8.
Prioritizarea Şi etapizarea obiectivele strategice legate de dezvoltarea
sistemului de informaţii integrat al MFP
8.1.
Politica de management şi coordonare legată de implementarea
SIMFP
8.1.1. Structuri organizaţionale:
8.1.1.1. Crearea la nivelul deciziei a Comitetului Director de coordonare a activităţii de TI în
cadrul MFP care să răspundă de decizile strategice privind
dezvoltarea funcţiei suport de tehnologia informaţiei, stabilirea
obiectivelor prioritare, alocarea fondurilor necesare etc.;
8.1.1.2. Consolidarea structurii organizaţionale pentru
activităţile TI în cadrul MFP la nivel central şi susţinerea
structurilor la nivel teritorial (judeţean şi local) în scopul asigurării
structurilor adecvate implementării SIMFP la nivel teritorial – adaptarea
acesteia în condiţiile creării Administraţiei Fiscale autonome
şi a Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili;
8.1.1.3. Adaptarea prevederilor Regulamentului de Organizare
şi Funcţionare la nivel central, judeţean şi local la schimbările
organizaţionale;
8.1.1.4. Actualizarea permanentă a descrierii funcţiilor
pentru toate nivelurile administrative în raport cu noile funcţionalităţi
ale SIMFP
8.1.2. Urmărirea aplicării Strategiei TI:
8.1.2.1. Elaborarea planurilor de acţiune pentru perioade
definite de timp şi stabilirea responsabilităţilor astfel încât
prevederile acestora să fie îndeplinite în scopul de a implementa
Strategia TI a MFP;
8.1.2.2. Elaborarea de Rapoarte periodice pentru nivelul de
management al MFP şi atenţionarea nivelului executiv de management cu
privire la tendinţele de dezvoltare şi extindere a sistemului de TI
şi comunicaţii cât şi la planurile de acţiune pe perioadele
definite în legătură cu pregătirile organizaţionale şi
alocarea de resurse financiare şi umane pentru atingerea obiectivelor
propuse;
8.1.3. Metodologii pentru managementul proiectelor:
8.1.3.1. Implementarea
unui sistem de asigurare a calităţii în dezvoltarea sistemului de
informaţii şi în gestionarea acestuia pe tot ciclul de viaţă;
8.1.3.2. Completarea şi consolidarea metodologiilor aplicate
în acest moment, derivate din metodologia PJM Oracle şi în concordanţă
cu standardele CE pentru monitorizarea proiectelor finanţate de către
aceasta: urmărirea progresului proiectului, asigurarea calităţii,
managementul riscurilor şi acceptanţa formală.
8.2.
Politici referitoare la realizarea aplicaţiilor TI, componente ale
SIMFP
8.2.1.
Continuarea procesului de informatizare
Dezvoltarea aplicaţiilor
8.2.1.1. Actualizarea si Validarea externă a Strategiei de
informatizare a finanţelor publice în raport cu Strategia nationala pentru
promovarea noii economii si implementarea societatii informaţionale,
aprobata de către Guvernul Romaniei României precum şi Strategia MFP
pe perioada 2002 –
2006, aprobată de către
conducerea MFP.
8.2.1.2. Implementarea aplicaţiilor informatice noi şi a
noilor module dezvoltate la nivelul tuturor unităţilor:
·
sistem
informatic pentru gestiunea cazierului
fiscal;
·
managementul activităţii de control bazat pe factorii de risc;
·
suport de decizie pentru funcţia de studii şi modele macroecomice,
·
trezorerie
– Implementarea
aplicaţiilor de trezorerie în tehnologie Oracle şi adaptarea lor la
noile reglementări, astfel încât să fie deschise şi utilizării
de mijloace moderne de plată şi de comunicare interbancară, cât
şi participării trezoreriei la TransFonD,
§
raportări privind angajamentele de cheltuieli şi
previziunea necesarului de cash flow pentru managementul trezoreriei;
§
folosirea mijloacelor de plată electronică în trezorerie;
·
aplicaţii VIES, SEED, CCN-CSI,
·
extinderea comunicării
interne (gestiunea de documente)
·
sisteme
informatice integrate pentru gestionarea Registrului
contribuabililor şi pentru administrarea veniturilor;
·
instrumente informatice pentru controlul financiar public intern;
·
automatizarea, împreună cu Banca Naţională
a României, a circuitului documentelor de încasări
şi plăţi
·
corelarea
politicilor economice
– crearea aplicaţiilor şi oferirea de instrumente de gestiune a
bazei de date pentru sistemul informaţional în domeniul corelării
politicilor economice;
·
monitorizarea achiziţiilor
publice, prioritizarea investiţiilor şi integrarea lor în procesul
bugetar;
·
integrarea între buget, treyoreria statului şi
gestiunea datoriei publice interne şi externe;
·
introducerea Standardelor
Internaţionale de Contabilitate şi acontabilităţii publice
de angajament;
·
perfecţionarea şi consolidarea registrului proprietăţilor statului cu module de
monitorizare a bunurilor şi de asigurare a transparenţei gestiunii.
·
îmbunătăţirea
aplicaţiilor software pentru gestionarea
resurselor umane;
·
biblioteca
electronică şi întroducerea unui sistem de e-learning
8.2.1.3. Extinderea sistemului existent
de comunicare electronică internă, cu accent pe funcţionalităţile
necesare conducerii MFP la nivel superior şi mediu, magementul fluxurilor
de lucru, colaborare on-line,
8.2.1.4. Dezvoltarea şi implementarea în cadrul aplicaţiilor
TI a strategiei şi a soluţiei tehnice de securizare a datelor, a
sistemului, politicilor, standardelor şi procedurilor de securitate şi
confidenţialitate şi de recuperare în caz de dezastru şi
managementul situaţiilor de urgenţă;
8.2.1.5. Îmbunătăţirea sistemului de administrare
fiscală şi pregătirea acestuia pentru a răspunde cerinţelor
rezultate din aderare, concretizată în noi formulare de declaraţii
ale contribuabililor referitoare la TVA pentru asistenţa reciprocă
şi pentru realizarea modelului privind calculul contribuţiei României
la bugetul CEE.
8.2.1.6. Imbunătăţirea, optimizarea şi
implementarea sistemului trezoreriei, în concordanţă cu reorganizarea
activităţii acesteia şi conectării la TransFonD
8.2.1.7. Implementarea măsurilor
necesare pentru trecerea la sistemul extins de implementare
descentralizată (EDIS), îmbunătăţirea echipamentului IT
şi a sistemului de securizare a datelor
conform cerinţelor impuse de derularea programului SAPARD, precum şi a
programelor PHARE, ISPA în contextul trecerii la EDIS
8.2.1.8. Întroducerea Sistemului de Informaţii pentru
Management (MIS) prin introducerea unui sistem coerent, operativ şi
orientat către utilizator la toate nivelurile organizaţionale, oferind
un set standardizat de indicatori privind activitatea MFP
8.2.1.9. Dezvoltarea de noi mecanisme de sprijin pentru
activitatea de control şi audit financiar, bazate pe investigare şi
analiza factorilor de risc
8.2.1.10. Centralizarea prelucrărilor
pentru Municipiul Bucureşti şi utilizarea tehnologiilor
Internet/Intranet în relaţia cu contribuabilul şi cu propriul
personal
8.2.1.11. Pregătirea şi
punerea în funcţiune a Direcţiei Generale de Administrare a Marilor
Contribuabili din Bucureşti şi Ilfov
8.2.1.12. Implementarea unor facilităţi
de comunicare prin tehnologii e-business pentru contribuabilii mari (declaraţii
prin Internet, asistare, plăţi electronice etc.)
8.2.1.13. Creşterea nivelului de asistare a contribuabililor
prin interfeţe electronice (Internet, centre de apel – Call Centers, programe de sprijin)
8.2.2.
Interfeţe
de comunicaţii:
8.2.2.1. Extinderea şi întărirea SIMFP pentru a acoperi
în întregime funcţionalităţile MFP la toate nivelurile, în
acelaşi timp cu aplicarea celor mai noi metode şi tehnici privind
domeniul tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor;
8.2.2.2. Realizarea şi implementarea unor interfeţe
operative cu alte organizaţii guvernamentale cu care MFP are raporturi
constante de schimb de informaţii: Ministerul Afacerilor Interne,
Ministerul Justiţiei, Ministerul Muncii şi Solidarităţii
Sociale, Ministerul Sănătăţii şi Familiei, Institutul
Naţional de Statistică, Parchetul Naţional Anticorupţie,
Banca Naţională a României, Oficiul Naţional al
Registrului Comerţului etc.;
8.2.2.3. Implementarea tuturor facilităţilor de
comunicare prin tehnologii e-business
pentru orice contribuabil (declaraţii prin Internet, plăţi
electronice, asistare etc.);
8.2.2.4. Implementarea sistemului de gestiune a documentelor la
nivelul întregii organizaţii şi integrarea lui cu sistemul
guvernamental de gestiune a documentelor;
8.2.2.5. Realizarea componentelor necesare integrării în reţeaua
e-Government.
Susţinerea noilor funcţionalităţi
implementate în cadrul SIMFP prin metode de TI şi Comunicaţii:
8.2.2.6. Centralizarea prelucrărilor pentru întreaga ţară
într-un singur centru de competenţă şi utilizarea tehnologiilor
Internet/Intranet
8.2.2.7. Aplicaţii de asistenţă a contribuabililor
pentru completarea tuturor declaraţiilor necesare şi posibilitatea
transmiterii acestora prin Internet, comunicare bilaterală între lucrătorul
MFP şi contribuabil prin mijloace electronice.
Interconectivitatea sistemului de informaţii cu sistemul
bazelor de date ale Comisiei Europene (DGTAXUD):
8.2.2.8. Implementarea VIES
prin:
·
realizarea sistemului de informaţii necesar pentru
implementarea VIES
·
integrarea VIES cu sistemul Administraţiei Fiscale
prin mijloace informatice
·
realizarea interconectării cu sistemul VIES al CE.
8.2.2.9. Implementarea SEED
prin:
·
realizarea sistemului de informaţii necesar implementării
SEED
·
integrarea SEED cu sistemul Administraţiei Fiscale
prin mijloace informatice
·
realizarea interconectării cu sistemul SEED ale CE
8.2.2.10. Pregătirea şi realizarea sistemului
pentru calculul contribuţiei României la bugetul CEE .
8.3.
Politici de realizare tehnică a dezvoltarii Infrastructurii TI a
SIMFP
8.3.1. Stabilizarea şi consolidarea infrastructurii
SIMFP:
8.3.1.1.
Înlocuirea unora dintre echipamentele existente (servers, PC-uri, imprimante,
reţea), depăşite tehnologic, cu durata de viaţă expirată,
în scopul menţinerii actualei puteri de calcul si posibilitati de lucru;
Creşterea gradului de acoperire a funcţionarilor
din cadrul MFP cu staţii de lucru de la 50% la 90%;
8.3.1.2.
Asigurarea bunei funcţionări a echipamentelor TI prin contracte de
servicii pentru toate echipamentele; asigurarea cosumabilelor pentru buna lor
funcţionare şi exploatare a echipamentelor.
Dezvoltarea infrastructurii SIMFP:
8.3.1.3.
Validarea externa a Strategiei TI a MFP in vederea obţinerii de finanţări
externe necesare dezvoltării IT în cadrul MFP;
8.3.1.4.
Creşterea capacităţilor de stocare date şi de prelucrare a
informaţiilor conform cerinţelor noilor aplicaţii TI în curs de
implementare şi a îmbunătăţirii aplicaţiilor existente:
-
cazierul fiscal,
-
managementul activităţii de control bazat pe
factorii de risc (necesitând o bază de date centrală şi legătura
acesteia cu alte baze de date din exterior, cât şi crearea unei baze de
date de „informaţii diverse”),
-
suport de decizie pentru funcţia de studii
macroeconomice,
-
trezorerie (pentru care trebuie creat suportul de a lucra
centralizat şi a avea un unic punct de contact cu exteriorul, spre sistemul
bancar),
-
comunicarea internă (gestiune de documente care
necesită volume mari de stocare si arhivare).
-
raportări privind angajamentele de cheltuieli şi
previziunea necesarului de „cash flow” pentru managementul trezoreriei
-
folosirea mijloacelor de plată electronică în
trezorerie,
-
instrumente informatice pentru controlul financiar public
intern,
-
participarea Trezoreriei Statului la TransFonD şi
aderarea la SWIFT,
-
monitorizarea achiziţiilor publice (bază de date
centrală şi tehnologii Internet pentru comunicarea cu Autorităţile
Contractante şi personalul din teritoriu),
-
introducerea Standardelor Internaţionale de
Contabilitate,
-
introducerea unui sistem de e-learning,
-
perfecţionarea şi consolidarea registrului
proprietăţilor statului cu module de monitorizare a bunurilor şi
de asigurare a transparenţei gestiunii
-
extinderea aplicaţiilor de comunicare electronică
internă, de Management a Documentelor şi de Arhivare Electronică.
8.3.1.6. Reproiectarea
arhitecturii întregului sistem informatic, inclusiv a reţelei de comunicaţii,
în sensul trecerii treptate la Baze de Date şi Prelucrări
Centralizate şi asigurarea accesului de la distanţă a
utilizatorilor autorizaţi, în scopul reducerii costurilor, imbunătăţirii
condiţiilor de administrare şi de securizare a bazelor de date şi
al aplicaţiilor SIMFP;
8.3.1.7. Elaborarea şi implementarea unei strategii şi
politici unitare de securitate a informaţiilor
şi în particular a sistemului informatic şi a unor proceduri de
asigurare a confidenţialităţii datelor;
8.3.1.8. Implementarea unor politici şi măsuri de asigurare
a continuităţii operării şi recuperare
în caz de dezastru a principalelor baze de date şi a unor capacităţi
de prelucrare de rezervă;
8.3.1.9. Îmbunătăţirea paginii
de web a MFP prin adăugarea de noi categorii de informaţii cu
caracter public, realizarea unui Portal al MFP şi conectarea la Portalul
Administraţiei Publice;
8.3.1.10. Extinderea
reţelei de comunicatii WAN a MFP, a reţelei municipale Bucuresti
şi al reţelei locale din Centrala MFP, în concordanţă cu
noile aplicaţii TI, cu cerinţele de centralizare şi de securizare
a comunicaţiilor şi de recuperare in caz de dezastru;
8.3.1.11. Realizarea unei unităţi de imprimare şi finisare (tăiere,
plicuire, marcare etc.) pentru corespondenţa cu contribuabilii, care să
satisfacă necesităţile crescute de corespondenţă cu
contribuabilul şi să minimizeze costurile printr-o investiţie
centralizată. Acest serviciu va fi eventual externalizat, pe baza unui
studiu de fezabilitate.
8.3.2. Accentuarea utilizării tehnologiilor
Internet/Intranet:
8.3.2.1. Trecerea la utilizarea largă
a tehnologiilor de tip Internet – web
server în implementarea aplicaţiilor SIMFP;
8.3.2.2. Participarea, alături de alte organizatii ale
administraţiei publice, la realizarea retelei
e-Guvernment ;
8.3.2.3. Interconectarea cu sistemele
CE:
·
Pregătirea sistemului TI pentru conectarea sa şi
pentru utilizarea unor baze de date specifice de la nivelul CE/DGTAXUD prin:
Ř
Analiza
compatibilităţii structurilor de date;
Ř
Realizarea
şi implementarea interfeţelor de comunicaţie.
·
Asigurarea tehnică şi financiară privitor
la realizarea interfeţei de comunicaţii CCN/CSI cu sistemele CE.
·
Pregătirea sistemului TI pentru susţinerea
calculului contribuţiei României la bugetul CE şi schimbul de date cu
CE/DGBUDGET
8.4.
Politici legate de implementarea şi asigurarea funcţionării
eficiente a componentelor SIMFP
8.4.1. Stabilizarea şi consolidarea SIMFP
8.4.1.1.
Adecvarea structurii organizaţionale a DGTI în scopul de a răspunde
mai bine noilor obiective strategice şi pentru scurtă durată,
prin separarea mai bună a atribuţiilor fiecărui compartiment
şi infiinţarea unor noi compartimente:
§
Colectiv
de asigurare a securităţii sistemului informatic;
§
Colectiv
de asigurare a calităţii;
§
Colectiv
destinat sprijinului acordat Birourilor Centrale de Legături pentru TVA,
respectiv accize;
§
Colectiv
destinat sprijinului acordat Fondului Naţional de Preaderare şi
programelor gestionate de către acesta;
8.4.1.2.
Studierea actualei organizări a activităţii de informatică
in cadrul Ministerul Finanţelor Publice pe toate nivelurile din punctul de
vedere al indicatorilor de cost/performanţă, de disponibilitate a forţei
de muncă specializate, şi propunerea de alternative care să
ţină seama de restricţiile bugetare dar şi de noile facilităţi
tehnice care pot ajuta la concentrarea eforturilor pentru a obţine o mai
bună eficienţă şi o calitate ridicată a serviciilor.
8.4.1.3. Elaborarea proiectelor / sub-proiectelor privitor la
dezvoltarea / implementarea noilor aplicaţii SIMFP
8.4.1.4. Standardizarea si corelarea componentelor SIMFP
8.4.1.5. Realizarea sistemului privind întreţinerea funcţională
a sistemului de informaţii
8.4.1.6. Dezvoltarea şi implementarea sistemului privind
managementul inventarului de echipamente si a versiunilor software distribuite,
monitorizarea schimbărilor de configuraţii de hardware şi
software
8.4.1.7. Dezvoltarea şi implementarea sistemului integrat de
management de sistem, pentru a gestiona eficient sistemul operaţional
8.4.1.8. Dezvoltarea şi optimizarea sistemului de comunicaţii
prin implementarea unei infrastructuri adecvate şi a reţelei de
comunicaţii extinse
Omogenizarea metodelor standard şi a procedurilor:
8.4.1.9. Realizarea metodologiei privind aplicarea procedurilor de
management al sistemului pentru fiecare nivel
8.4.1.10. Completarea descrierii fişei postului pentru funcţiile
de administratori de sistem la toate nivelurile în funcţie de cerinţele
de funcţionare ale componentelor SIMFP
8.4.1.11. Monitorizarea activităţilor legate de sistemul
de management şi administrarea eficientă a resurselor umane şi
financiare
8.4.1.12. Administrarea bibliotecii tehnice şi completarea sa
în număr şi conţinut cu manuale ale utilizatorului, în scopul
de a asigura distribuţia lor la toate nivelurile
8.4.2. Asigurarea capacităţii de a gestiona şi
susţine SIMFP
8.4.2.1. Aplicarea legislaţiei referitoare la funcţionarea
sistemelor informatice la nivel naţional, gestionată de către
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei
8.4.2.2. Asigurarea completitudinii şi flexibilităţii
sistemului integrat de management în funcţie de viitoarele dezvoltări
8.4.2.3. Imbunătăţirea permanentă a instruirii
specifice pentru personalul TI şi crearea, pe aceste baze, a premiselor
pentru motivarea şi stabilizarea sa
8.4.2.4. Stabilizarea şi consolidarea sistemului de
securitate, în funcţie de cerinţele referitoare la administrarea unor
volume mari de date, acces la informaţii agregate/personale şi la
conectivitatea cu sistemele CE
8.4.2.5. Asigurarea totalei interoperabilităţi cu
sistemele CE prin susţinerea financiară şi operaţională
a sistemelor de interconectivitate
8.4.2.6. Asigurarea permisibilităţii pentru controalele
făcute de către instituţii specializate ale statului sau de către
serviciile specializate ale CE