8. Prioritizarea Şi etapizarea obiectivele strategice legate de dezvoltarea sistemului de informaţii integrat al MFP

 

8.1. Politica de management şi coordonare legată de implementarea SIMFP

8.1.1. Structuri organizaţionale:

8.1.1.1. Crearea la nivelul deciziei a Comitetului Director de coordonare a activităţii de TI în cadrul MFP care să răspundă de decizile strategice privind dezvoltarea funcţiei suport de tehnologia informaţiei, stabilirea obiectivelor prioritare, alocarea fondurilor necesare etc.;

8.1.1.2. Consolidarea structurii organizaţionale pentru activităţile TI în cadrul MFP la nivel central şi susţinerea structurilor la nivel teritorial (judeţean şi local) în scopul asigurării structurilor adecvate implementării SIMFP la nivel teritorial – adaptarea acesteia în condiţiile creării Administraţiei Fiscale autonome şi a Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili;

8.1.1.3. Adaptarea prevederilor Regulamentului de Organizare şi Funcţionare la nivel central, judeţean şi local la schimbările organizaţionale;

8.1.1.4. Actualizarea permanentă a descrierii funcţiilor pentru toate nivelurile administrative în raport cu noile funcţionalităţi ale SIMFP

8.1.2. Urmărirea aplicării Strategiei TI:

8.1.2.1. Elaborarea planurilor de acţiune pentru perioade definite de timp şi stabilirea responsabilităţilor astfel încât prevederile acestora să fie îndeplinite în scopul de a implementa Strategia TI a MFP;

8.1.2.2. Elaborarea de Rapoarte periodice pentru nivelul de management al MFP şi atenţionarea nivelului executiv de management cu privire la tendinţele de dezvoltare şi extindere a sistemului de TI şi comunicaţii cât şi la planurile de acţiune pe perioadele definite în legătură cu pregătirile organizaţionale şi alocarea de resurse financiare şi umane pentru atingerea obiectivelor propuse;

8.1.3. Metodologii pentru managementul proiectelor:

8.1.3.1. Implementarea unui sistem de asigurare a calităţii în dezvoltarea sistemului de informaţii şi în gestionarea acestuia pe tot ciclul de viaţă;

8.1.3.2. Completarea şi consolidarea metodologiilor aplicate în acest moment, derivate din metodologia PJM Oracle şi în concordanţă cu standardele CE pentru monitorizarea proiectelor finanţate de către aceasta: urmărirea progresului proiectului, asigurarea calităţii, managementul riscurilor şi acceptanţa formală.

 

8.2. Politici referitoare la realizarea aplicaţiilor TI, componente ale SIMFP

8.2.1. Continuarea procesului de informatizare

Dezvoltarea aplicaţiilor

8.2.1.1. Actualizarea si Validarea externă a Strategiei de informatizare a finanţelor publice în raport cu Strategia nationala pentru promovarea noii economii si implementarea societatii informaţionale, aprobata de către Guvernul Romaniei României precum şi Strategia MFP pe perioada 2002 2006, aprobată de către conducerea MFP.

8.2.1.2. Implementarea aplicaţiilor informatice noi şi a noilor module dezvoltate la nivelul tuturor unităţilor:

·        sistem informatic pentru gestiunea cazierului fiscal;

·        managementul activităţii de control bazat pe factorii de risc;

·        suport de decizie pentru funcţia de studii şi modele macroecomice,

·        trezorerie – Implementarea aplicaţiilor de trezorerie în tehnologie Oracle şi adaptarea lor la noile reglementări, astfel încât să fie deschise şi utilizării de mijloace moderne de plată şi de comunicare interbancară, cât şi participării trezoreriei la TransFonD,

§         raportări privind angajamentele de cheltuieli şi previziunea necesarului de cash flow pentru managementul trezoreriei;

§         folosirea mijloacelor de plată electronică în trezorerie;

·        aplicaţii VIES, SEED, CCN-CSI,

·        extinderea comunicării interne (gestiunea de documente)

·        sisteme informatice integrate pentru gestionarea Registrului contribuabililor şi pentru administrarea veniturilor;

·        instrumente informatice pentru controlul financiar public intern;

·        automatizarea, împreună cu Banca Naţională a României, a circuitului documentelor de încasări şi plăţi

·        corelarea politicilor economice – crearea aplicaţiilor şi oferirea de instrumente de gestiune a bazei de date pentru sistemul informaţional în domeniul corelării politicilor economice;

·        monitorizarea achiziţiilor publice, prioritizarea investiţiilor şi integrarea lor în procesul bugetar;

·        integrarea între buget, treyoreria statului şi gestiunea datoriei publice interne şi externe;

·        introducerea Standardelor Internaţionale de Contabilitate şi acontabilităţii publice de angajament;

·        perfecţionarea şi consolidarea registrului proprietăţilor statului cu module de monitorizare a bunurilor şi de asigurare a transparenţei gestiunii.

·        îmbunătăţirea aplicaţiilor software pentru gestionarea resurselor umane;

·        biblioteca electronică şi întroducerea unui sistem de e-learning

8.2.1.3. Extinderea sistemului existent de comunicare electronică internă, cu accent pe funcţionalităţile necesare conducerii MFP la nivel superior şi mediu, magementul fluxurilor de lucru, colaborare on-line, standardizare documente, extinderea aplicaţiilor de management al documentelor şi a capacităţilor de arhivare electronică;

8.2.1.4. Dezvoltarea şi implementarea în cadrul aplicaţiilor TI a strategiei şi a soluţiei tehnice de securizare a datelor, a sistemului, politicilor, standardelor şi procedurilor de securitate şi confidenţialitate şi de recuperare în caz de dezastru şi managementul situaţiilor de urgenţă;

8.2.1.5. Îmbunătăţirea sistemului de administrare fiscală şi pregătirea acestuia pentru a răspunde cerinţelor rezultate din aderare, concretizată în noi formulare de declaraţii ale contribuabililor referitoare la TVA pentru asistenţa reciprocă şi pentru realizarea modelului privind calculul contribuţiei României la bugetul CEE.

8.2.1.6. Imbunătăţirea, optimizarea şi implementarea sistemului trezoreriei, în concordanţă cu reorganizarea activităţii acesteia şi conectării la TransFonD

8.2.1.7. Implementarea măsurilor  necesare pentru trecerea la sistemul extins de implementare descentralizată (EDIS), îmbunătăţirea echipamentului IT şi a sistemului de securizare a  datelor conform cerinţelor impuse de derularea programului SAPARD, precum şi a programelor PHARE, ISPA în contextul trecerii la EDIS

8.2.1.8. Întroducerea Sistemului de Informaţii pentru Management (MIS) prin introducerea unui sistem coerent, operativ şi orientat către utilizator la toate nivelurile organizaţionale, oferind un set standardizat de indicatori privind activitatea MFP

8.2.1.9. Dezvoltarea de noi mecanisme de sprijin pentru activitatea de control şi audit financiar, bazate pe investigare şi analiza factorilor de risc

8.2.1.10. Centralizarea prelucrărilor pentru Municipiul Bucureşti şi utilizarea tehnologiilor Internet/Intranet în relaţia cu contribuabilul şi cu propriul personal

8.2.1.11. Pregătirea şi punerea în funcţiune a Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili din Bucureşti şi Ilfov

8.2.1.12. Implementarea unor facilităţi de comunicare prin tehnologii e-business pentru contribuabilii mari (declaraţii prin Internet, asistare, plăţi electronice etc.)

8.2.1.13. Creşterea nivelului de asistare a contribuabililor prin interfeţe electronice (Internet, centre de apel Call Centers, programe de sprijin)

8.2.2. Interfeţe de comunicaţii:

8.2.2.1. Extinderea şi întărirea SIMFP pentru a acoperi în întregime funcţionalităţile MFP la toate nivelurile, în acelaşi timp cu aplicarea celor mai noi metode şi tehnici privind domeniul tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor;

8.2.2.2. Realizarea şi implementarea unor interfeţe operative cu alte organizaţii guvernamentale cu care MFP are raporturi constante de schimb de informaţii: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Justiţiei, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Sănătăţii şi Familiei, Institutul Naţional de Statistică, Parchetul Naţional Anticorupţie,  Banca Naţională a României, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului etc.;

8.2.2.3. Implementarea tuturor facilităţilor de comunicare prin tehnologii e-business pentru orice contribuabil (declaraţii prin Internet, plăţi electronice, asistare etc.);

8.2.2.4. Implementarea sistemului de gestiune a documentelor la nivelul întregii organizaţii şi integrarea lui cu sistemul guvernamental de gestiune a documentelor;

8.2.2.5. Realizarea componentelor necesare integrării în reţeaua e-Government.

Susţinerea noilor funcţionalităţi implementate în cadrul SIMFP prin metode de TI şi Comunicaţii:

8.2.2.6. Centralizarea prelucrărilor pentru întreaga ţară într-un singur centru de competenţă şi utilizarea tehnologiilor Internet/Intranet

8.2.2.7. Aplicaţii de asistenţă a contribuabililor pentru completarea tuturor declaraţiilor necesare şi posibilitatea transmiterii acestora prin Internet, comunicare bilaterală între lucrătorul MFP şi contribuabil prin mijloace electronice.

Interconectivitatea sistemului de informaţii cu sistemul bazelor de date ale Comisiei Europene (DGTAXUD):

8.2.2.8. Implementarea VIES prin:

·        realizarea sistemului de informaţii necesar pentru implementarea VIES

·        integrarea VIES cu sistemul Administraţiei Fiscale prin mijloace informatice

·        realizarea interconectării cu sistemul VIES al CE.

8.2.2.9. Implementarea SEED prin:

·        realizarea sistemului de informaţii necesar implementării SEED

·        integrarea SEED cu sistemul Administraţiei Fiscale prin mijloace informatice

·        realizarea interconectării cu sistemul SEED ale CE

8.2.2.10. Pregătirea şi realizarea sistemului  pentru calculul contribuţiei României la bugetul CEE .

8.3. Politici de realizare tehnică a dezvoltarii Infrastructurii TI a SIMFP

8.3.1. Stabilizarea şi consolidarea infrastructurii SIMFP:

8.3.1.1. Înlocuirea unora dintre echipamentele existente (servers, PC-uri, imprimante, reţea), depăşite tehnologic, cu durata de viaţă expirată, în scopul menţinerii actualei puteri de calcul si posibilitati de lucru;

Creşterea gradului de acoperire a funcţionarilor din cadrul MFP cu staţii de lucru de la 50% la 90%;

8.3.1.2. Asigurarea bunei funcţionări a echipamentelor TI prin contracte de servicii pentru toate echipamentele; asigurarea cosumabilelor pentru buna lor funcţionare şi exploatare a echipamentelor.

 Dezvoltarea infrastructurii SIMFP:

8.3.1.3. Validarea externa a Strategiei TI a MFP in vederea obţinerii de finanţări externe necesare dezvoltării IT în cadrul MFP;

8.3.1.4. Creşterea capacităţilor de stocare date şi de prelucrare a informaţiilor conform cerinţelor noilor aplicaţii TI în curs de implementare şi a îmbunătăţirii aplicaţiilor existente: 

-          cazierul fiscal,

-          managementul activităţii de control bazat pe factorii de risc (necesitând o bază de date centrală şi legătura acesteia cu alte baze de date din exterior, cât şi crearea unei baze de date de „informaţii diverse”),

-          suport de decizie pentru funcţia de studii macroeconomice,

-          trezorerie (pentru care trebuie creat suportul de a lucra centralizat şi a avea un unic punct de contact cu exteriorul, spre sistemul bancar),

-          comunicarea internă (gestiune de documente care necesită volume mari de stocare si arhivare).

-          raportări privind angajamentele de cheltuieli şi previziunea necesarului de „cash flow” pentru managementul trezoreriei

-          folosirea mijloacelor de plată electronică în trezorerie,

-          instrumente informatice pentru controlul financiar public intern,

-          participarea Trezoreriei Statului la TransFonD şi aderarea la SWIFT,

-          monitorizarea achiziţiilor publice (bază de date centrală şi tehnologii Internet pentru comunicarea cu Autorităţile Contractante şi personalul din teritoriu),

-          introducerea Standardelor Internaţionale de Contabilitate,

-          introducerea unui sistem de e-learning,

-          perfecţionarea şi consolidarea registrului proprietăţilor statului cu module de monitorizare a bunurilor şi de asigurare a transparenţei gestiunii

-          extinderea aplicaţiilor de comunicare electronică internă, de Management a Documentelor şi de Arhivare Electronică. 

8.3.1.6. Reproiectarea arhitecturii întregului sistem informatic, inclusiv a reţelei de comunicaţii, în sensul trecerii treptate la Baze de Date şi Prelucrări Centralizate şi asigurarea accesului de la distanţă a utilizatorilor autorizaţi, în scopul reducerii costurilor, imbunătăţirii condiţiilor de administrare şi de securizare a bazelor de date şi al aplicaţiilor SIMFP;

8.3.1.7. Elaborarea şi implementarea unei strategii şi politici unitare de securitate a informaţiilor şi în particular a sistemului informatic şi a unor proceduri de asigurare a confidenţialităţii datelor;

8.3.1.8. Implementarea unor politici şi măsuri de asigurare a continuităţii operării şi recuperare în caz de dezastru a principalelor baze de date şi a unor capacităţi de prelucrare de rezervă;

8.3.1.9. Îmbunătăţirea paginii de web a MFP prin adăugarea de noi categorii de informaţii cu caracter public, realizarea unui Portal al MFP şi conectarea la Portalul Administraţiei Publice;

8.3.1.10. Extinderea reţelei de comunicatii WAN a MFP, a reţelei municipale Bucuresti şi al reţelei locale din Centrala MFP, în concordanţă cu noile aplicaţii TI, cu cerinţele de centralizare şi de securizare a comunicaţiilor şi de recuperare in caz de dezastru;    

8.3.1.11. Realizarea unei unităţi de imprimare şi finisare (tăiere, plicuire, marcare etc.) pentru corespondenţa cu contribuabilii, care să satisfacă necesităţile crescute de corespondenţă cu contribuabilul şi să minimizeze costurile printr-o investiţie centralizată. Acest serviciu va fi eventual externalizat, pe baza unui studiu de fezabilitate. 

8.3.2. Accentuarea utilizării tehnologiilor Internet/Intranet:

8.3.2.1. Trecerea la utilizarea largă a tehnologiilor de tip Internet – web server în implementarea aplicaţiilor SIMFP;

8.3.2.2. Participarea, alături de alte organizatii ale administraţiei publice, la realizarea retelei

e-Guvernment ;

8.3.2.3. Interconectarea cu sistemele CE:

·        Pregătirea sistemului TI pentru conectarea sa şi pentru utilizarea unor baze de date specifice de la nivelul CE/DGTAXUD prin:

Ř      Analiza compatibilităţii structurilor de date;

Ř      Realizarea şi implementarea interfeţelor de comunicaţie.

·        Asigurarea tehnică şi financiară privitor la realizarea interfeţei de comunicaţii CCN/CSI cu sistemele CE.

·        Pregătirea sistemului TI pentru susţinerea calculului contribuţiei României la bugetul CE şi schimbul de date cu CE/DGBUDGET

 

8.4. Politici legate de implementarea şi asigurarea funcţionării eficiente a componentelor  SIMFP

8.4.1. Stabilizarea şi consolidarea SIMFP

8.4.1.1. Adecvarea structurii organizaţionale a DGTI în scopul de a răspunde mai bine noilor obiective strategice şi pentru scurtă durată, prin separarea mai bună a atribuţiilor fiecărui compartiment şi infiinţarea unor noi compartimente:

§         Colectiv de asigurare a securităţii sistemului informatic;

§         Colectiv de asigurare a calităţii;

§         Colectiv destinat sprijinului acordat Birourilor Centrale de Legături pentru TVA, respectiv accize;

§         Colectiv destinat sprijinului acordat Fondului Naţional de Preaderare şi programelor gestionate de către acesta;

8.4.1.2. Studierea actualei organizări a activităţii de informatică in cadrul Ministerul Finanţelor Publice pe toate nivelurile din punctul de vedere al indicatorilor de cost/performanţă, de disponibilitate a forţei de muncă specializate, şi propunerea de alternative care să ţină seama de restricţiile bugetare dar şi de noile facilităţi tehnice care pot ajuta la concentrarea eforturilor pentru a obţine o mai bună eficienţă şi o calitate ridicată a serviciilor.

8.4.1.3. Elaborarea proiectelor / sub-proiectelor privitor la dezvoltarea / implementarea noilor aplicaţii SIMFP

8.4.1.4. Standardizarea si corelarea componentelor SIMFP

8.4.1.5. Realizarea sistemului privind întreţinerea funcţională a sistemului de informaţii

8.4.1.6. Dezvoltarea şi implementarea sistemului privind managementul inventarului de echipamente si a versiunilor software distribuite, monitorizarea schimbărilor de configuraţii de hardware şi software

8.4.1.7. Dezvoltarea şi implementarea sistemului integrat de management de sistem, pentru a gestiona eficient sistemul operaţional

8.4.1.8. Dezvoltarea şi optimizarea sistemului de comunicaţii prin implementarea unei infrastructuri adecvate şi a reţelei de comunicaţii extinse

Omogenizarea metodelor standard şi a procedurilor:

8.4.1.9. Realizarea metodologiei privind aplicarea procedurilor de management al sistemului pentru fiecare nivel

8.4.1.10. Completarea descrierii fişei postului pentru funcţiile de administratori de sistem la toate nivelurile în funcţie de cerinţele de funcţionare ale componentelor SIMFP

8.4.1.11. Monitorizarea activităţilor legate de sistemul de management şi administrarea eficientă a resurselor umane şi financiare

8.4.1.12. Administrarea bibliotecii tehnice şi completarea sa în număr şi conţinut cu manuale ale utilizatorului, în scopul de a asigura distribuţia lor la toate nivelurile

8.4.2. Asigurarea capacităţii de a gestiona şi susţine SIMFP

8.4.2.1. Aplicarea legislaţiei referitoare la funcţionarea sistemelor informatice la nivel naţional, gestionată de către Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei

8.4.2.2. Asigurarea completitudinii şi flexibilităţii sistemului integrat de management în funcţie de viitoarele dezvoltări

8.4.2.3. Imbunătăţirea permanentă a instruirii specifice pentru personalul TI şi crearea, pe aceste baze, a premiselor pentru motivarea şi stabilizarea sa

8.4.2.4. Stabilizarea şi consolidarea sistemului de securitate, în funcţie de cerinţele referitoare la administrarea unor volume mari de date, acces la informaţii agregate/personale şi la conectivitatea cu sistemele CE

8.4.2.5. Asigurarea totalei interoperabilităţi cu sistemele CE prin susţinerea financiară şi operaţională a sistemelor de interconectivitate

8.4.2.6. Asigurarea permisibilităţii pentru controalele făcute de către instituţii specializate ale statului sau de către serviciile specializate ale CE