor , prin diminuarea corespunzătoare a sumelor aprobate pentru intrări din credite externe pentru proiectul “Securizarea frontierelor”.

            6. In baza Hotărârii  Guvernului nr.850/1999, in anul 2002 Ministerul Sănătăţii a încheiat cu Volksbank România S.A acordul de împrumut nr.7122/2002 , precum si contractul de execuţie de lucrări cu firma Siemens. Lucrările trebuiau finalizate pana la sfârşitul anului 2004, dar din motive obiective si subiective, termenul nu a fost respectat. Deoarece contractul de execuţie este încă in derulare, iar din valoarea împrumutului ( 64 milioane EUR) nu s-au utilizat pana in prezent decât 11,8 milioane EUR, pentru finalizarea lucrărilor de execuţie este necesara prelungirea valabilităţii de utilizare a împrumutului, precum si modificarea Scrisorii de garanţie emisa de Ministerul Finanţelor Publice.

Legislaţia actuala, respectiv Legea nr.313/2004, nu mai permite emiterea garanţiilor guvernamentale pentru instituţiile publice ( centrale si locale), decât daca rambursarea împrumutului se efectuează din resurse proprii. Ministerul Sănătăţii nu dispune de resurse proprii, ci numai de alocaţii anuale de la bugetul de stat. Pe de alta parte, nu este reglementata juridic speţa in care o garanţie emisa anterior poate fi modificata ulterior apariţiei  Legii nr.313/2004, precum si finalizarea documentaţiei aferente unor acte normative privind garantarea împrumuturilor angajate de instituţiile publice centrale, care si-au produs parţial efectele in perioada anterioara, dar continua sa si le producă si in perioada următoare, antrenând anumite costuri suplimentare, in cazul nostru comisionul de rearanjament.

Din considerentele expuse mai sus, pentru a se putea achita comisionul de rearanjament,condiţie pentru extinderea  valabilităţii împrumutului acordat de firma Volksbank România S.A si a se putea asigura finalizarea lucrărilor la Spitalul Colţea,

a fost necesara introducerea unei secţiuni speciale in prezentul act normativ. In acest mod, Ministerul Sănătăţii va putea dispune de fondurile necesare reabilitării Spitalului Colţea si va putea îmbunătăţi calitatea serviciilor de sănătate oferite populaţiei in cadrul acestei unităţi sanitare. 

            7. Prin propunerea de modificare  a  Ordonanţei de urgenţă a  Guvernului  nr. 63/1999 cu privire la gestionarea  fondurilor  nerambursabile alocate României de către  Comunitatea  Europeană, precum şi a fondurilor  de cofinanţare aferente, aprobată prin Legea nr. 22/2000,  cu modificările şi completările ulterioare  se urmăreşte  crearea posibilităţii  pentru Fondul Naţional de Preaderare :

·     să efectueze  plăţi pentru  finanţarea  costurilor  neeligibile  (diferenţe de  curs valutar, costuri bancare, etc.) ocazionate  de  implementarea  programelor SAPARD şi ISPA  mediu;

·     să efectueze   plăţi pentru  asigurarea  cofinanţării din bugetul  de stat aferentă contribuţiei  financiare nerambursabile a Comunităţii Europene  în cadrul  programelor  Phare, ISPA mediu;

·     să efectueze  plăţi  din fondul pentru  indisponibilităţi temporare  în cadrul programelor  Phare şi SAPARD.

8. În conformitate cu prevederile lit.a) ale art.4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru produse petroliere aprobată cu modificări prin Legea nr. 382/2002, din  fondul special pentru produse petroliere va fi acoperită suma de 12.733 mld. lei, reprezentând echivalentul în lei al sumei de 507,3 mil. USD calculat la cursul valutar de 25.100 leu/dolar şi preluată la datoria publică conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.72/1997, cu modificările ulterioare.

La data creării datoriei publice conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.72/1997 privind regularizarea datoriei fostei Companii Române de Petrol, echivalentul în lei al sumei de 507,3 mil. dolari SUA a fost determinat pe baza cursului valutar de 7.032 leu/dolar, la care s-au adăugat dobânzi în valoare de 932,7 mld. lei rezultând o datorie publică internă  de 4.500 mld. lei .

În conformitate cu prevederile art.11 din Normele Metodologice privind utilizarea fondului special pentru produse petroliere aprobate prin Hotărârea de Guvern nr.1341/2001, plăţile se vor efectua în lei şi vor reprezenta echivalentul sumelor în dolari la cursul de schimb din data plăţii.

Astfel, propunem completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 249/2000 privind constituirea şi utilizarea Fondului special pentru produse petroliere aprobată cu modificări prin Legea nr. 382/2002, în vederea reglementării destinaţiei sumelor care exced datoriei publice interne creată în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.72/1997 prin utilizarea acestora la diminuarea datoriei publice interne.

9. Art. 1, punctul 10 alineatul (2) din Legea nr. 122/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Galaţi prevede plata unei dobânzi anuale de 7,24% plus o marjă de 1% aplicată numai asupra plăţilor pe care le va efectua Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de Garant, începând cu 1 ianuarie 2005, în cadrul creditului extern contractat de Societatea Comercială Combinatul Siderurgic "Sidex"- SA Galaţi de la Banque Naţionale de Paris.

Totodată, la art. 1, punctul 10 alineatul 1 din Legea nr. 122/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Galaţi se prevede ca prin derogare de la prevederile legale, Ministerul Finanţelor Publice va plăti în continuare, în numele societăţii, ratele de capital, inclusiv dobânzile şi comisioanele aferente, rezultate din contractele de împrumut extern cu garanţia statului.

Urmare deciziei Comisiei Europene prin care se interzice acordarea ajutorului de stat  începând cu 1 ianuarie 2005,este necesară modificarea art. 1, punctul 10 alineatul (2) din Legea nr. 122/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Galaţi, în vederea calculării unei dobânzi la nivelul pieţii pentru toate sumele plătite de Ministerul Finanţelor Publice în cadrul creditelor externe contractate cu garanţia statului de către Societatea Comercială Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Galaţi.

 Având în vedere că SC Mittal Steel SA şi-a exprimat intenţia de a rambursa anticipat următoarele două scadenţe rămase de plată către Banque Nationale de Paris, în datele de 21 decembrie 2005 şi 21 iunie 2006, este necesară şi modificarea art. 1, punctul 10 alineatul (1) din Legea nr. 122/2005 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2001 privind unele măsuri pentru privatizarea Societăţii Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Galaţi. 

10. Prin Legea nr.468/2004, pentru ratificarea Aranjamentului Stand by de tip preventiv dintre România si Fondul Monetar Internaţional, convenit la Bucureşti şi la Washington, prin Scrisoarea Primului – Ministru al României si a Băncii Naţionale a României din 22 iunie 2004, si decizia Consiliului Executiv al Fondului Monetar Internaţional, din 7 iulie 2004, a Memorandumului de politici economice şi financiare pentru perioada 2004-2006, precum şi a Memorandumului tehnic de înţelegere, România şi-a asumat la cap.lll, lit.B, pct.20, amendarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin Trezoreria Statului, aprobată cu modificări prin Legea nr.201/2003, în sensul prevenirii acordării de noi împrumuturi de la Trezoreria Statului către întreprinderile de stat.

            Având în vedere cele de mai sus reglementarea cuprinsă în prevederile din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.146/2002, de la  art.7 alin.(2) lit.d) “acordarea altor împrumuturi pe bază de hotărâre a Guvernului” este necesar a fi abrogată, şi pe cale de consecinţă apare necesitatea modificării prevederilor art.7, alin.(3) în sensul eliminării modului de stabilire al nivelului ratei dobânzii pentru împrumuturile acordate pe bază de hotărâre de Guvern.

            Având în vedere creşterea complexităţii operaţiunilor derulate prin Trezoreria Statului, se impune reglementarea posibilităţii ca această instituţie să perceapă comisioane atât pentru operaţiunile de plăţi dispuse din conturile agenţilor economici şi instituţiilor publice cât şi pentru alte servicii prestate de Trezorerie la solicitarea titularilor de cont.

11. Prin Legea bugetului de stat  pe anul 2005, nr. 511/2004, a fost  aprobat  în  bugetul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, Programul  pentru dotarea  unităţilor de învăţământ   preuniversitar  cu  mobilier  şcolar, măsura  fiind  instituită ca urmare  a situaţiei precare în  care  se află  şcolile   din punct  de vedere al dotării cu astfel de bunuri, precum  şi a lipsei  finanţării din partea Consiliilor locale.

12. Analizarea cu atenţie a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.538 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările şi completările ulterioare relevă necesitatea unor îmbunătăţiri, după cum urmează:

Activitatea de consultanţă fiscală se bazează pe o bună cunoaştere şi interpretare a legislaţiei în domeniu, ceea ce îndreptăţeşte persoanele fizice licenţiate ale unei facultăţi cu profil juridic să aibă dreptul să participe la concursul de atribuire a calităţii de consultant fiscal.

Menţionarea în textul ordonanţei a unor structuri din cadrul Ministerului Finanţelor Publice care nu mai corespund actualei organigrame a ministerului conduce la necesitatea modificării acestor prevederi.

Faţă de cele prezentate mai sus, a fost întocmit proiectul de ordonanţă, alăturat, pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr.71/2001 privind organizarea şi exercitarea activităţii de consultanţă fiscală în vederea aprobării.

            13. Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital nu cuprinde nici o prevedere expresă cu privire la pragul de deţinere de către o persoană a acţiunilor emise de către societăţile de investiţii financiare rezultate din transformarea fondurilor proprietăţii private. Astfel, pragul de deţinere a acţiunilor de către o persoană a rămas, până în prezent, la toate cele cinci societăţi de investiţii financiare, de 0,1%, potrivit statutelor sau actelor constitutive, după caz.

            Limitarea, la acest nivel, a pragului de deţinere a acţiunilor face deosebit de dificilă exprimarea voinţei majorităţii acţionariatului. Aceasta a dus, permanent, la un dezechilibru între rolul acţionariatului, care a rămas secundar şi cel al managementului. Difuzia excesivă nu permite acestuia un real control asupra structurilor executive ale respectivelor societăţi.

            Limitarea de 0,1% a pragului de deţinere creează dificultăţi nu numai în procesul de coagulare a acţionariatului şi de exercitare a capacităţii sale de decizie, dar şi asupra creşterii potenţialului de tranzacţionare a acţiunilor societăţilor de investiţii financiare pe bursă. Astfel, valoarea de piaţă a acţiunilor este mult mai redusă decât valoarea reală ce ar rezulta din vânzarea activelor acestor societăţi. În plus, în ultima perioadă, asistăm la tentative de coagulare a acţionariatului, care în încercarea de a eluda prevederile legii, folosesc strategii netransparente, de tipul preluării ostile.

            Pentru a îndrepta mecanismele de funcţionare a celor cinci societăţi de investiţii financiare la cerinţele economiei de piaţă, pentru a aşeza pe baze corecte raporturile dintre acţionariat şi management şi pentru a da transparenţă iniţiativelor de coagulare a acţionariatului păstrând caracterul de organism de plasament colectiv, în Senat a fost promovată o iniţiativă legislativă prin care s-a propus introducerea majorarea limitei de deţinere de acţiuni de la 0,1% la 1%, cerinţă ce urmează să fie introdusă, potrivit legii, în statutele societăţilor respective, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, în caz contrar devenind aplicabile de drept.

            Precizăm că proiectul a fost adoptat de către plenul Senatului în data de 30 iunie 2005, în prezent fiind transmisă la Camera Deputaţilor, în vederea adoptării - aşa cum se arată în Raportul Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci nr. XX / 768 / 23.06.2005 aceste prevederi au caracter ordinar, iar camera decizională este Camera Deputaţilor.

Pentru a fi adoptate şi puse în aplicare măsurile prevăzute anterior în regim de urgenţă, până la elaborarea raportului de ţară, propunem adoptarea acestor prevederi în cadrul Ordonanţei Guvernului privind unele măsuri financiare.

            14. Ordonanţa Guvernului nr. 57 din 16 august 2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324 din 8 iulie 2003 stabileşte cadrul legal şi modalităţile de finanţare a acestei activităţi.

              Prin Legea nr. 324/2003 s-a stabilit ca fondurile alocate acestei acţiuni  de la bugetul de stat pentru acţiunile finanţate pe bază de programe, precum şi pentru celelalte cheltuieli,stabilite în condiţiile legii, să reprezinte cel puţin  0,8% din P.I.B.

              Aplicarea acestei prevederi ar presupune în anul 2006 un efort bugetar de circa 23.800 miliarde lei, cu circa 16.500 miliarde lei mai mult decât este prevăzut în bugetul de stat aprobat pe anul 2005.

              Deoarece efortul bugetar de creştere a alocaţiilor cu circa 16.500 miliarde lei pentru anul 2006 nu poate fi susţinut, s-a propus cuprinderea în proiectul de ordonanţă, ca prevederile referitoare la alocarea de la buget a unui procent de minim 0,8% din P.I.B. pentru cercetare să se suspende până la data de 31 decembrie 2006.

            15. Prin Ordonanţa Guvernului nr.86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, la secţiunea XIII a fost reglementată emiterea scrisorilor de confort. Astfel, conform actului normativ menţionat, Ministerul Finanţelor Publice împreună cu alte ministere sau autorităţi ale administraţiei publice centrale coordonatoare ale activităţilor economice au fost autorizate să emită scrisori de confort. După intrarea în vigoare a acestei Ordonanţe, o serie de instituţii finanţatoare au solicitat Ministerului Finanţelor Publice, ca împreună cu alte ministere, să emită scrisori de confort în scopul susţinerii finanţării unor proiecte, al căror beneficiar erau fie companii fie chiar ministerele respective. Prin emiterea acestor scrisori de confort, Guvernul şi-a afirmat sprijinul pentru îndeplinirea obligaţiilor financiare în conformitate cu contractele de finanţare, prin asumarea unor obligaţii de diligenţă.

             Pentru o parte a tranzacţiilor care au fost colateralizate de scrisori de confort emise de Ministerul Finanţelor Publice împreună cu alte ministere, au fost emise Hotărâri ale Guvernului, prin care se prevedea, în general, autorizarea împrumutului respectiv, emiterea unei scrisori de confort pentru finanţarea respectivă de către Ministerul Finanţelor Publice şi ministerul de resort coordonator al companiei împrumutate, precum şi sursele de rambursare ale acestor împrumuturi. Astfel, se specifică faptul că rambursarea obligaţiilor decurgând din tranzacţiile respective urmează să se facă din surse proprii şi în completare, din surse aprobate anual în acest scop în bugetul ministerului coordonator.

            În acest context, până în prezent, Ministerul Finanţelor Publice a emis scrisori de confort pentru finanţări in valoare de 10.257 miliarde ROL, 338.258.364 EUR si 314.928.760 USD.

            Experţii Fondului Monetar Internaţional au atras atenţia asupra faptului că Guvernul trebuie să aibă în vedere respingerea solicitărilor de a emite scrisori de confort (pe care experţii le consideră sinonimul unor garanţii indirecte) pentru autorităţi ale administraţiei publice centrale sau companii al căror buget de venituri si cheltuieli reprezintă o parte componentă a bugetului de stat, care pot afecta major nivelul anual stabilit al deficitului bugetului general consolidat.

             De asemenea, în cadrul vizitelor anuale întreprinse de agenţiile de rating, acestea şi-au exprimat îngrijorarea în ceea ce priveşte creşterea numărului unor astfel de angajamente asumate de către Guvern.

             Având în vedere cele prezentate propunem abrogarea prevederilor cu privire la autorizarea Ministerului Finanţelor Publice de a emite scrisori de confort împreună cu alte ministere sau autorităţi ale administraţiei publice centrale coordonatoare ale activităţilor economice .

            16 Având în vedere faptul că din analiza dispoziţiilor  Capitolului 1, Secţiunea a 6-a  din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2005 se constată  că prevederile  cuprinse  în  alin. (3) al art. 13 nu sunt corelate  cu dispoziţiile   art. 13 alin. (1) şi  art. 17 alin. (3), prin urmare abrogarea   propunem  alin. (3) al art. 13  din actul mai sus invocat.

            17. Prin Legea nr. 541/2002 privind economisirea şi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ a fost stabilit un sistem de acordare a unor prime de stat în vederea stimulării economisirii pentru domeniul locativ.

                 Potrivit acestui act normativ, fiecare client, persoană fizică cu cetăţenia română şi cu domiciliul stabil în România, beneficiază de o primă de stat pentru depunerile anuale efectuate în baza unui contract de economisire-creditare încheiat cu o casă de economii pentru domeniul locativ.

                 Având în vedere influenţele negative asupra bugetului de stat prin creşterea cheltuielilor publice, prin prezenta reglementare se propune să nu mai fie acordate sumele cu titlu de primă de stat.