§         Integrarea Romaniei in UE si stadiul in care se afla capitolele de negociere al caror obiect corespunde ariei de competenta a MEC

 

Ministerul Economiei si Comertului (MEC) este integrator pentru Capitolul 1 – Libera circulatie a marfurilor, Capitolul 14 – Energie si Capitolul 15 – Politica Industriala.

Negocierile pentru Capitolul 1 – Libera circulatie a marfurilor au fost deschise la 22.03.2002 si inchise provizoriu in data de 2.06.2003. Pentru acest capitol Romania nu a solicitat perioade de tranzitie.

 

Negocierile pentru Capitolul 15 – Politica industriala au fost deschise si inchise provizoriu in luna iulie 2002.

 

Negocierile pentru Capitolul 14 – Energie au fost deschise in luna martie 2002 si inchise provizoriu in cadrul Conferintei de Aderare Romania – Uniunea Europeana, desfasurata in data de 30.06.2004 la Bruxelles.

Negocierile de aderare aferente acestui capitol au fost deosebit de complexe, vizand aspecte esentiale legate de alinierea la legislatia comunitara in domeniu energiei si de restructurarea sectorului energetic romanesc in vederea eficientizarii si cresterii competitivitatii acestuia pentru integrarea sa in piata interna a Uniunii Europene.

In acest sens, masurile intreprinse la nivel MEC au fost canalizate pe cele trei componente majore ale Capitolului 14 – Energie, respectiv: sectorul petrolier, piata de energie si promovarea eficientei energetice si a surselor de energie regenerabile.

Romania a solicitat si obtinut o perioada de tranzitie de 5 ani din momentul aderarii pentru constituirea stocurilor minime de titei si/sau produse petroliere, respectiv pana la 31.12.2011.

Pe baza legislatiei cadru elaborate de MEC, a fost demarat procesul de constituire graduala a stocurilor de petrol, indeplinirea angajamentelor asumate in acest sens constituind unul din punctele forte care au permis inchiderea provizorie a negocierilor.

Armonizarea legislatiei in domeniul eficientei energetice, precum si eforturile sustinute la nivelul MEC si a Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei (ARCE) pentru promovarea eficientei energetice si a surselor regenerabile de energie, reflecta importanta acordata economisirii energiei in politica energetica nationala, in concordanta cu preocuparile in materie la nivel european.

Principalele elemente in domeniul pietei de energie vizeaza liberalizarea integrala a pietei energiei electrice si gazelor naturale pana la 1.07.2007, ceea ce va conferi consumatorilor industriali si caznici posibilitatea de a-si alege fara nici o restrictie furnizorul. Pe aceasta baza, piata de energie va deveni complet concurentiala.

Progresele inregistrate in procesul de aliniere in plan legislativ la cerintele pietei liberalizate de energie au fost puternic sustinute prin masurile vizand restructurarea sectorului, pentru ca acesta sa poata face fata presiunilor concurentiale ale unei piete liberalizate si integrate la nivel european.

Masurile adoptate in acest sens de MEC au condus la restructurarea tuturor companiilor din sectorul energetic in vederea asigurarii unor structuri viabile care sa asigure mediul concurential in sector. Separarea, conform cerintelor comunitare, a activitatilor de baza din sector – producere, transport si distributie, precum si restructurarea majora a SC Termoelectrica SA si a sectorului carbonifer constituie exemplele cele mai elocvente in acest sens.

Totodata, fundamentarea preturilor la energie pe baze economice, conform unor metodologii practicate la nivel european, urmareste eficientizarea activitatii agetilor economici din sector.

 

MEC are, de asemenea, responsabilitatea armonizarii indeplinirii angajamentelor asumate prin documentele de pozitie. Angajamentele asumate in cadrul negocierilor cu termen de realizare 30.06.2004 au fost indeplinite integral.