6.
Analiza situatiei actuale a utilizarii TI in cadrul Ministerului Finanţelor
Publice
6.1. Consideraţii generale
Modul
de desfăşurare a activităţii actuale a Ministerului Finanţelor
Publice este unul orientat către reformă şi modernizare, dar
datorită condiţiilor anterioare, prezintă în continuare puncte
slabe în ceea ce priveşte modul de realizare a diferitelor sale funcţii.
Orientarea
către modernizare are ca unul dintre punctele de sprijin importante şi
Tehnologia Informaţiei. In ultimii ani s-au făcut eforturi deosebite
în direcţia modernizării infrastructurii informatice, cât şi a
serviciilor oferite de către această funcţie tuturor celorlalte
funcţii din Ministerul Finanţelor Publice. Greutătile cu care se
confruntă MFP in realizarea funcţiilor au repercursiuni şi în
realizarea funcţiei de suport TI
6.2.
Sistemul de Informaţii actual
In
Anexa nr. 3 sunt listate toate aplicaţiile
(mai mult de 80) care formează sistemul actual de informaţii al
Ministerului Finanţelor Publice, pentru toate nivelurile. Pentru fiecare
aplicaţie enumerată se specifică atât locul implementării
şi periodicitatea acesteia cât şi observaţii privind problemele
sau disfuncţionalităţile pe care le ridică fiecare aplicaţie.
Principiile carea au stat la baza arhitecturii sistemului TI
actual au fost:
-
Nivelul
1:
Centrala MFP, inclusiv DGTI;
-
Nivelul
2:
Direcţiile Generale ale Finanţelor Publice din cele 41 de judeţe,
Municipiul Bucureşti şi cele 6 sectoare ale Bucureştiului
-
Nivelul
3:
Unităţile operative: Administraţiile Finanţelor Publice.
6.3.
Provocările momentului 2003
În anul 2002
s-au cristalizat câteva direcţii de dezvoltare şi re-organizare în
cadrul MFP în primul rând în ceea ce priveşte administrarea veniturilor
statului.
În urma
misiunii Fondului Monetar Internaţional din perioada 20 februarie
– 2 martie 2002 specialiştii acestuia au făcut câteva
recomandări privind organizarea administraţiei fiscale în sensul creării
unei Administraţii Fiscale autonome până la 1 iunie 2003 şi a
unei unităţi de administrare dedicate marilor contribuabili, cu termen
până la 1 ianuarie 2003. O altă recomandare se referă la rolul
MFP în colectarea tuturor fondurilor datorate de societăţi şi
urmărirea acestora până la executare silită.
În cursul
anului 2002
au avut loc mai multe vizite ale experţilor străini din cadrul
proiectelor de asistenţă tehnică Phare sau bilaterală.
Recomandările acestora coincid în mare parte cu cele ale FMI, mai ales în
ceea ce priveşte punerea în funcţiune a unor unităţi
puternice de gestiune a tuturor impozitelor datorate statului şi a
accentului deosebit pe care MFP trebuie să-l acorde marilor contribuabili
(cca.1.500) care aduc aprox. 80% din venituirle bugetare (din care 500 în
Bucureşti).
O altă
direcţie pe care experţii străini o consideră importantă
pentru succesul colectării este întărirea controlului masiv şi
depersonalizat în ceea ce priveşte conformarea contribuabililor şi întărirea
măsurilor contra celor care nu o fac. O supraveghere corectă şi
promptă a comportamentului contribuabilior dă rezultate nesperate în
conformarea voluntară a acestora. Planificarea controlului fiscal pornind
de la analiza factorilor de risc este deasemenea avută în vedere.
Un obiectiv important al MFP în vederea
pregătirii aderării la Uniunea Europeană este organizarea
Birourilor Centrale de Legături pentru TVA, respectiv Accize, cu implicaţii
şi asupra organizării şi completării bazelor de date
gestionate în prezent de către MFP.
Decizia ca Trezoreria să
fie un partener în sistemul electronic de compensări inter-bancare
TransFonD are la rândul ei implicaţii asupra organizării
activităţii acesteia şi cere transformarea suportului informatic
pentru asigurarea unui punct unic de acces spre TransFonD.
6.4.
Analiza SWOT
6.4.1.
Puncte tari
Mediul
în care se desfăşoară actualmente activităţile de
tehnologia informaţiei în cadrul MFP beneficiază de o serie de realităţi
positive sau puncte tari:
1.
Există o strategie naţională pentru promovarea noii
economii şi de implementare a societăţii informaţionale
precum şi de informatizare la nivelul administraţiei publice;
2.
Implementarea societăţii informaţionale este o prioritate
a Guvernului;
3.
Pe plan legislativ, s-au aprobat:
-
Legea semnăturii electronice (Legea 455/2001,bazata pe Directiva
europeeana 1199/93/EC),
-
Legea privind Comerţul Electronic (Legea 365/2002, bazată pe
directivele europeene 90/619/EEC, 97/7/EC, 98/27/EC si 2000/31/EC),
-
Legea privind achiziţiile publice prin licitaţii electronice (Legea
468/2002),
-
Legea privind incasările prin mijloace electronice a impozitelor
şi taxelor locale (Legea Nr.291/2002),
-
Legea protecţiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (Legea 677/2001,
bazat pe Directivele europeene 95/46/EC si 97/66/EC)
-
Legea privind comerţul electronic (Legea 365/2002)
-
Legea privind liberul acces la informaţiile de interes public
-
Ordonanţa Guvernamentală privind regimul juridic al cărtilor
electronice de identitate (OG 69/2002);
-
Regulamentul BNR privind tranzacţiile effectuate prin intermediul
instrumentelor de plată electronică şi relaţiile dintre
participanţii la aceste tranzacţii.
Sunt
în curs de adoptare :
-
Legea
privind prevenirea şi combaterea criminalităţtii informatice
-
Legea privind regimul activităţii electronice
notariale etc.
4.
La nivelul ţării se desfăşoară un proces general
de modernizare a sistemului de plăţi, al sistemului informaţional,
extinderea accesului la Internet;
5.
Intensificarea procesului de pregătire a Ministerului Finanţelor
Publice în vederea aderării la Uniunea Europeană precum şi
gradul avansat de armonizare legislativă în domeniile sale specifice de
activitate;
6.
Trecerea la elaborarea bugetului orientat pe programe
cu impact asupra prioritizării obiectivelor de finanţat; implementarea
acestei activităti s-a făcut de la inceput cu sprijinul TI; din anul
2001 s-a implementat un pilot pentru realizarea finanţării bugetare pe
bază de programe, iar pentru bugetul anului 2003 toti ordonatorii
principali de credite au elaborat si bugetul orientat pe programe.
7.
În contextul asistenţei tehnice primite de către MFP pentru îndeplinirea
funcţiunilor sale, s-a primit şi asistenţă tehnică
pentru dezvoltarea anumitor sub-sisteme informatice sau s-au făcut recomandări
în acest sens.
Asigurarea
îndeplinirii cerinţelor UE cu privire la administrarea, raportarea şi
controlul fondurilor prestructurale şi fondurilor PHARE; pentru TI
reprezintă cerinţe precise de dotare, dezvoltare de aplicaţii, măsuri
de securitate şi confidenţialitate a datelor, proceduri de calitate;
8.
La Ministerul Finanţelor Publice şi la Banca Naţională
a României există un sistem informatic comun (DMFAS) pentru administrarea
datoriei publice externe.
9.
Există registrul informatizat al proprietatilor statulului,
corespunzator reglementărilor în vigoare.
10.
Există sisteme informatice dezvoltate pentru administrarea
Ministerului Finanţelor Publice ca ordonator principal de credite, ce pot
fi generalizate relativ usor;
11.
Administrarea eficientă a contului curent general al trezoreriei
statului, ceea ce permite fundamentarea politicii de împrumuturi pentru finanţarea
şi refinanţarea deficitelor bugetare, precum şi transparenţa
angajărilor de cheltuieli; din punctul de vedere al funcţiei TI un
punct tare este acela că există un sistem informatic destinat
sprijinirii intregii activităţi a trezoreriei şi contabilităţii
publice, acesta este reproiectat şi aşteaptă aprobarea unor
reglementări privind contabilitatea publica pentru a fi implementat;
12.
Tot mai mulţi utilizatori din cadrul MFP au încredere în
instrumentele informatice pe care le au la îndemână şi le folosesc
în mod curent, unele funcţii neputându-se desfăşura în prezent
fără utilizarea instrumentelor informatice. De asemenea, deschiderea către
contribuabil a unor căi de informare şi asistenţă electronică
schimbă imaginea MFP şi este menită să imbunătăţească
relaţia cu contribuabilul;
13.
Principalele funcţiuni ale MFP sunt susţinute de actualul
sistem informatic dezvoltat în ultimii ani şi bazele de date sunt întreţinute
la zi;
14.
Existenţa, în mare măsură, a echipamentului adecvat
(hardware, software, comunicaţii) pentru susţinerea principalelor funcţiuni
ale ministerului aşa cum sunt ele definite in prezent; o realizare
importantă a funcţiei de TI este că în prezent fiecare funcţie
din cadrul MFP are la dispoziţie o bază de date încărcată
cu datele elementare necesare – bsaze de date de volum mare);
15.
Existenţa unui nucleu de personal de specialitate bine pregătit
în domeniu şi foarte bun cunoscător al mediului în care-şi desfăşoară
activitatea: sistemul Ministerului Finanţelor Publice;
16.
Există pagina web al Ministerului Finanţelor Publice (www.mfinante.ro)
unde se publica informaţii de interes public şi se ofera un minim de
asistenţă contribuabililor.
17.
Există în
exploatare un sistem
modern de mesagerie electronică
implementat în centrala ministerului care asigură o comunicare internă
securizată şi este implementat un sistem
de management al documentelor.
18.
Introducerea în cadrul MFP a unui Sistem
de management al execuţiei (“performance management”) şi de
dezvoltare profesională, având ca scop crearea unei organizaţii
moderne care poate răspunde rapid la schimbare duce şi la schimbarea
modului de abordare a relaţiei dintre funcţiile principale ale MFP
şi funcţia de suport TI.
6.4.2.
Puncte slabe
Pe
de altă parte, datorită condiţiilor
economice dificile şi a resurselor bugetare reduse precum şi datorită
diferiţilor factori interni care încetinesc procesul de modernizare a
Ministerului Finanţelor Publice, în activitatea în domeniul TI din
cadrul MFP se face resimţită influenţa negativă a unor puncte
slabe:
2.
Colaborarea insuficientă între DGTI şi beneficiarii aplicaţiilor
TI; nedelimitarea clară, funcţională, a atribuţiilor
departamentale duce la neclarităţi şi inconsecvenţe în
definirea cerinţelor pentru noile aplicaţii informatice;
3.
Lipsa unei execuţii pe fluxuri, necesară pentru prognoza
cash-flow-ului contului general al Trezoreriei Statului;
4.
Lipsa unui sistem de informaţii integrat pentru Trezorerie, cu
acoperirea tuturor funcţiunilor necesare şi cu includerea mijloacelor
moderne de plată îngreunează obţinerea informaţiilor
necesare pentru activitatea de management al Trezoreriei.
5.
Actuala capacitate de prelucrare, stocare si de transmisie a datelor este
la limita superioară a echipamentelor existente în dotare, ceea ce pune în
pericol noile aplicaţii;
6.
Planul Strategic de Informatizare nu beneficiază de o publicitate
suficientă;
7.
Nu există o evaluare cost-performanţă a activităţilor
TI;
8.
Nu există o politică de
securitate a informaţiilor ci doar proceduri pentru asigurarea confidenţialităţii
datelor electronice;
9.
Nu există o politică de
continuitate a afacerii (incluzând şi recuperarea în caz de dezastru)
şi lipsa echipamentului adecvat generează o lipsă de securitate a
datelor în caz de dezastru;
10.
Vechimea parcului de echipamente poate deveni un risc major în situaţia
în care nu se asigură fondurile necesare pentru înlocuirea echipamentelor
uzate, pentru că se ajunge la diminuarea puterii de calcul totale (servere,
număr de staţii de lucru etc.);
11.
Lipsa fondurilor pentru întreţinerea echipamentelor din dotare duce
la riscul de nefuncţionare a acestora;
12.
Slaba utilizare în aplicaţiile specifice MFP a tehnologiilor
orientate Internet, ceea ce reprezintă un risc pentru dezvoltările
ulterioare destinate oferirii de servicii suplimentare contribuabilului;
Numărul
mic de specialişti IT atât pentru proiectarea de noi aplicaţii IT cât
şi pentru administrarea celor existente şi a sistemelor de calcul;
16.
Gradul inegal de dezvoltare a informaticii la nivelul altor organizaţii
ale administraţiei publice face dificil schimbul de informaţii
electronice cu acestea;
17.
Slaba tehnologizare a contribuabililor face ca accesul acestora la pagina
de Internet a ministerului sau la programele dezvoltate în sprijinul acestora să
fie încă redus.
6.4.3..
Oportunităţi
Printre
oportunităţile
de care beneficiază dezvoltarea activităţii MFP şi, în
cadrul lui, funcţia de TI, amintim:
6.4.4.
Constrângeri şi Ameninţări
Constrângeri
Printre
principalele constrângeri
pe care părţile interesate le exercită asupra Ministerului Finanţelor
Publice şi in cadrul acestuia, asupra funcţiei de TI, menţionăm:
Ameninţări
Printre
principalele ameninţări
la care este expusă
dezvoltarea
asupra funcţiei de TI în cadrul MFP, menţionăm:
1.
Decalajul existent între nivelul de informatizare a activităţilor
în domeniul finanţelor publice din România şi din ţările
member ale Uniunii Europeene poate creşte în loc să scadă
2.
Piaţa forţei de muncă în domeniul TI, salariile mai mari
oferite de firmele particulare, conduc la migraţia tinerilor specialişti
în TI spre aceste firme şi în străinătate.