5. Contextul
în care are loc revizuirea
Implementarea
societăţii informaţionale reprezintă un obiectiv
prioritar al Guvernului României, fiind o componentă esenţială
a programului politic şi economic de dezvoltare şi o condiţie
majoră pentru integrarea României în structurile euro – atlantice. La
nivel Guvernului României s-a aprobat Strategia
naţională pentru promovarea noii economii şi implementarea societăţii
informaţionale
precum şi Strategia Guvernului privind informatizarea administraţiei publice.
Au fost aprobate mai multe legi in domeniu referitoare la semnătura
electronică, comerţul electronic, protecţia datelor personale
şi accesul liber al publicului la informaţie, se modernizează
sistemul de plăţi şi creşte accesul la Internet.
.
5.2.
Contextul
dinamic al activităţii de TI in cadrul MFP
Ministerul Finanţelor Publice îşi desfăşoară
activitatea în permanentă interacţiune cu mediul extern – economic,
politic, social. Urmare acestui fapt, asupra sa sunt exercitate în permanenţă
presiuni şi constrângeri din partea tuturor factorilor implicaţi
şi a părţilor interesate, dar în acelaşi timp îi sunt puse
la dispoziţie de către aceştia diferite instrumente şi opţiuni
prin utilizarea cărora activitatea sa se poate desfăşura şi
dezvolta în sensul satisfacerii cerinţelor generale naţionale.
Tehnologia Informaţiei este un sprijin pentru
toate activităţile MFP şi în consecinţă activitatea
DGTI se desfăşoară în acelaşi context, interacţiunea
cu mediul extern manifestându-se puternic în opţiunile strategice în
domeniul TI.
Părţi interesate de activitatea
Ministerului Finanţelor Publice şi cu influenţă şi
asupra activitătii de Tehnologia Informaţiei
Principalele părţi interesate de modul de
derulare a activităţii MFP cu implicaţii şi asupra funcţiei
TI sunt:
5.3.
Obiectivele
dezvoltării TI în cadrul MFP
Obiectivele
referitoare la informatizarea activităţii MFP se regăsesc în:
i.
trecerea de la un buget „de resurse” către un
buget „orientat spre politici”, prin alocarea
resurselor publice pe bază de proiecte şi programe având la bază
criterii de performanţă concrete, cât şi prin stabilirea unui
sistem coerent de priorităţi în cadrul acestora
ii.
îmbunătăţirea managementului activităţii
trezoreriei statului;
iii.
restructurarea contabilităţii bugetare.
i.
măsuri urmărind reducerea arieratelor de plăţi
ii.
iniţierea, cu asistenţa UE, a unui plan de cooperare
administrativă în domeniul impozitării indirecte (TVA, accize, taxe
vamale)
iii.
gestionarea acordării de înlesniri la plata obligaţiilor
bugetare
iv.
introducerea criteriilor de performanţă şi a factorilor de
risc în administrarea şi controlul marilor contribuabili
i.
continuarea elaborarii procedurilor necesare pentru organizarea evidentei
pe platitori si pentru realizarea sistemului informatic integrat, care sa
asigure corelarea activitatii de colectare cu activitatea trezoreriilor
ii.
implementarea dosarului fiscal pentru persoane fizice
iii.
dezvoltarea metodelor de asistare a contribuabililor prin folosirea
tehnologiei informaţiei, pentru a oferi acestora informaţii privind
completarea şi transmiterea pe cale electronică a declaraţiilor
fiscale, solicitarea de către aceştia de informaţii privind situaţia
fiscală curentă, plata electronică a impozitelor etc
iv.
dezvoltarea infrastructurii informatice pe măsura dezvoltării
funcţiunilor Ministerului Finanţelor Publice în conformitate cu
Planul de Management pentru Schimbarea Afacerii, în vederea susţinerii
acestuia, mai ales oferind suport funcţiunilor care necesită efort
uman mare, mai puţin calificat
v.
dezvoltarea capacităţii administrative de gestiune şi
control a impozitelor şi taxelor pentru contribuabili, personae fizice
şi juridice, prin îmbunătăţirea sistemului declarativ,
unificarea şi simplificarea procedurilor de administrare a impozitelor
şi taxelor, şi prin extinderea sistemului dosarelor fiscale la
contribuabilii persoane fizice
vi.
realizarea reţelei de comunicaţii proprii a Ministerului Finanţelor
Publice, înglobând toate unităţile teritoriale ale acestuia şi
oferind facilităţi de acces la dosarul fiscal on-line din orice punct
al ţării
5.4.
Realizări ale Direcţiei Generale a Tehnologiei Informaţiei
în anii 2001 – 2002.
11.
managementul al resurselor umane
12.
sistemul de comunicare internă şi externă
13.
reprezentarea intereselor statului în instanţele judecătoreşti
14.
asigurarea legăturii cu Parlamentul, sindicatele, patronatul şi alţi
exponenţi ai societăţii civile.
Sistemul oferă
în prezent automatizarea a aproximativ:
-
90% din procesul de elaborare a bugetului (inclusiv a
bugetelor pe programe şi a bugetelor estimative pentru următorii 3 ani)
şi a urmăririi executării acestuia
-
70% din activitatea unităţilor operative de
trezorerie şi contabilitate publică şi oferă informaţiile
necesare despre execuţia de casă zilnică într-un interval de
max. 24 ore
-
100% din activitatea de înregistrare a contribuabililor
-
80% din activitatea de procesare a declaraţiilor
fiscale atât de la persoanele juridice cât şi de la persoanele fizice
-
75% din activitatea de colectare a veniturilor statului
şi executare silită
-
30% din activitatea de control fiscal
-
40% din activitatea Gărzii Financiare
-
30% din activitatea de gestiune a documentelor pentru soluţionarea
contestaţiilor sau pentru susţinerea cazurilor în justiţie.
SIMFP aşa
cum este definit crează instrumente pentru susţinerea sistemului
decizional, centralizarea şi procesarea informaţiei pe fiecare nivel
organizaţional şi oferă informaţii despre calitatea
proceselor desfăşurate în MFP. Sunt oferite deasemenea instrumente
pentru managementul documentelor care traversează organizaţia, pentru
procesarea acestora şi pentru comunicarea internă şi externă
prin serviciile de poştă electronică, învăţământ
la distanţă, acces la Internet.
Continuarea modernizării infrastructurii şi reţelei de
comunicaţii
a creat premisele utilizării SIMFP la nivel central şi la nivel
teritorial. Nivelul central este conectat cu 41 de DGFP judeţene şi 6
Administraţii Financiare de sector printr-o reţea largă de
comunicaţii în tehnologie ATM. Nivelul judeţean este conectat cu unităţile
operative prin linii telefonice comutate, cu excepţia clădirilor din
Bucureşti, care formează o reţea metropolitană pe legături
închiriate, reţea completă în proporţie de 70%
şi care va fi finalizată în luna martie 2003 prin punerea în funcţiune
a serviciilor achiziţionate în cadrul proiectului Phare RO 006.05.
Capacitatea de
prelucrare pentru fiscalitate, managementul documentelor şi informaţiilor,
software-ul pentru birotică au crescut în anii 2001 – 2002 cu procentaje
de la 5-7% la
nivelul serverelor, staţiilor de lucru şi a echipamentelor de comunicaţii
ca un rezultat al punerii în funcţiune a hardware-ului şi software-ului
achiziţionate în anii respectivi.
În anii 2001
şi 2002 DGTI şi-a concentrat eforturile în următoarele direcţii:
Imbunătăţirea
sistemului bugetelor pe programe şi implementarea sa la toţi
ordonatorii principali de credite, în paralel cu bugetele estimate pentru
următorii 3 ani
Imbunătăţirea
proceselor legate de gestiunea impozitului pe venitul persoanelor fizice
şi a asistenţei acordate contribuabililor implicaţi (au fost
prelucrate peste 8,5 mil. Fişe Fiscale şi peste 1,1 mil.
Contribuabili au primit la domiciliu formularele pentru completarea declaraţiilor
– acţiunea „Plicul” desfăşurată în 16 judeţe)
Mărirea gradului de colectare
prin organizarea şi implementarea evidenţei pe plătitor
conform noilor reglementări
Modificarea sistemelor de gestiune a unor impozite
şi taxe indirecte şi directe conform unor noi reglementări
(au fost prelucrate 4,3
mil. declaraţii privind obligaţiile de plată la bugetul de
stat, deconturi de TVA, cereri de rambursare şi de compensare de TVA,
declaraţii de impozit pe profit, deconturi de accize şi
exploatarea jocurilor de noroc, sunt înregistrate mai mult de 1,7 mil.
contribuabili persoane juridice, din care70.000 în anul 2002)
Adaptarea aplicaţiilor vechi la
sistemul de gestiune a bazelor de date Oracle (un exemplu este aplicaţia
de bilanţ care gestionează în prezent o bază de date de
peste 4,6 mil. de bilanţuri, depuse începând cu 1996, din care 1,6
mil. sunt publicate pe Internet)
Adaptarea
infrastructurii la modificările administrative şi organizaţionale
(s-a pregătit şi s-a pus în funcţiune Direcţia Generală
de Administrare a Marilor Contribuabili din Bucureşti, aceasta implicând
pregătirea sediului din punctul de vedere al cablării structurate
şi al reţelei de alimentare cu energie electrică, instalarea
staţiilor de lucru, pregătirea bazelor de date care să conţină
informaţiile despre marii contribuabili selectate din bazele de date
generale, inclusiv despre punctele de lucru etc)
Pregătirea cadrului de
implementare a sistemelor Comisiei Europene prin creşterea performanţelor
SIMFP reflectată şi prin evoluţia unor indicatori ai activităţii
MFP.
5.5.
Necesitatea revizuiri Strategiei TI in cadrul MFP
In acest
context, planul de dezvoltare a sistemului TI are în vedere următoarele
obiective:
Coerenţa şi unicitatea
sistemului de informaţii proiectat pentru sprijinul optim acordat
tuturor activităţilor Ministerului Finanţelor Publice;
Alinierea la experienţa altor
ţări din Uniunea Europeană;
Intărirea comunicării
electronice cu:
Contribuabilii;
Alte organizaţii ale Administraţiei
centrale şi locale;
Administraţiile Fiscale ale
Statelor Membre ale Uniunii Europene;
Acces la date din orice punct al
sistemului, conform cu drepturile de aCEEs acordate;
Strategie, standarde şi proceduri
de securitate a informaţiilor şi de recuperare în caz de dezastru;
Modernizarea dotării în raport
cu avansul tehnologic şi cu cerinţele de performanţă faţă
de sistemul de informaţii;
Intărirea rolului, locului şi
managementului funcţiei de TI la nivelul MFP;
Organizarea activităţii pe baze de eficienţă
a serviciilor oferite.
Evoluţia
impusă SIMFP de către schimbările organizatorice şi
procedurale, ca şi de paşii necesari pentru aderare legaţi de
compatibilitatea sistemului şi de completitudinea lui, implică un ritm
susţinut de actualizare a Strategiei
TI şi de implementare a versiunii
revizuite şi a planurilor periodice de acţiune.
Revizuirea strategiei este un proces neîntrerupt
şi este legat de eforturile reale făcute pentru elaborarea
strategiilor complementare pentru a asigura: securitatea sistemului, interfeţele
cu sisteme asemănătoare şi cu specializarea utilizatorilor
referitor la sistemele TI la toate nivelurile (central, judeţean şi
local), asigurând, în acest fel, funcţionarea adecvată a sistemului TI cel puţin cu un an
înaintea momentului aderării şi garantarea totalei inter-operabilităţi
cu sistemele UE.
Implementarea, fără dificultăţi, a acquis-ului comunitar,
o componentă a strategiei TI, este continuu urmărită în cadrul
DGTI, în contextul alinierii legislative şi procedurale care este un
proces continuu la nivelul MFP. SIMFP răspunde acestor cerinţe asigurând
condiţiile operaţionale ale noilor reglementări în domeniul
finanţelor publice, în contextul legislaţiei privind gestionarea
sistemelor TI la nivel naţional, protecţia datelor personale, accesul
la informaţie, managementul documentelor, semnătura electronică
etc.
Ţinând
seama de direcţiile de dezvoltare ale MFP şi de cerinţele de pregătire
şi adaptare a sistemului de informaţii al MFP pentru a se conecta la
sistemele CE/DGTAXUD şi CE/DGBUDGET, evoluţia strategică a SIMFP
este concentrată pe următoarele direcţii:
Punerea în practică a
politicilor de management şi coordonare;
Realizarea tehnică a obiectivelor;
Dezvoltarea aplicaţiilor
informatice;
Implementarea, gestiunea şi întreţinerea
sistemului de informaţii la nivel naţional.