9.
Condiţii pentru îndeplinirea obiectivelor strategice legate de
dezvoltarea SIMFP şi realizarea interoperabilităţii cu
sistemele C.E.
9.1. Etape:
Obiectivele
incluse în capitolul referitor la managementul şi coordonarea activităţii
TI (Cap.6.1) sunt considerate ca fiind obiective permanente, fiind prezente în
toate planurile de acţiune care vor fi elaborate anual şi urmărite
şi actualizate trimestrial, deoarece realizarea lor crează premisele
implementării tuturor celorlalte obiective strategice, în condiţii
optime.
9.2. Urmărirea implementării:
Strategia crează
cadrul de lucru pentru activităţile legate de dezvoltarea SIMFP şi
realizarea interoperabilităţii cu sistemele CE. Pe bazele sale,
planurile de acţiune vor fi elaborate anual şi vor conţine:
·
Măsuri de realizare a obiectivelor
·
Responsabilităţi
·
Managementul etapelor de implementare
·
Indicatori specifici de realizare
·
Asigurarea necesarului de resurse umane şi financiare.
Aceste planuri
sunt urmărite şi corectate în funcţie de condiţiile
concrete care apar în scopul de a implementa cu succes obiectivele strategice.
9.3. Asigurarea resurselor financiare:
Resursele
materiale
şi surse de finanţare sunt
necesare pentru:
·
alocarea
unor bugete anuale care să se
apropie de nivelul cheltuielilor cu TI din administraţiile statelor
europene cu experienţă în domeniu (aprox.
15 % din totalul cheltuielior administrative);
·
hardware
şi software de tehnologia informaţiei şi comunicaţii pentru
întregul sistem (inclusiv pentru
e-administraţie
fiscală) evaluat de către DGTI la cca. 64.75
mil euro pentru perioada 2003 – 2006 (vezi Anexa 6A);
·
crearea unui
Centru de continuitate în afara Bucureştiului;
·
echipamente
IT conform cerinţelor impuse de derularea programelor SAPARD, PHARE şi
ISPA în contextul trecerii la EDIS;
·
modernizarea
echipamentului de tehnologia informaţiei existent aflat în utilizarea MFP;
·
dotarea cu
echipamente şi comunicaţii necesare pentru Biroul Central de Legături
şi asigurarea personalului de specialitate necesar bunei funcţionări
a acestuia;
·
asistenţă
tehnică şi vizite
de studii în alte State Membre UE
pentru documentarea privind dezvoltarea sistemului de informaţii si
organizarea acestei activităţi.
Mecanismul de
asigurare a resurselor financiare se bazează pe principiile referitoare la (a) – proiectele economice utilizate în cadrul programelor
internaţionale de asistenţă precum şi pe (b)
– programele de stabilire a bugetului naţional anual în funcţie de
obiective, programe şi proiecte.
– Pentru a
realiza obiectivele pe termen scurt, s-au folosit fondurile alocate prin
Programul RO 0006, componentele RO 0006.04, RO 0006.05 şi RO 0006.06 care
sunt finalizate. Aceste componente vin să consolideze dezvoltarea SIMFP în
vederea întăririi activităţii în cadrul Administraţiei
Fiscale prin întărirea sistemului dedicat municipiului Bucureşti,
marilor contribuabili, cât şi funcţiilor de audit intern şi de
achiziţii publice.
Proiecte în curs sau identificate:
(a.1) – Programul de
twinning cu Ministerul Finanţelor din Spania – Agenţia Fiscală
RO 0006.04 – „Imbunătăţirea sistemului de colectare a
veniturilor” a demarat la începutul anul 2002 şi se va desfăşura
pe o perioadă de doi ani, cu obiective ambiţioase în ceea ce priveşte
TI:
·
Revizuirea şi perfecţionarea Registrelor
contribuabililor persoane juridice şi persoane fizice astfel încât să
cuprindă toate informaţiile necesare gestionării tuturor obligaţiilor
fiscale pe care le au aceştia faţă de stat;
·
Creşterea gradului de verificare masivă a
declaraţiilor şi a nivelului de reacţie faţă de
cazurile de neconformare voluntară;
·
Perfecţionarea legăturii cu datele din
trezorerie pentru urmărirea obligaţiilor de plată;
·
Recomandări privind politicile de securitate şi
de recuperare în caz de dezastru;
·
Organizarea Biroului Central de Legături;
(a.2) – Programul de
asistenţă bilaterală cu Ministerul Finanţelor din Olanda
– „Organizarea controlului pe baza managementului factorilor de risc”:
·
Elaborarea procedurilor de analiză a factorilor de
risc pornind de la fondurile de date existente;
·
Propuneri de completare a informaţiilor colectate
despre contribuabili în scopul sprijinirii activităţii de control;
(a.3) – Programul de
twinning cu Ministerul Finanţelor din Italia
RO 0006.05 – „Imbunătăţirea
procedurilor de lucru competitive, transparente pentru acordarea contractelor de
achiziţii publice”:
·
Analiza necesităţilor de informaţii şi
suport informatic pentru activitatea MFP privind achiziţiile publice;
·
Achiziţionarea de hardware şi software necesar;
(a.4) – Programul de
twinning cu Ministerul Finanţelor din Franţa RO 0006.06 –
„Intărirea capacităţii instituţionale privind
auditul intern şi controlul financiar”:
·
Analiza necesităţilor de informaţii şi
suport informatic pentru activitatea de audit din sarcina MFP;
·
Achiziţionarea de hardware şi software necesar;
(a.5) – In cadrul programului de asistenţă din
partea Uniunii Europene pentru anul 2002, s-au aprobat proiectele:
·
„Imbunătăţirea
sistemului de informaţii şi a infrastructurii TI pentru funcţiunile
Ministerului Finanţelor Publice, prin Strategia de securitate a Informaţiilor
şi prin Comunicare Internă” care se referă la: strategia de securitate a Informaţiilor,
Politici de securitate, Politici de recuperare în caz de dezastru; Politici de
calitate; Analizarea procedurilor interne şi simplificarea lor prin
introducerea standardelor de calitate în scopul creşterii calităţii
şi eficienţei proceselor interne; Crearea de baze de cunoştinţe
dezvoltate pentru a impulsiona colaborarea în muncă şi comunicarea pe
orizontală;
·
„Validarea
Strategiei TI” – proiect de scurtă durată având ca scop
pregătirea proiectelor pentru anii 2003 – 2006;
(a.6) – Programul pilot dezvoltat împreună cu
Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei privind
declaraţiile financiare pe web;
(a.7) – Programul pilot dezvoltat în anul 2001 privind
elaborarea bugetului de stat folosind Internet-ul în legătura cu
Ordonatorii Principali de Credite.
(a.8)
– Programul
Phare pentru dezvoltarea suportului TI la implementarea impozitului pe
veniturile persoanelor fizice.
Asistenţa
tehnică
este necesară pentru următoarele activităţi:
·
întărirea
securităţii informaţiei, care să acopere întreaga structură
organizatorică a Ministerul Finanţelor Publice şi să pună
un accent deosebit pe securitatea datelor (TI);
·
dezvoltarea
unor soluţii de recuperare în caz de dezastru capabile să păstreze
integritatea datelor păstrate în bazele de date – crearea Centrului de
continuitate a activitatii;
·
pregătirea
implementării EDIS;
·
iniţierea
activităţii de redactare a procedurilor standardizate pentru
dezvoltarea sistemului de informaţii;
·
dezvoltarea
strategiei de control cu utilizarea principiilor managementului de risc;
·
dezvoltarea
procedurilor de control fiscal;
·
dezvoltarea
procedurilor de audit financiar;
·
dezvoltarea
procedurilor şi reglementărilor interne pentru administrarea
veniturilor;
·
elaborarea
unor ghiduri informative de uz intern (cu indicatori economici, caracteristici
etc.) pe ramuri, subramuri şi activităţi economice;
·
implementarea
VIES, SEED şi CCN-CSI;
·
dezvoltarea
sistemului de informaţii pentru activitatea de monitorizare a achiziţiilor
publice, prioritizare a investiţiilor şi integrarea lor în procesul
bugetar;
·
dezvoltarea
unor aplicaţii informatice pentru susţinerea comunicării interne;
·
reorganizarea
bazelor de date în scopul centralizării acestora;
·
trecerea la
utilizarea tehnologiilor Internet /Intranet pe scară largă.
-
In anii 2003-2005 se va desfăşura asistenţa tehnică pentru
realizarea strategiei, politicilor, standardelor şi procedurilor de
securitate a informaţiilor în MFP, conform proiectului Phare cuprins în
bugetul 2002.
- Obiectivele
pe termen mediu sunt prevăzute să se realizeze în primul rând cu
sprijinul proiectelor Phare 2003 şi următoarele, care cuprind atât
componente de asistenţă tehnică şi instruire pentru TI (realizarea
interfeţelor şi interconectivităţii cu sistemele UE, VIES,
SEED şi CCN-CSI, dar şi pentru realizarea sistemelor informatice
pentru componentele pentru care se asigură asistenţă tehnică
în proiectele anului 2002, pentru diferite funcţiuni ale MFP, vezi Fisa
Proiect PHARE 2002) cât şi investiţii care să susţină
activităţile propuse (securitate şi recuperare la dezastru,
centralizarea bazelor de date, comunicaţii, introducerea tehnologiilor web
pentru asistarea contribuabililor etc). Consolidarea sistemului TI ca
infrastructură şi dezvoltarea în continuare a aplicaţiilor care
să sprijine activitatea MFP va utiliza asistenţa tehnică ce
urmează să fie furnizată în cadrul programelor Phare 2003 (vezi
Fişa de Proiect PHARE 2003) cât şi componentele de investiţii
din programele următoare (Phare 2004).
(b) – Alte fonduri, propuse de MCTI şi MEC, vor fi
folosite în sprijinirea dezvoltării funcţiilor din procesul bugetar:
întărirea mijloacelor de comunicare electronică cu Ordonatorii
Principali de Credite şi păstrarea documentelor justificative în baze
de documente, pe parcursul procesului de avizare.
-
Este în aşteptare începerea proiectului prioritar
aprobat de către Grupul de Promovare a Tehnologiei Informaţiei (GPTI)
privind întărirea Trezoreriei, proiect ce se va finaliza prin alinierea
Trezoreriei la cerinţele de operare prin TransFonD
(reorgnizarea activităţii în direcţia unui singur punct de
contact cu „exteriorul”, la nivel central, contabilitate de decontare inter-sedii),
managementul trezoreriei.
-
Proiectul privind declaraţiile fiscale electronice
şi plata obligaţiilor către bugetul de stat prin mijloace
electronice este în faza de analiză funcţională şi
programat să dureze 2 ani.
Toate cele de
mai sus sunt susţinute şi de efortul financiar propriu al MFP, care
este mai mare de 30% din bugetul proiectelor Phare derulate. In afara fondurilor
de co-finanţare direct adresate proiectelor în desfăşurare, s-au
mai folosit pentru investiţii în TI şi fonduri extrabugetare (din
penalizări şi din activităţi conexe, cum ar fi vânzarea de
formulare) destinate creşterii capacităţii de operare în
teritoriu şi la nivel central.
Fazele de
dezvoltare ale SIMFP, identificând şi planificând şi resursele
aferente sunt ilustrate în Anexa 6.
9.4. Asigurarea resurselor umane:
Asigurarea
resurselor umane necesare implementării obiectivelor propuse prin prezenta
Strategie este o preocupare permanentă a DGTI deoarece există o lipsă
de personal de specialitate, datorată reducerii acestuia odată cu
reducerea generală a personalului MFP, chiar în condiţiile în care
au fost definite noi sarcini de dezvoltare (de ex., introducerea IVPF).
In Anexa 7 se
arată situaţia actuală a personalului DGTI, încărcarea cu
sarcini a acestuia, pe categorii, şi se fac unele comparaţii cu situaţia
altor administraţii din state membre ale Uniunii Europene.
Punctele slabe în motivarea specialiştilor TI pentru a
lucra în structurile MFP ţin de salarizarea la mai puţin de o treime
din nivelul pieţii şi de lipsa unui plan de carieră clar.
Punctele tari sunt buna pregătire pe care o obţin în structurile de
TI din MFP, mai ales la nivel central şi
mediul de lucru solicitant dar propice unei dezvoltari
profesional deosebite.
Obiectivele în
domeniul resurselor umane de creştere a numărului personalului şi
a evitarii migrarii acestuia pot fi atinse prin măsuri la:
Nivel
organizaţional:
1.
Creşterea personalului de specialitate TI cu 50 de persoane în anul
2003
2.
Punerea în funcţiune a unor grupuri de lucru interdisciplinare,
numite prin decizii administrative, în care să fie prezente direcţiile
beneficiare şi personalul TI cu sarcini în dezvoltarea şi
implementarea componentelor SIMFP (extinderea experienţei acumulate la
proiectul „Colectare”):
·
Echipe, organizate la nivel central, care sunt implicate
în întregul proiect, mai ales în fazele legate de analiza şi realizarea
componentelor TI, dar şi în faza de testare;
·
Echipe, organizate la nivel teritorial, cu reprezentanţi
de la toate nivelurile, pentru perioada implementării şi a instruirii
personalului care va folosi sistemul informatic;
·
Echipe, organizate la nivel teritorial, cu sarcini
permanente relative la întreţinerea şi funcţionarea sistemului
informatic.
3.
Organizarea unor întâlniri şi sesiuni de instruire în scopul
optimizării asimilării instrumentelor TI de către beneficiarii
lor direcţi;
4.
Rapoarte periodice despre rezultate destinate managementului la nivel
central pentru a acţiona rapid la situaţiile de criză prin
decizii adecvate.
5.
Asigurarea continuităţii coordonării proiectelor Phare
şi a altor asistenţe externe.
Nivelul
calitativ:
6.
Sensibilizarea managementului central la impactul pozitiv al utilizării
sistemului TI asupra activităţii fiecărui compartiment
specializat;
7.
Acumularea unei experienţe importante în echipa de coordonare a
proiectelor Phare privitor la utilizarea metodologiilor de management şi
coordonare pentru proiecte mari, moderne şi eficiente;
8.
Foarte bună cooperare cu echipe similare din cadrul altor organizaţii
ale statului în scopul participării la proiecte comune;
9.
Profesionalismul membrilor echipelor de lucru;
10.
Asistenţa oferită de către Ministerul Integrării
Europene şi Delagaţia Uniunii Europene la Bucureşti.
Nivelul
motivaţional:
11.
Asigurarea unei stimulări materiale şi morale în concordanţă
cu efortul depus; sistem
de salarizare adecvat, stimulativ şi motivant care să poată
asigura o stabilitate a personalului de specialitate cu înaltă pregătire
profesională, precum şi o eficienţă a activităţii
acestuia;
12.
Asigurarea condiţiilor pentru creştere profesională, specializare,
carieră profesională;
13.
Stimularea creativităţii şi a comunicării în câmpul de
activitate specializat;
14.
Participarea la evenimente naţionale şi internaţionale legate de
obiectivele de muncă specializată şi stagii de instruire;
15.
Crearea unui cadru social şi de muncă adecvat.
9.5. Schimbări legislative necesare:
Pentru
implementarea Strategiei TI a MFP sunt necesare modificarea şi completarea
cadrului legal privind: Legea arhivelor electronice, normele de aplicare ale
Legii privind liberul acces la informaţiile cu caracter public cât şi
adaptarea legilor fiscale la legile mai sus menţionate.
9.6. Responsabilităţi de implementare:
Direcţia
Generală a Tehnologiei Informaţiei (DGTI) din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice are principala responsabilitate în implementarea
Strategiei TI şi în realizarea interoperabilităţii tehnice cu
sistemele CE.
In desfăşurarea
activităţii, DGTI va fi susţinută de către Direcţia
Buget şi Contabilitate Internă, Direcţia Generală a
Politicilor şi Resurselor Umane şi va colabora cu fiecare dintre direcţiile
din MFP, beneficiare directe ale sistemului TI şi participante la fazele de
analiză, proiectare şi implementare.