Informaţii generale referitoare la Fonduri UE
Finanţări
pentru zonele rurale
În conformitate cu ultimele reglementări ale
Uniunii Europene, zonele rurale beneficiază de o sursă
consistentă de finanţare pentru perioada 2007-2013, României fiindu-i
alocate cca. 8,2 miliarde Euro prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare
Rurală (FEADR).
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale reprezintă organul administraţiei publice
centrale în structura căruia funcţionează Autoritatea de
Management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (AM PNDR),
organism responsabil cu programarea tehnică şi financiară a
măsurilor de dezvoltare rurală pentru perioada 2007-2013. În
coordonarea AM PNDR au fost elaborate documentele programatice specifice perioadei
2007-2013, respectiv: Planul Naţional Strategic (PNS) şi Programul
Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR).
În Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală 2007-2013 (document aflat pe site-ul MAPDR la adresa: www.mapam.ro,
secţiunea „Dezvoltare Rurală – Programul Naţional pentru
Dezvoltare Rurală”) sunt prevăzute şi măsurile eligibile
care fac obiectul investiţiilor în mediul rural. La acest nivel de
abordare, în cadrul Axei III din PNDR (pag. 77), există măsura: Sprijin
pentru diversificarea către activităţi non-agricole şi
crearea şi dezvoltarea de micro-întreprinderi
Suma
alocată României pentru anul 2007 de la bugetul UE
Suma alocată pentru anul 2007 de la bugetul
UE este de 1 335 023 856 Euro. Menţionăm ca acesta suma este
disponibilă pentru România până la sfârşitul anului 2010.Pentru
pregătirea proiectelor s-au consumat până acum sume importante din
Phare, Ispa şi de la bugetul de stat. Pentru următoarele pachete de
proiecte, pot fi folosite sume din Programele Operaţionale, însă
acestea nu au o alocare predeterminată, ci în funcţie de
necesităţile de acoperire cu proiecte a diverselor componente ale
Programului Operaţional respectiv.
Contribuţia
României la bugetul UE
Suma estimată a fi pusă la
dispoziţia Comisiei Europene în luna august a.c-, reprezentând
contribuţia României la bugetul UE, este de 303,8 milioane lei
Din această sumă, la data de 1 august
a.c, se va vira în contul Comisiei suma de 249,8 milioane lei, reprezentând
contribuţii din resursa TVA, din resursa VNB si pentru
corecţia/rabatul acordat Marii Britanii.
La data de 20 august a.c. urmează să fie
făcuta cea de a doua plată cu termen în luna august estimată la
suma de 34 milioane lei, reprezentând contribuţie din resursele proprii
tradiţionale. Suma care va fi virată urmează să fie definitivată
pe baza prevederilor reglementarilor comunitare, în funcţie de
situaţia detaliată a încasărilor efective din taxe vamale
realizate în luna iunie 2007.
Componenţa
Contribuţiei României la Bugetul U.E
Contribuţia României la bugetul comunitar se
compune din două mari grupe:
A. Resursele Proprii Tradiţionale se cuvin de
drept Bugetului U.E. Acestea se pun la
dispoziţia Comisiei Europene în
proporţie de 75% din ceea ce se colectează efectiv,
reţinându-se de către Statele Membre 25%
drept cheltuieli de administrare.
Acestea se compun din:
a) Taxe Vamale - care rezultă din aplicarea
T.V.U. (Tariful Vamal Unic) asupra valorii în
vamă a mărfurilor importate din state ne-membre U.E.
b) Taxe Agricole - care reprezintă taxe
variabile încasate la importul de produse agricole supuse organizării
comune a pieţei şi care provin din state ne-membre U.E.
c) Contribuţii pe producţia de
zahăr şi izoglucoză - care reprezintă contribuţiile pe
producţie, cu care producătorii de zahăr contribuie la
sprijinirea pieţei comune a zahărului şi la formarea de rezerve.
B. Resursele Proprii care se determină prin
calcule bazate pe metodologii precise
şi acceptate de Comisia Europeană
şi Statele Membre, dar care se plătesc din veniturile
publice totale obţinute de Statele Membre din
orice tip de resursă.
Acestea se compun din:
a) Resursa
TVA - care provine din aplicarea unei cote uniforme asupra unei baze calculate
în mod armonizat de fiecare Stat Membru din motive de echitate.
b)
Corecţia în favoarea Marii Britanii - o derogare specială
obţinută pentru contrabalansarea dezechilibrelor financiare majore
ale Marii Britanii - este suportată de Statele Membre sub forma unor
pro-rate aplicate la VNB-ul lor.
c) Resursa bazată pe V.N.B. - se determină
în contextul procedurii stabilirii bugetului
comunitar, după luarea în calcul a tuturor
celorlalte venituri ale acestuia. Suma
cheltuielilor rămase neacoperite pe primele
categorii ale venitului, se distribuie pe
baza unei „cote de apel" uniforme, aplicată
asupra VNB-ului fiecărui Stat Membru.
Această „cotă de apel",
variază în funcţie de nevoia de echilibrare a bugetului, în etapa de
programare şi de execuţie.