7. Obiectivele strategice legate de dezvoltarea sistemului de informaţii integrat al MFP şi realizarea inter-operabilităţii cu sistemele Uniunii EuropEene (orizont 2003 – 2006)

 

7.1. Sistemul de informaţii “ţintă” (orizont de 4 ani)

S-a studiat poziţia pe care MFP o poate avea într-un orizont de timp de 4 ani în contextul schimbărilor majore  care intervin atât în cultura organizaţională cât şi în tehnologiile informaţiei şi în presiunile pe care acestea le fac asupra modului de desfăşurare a activităţilor.

Acest studiu s-a făcut folosind metoda planificării prin scenarii care ia în consideraţie forţele motrice, cel mai mare impact al acestora asupra viitorului, incertitudinile critice asupra aceluiaşi viitor şi implicaţiile strategice ale tuturor acestora.

In Anexa nr. 2 se descrie metoda şi fiecare scenariu.

Punctele comune ale acestor scenarii, paşi aproape obligatorii în oricare dintre scenariile posibile, de la cel mai pesimist până la cel mai optimist, sunt descrise mai jos ca obiective pentru viitor.

In următorii ani DGTI îşi va axa eforturile în reorganizarea activităţii şi a concepţiei sistemului de informaţii în sensul adaptării la cerinţele sporite de servicii care-i stau în faţă.

A. Treptat, se va face trecerea de la o arhitectură a bazei de date distribuite la o arhitectură mixtă, centralizată – distribuită, astfel încât răspunsul la întrebările punctuale despre un contribuabil să poată fi obţinute în timp real:

 

  1. Se va analiza care este fondul de date ce trebuie centralizat şi care sunt datele care se pot păstra doar la nivel local;

 

  1. Se va dezvolta o soluţie centralizată pentru marii contribuabili din Bucureşti, urmând ca această soluţie să fie apoi valorificată pentru extindere, într-un prim pas la ceilalţi contribuabili din Bucureşti, în paşi ulteriori la nivelul ţării;

 

  1. Soluţiile dezvoltate pentru marii contribuabili vor funcţiona în paralel cu soluţiile distribuite folosite pentru ceilalţi contribuabili persoane juridice;

 

  1. Soluţiile bazate pe tehnologiile Internet vor fi aplicate la început marilor contribuabili şi vor cuprinde toate formele de declaraţii pe care aceştia sunt obligaţi să le facă la Administraţia Financiară cât şi corespondenţa pe care inspectorul fiscal o parcurge cu contribuabilul mare în timpul gestiunii obligaţiilor fiscale;

 

  1. Un pilot privind arhitectura centralizată pentru IVPF va fi dezvoltat pentru Municipiul Bucureşti pentru a putea fi comparat cu modelul actual care are trei etape de comunicare masivă de date între unităţile operative;

 

  1. Aplicaţiile de suport pentru funcţiile de control plecând de la managementul factorilor de risc vor fi dezvoltate într-un pilot destinat DGAMC.

 

B. Profitând de reţeaua ATM existentă şi de îmbunătăţirea ofertei de legături de comunicaţii, se va studia posibilitatea conectării unităţilor operative distante (situate în comune sau oraşe foarte mici) cu activitate relativ redusă, direct la servere de nivelul unu, staţiile de lucru urmând să lucreze ca terminale la distanţă ale aplicaţiilor de pe serverele de nivel unu.

  De aici rezultă câteva direcţii:

 

1. Un acces online la bazele de date aflate oriunde pe teritoriul ţării ca răspuns la cerinţele de control ca şi la cele de asistare a contribuabililor;

 

2.  Soluţiile Internet pot fi aplicate pe servere web centrale, cu influenţă asupra calităţii şi mai ales asupra securităţii datelor;

 

3.  Implementarea politicii de recuperare la dezastru cu costuri mai mici şi eficienţă sporită faţă de soluţiile dezvoltate pentru fiecare unitate operativă (PHARE 2002);

 

4.  Implementarea politicii de securitate într-un mod controlat mai uşor de la nivel central prin reducerea numărului de puncte de contact de la 47 la 1 (PHARE 2002).

 

C. In realizarea celor propuse, DGTI va colabora cu misiunile de consultanţă care lucrează în MFP situându-se pe poziţia integratorului de soluţii, cu rolul de a păstra coerenţa sistemului de informaţii în totalitatea sa şi de a asigura resursele necesare suportului tuturor activităţilor ministerului, în funcţie de priorităţile stabilite de managementul acestuia.

7.2. Obiective strategice generale:

 

  1. “e-Administraţie”

 

  1. Deschidere mai amplă atât către administraţie cât şi către contribuabil prin:

 

 

 

 

  1. Trecerea la prelucrarea centrată pe “document” şi nu pe “date”

 

  1. Bazele de date şi arhitectura întregului sistem reorganizate astfel încât să răspundă mai bine noilor cerinţe: tendinţa de centralizare a prelucrărilor datelor în vederea oferirii de informaţii pertinente cu promptitudine prin Internet;

 

  1. Dezvoltarea de noi aplicaţii TI pentru fiecare dintre funcţiunile MFP, aşa cum reies din sarcinile acestuia, în ordinea priorităţilor stabilite în strategia MFP;

 

  1. Analiza organizării structurilor de TI din teritoriu şi alegerea celei mai bune soluţii pentru viitor

 

  1. Externalizarea unor activitati TI (outsourcing) pe baza unor studii de oportunitate.

 

7.3. Obiective strategice specifice:

 

  1. Coerenţa sistemului de informaţii proiectat pentru sprijinirea tuturor activităţilor Ministerului Finanţelor Publice;
  1. Responsabilitate unică a DGTI pentru funcţia de TI in cadrul MFP;
  1. Sistem TI integrat în domeniul finanţelor publice, unic pentru toată ţara;
  1. Alinierea la experienţa altor ţări din Uniunea Europeană;
  1. Unicitatea introducerii datelor în sistem;
  1. Acces la date din orice punct al sistemului TI pe baza unor drepturi de acces, strict administrate;
  1. Aplicarea unei strategii de asigurare a securitaţii şi confidenţialităţii Informaţiilor şi a unor politici, standarde şi proceduri specifice;
  1. Plan de continuitate a activităţilor în caz de evenimente deosebite;

Plan de recuperare în caz de dezastru capabile să păstreze integritatea datelor, crearea unui centru de continuitate;

  1. Promovarea comunicării electronice cu contribuabilii;
  1. Schimbul electronic de date cu alte organizaţii ale Administraţiei centrale şi locale;
  1. Schimbul electronic de date cu Administraţiile Fiscale ale Statelor Membre ale Uniunii Europene;
  1. Modernizarea dotării cu echipamente TI în concordanţă cu avansul tehnologic şi cu cerinţele de performanţă ale sistemului de informaţii a MFP;
  1. Reproiectarea arhitecturii de cansamblu a sistemului TI a MFP în sensul îmbinării arhitecturii distribuite cu arhitectura centralizată;
  1. Folosirea unor surse externe MFP de proiectare pentru proiecte TI cu o arie bine definită;
  1. Intărirea poziţiei DGTI în raportul cu direcţiile care generează noi cerinţe pentru sistemul de informaţii;
  1. Organizarea activităţii pe baze de eficienţă a serviciilor oferite.
  1. Atragerea unor resurse financiare externe de la organisme internaţionale (cu prioritate UE) pentru proiecte TI. Crearea de parteneriate public – privat pentru proiectele TI care necesită investiţii substanţiale sau competenţe de frontieră.

7.4. Direcţii de Acţiune 2003 desprinse din recomandările organismelor internaţionale (FMI, Phare)

 

Din studierea propunerile şi recomandările organismelor internaţionale de specialitate şi a unor experti străini  (vezi paragraful 6.3 „Provocările momentului 2003”) s-au desprins câteva direcţii de acţiune pentru viitor pentru funcţia de TI. Pentru unele dintre acestea s-au luat deja măsuri pentru integrarea lor în proiecte de Asistenţă Tehnică în desfăşurare sau s-au făcut propuneri pentru proiecte viitoare (între paranteze sunt menţionate proiectele respective):

7.4.1. În ceea ce priveşte contribuabilii persoane juridice:

 

7.4.1.1. Crearea împreună cu Direcţia Generală de Proceduri Fiscale şi Direcţia Generală de Administrare a Veniturilor Statului a unei Directii Generale de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC) în Bucureşti şi care să se ocupe de gestiunea tuturor marilor contribuabili, cu toate sucursalele şi filialele lor, oriunde s-ar afla pe teritoriul României, ceea ce pentru TI înseamnă, printre altele (RO 0006.04 – „Imbunătăţirea sistemului de colectare a veniturilor”):

·        dotarea corespunzătoare cu hardware, software şi comunicaţii;

·        revizuirea aplicaţiilor folosite pentru administrarea veniturilor astfel încât acestea să poată prelucra date care, în accepţia „clasică”, aparţin altor unităţi operative (fie că unităţile din subordinea unui mare contribuabil vor face declaraţiile către această DGAMC sau către administraţia de domiciliu)

·        orientarea rapidă către comunicarea prin Internet pentru toate unităţile subordonate marilor contribuabili, acestea putând face declaraţiile electronic şi putând să primească notificări şi alte comunicări din partea AFCM în format electronic, securizat şi  autentificat;

·        crearea unei Autorităţi de certificare a MFP care să ofere certificate electronice atât persoanelor din structurile marilor contribuabili care intră în raporturi directe cu DGAMC cât şi a persoanelor din structura administrativă a MFP;

7.4.1.2. Centralizarea datelor în baze de date consolidate rapid după încărcarea cu date elementare a bazelor de date de la nivelul trei care să dea posibilitatea de a se reacţiona în timpul legal în cazul în care contribuabilul nu şi-a respectat obligaţiile de declarare sau de plată, dar şi să se poată efectua controale de fond cu o bună pregătire anterioară (RO 0006.04):

 

·        imbunătăţirea Registrului Contribuabililor Persoane Juridice cu noi atribute pentru a oferi toate informaţiile necesare despre comportamentul aşteptat de la fiecare contribuabil;

·        reproiectarea formularelor şi standardizarea acestora pentru a fi cât mai uşor de completat pentru contribuabil şi de verificat pentru unitatea financiară;

·        studierea posibilităţii de a introduce experienţa spaniolă în utilizarea codificării PDF pentru o uşoară preluare a datelor;

·        stabilizarea algoritmilor de contabilizare a obligaţiilor de plată şi a stingerii acestora;

·        introducerea analizei factorilor de risc în activitatea de control fiscal (Asistenţă bilaterală  cu Olanda 2001).

7.4.1.3. Creşterea gradului de asistenţă acordată contribuabililor prin:

·        mai bună informare prin site-ul de Internet al MFP cu toate informaţiile de interes public ceea ce poate necesita chiar şi o reproiectare a acestui site (Phare 2002);

·        crearea de aplicaţii pentru completarea formularelor de declaraţii fiscale care să se ofere contribuabililor în mod gratuit atât prin Internet cât şi pe dischete prin unităţile operative ale MFP;

·        dezvoltarea unor sisteme de informare la cerere a contribuabilului despre situaţia sa fiscală, prin oferirea tuturor datelor pe care administraţia financiară le deţine despre subiect (ceea ce necesită, din nou, concentrarea informaţiilor într-o bază de date centrală);

7.4.2. În ceea ce priveşte contribuabilii persoane fizice:

 

7.4.2.1. Crearea de noi proceduri de menţinere a Registrului Contribuabililor Persoane Fizice pentru a nu fi complet dependenţi de terţi;

 

7.4.2.2. Studierea posibilităţilor de a modifica reglementările actuale de declarare la locul de producere a veniturilor în cazul venitului din profesii liberale şi a celui din cedarea folosinţei bunurilor în sensul declarării la domiciliul fiscal (atât pentru a veni în sprijinul contribuabilului cât şi pentru a avea imaginea completă a veniturilor acestuia, în progresivitatea lor);

 

7.4.2.3. Întroducerea unor algoritmi de redistribuire a veniturilor către bugetele locale şi crearea aplicaţiilor TI necesare;

7.4.3. În ceea ce priveşte implementarea VIES, SEED şi CCN-CSI (organizarea Biroului Central de Legături – BCL):

 

7.4.3.1. Cu asistenţă spaniolă, se pregăteşte organizarea şi punerea în funcţiune a BCL;

 

7.4.3.2. Se vor analiza fondurile de date pe care le gestionează în prezent MFP şi se vor face propuneri pentru completarea acestora cu informaţiile necesare pentru implementarea VIES, SEED şi CCN-CSI (Phare 2002 – Twinning cu Franţa);

 

7.4.3.3. Se va decide asupra celei mai bune organizări a BCL şi se vor asigura resursele materiale şi umane pentru buna sa funcţionare din punct de vedere informatic;

7.4.4. În ceea ce priveşte funcţia de elaborare şi implementare a politicii bugetare:

 

7.4.4.1. Se va pune accent pe integrarea proceselor de planificare bugetară prin programe cu cele de propunere şi monitorizare a investiţiilor publice şi a achiziţiilor publice (RO 0006.05 „Imbunătăţirea procedurilor de lucru competitive, transparente pentru acordarea contractelor de achiziţii publice” şi RO 9907.03 “Prioritizarea investiţiilor publice”)

7.4.5. In ceea ce priveşte funcţiile de contabilitate publică şi trezorerie:

 

7.4.5.1. Se va reproiecta întregul sistem pentru trezorerie pentru a putea intra în TrasFonD in  mai 2004;

 

7.4.5.2. Se va dezvolta sistemul de gestiune a documentelor de cereri de deschideri de credite de către OPC-uri prin Internet;

 

7.4.5.3. Se va dezvolta sistemul de plăţi electronice

7.4.6. Pentru audit intern este demarat un proiect de gestiune centralizată a documentelor da audit şi de control preventiv.