9. Condiţii pentru îndeplinirea obiectivelor strategice legate de dezvoltarea SIMFP şi realizarea interoperabilităţii cu sistemele C.E.

9.1. Etape:

Obiectivele incluse în capitolul referitor la managementul şi coordonarea activităţii TI (Cap.6.1) sunt considerate ca fiind obiective permanente, fiind prezente în toate planurile de acţiune care vor fi elaborate anual şi urmărite şi actualizate trimestrial, deoarece realizarea lor crează premisele implementării tuturor celorlalte obiective strategice, în condiţii optime.

9.2. Urmărirea implementării:

Strategia crează cadrul de lucru pentru activităţile legate de dezvoltarea SIMFP şi realizarea interoperabilităţii cu sistemele CE. Pe bazele sale, planurile de acţiune vor fi elaborate anual şi vor conţine:

·        Măsuri de realizare a obiectivelor

·        Responsabilităţi

·        Managementul etapelor de implementare

·        Indicatori specifici de realizare

·        Asigurarea necesarului de resurse umane şi financiare.

Aceste planuri sunt urmărite şi corectate în funcţie de condiţiile concrete care apar în scopul de a implementa cu succes obiectivele strategice.

 

9.3. Asigurarea resurselor financiare:

Resursele materiale şi surse de finanţare sunt necesare pentru:

·        alocarea unor bugete anuale  care să se apropie de nivelul cheltuielilor cu TI din administraţiile statelor europene cu experienţă în domeniu (aprox. 15 % din totalul cheltuielior administrative);

·        hardware şi software de tehnologia informaţiei şi comunicaţii pentru întregul sistem (inclusiv pentru

e-administraţie fiscală) evaluat de către DGTI la cca. 64.75 mil euro pentru perioada 2003 – 2006 (vezi Anexa 6A);

·        crearea unui Centru de continuitate în afara Bucureştiului;

·        echipamente IT conform cerinţelor impuse de derularea programelor SAPARD, PHARE şi ISPA în contextul trecerii la EDIS;

·        modernizarea echipamentului de tehnologia informaţiei existent aflat în utilizarea MFP;

·        dotarea cu echipamente şi comunicaţii necesare pentru Biroul Central de Legături şi asigurarea personalului de specialitate necesar bunei funcţionări a acestuia;

·        asistenţă tehnică şi vizite de studii în alte  State Membre UE pentru documentarea privind dezvoltarea sistemului de informaţii si organizarea acestei activităţi.

 

Mecanismul de asigurare a resurselor financiare se bazează pe principiile referitoare la (a) – proiectele economice utilizate în cadrul programelor internaţionale de asistenţă precum şi pe (b) – programele de stabilire a bugetului naţional anual în funcţie de obiective, programe şi proiecte.

– Pentru a realiza obiectivele pe termen scurt, s-au folosit fondurile alocate prin Programul RO 0006, componentele RO 0006.04, RO 0006.05 şi RO 0006.06 care sunt finalizate. Aceste componente vin să consolideze dezvoltarea SIMFP în vederea întăririi activităţii în cadrul Administraţiei Fiscale prin întărirea sistemului dedicat municipiului Bucureşti, marilor contribuabili, cât şi funcţiilor de audit intern şi de achiziţii publice.

Proiecte în curs sau identificate:

 

(a.1)Programul de twinning cu Ministerul Finanţelor din Spania – Agenţia Fiscală  RO 0006.04 – „Imbunătăţirea sistemului de colectare a veniturilor” a demarat la începutul anul 2002 şi se va desfăşura pe o perioadă de doi ani, cu obiective ambiţioase în ceea ce priveşte TI:

·        Revizuirea şi perfecţionarea Registrelor contribuabililor persoane juridice şi persoane fizice astfel încât să cuprindă toate informaţiile necesare gestionării tuturor obligaţiilor fiscale pe care le au aceştia faţă de stat;

·        Creşterea gradului de verificare masivă a declaraţiilor şi a nivelului de reacţie faţă de cazurile de neconformare voluntară;

·        Perfecţionarea legăturii cu datele din trezorerie pentru urmărirea obligaţiilor de plată;

·        Recomandări privind politicile de securitate şi de recuperare în caz de dezastru;

·        Organizarea Biroului Central de Legături;

 

(a.2) – Programul de asistenţă bilaterală cu Ministerul Finanţelor din Olanda  „Organizarea   controlului pe baza managementului factorilor de risc”:

·        Elaborarea procedurilor de analiză a factorilor de risc pornind de la fondurile de date existente;

·        Propuneri de completare a informaţiilor colectate despre contribuabili în scopul sprijinirii activităţii de control;

 

(a.3)Programul de twinning cu Ministerul Finanţelor din Italia  RO 0006.05 –  „Imbunătăţirea procedurilor de lucru competitive, transparente pentru acordarea contractelor de achiziţii publice”:

·        Analiza necesităţilor de informaţii şi suport informatic pentru activitatea MFP privind achiziţiile publice;

·        Achiziţionarea de hardware şi software necesar;

 

(a.4)Programul de twinning cu Ministerul Finanţelor din Franţa RO 0006.06 –  „Intărirea capacităţii instituţionale privind auditul intern şi controlul financiar”:

·        Analiza necesităţilor de informaţii şi suport informatic pentru activitatea de audit din sarcina MFP;

·        Achiziţionarea de hardware şi software necesar;

 

(a.5) – In cadrul programului de asistenţă din partea Uniunii Europene pentru anul 2002, s-au aprobat proiectele:

·        „Imbunătăţirea sistemului de informaţii şi a infrastructurii TI pentru funcţiunile Ministerului Finanţelor Publice, prin Strategia de securitate a Informaţiilor şi prin Comunicare Internă” care se referă la: strategia de securitate a Informaţiilor, Politici de securitate, Politici de recuperare în caz de dezastru; Politici de calitate; Analizarea procedurilor interne şi simplificarea lor prin introducerea standardelor de calitate în scopul creşterii calităţii şi eficienţei proceselor interne; Crearea de baze de cunoştinţe dezvoltate pentru a impulsiona colaborarea în muncă şi comunicarea pe orizontală;

·        „Validarea Strategiei TI” – proiect de scurtă durată având ca scop pregătirea proiectelor pentru anii 2003 – 2006;

 

(a.6) – Programul pilot dezvoltat împreună cu Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei privind declaraţiile financiare pe web;

(a.7) – Programul pilot dezvoltat în anul 2001 privind elaborarea bugetului de stat folosind Internet-ul în legătura cu Ordonatorii Principali de Credite.

(a.8)Programul Phare pentru dezvoltarea suportului TI la implementarea impozitului pe veniturile persoanelor fizice.

Asistenţa tehnică este necesară pentru următoarele activităţi:  

·        întărirea securităţii informaţiei, care să acopere întreaga structură organizatorică a Ministerul Finanţelor Publice şi să pună un accent deosebit pe securitatea datelor (TI);

·        dezvoltarea unor soluţii de recuperare în caz de dezastru capabile să păstreze integritatea datelor păstrate în bazele de date – crearea Centrului de continuitate a activitatii;

·        pregătirea implementării EDIS;

·        iniţierea activităţii de redactare a procedurilor standardizate pentru dezvoltarea sistemului de informaţii;

·        dezvoltarea strategiei de control cu utilizarea principiilor managementului de risc;

·        dezvoltarea procedurilor de control fiscal;

·        dezvoltarea procedurilor de audit financiar;

·        dezvoltarea procedurilor şi reglementărilor interne pentru administrarea veniturilor;

·        elaborarea unor ghiduri informative de uz intern (cu indicatori economici, caracteristici etc.) pe ramuri, subramuri şi activităţi economice;

·        implementarea VIES, SEED şi CCN-CSI;

·        dezvoltarea sistemului de informaţii pentru activitatea de monitorizare a achiziţiilor publice, prioritizare a investiţiilor şi integrarea lor în procesul bugetar;

·        dezvoltarea unor aplicaţii informatice pentru susţinerea comunicării interne;

·        reorganizarea bazelor de date în scopul centralizării acestora;

·        trecerea la utilizarea tehnologiilor Internet /Intranet pe scară largă.

 

- In anii 2003-2005 se va desfăşura asistenţa tehnică pentru realizarea strategiei, politicilor, standardelor şi procedurilor de securitate a informaţiilor în MFP, conform proiectului Phare cuprins în bugetul 2002.

- Obiectivele pe termen mediu sunt prevăzute să se realizeze în primul rând cu sprijinul proiectelor Phare 2003 şi următoarele, care cuprind atât componente de asistenţă tehnică şi instruire pentru TI (realizarea interfeţelor şi interconectivităţii cu sistemele UE, VIES, SEED şi CCN-CSI, dar şi pentru realizarea sistemelor informatice pentru componentele pentru care se asigură asistenţă tehnică în proiectele anului 2002, pentru diferite funcţiuni ale MFP, vezi Fisa Proiect PHARE 2002) cât şi investiţii care să susţină activităţile propuse (securitate şi recuperare la dezastru, centralizarea bazelor de date, comunicaţii, introducerea tehnologiilor web pentru asistarea contribuabililor etc). Consolidarea sistemului TI ca infrastructură şi dezvoltarea în continuare a aplicaţiilor care să sprijine activitatea MFP va utiliza asistenţa tehnică ce urmează să fie furnizată în cadrul programelor Phare 2003 (vezi Fişa de Proiect PHARE 2003) cât şi componentele de investiţii din programele următoare (Phare 2004).

(b) – Alte fonduri, propuse de MCTI şi MEC, vor fi folosite în sprijinirea dezvoltării funcţiilor din procesul bugetar: întărirea mijloacelor de comunicare electronică cu Ordonatorii Principali de Credite şi păstrarea documentelor justificative în baze de documente, pe parcursul procesului de avizare.

 

-          Este în aşteptare începerea proiectului prioritar aprobat de către Grupul de Promovare a Tehnologiei Informaţiei (GPTI) privind întărirea Trezoreriei, proiect ce se va finaliza prin alinierea Trezoreriei la cerinţele de operare prin TransFonD (reorgnizarea activităţii în direcţia unui singur punct de contact cu „exteriorul”, la nivel central, contabilitate de decontare inter-sedii), managementul trezoreriei.

-          Proiectul privind declaraţiile fiscale electronice şi plata obligaţiilor către bugetul de stat prin mijloace electronice este în faza de analiză funcţională şi programat să dureze 2 ani.

Toate cele de mai sus sunt susţinute şi de efortul financiar propriu al MFP, care este mai mare de 30% din bugetul proiectelor Phare derulate. In afara fondurilor de co-finanţare direct adresate proiectelor în desfăşurare, s-au mai folosit pentru investiţii în TI şi fonduri extrabugetare (din penalizări şi din activităţi conexe, cum ar fi vânzarea de formulare) destinate creşterii capacităţii de operare în teritoriu şi la nivel central.

Fazele de dezvoltare ale SIMFP, identificând şi planificând şi resursele aferente sunt ilustrate în Anexa 6.

9.4. Asigurarea resurselor umane:

Asigurarea resurselor umane necesare implementării obiectivelor propuse prin prezenta Strategie este o preocupare permanentă a DGTI deoarece există o lipsă de personal de specialitate, datorată reducerii acestuia odată cu reducerea generală a personalului MFP, chiar în condiţiile în care au fost definite noi sarcini de dezvoltare (de ex., introducerea IVPF).

In Anexa 7 se arată situaţia actuală a personalului DGTI, încărcarea cu sarcini a acestuia, pe categorii, şi se fac unele comparaţii cu situaţia altor administraţii din state membre ale Uniunii Europene.

 Punctele slabe în motivarea specialiştilor TI pentru a lucra în structurile MFP ţin de salarizarea la mai puţin de o treime din nivelul pieţii şi de lipsa unui plan de carieră clar. Punctele tari sunt buna pregătire pe care o obţin în structurile de TI din MFP, mai ales la nivel central  şi mediul de lucru solicitant dar propice unei dezvoltari  profesional deosebite.

Obiectivele în domeniul resurselor umane de creştere a numărului personalului şi a evitarii migrarii acestuia pot fi atinse prin măsuri la:

Nivel organizaţional:

 

1.      Creşterea personalului de specialitate TI cu 50 de persoane în anul 2003

2.      Punerea în funcţiune a unor grupuri de lucru interdisciplinare, numite prin decizii administrative, în care să fie prezente direcţiile beneficiare şi personalul TI cu sarcini în dezvoltarea şi implementarea componentelor SIMFP (extinderea experienţei acumulate la proiectul „Colectare”):

·         Echipe, organizate la nivel central, care sunt implicate în întregul proiect, mai ales în fazele legate de analiza şi realizarea componentelor TI, dar şi în faza de testare;

·         Echipe, organizate la nivel teritorial, cu reprezentanţi de la toate nivelurile, pentru perioada implementării şi a instruirii personalului care va folosi sistemul informatic;

·         Echipe, organizate la nivel teritorial, cu sarcini permanente relative la întreţinerea şi funcţionarea sistemului informatic.

3.      Organizarea unor întâlniri şi sesiuni de instruire în scopul optimizării asimilării instrumentelor TI de către beneficiarii lor direcţi;

4.      Rapoarte periodice despre rezultate destinate managementului la nivel central pentru a acţiona rapid la situaţiile de criză prin decizii adecvate.

5.      Asigurarea continuităţii coordonării proiectelor Phare şi a altor asistenţe externe.

Nivelul calitativ:

6.      Sensibilizarea managementului central la impactul pozitiv al utilizării sistemului TI asupra activităţii fiecărui compartiment specializat;

7.      Acumularea unei experienţe importante în echipa de coordonare a proiectelor Phare privitor la utilizarea metodologiilor de management şi coordonare pentru proiecte mari, moderne şi eficiente;

8.      Foarte bună cooperare cu echipe similare din cadrul altor organizaţii ale statului în scopul participării la proiecte comune;

9.      Profesionalismul membrilor echipelor de lucru;

10.      Asistenţa oferită de către Ministerul Integrării Europene şi Delagaţia Uniunii Europene la Bucureşti.

Nivelul motivaţional:

11. Asigurarea unei stimulări materiale şi morale în concordanţă cu efortul depus; sistem de salarizare adecvat, stimulativ şi motivant care să poată asigura o stabilitate a personalului de specialitate cu înaltă pregătire profesională, precum şi o eficienţă a activităţii acestuia;

12. Asigurarea condiţiilor pentru creştere profesională, specializare, carieră profesională;

13. Stimularea creativităţii şi a comunicării în câmpul de activitate specializat;

14. Participarea la evenimente naţionale şi internaţionale legate de obiectivele de muncă specializată şi stagii de instruire;

15. Crearea unui cadru social şi de muncă adecvat.

 

9.5. Schimbări legislative necesare:

Pentru implementarea Strategiei TI a MFP sunt necesare modificarea şi completarea cadrului legal privind: Legea arhivelor electronice, normele de aplicare ale Legii privind liberul acces la informaţiile cu caracter public cât şi adaptarea legilor fiscale la legile mai sus menţionate.

 

9.6. Responsabilităţi de implementare:

Direcţia Generală a Tehnologiei Informaţiei (DGTI) din cadrul Ministerului Finanţelor Publice are principala responsabilitate în implementarea Strategiei TI şi în realizarea interoperabilităţii tehnice cu sistemele CE.

In desfăşurarea activităţii, DGTI va fi susţinută de către Direcţia Buget şi Contabilitate Internă, Direcţia Generală a Politicilor şi Resurselor Umane şi va colabora cu fiecare dintre direcţiile din MFP, beneficiare directe ale sistemului TI şi participante la fazele de analiză, proiectare şi implementare.