7.
Obiectivele strategice legate de dezvoltarea sistemului de informaţii
integrat al MFP şi realizarea inter-operabilităţii cu sistemele
Uniunii EuropEene (orizont 2003 – 2006)
7.1.
Sistemul
de informaţii “ţintă” (orizont de 4 ani)
S-a studiat
poziţia pe care MFP o poate avea într-un orizont de timp de 4 ani în
contextul schimbărilor majore care
intervin atât în cultura organizaţională cât şi în
tehnologiile informaţiei şi în presiunile pe care acestea le fac
asupra modului de desfăşurare a activităţilor.
Acest studiu
s-a făcut folosind metoda planificării
prin scenarii care ia în consideraţie forţele
motrice, cel mai mare impact al
acestora asupra viitorului, incertitudinile
critice asupra aceluiaşi viitor şi implicaţiile
strategice ale tuturor acestora.
In Anexa
nr. 2 se descrie metoda şi fiecare scenariu.
Punctele comune
ale acestor scenarii, paşi aproape obligatorii în oricare dintre
scenariile posibile, de la cel mai pesimist până la cel mai optimist, sunt
descrise mai jos ca obiective pentru viitor.
In următorii
ani DGTI îşi va axa eforturile în reorganizarea activităţii
şi a concepţiei sistemului de informaţii în sensul adaptării
la cerinţele sporite de servicii care-i stau în faţă.
A. Treptat, se va face trecerea de la o arhitectură a
bazei de date distribuite la o arhitectură mixtă, centralizată
– distribuită, astfel încât răspunsul la întrebările
punctuale despre un contribuabil să poată fi obţinute în timp
real:
B. Profitând de reţeaua ATM existentă şi de îmbunătăţirea
ofertei de legături de comunicaţii, se va studia posibilitatea conectării
unităţilor operative distante (situate în comune sau oraşe
foarte mici) cu activitate relativ redusă, direct la servere de nivelul unu,
staţiile de lucru urmând să lucreze ca terminale la distanţă
ale aplicaţiilor de pe serverele de nivel unu.
1.
Un acces online la bazele de date aflate oriunde pe teritoriul ţării
ca răspuns la cerinţele de control ca şi la cele de asistare a
contribuabililor;
2.
Soluţiile Internet pot fi aplicate pe servere web centrale, cu
influenţă asupra calităţii şi mai ales asupra securităţii
datelor;
3.
Implementarea politicii de recuperare la dezastru cu costuri mai mici
şi eficienţă sporită faţă de soluţiile
dezvoltate pentru fiecare unitate operativă (PHARE 2002);
4.
Implementarea politicii de securitate într-un mod controlat mai uşor
de la nivel central prin reducerea numărului de puncte de contact de la 47
la 1 (PHARE 2002).
C. In realizarea celor propuse, DGTI va colabora cu misiunile de consultanţă
care lucrează în MFP situându-se pe poziţia integratorului de soluţii,
cu rolul de a păstra coerenţa sistemului de informaţii în
totalitatea sa şi de a asigura resursele necesare suportului tuturor
activităţilor ministerului, în funcţie de priorităţile
stabilite de managementul acestuia.
7.2.
Obiective strategice generale:
7.3.
Obiective strategice specifice:
Plan
de recuperare în caz de dezastru capabile să păstreze integritatea datelor,
crearea unui centru de continuitate;
7.4.
Direcţii de Acţiune 2003 desprinse din recomandările organismelor
internaţionale (FMI, Phare)
Din studierea
propunerile şi recomandările organismelor internaţionale de
specialitate şi a unor experti străini
(vezi paragraful 6.3 – „Provocările
momentului 2003”) s-au desprins câteva direcţii
de acţiune pentru viitor pentru funcţia de TI. Pentru unele dintre
acestea s-au luat deja măsuri pentru integrarea lor în proiecte de Asistenţă
Tehnică în desfăşurare sau s-au făcut propuneri pentru
proiecte viitoare (între paranteze sunt menţionate proiectele respective):
7.4.1. În ceea ce priveşte contribuabilii
persoane juridice:
7.4.1.1. Crearea împreună cu Direcţia Generală de
Proceduri Fiscale şi Direcţia Generală de Administrare a
Veniturilor Statului a unei Directii
Generale de Administrare
a Marilor Contribuabili
(DGAMC) în Bucureşti şi care să se ocupe de gestiunea tuturor
marilor contribuabili, cu toate sucursalele şi filialele lor, oriunde s-ar
afla pe teritoriul României, ceea ce pentru TI înseamnă, printre altele
(RO 0006.04 – „Imbunătăţirea sistemului de colectare a
veniturilor”):
·
dotarea corespunzătoare cu hardware, software şi
comunicaţii;
·
revizuirea aplicaţiilor folosite pentru administrarea
veniturilor astfel încât acestea să poată prelucra date care, în
accepţia „clasică”, aparţin altor unităţi operative
(fie că unităţile din subordinea unui mare contribuabil vor face
declaraţiile către această DGAMC sau către administraţia
de domiciliu)
·
orientarea rapidă către comunicarea prin
Internet pentru toate unităţile subordonate marilor contribuabili,
acestea putând face declaraţiile electronic şi putând să
primească notificări şi alte comunicări din partea AFCM în
format electronic, securizat şi autentificat;
·
crearea unei Autorităţi de certificare a MFP
care să ofere certificate electronice atât persoanelor din structurile
marilor contribuabili care intră în raporturi directe cu DGAMC cât şi
a persoanelor din structura administrativă a MFP;
7.4.1.2. Centralizarea datelor în baze de date consolidate rapid
după încărcarea cu date elementare a bazelor de date de la nivelul
trei care să dea posibilitatea de a se reacţiona în timpul legal în
cazul în care contribuabilul nu şi-a respectat obligaţiile de
declarare sau de plată, dar şi să se poată efectua controale
de fond cu o bună pregătire anterioară (RO 0006.04):
·
imbunătăţirea Registrului Contribuabililor
Persoane Juridice cu noi atribute pentru a oferi toate informaţiile
necesare despre comportamentul aşteptat de la fiecare contribuabil;
·
reproiectarea formularelor şi standardizarea acestora
pentru a fi cât mai uşor de completat pentru contribuabil şi de
verificat pentru unitatea financiară;
·
studierea posibilităţii de a introduce experienţa
spaniolă în utilizarea codificării PDF pentru o uşoară
preluare a datelor;
·
stabilizarea algoritmilor de contabilizare a obligaţiilor
de plată şi a stingerii acestora;
·
introducerea analizei factorilor de risc în activitatea
de control fiscal (Asistenţă bilaterală
cu Olanda 2001).
7.4.1.3. Creşterea gradului de asistenţă acordată
contribuabililor prin:
·
mai bună informare prin site-ul de Internet al MFP cu
toate informaţiile de interes public ceea ce poate necesita chiar şi o
reproiectare a acestui site (Phare 2002);
·
crearea de aplicaţii pentru completarea formularelor
de declaraţii fiscale care să se ofere contribuabililor în mod
gratuit atât prin Internet cât şi pe dischete prin unităţile
operative ale MFP;
·
dezvoltarea unor sisteme de informare la cerere a
contribuabilului despre situaţia sa fiscală, prin oferirea tuturor
datelor pe care administraţia financiară le deţine despre subiect
(ceea ce necesită, din nou, concentrarea informaţiilor într-o bază
de date centrală);
7.4.2. În ceea ce priveşte contribuabilii
persoane fizice:
7.4.2.1. Crearea de noi proceduri de menţinere a Registrului
Contribuabililor Persoane Fizice pentru a nu fi complet dependenţi de terţi;
7.4.2.2. Studierea posibilităţilor de a modifica
reglementările actuale de declarare la locul de producere a veniturilor în
cazul venitului din profesii liberale şi a celui din cedarea folosinţei
bunurilor în sensul declarării la domiciliul fiscal (atât pentru a veni
în sprijinul contribuabilului cât şi pentru a avea imaginea completă
a veniturilor acestuia, în progresivitatea lor);
7.4.2.3. Întroducerea unor algoritmi de redistribuire a
veniturilor către bugetele locale şi crearea aplicaţiilor TI
necesare;
7.4.3. În ceea ce priveşte implementarea VIES, SEED şi CCN-CSI (organizarea Biroului Central de Legături
– BCL):
7.4.3.1. Cu asistenţă spaniolă, se pregăteşte
organizarea şi punerea în funcţiune a BCL;
7.4.3.2. Se vor analiza fondurile de date pe care le gestionează
în prezent MFP şi se vor face propuneri pentru completarea acestora cu
informaţiile necesare pentru implementarea VIES, SEED şi CCN-CSI (Phare
2002 – Twinning cu Franţa);
7.4.3.3. Se va decide asupra celei mai bune organizări a BCL
şi se vor asigura resursele materiale şi umane pentru buna sa funcţionare
din punct de vedere informatic;
7.4.4. În ceea ce priveşte funcţia de elaborare
şi implementare a politicii bugetare:
7.4.4.1. Se va pune accent pe integrarea proceselor de planificare
bugetară prin programe cu cele de propunere şi monitorizare a investiţiilor
publice şi a achiziţiilor publice (RO 0006.05 „Imbunătăţirea
procedurilor de lucru competitive, transparente pentru acordarea contractelor de
achiziţii publice” şi RO 9907.03 “Prioritizarea investiţiilor
publice”)
7.4.5. In ceea ce priveşte funcţiile de contabilitate publică şi trezorerie:
7.4.5.1. Se va reproiecta întregul sistem pentru trezorerie
pentru a putea intra în TrasFonD in mai
2004;
7.4.5.2. Se va dezvolta sistemul de gestiune a documentelor de
cereri de deschideri de credite de către OPC-uri prin Internet;
7.4.5.3. Se va dezvolta sistemul de plăţi electronice
7.4.6. Pentru audit intern
este demarat un proiect de gestiune centralizată a documentelor da audit
şi de control preventiv.