|
|
|
SECTORUL ENERGETIC
·
Industria prelucratoare româneasca este sustinuta de un sector energetic dezvoltat
si functional in care resursele
interne de agenti purtatori
de energie asigura cea mai mare parte
a consumului, iar importurile de completare constau din gaze naturale (cca. 25-30% din total consum) si pacura.
1. Industria energiei electrice si termice
·
Productia de energie electrica si
termica a României
se realizeaza in cea mai mare parte in termocentrale (60%). Ponderea energiei
realizata in hidrocentrale este mai redusa (cca.30%) iar cea bazata pe
combustibil nuclear este de cca.10%.
·
Industria
energiei electrice si termice a cunoscut in cei 11 ani de tranzitie schimbari
profunde atât in ceea ce priveste cadrul institutional cât si cel al
legislatiei specifice.
Optând pentru
continuarea demonopolizarii si crearii
unui mediu concurential in sector, in anul 2000 prin reorganizarea fostei
Companii Nationale de Electricitate (CONEL) au fost infiintate doua societati
comerciale de productie a energiei electrice, una in domeniul termoenergetic si
alta in domeniul hidroenergetic, o companie nationala pentru transport si o
societate comerciala pentru distributia si furnizarea energiei electrice.
·
In
vederea asigurarii unui cadru normativ-legislativ modern transparent si stimulativ a fost elaborata si adoptata
legislatia in domeniul energiei electrice si termice. In ultimii ani a
inceput elaborarea si aplicarea legislatiei secundare in domeniul energiei
electrice si termice si a fost adoptata legea pentru utilizarea rationala a
energiei.
Pentru
supravegherea si reglementarea pietei de energie electrica a fost infiintata Autoritatea Nationala de Reglementare in
domeniul Energiei, iar in perspectiva crearii unei burse a energiei a fost
infiintat sub forma unei societati comerciale, Operatorul de Piata. Prin hotarâre de guvern, piata de energie
electrica din România a fost deschisa initial cu 10%, extinzându-se ulterior la
15%.
Cadrul legislativ pentru subsectorul
energeticii nucleare
este bine pus la punct si operational ca urmare a cerintelor impuse de Agentia
Internationala pentru Energie Atomica de la Viena, la care România este membru
.
·
Directiile
strategice de evolutie ale sectorului energiei electrice si termice au fost
stabilite prin finalizarea in trimestrul II al anului 2001 a strategiei
energetice a Romaniei pe termen mediu (2001-2004). In cuprinsul acesteia se
evidentiaza faptul ca România va deveni
o tara membra a UE care si-a insusit si pus in aplicare acquis-ul comunitar in
domeniu , iar piata româneasca va fi o parte a marii piete a UE. Politica energetica a României va fi
sincronizata cu politica comunitara punându-se accent pe siguranta, eficienta,
protectia mediului, drepturile consumatorului, prin mecanisme concurentiale si
o reglementare eficienta si echilibrata.
·
Referitor la privatizare atât strategia de dezvoltare
economica pe termen mediu a României cât si strategia energetica prevede
initierea inca din anul 2001 a procedurilor vizând privatizarea distributiei si
productiei.
·
In
vederea interconectarii in cadrul
UCTE, sunt in curs de desfasurare
operatiunile si procedurile tehnice necesare inclusiv probele, urmând ca
interconectarea propriu-zisa sa aiba loc in anul 2002, oferind astfel premisele
cresterii cantitatii de energie exportata.
2. Extractia de titei si gaze naturale
·
Explorarea si exploatarea zacamintelor de petrol din România face obiectul de activitate al Societatii Nationale de Petrol
PETROM SA, care este o societate integrata, in cadrul ei functionând
doua rafinarii si doua complexe
petrochimice.
Domeniul petrolier mai cuprinde
opt rafinarii din care sapte
sunt privatizate astfel incât piata
produselor petroliere din România poate fi
considerata o piata deschisa, functionând in regim concurential.
·
Activitatea in domeniul petrolier este
reglementata prin Legea Petrolului.
·
Domeniul distributiei produselor
petroliere este la un nivel puternic concurential, in
continua dezvoltare si cuprinde atât reteaua
de stat a SNP Petrom, cât si o multitudine de alte retele apartinând
unor cunoscute companii straine sau autohtone private (SHELL,
MOL, LUKOIL, OMEGA, OMV, AGIP, NOVA etc.) .
·
Este de asteptat ca in viitorii ani productia
de titei sa ramâna cel putin
relativ constanta prin punerea in exploatare a noi rezerve de titei pe platforma continentala
a Marii Negre, care compenseaza partial declinul altor zone, cat si prin retehologizarea si modernizarea utilajelor de extractie.
·
In sectorul
de gaze naturale dupa restructurarea acestuia, functioneaza o societate nationala de exploatare, productie, furnizare si depozitare, o societate nationala de transport si doua societati
comerciale de distributie. Activitate de extractie a gazelor naturale desfasoara si SNP Petrom. Restructurarea sectorului a fost facuta in scopul continuarii demonopolizarii si pentru crearea
unui mediu concurential real in domeniu.
·
Pentru perfectionarea cadrului institutional in vederea
reglementarii si supravegherii pietei interne de
gaze a fost creata Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Gazelor Naturale. De asemenea, pentru completarea cadrului juridic necesar a fost elaborata, in armonizare cu prevederile europene,
legislatia care reglementeaza
activitatile in sectorul gazelor naturale (OG 60/1999). In
vederea dezvoltarii pietei de gaze naturale
s-a creat Operatorul de Piata. In prezent piata de gaze naturale a fost deschisa in proportie de 10%.
·
Continuarea reformei sectorului de gaze naturale se va face si
prin initierea procesului de privatizare. Programele guvernamentale
elaborate prevad intr-o
prima faza privatizarea in domeniul distributiei.
·
O
optiune strategica pentru acest sector o constituie diversificarea surselor de aprovizionare cu gaze
naturale a României care va fi realizata prin interconectarea sistemului de
transport national cu cel din Ungaria
si Bulgaria, prin cresterea capacitatii de tranzit gaze precum si prin construirea
unui terminal de gaze lichefiate
la Marea Neagra.
·
Se
preconizeaza pentru urmatorii ani o usoara crestere a productiei de gaze naturale si de asemenea dublarea capacitatii de inmagazinare . Se va intensifica activitatea de exploatare ,
prin utilizarea inclusiv a cotei de dezvoltare si a taxei de exploatare prevazute in Legea Petrolului. In acelasi sens se va continua realizarea ,,
Programului minimal de explorare”
prevazut in ,,Actul de dare
in administrare” a perimetrelor.
3. Extractia de carbune
·
Extractia de carbune in România se realizeaza in cadrul Companiei Nationale a Lignitului Târgu Jiu, Companiei Nationale a Huilei Petrosani si Societatii
Nationale a Carbunelui Ploiesti.
·
Pentru desfasurarea activitatii de restructurare a sectorului a fost creat cadrul legislativ
necesar, respectiv Legea minelor si
cadrul institutional adecvat:
ANRM (Agentia Nationala de Resurse Minerale), pentru supravegherea si reglementarea pietei de carbune, o agentie nationala pentru implementarea programelor de reconstructie a zonelor miniere si un organism care sa coordoneze inchiderea
minelor neviabile.
·
Pentru reducerea pierderilor din exploatare a fost elaborat un
program care prevede inchiderea
etapizata a 230 de mine. Pâna
in prezent au fost inchise 32 de mine, in anul 2001 fiind prevazuta finalizarea
actiunii pentru inca 37 de mine.
·
In
urma opririi activitatii minelor cu pierderi numarul personalului din sector s-a redus
substantial, fiind disponibilizati
cca. 91.000 de salariati, reprezentând o diminuare cu 55% a personalului.
·
Pentru reducerea efortului financiar al statului a fost elaborat un program de reducere a subventiilor. Acest program este
in curs de aplicare, pâna
in prezent reusindu-se eliminarea lor in extractia de lignit.
Din punct de vedere al productiei, se preconizeaza pentru urmatorii ani mentinerea
acesteia aproximativ