10. Factori de risc identificaţi în
implementarea Strategiei TI A MFP
10.1.
– La
nivelul managerial al organizaţiei (MFP),
riscurile identificate se referă la:
·
sistemul
de autoritate.
Acesta se caracterizează printr-un sistem de decizie top-to-bottom (de la
nivelurile ierarhice superioare până la nivelul executiv, pe trepte
ierarhice), fără a da posibilitatea analizării eficienţei
deciziilor cu toţi actorii implicaţi, restricţionând gândirea
autonomă şi iniţiativa;
·
cercul
managementului.
Cele şase elemente ale managementului (strategie - planificare - organizare
- ghidare - măsurare - analiză şi răspuns) sunt parte a unei
teorii noi în cultura organizaţională românească. De aici,
implicaţiile unui management tradiţional se regăsesc în lipsa
stabilirii de obiective finale şi a planificării activităţilor
circumscrise acestora, în lipsa unei comunicări deschise cu subordonaţii
pentru eficientizarea activităţii, în lipsa unei evaluări reale
a activităţii şi a neajustării procesului cu rezultatele
acestei evaluări.
10.2. -
Un risc important identificat în Strategia TI a Ministerului Finanţelor
Publice este lipsa experienţei în
desfăşurarea strategică a activităţilor la nivelul
întregului minister. Consecinţele ce apar de aici sunt valabile şi pentru funcţia de TI:
·
Stângăcii
în stabilirea de obiective şi în identificarea de rezultate strategice
cae duc la o definire slabă a necesităţilor pentru informatică;
·
Tratarea
incompletă şi atenţia insuficientă acordată analizelor
ce preced orice schimbare;
·
Întâietatea
acordată activităţilor şi sarcinilor urgente sau nou apărute,
în detrimentul priorităţilor şi prioritizării obiectivelor
strategice;
·
Rezistenţa
la schimbare - reacţie normală, de altfel, a oricărei instituţii;
·
Practicarea
unui rol pasiv din partea unora dintre părţile implicate în diferite
faze ale elaborării şi implementării strategiei TI;
·
Asumarea
unei responsabilităţi generice de grup, şi nu individualizat
pentru acţiuni bine determinate;
·
Inexistenta
la nivelul cel mai înalt de decizie a unui comitet director cu sarcina de a urmări
şi sprijini implementarea strategiei TI aşa cum a fost aprobată
şi de a aproba modificările cerute de dezvoltarea sistemului în
cadrul strategiei; acelaşi comitet ar trebui să supravegheze şi
respectarea priorităţilor şi alocarea resurselor în conformitate
cu acestea;
·
Evitarea
adoptării unei metodologii de lucru care să asigure definirea cerinţelor
de către departamentele funcţionale din MFP şi asumarea răspunderii
asupra acestor definiri cât şi a planurilor de dezvoltare şi
implementare, împreună cu DGTI;
·
Transmiterea
către DGTI a unor sarcini care implică modificări în aplicaţii,
unele cu impact major, fără să se ţină seama de timpul
necesar efectuării, testării şi implementării unor astfel de
modificări, ceea ce poate duce la rezultate negative datorate presiunii
timpului;
·
Evitarea
propunerii şi alocării unui buget separat pentru TI care să
ţină seama de necesităţile de susţinere a funcţiilor
MFP în conformitate cu priorităţile acestora şi cu importanţa
pe care Ministerul Finanţelor Publice o are în cadrul Administraţiei,
ceea ce a dus la situaţia ca în ani în care sarcinile MFP cresc în
pondere, număr de contribuabili gestionaţi, complexitatea gestiunii (toate
fiind aspecte ce impun o mare calitate a prelucrărilor şi unde
personalul de specialitate nu poate face faţă fără sprijinul
informaticii) funcţia de suport Tehnologia Informaţiei sa nu aibă
buget de investiţii.
10.3.
- Din punct de vedere procedural,
factorii de risc rezultă din practicarea unei comunicări
pe verticală, în timp ce comunicarea pe orizontală este informală
şi insuficient practicată şi stimulată. Dacă în
interiorul DGTI există practica curentă a întâlnirilor profesionale
lunare în care se discută
aspecte legate de dezvoltarea aplicaţiilor informatice, în cadrul MFP sunt
puţine grupurile de lucru formate din toate părţile interesate
şi care să lucreze direct cu colectivele de proiect TI, conform
metodologiei de dezvoltare de sisteme informatice, care este normă în
cadrul DGTI.
Lipsa
obiectivelor finale şi a managementul
execuţiei (performance management) conduc la o atitudine pasivă a
funcţionarului public, neîncurajat în a contribui mai bine la ţelurile
organizaţiei.
10.4.
- Riscurile structurale decurg din limitarea mijloacelor (financiare, materiale, umane) şi mobilitatea
personalului, care dăunează continuităţii proiectelor de
schimbare. Mai mult, lipsa unor perspective profesionale clare pentru tinerii încadraţi
de pe băncile universitare cât şi a unui salariu care să le poată
asigura un start decent în viaţă îi face pe aceştia să
folosească DGTI doar ca pe o trambulină pentru a învăţa
ceva în plus pe lângă pregătirea lor de bază, uneori de excepţie,
şi a pleca în mai puţin de un an de la angajare. Astăzi, când
toată activitatea de TI, oriunde în lume, inclusiv în România şi în
Ministerul Finanţelor Publice, se orientează spre tehnologiile
Internet, resursele umane pregătite în această direcţie sunt
limitate: studiile noastre universitare crează şi astfel de specialişti,
dar trebuie găsite alte metode pentru a-i atrage în sistemul MFP şi
a-i păstra aici.
10.5.
- În termeni comportamentali, demotivarea,
frustrarea şi comportamentul de aşteptare ale personalului au
influenţe negative asupra iniţiativei şi implicării active
(pro-active) a acestuia, ducând la o anumită inerţie a organizaţiei.